Nogmaals het aantal hobbybrouwers in Nederland

Gestart door Adrie, 19-02-2013 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2013  09:38 uWe hebben 12.000 hobbybrouwers...

Hoe kom je aan dat getal?

heijligers

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2013  09:38 uWe hebben 12.000 hobbybrouwers dus dat is ruim gezegd 0.28% van alle hobbybrouwers die het hebben laten weten. Hoe belangrijk vind je jezelf dan als je verwacht dat een organisatie als Brand een heel evenement (waar hun de organisatie voor moeten dragen en natuurlijk rekening moeten houden met talloze agenda's) voor 0.28% van de hele doelgroep gaat verzetten. Ik zou zelfs hoogste verbaasd zijn als ze er al uberhaupt over na gaan denken.
Nogmaals, leg de deelnemers van het ONK 2012 naast die van de Brand Pilswedstrijd. Streep bij Brand alle ONK deelnemers weg en kijk wat je overhoudt  :bijdrage_forum:

Buiten dat 12k hobbybrouwers een heel ruime schatting is neemt maar een fractie daarvan deel aan de genoemde wedstrijden. Van die deelnemende fractie is een deel hier actief, waarvan de meerderheid problemen heeft met de huidige gang van zaken.

Caspar

Er zijn vele mensen in Nederland die een zakje moutextract in een pan mikken, maar fanatieke hobbybrouwers zijn er echt niet zo enorm veel hoor. Ik loop al behoorlijk wat jaartjes rond op hobbybrouw evenementen en je komt toch vaak de zelfde mensen tegen.

ONK en Brand vissen wel degelijk in de zelfde vijver en het is beter voor beide om het op een ander weekend te organiseren. Ik zou persoonlijk graag op beide evenementen aanwezig willen zijn, het is niet dat ik moet kiezen tussen PSV en Ajax  ;) .

Inderdaad, sommige hobbybrouwers vinden het minder problematisch om het halve land door te racen... maar dat staat los van de datum.

Adrie

Pint en de organisatie van het ONK van volgend jaar hebben in ieder geval afgesproken dat zij het ONK en de Brand wedstrijd van 2014 beter op elkaar gaan afstemmen. Dat betekent óf organiseren in een ander weekend óf gezamenlijk de wedstrijd houden. Dat laatste zie ik nog niet zo snel gebeuren, maar het eerste is natuurlijk altijd te realiseren.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adrie op 19-02-2013  09:53 uHoe kom je aan dat getal?
Volgens PINT. Die website had ik geraadpleegd op 01-02-2013 rond de klok van 16.00. Als je gelukkig wordt van de exacte bronvermelding kan ik het nog wel gaan nazoeken.
De volgende keer zal ik beter op de bronvermelding letten. ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: heijligers op 19-02-2013  10:02 uNogmaals, leg de deelnemers van het ONK 2012 naast die van de Brand Pilswedstrijd. Streep bij Brand alle ONK deelnemers weg en kijk wat je overhoudt  :bijdrage_forum:

Buiten dat 12k hobbybrouwers een heel ruime schatting is neemt maar een fractie daarvan deel aan de genoemde wedstrijden. Van die deelnemende fractie is een deel hier actief, waarvan de meerderheid problemen heeft met de huidige gang van zaken.
Zou dat dan niet eerder een probleem zijn voor Brand als voor de mogelijke deelnemers? Als die groep kiest voor het ONK kan Brand zich achter de oren krabben over wat er mis is gegaan en mogelijkerwijs tot dezelfde conclusie komen als dat de klagers doen. Verder is het een mooie manier om meer mensen te enthousiasmeren om deel te nemen aan een dergelijke wedstrijd. Ik ga er tenminste voor het gemak vanuit dat dat het doel is en niet om steeds dezelfde 65 mensen op bezoek te krijgen voor de wedstrijd.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2013  09:38 uEens met Herman en Hans. Zoals al eerder aangegeven maken we ons echt druk om niets. Er zijn hier 33 mensen die laten weten bezwaar te hebben tegen de gelijktijdige organisatie van evenementen. We hebben 12.000 hobbybrouwers dus dat is ruim gezegd 0.28% van alle hobbybrouwers die het hebben laten weten. Hoe belangrijk vind je jezelf dan als je verwacht dat een organisatie als Brand een heel evenement (waar hun de organisatie voor moeten dragen en natuurlijk rekening moeten houden met talloze agenda's) voor 0.28% van de hele doelgroep gaat verzetten. Ik zou zelfs hoogste verbaasd zijn als ze er al uberhaupt over na gaan denken.

Ik snap best dat het voor sommige mensen die het lastig vinden om keuzes te maken jammer is. Maar dat is dan maar jammer. Je kan niet alles hebben wat je wil. Dan doe je het ene jaar Brand en het andere jaar ONK als het toevallig samen loopt. Misschien dat Brand alle ophef (van maar liefst 33 leden waaronder nog niet eens 88% uitsluitend voor het ONK kiest) meeneemt in hun organisatie voor volgend jaar. Mijn idee is dat het toch weer rond de periode van de week van het Nederlandse bier georganiseerd gaat worden dus kunnen we de topics 2014 ev. ook al aanmaken.

Of we leren gewoon te kiezen en hebben veel lol bij het ONK óf bij Brand. Je zou maar tevens een enorme voetbal fan zijn. Dan heb je elke zondag een probleem.

Nu is het eigenlijk te hopen dat er volgend jaar alle grotere brouwerijen in dezelfde week een evenement van dit kaliber gaan organiseren. Dan wordt het nog een leuk iets over hoe iedereen elkaar af gaat troeven met de leukste dingen of nieuwe snufjes.

Die 12.000 hobbybrouwers is niet meer dan een wilde gok.
Naar mijn idee zijn het veel en veel meer. Het ligt er maar aan wie je meetelt. Als je alleen degenen telt die hier actief is zijn het niet zo veel maar als je iedereen telt die zo 1 of 2 keer per jaar met wat moutextract of een blik een biertje brouwt dan zijn het misschien wel 50.000 tot 80.000. En misschien zelfs wel meer. Niemand van ons weet het. Wat ik zie is dat er diverse leveranciers zijn die elkaar heftig beconcurreren en dat de hoeveelheid grondstoffen die aangeboden worden alsmaar toeneemt. Met maar 12.000 hobbybrouwers kan dat nooit bedrijfseconomisch verantwoord zijn.

Maar het exacte aantal hobbybrouwers is minder relevant. Waar het om gaat is her aantal hobbybrouwers dat deelneemt aan wedstrijden. Dat zijn er niet zo veel. Hooguit 250 man. En die relatief kleine club wordt uiteen gespleten door twee evenementen daags na elkaar.

Zelf ben ik sterk verbonden aan het ONK. Daar heb ik in het verleden veel energie gestoken als organisator. En al jaren probeer ik alle recepten van de prijswinnaars te verzamelen. Voor mij is er eigenlijk geen keuze. Het ONK is sinds jaar en dag dé grootste wedstrijd voor hobbybrouwers. Daar wil ik gewoon bij zijn. Als ik ook naar Brand ga zal ik een gedeelte van het ONK gebeuren moeten missen. Dat was niet nodig geweest als er een betere afstemming had plaatsgevonden. Jammer, jammer en jammer. Hierbij beëindig ik mijn klaagzang. Er is nu niets meer aan te doen. Het zij zo.

heijligers


koffie

Alle incidentele blik- en extractbrouwers meenemen in een telling slaat natuurlijk nergens op.
Niemand bij Brand zal je serieus nemen als je met een blik blikbrouwsel een inzending doet. Evenmin zal iemand die 1 a 2 keer per jaar een blikkie openscheurt denken dat hij een kans maakt op een kampioenschap bierbrouwen.
Dat Brand nog gelinkt is aan de week van het bier kan ik me gezien de commerciële belangen voorstellen, echter heeft de basis van ONK niets met die week te maken, hooguit de locatie waar het gehouden word, en er is dit jaar gebleken dat dit een aardige invloed op de datum heeft.

McMelloW

Citaat van: koffie op 20-02-2013  08:34 uAlle incidentele blik- en extractbrouwers meenemen in een telling slaat natuurlijk nergens op.
Niemand bij Brand zal je serieus nemen als je met een blik blikbrouwsel een inzending doet. Evenmin zal iemand die 1 a 2 keer per jaar een blikkie openscheurt denken dat hij een kans maakt op een kampioenschap bierbrouwen.
Waarom slaat dit dan wel nergens op?
Waarom zal men een blikbrouwsel of een extractbrouwsel niet serieus genomen moeten worden?  :weetniet:
Dit is toch wel een erg neerbuigende houding naar de blik- en extract- brouwers.

koffie

Ooit een kandidaat bij een kookprogramma op TV gezien die niet verder kwam dan het opwarmen van een blik soep?

Adrie

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:03 uOoit een kandidaat bij een kookprogramma op TV gezien die niet verder kwam dan het opwarmen van een blik soep?

Oh, dus jij denkt dat een goed bier maken ophoudt na het koelen?

koffie

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  16:09 uOh, dus jij denkt dat een goed bier maken ophoudt na het koelen?
?

Adrie

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:17 u?

Dat zegt inderdaad genoeg.  ;D



Het meesterschap van de brouwer toont zich voor een groot deel tijdens de vergisting.

koffie

Citaat van: Adrie op 20-02-2013  16:24 uDat zegt inderdaad genoeg.  ;D
Het meesterschap van de brouwer toont zich voor een groot deel tijdens de vergisting.
Mijn vraagteken sloeg erop dat ik je reactie niet begreep. Dat jij mij woorden in de mond probeert te leggen zegt wellicht meer over jouw ..

Ik geef alleen aan dat je op een Brand/ONK niet aan hoeft te komen met een aangelengd blik van Brewferm.

Albertus

Citaat van: koffie op 20-02-2013  16:28 uMijn vraagteken sloeg erop dat ik je reactie niet begreep.

Dat zegt inderdaad genoeg.

Bert

William

Citaat van: Jacques op 19-02-2013  21:39 uDie 12.000 hobbybrouwers is niet meer dan een wilde gok.

Als je hier beschouwingen op los wil laten dan kun je denk ik beter uitgaan van het aantal brouwers dat bij verenigingen is aangesloten (incl. fora). Dat zal een beter beeld geven van het aantal "actieve brouwers". Volgens mij waren er via het Labo zo'n 750 leden als ik het niet mis heb. Als er bij een wedstrijd zo'n 450  inzendingen zijn en gemiddeld 3 inzendingen per brouwer dan zou zo'n 20% van de Labo leden aan een wedstrijd meedoen.

Waarschijnlijk zal het percentage een stukje lager zijn omdat ook veel actieve brouwers niet bij een vereniging zitten maar het zal denk ik wel zo'n 10% zijn.


Albertus

Citaat van: William op 20-02-2013  17:56 uWaarschijnlijk zal het percentage een stukje lager zijn omdat ook veel actieve brouwers niet bij een vereniging zitten maar het zal denk ik wel zo'n 10% zijn.

Op hoeveel hobbybrouwers in Nederland kom jij dan uit?

Bert

William

Citaat van: Albertus op 20-02-2013  18:01 uOp hoeveel hobbybrouwers in Nederland kom jij dan uit?

Het ging me hier om de actieve brouwers, niet het totaal aantal brouwers in Nederland. Misschien dat het aantal brouwers weer een factor 10 groter is dan zou ik op zo'n 15.000 uitkomen.

RobinB

Alles valt of staat met de definities van een "hobbybrouwer" en een "actieve hobbybrouwer". Zolang die niet duidelijk zijn, kan je alle kanten op. ;)

William

Citaat van: RobinB op 20-02-2013  19:27 uAlles valt of staat met de definities van een "hobbybrouwer" en een "actieve hobbybrouwer". Zolang die niet duidelijk zijn, kan je alle kanten op. ;)

In dit draadje ging het vooral om het aandeel hobbybrouwers dat zou moeten kiezen tussen óf het ene óf het andere evenement. Dan heb je het volgens mij meer over de mensen aangesloten bij verenigingen en/of fora.

Jacques

Citaat van: William op 20-02-2013  19:42 uIn dit draadje ging het vooral om het aandeel hobbybrouwers dat zou moeten kiezen tussen óf het ene óf het andere evenement. Dan heb je het volgens mij meer over de mensen aangesloten bij verenigingen en/of fora.

Daar ging het oorspronkelijk wel over.

Door mij was gereageerd op het feit dat op de PINT-site dat het aantal hobbybrouwers in Nederland zo'n 12.000 zou bedragen. Dat is een schatting die volgens mij nergens op gebaseerd is. Het zijn er vele en vele meer. Die blikbrouwer die twee keer per jaar een brouwsel maakt moet je gewoon meetellen. Ook zij brouwen bier als hobby.

Er zijn genoeg aanwijzingen dat het aantal hobbybrouwers veel hoger ligt dan 12.000. Ik baseer mij daarbij op:
- de omvang van de verkoop van zelfbrouwartikelen. Zo heeft Brouwmarkt bijvoorbeeld 7 personeelsleden;
- de verkoopcijfers van het boek van Adrie;
- de bezoekerscijfers van deze site.


RobinB

Citaat van: Jacques op 20-02-2013  22:42 uEr zijn genoeg aanwijzingen dat het aantal hobbybrouwers veel hoger ligt dan 12.000. Ik baseer mij daarbij op:
- de omvang van de verkoop van zelfbrouwartikelen. Zo heeft Brouwmarkt bijvoorbeeld 7 personeelsleden;
- de verkoopcijfers van het boek van Adrie;
- de bezoekerscijfers van deze site.

Ook voor jou geldt:
Wat is je definitie van een hobbybrouwer?
Zonder dat kan je niks.
Mooiste is nog wanneer we het gezamenlijk eens (kunnen) zijn over die definitie.

Aan je inclusiecriteria te zien lijkt ook ieder met interesse in bierbrouwen een hobbybrouwer? Dat lijkt mij erg ruim.

Jacques

Waarom zo vastpinnen aan precies omschreven definities. Dat doe je bij iemand die als hobby schilderijen maakt ook niet. Is hij of zij pas een hobbyschilder indien elke maand een schilderij produceert. Ik denk het niet. Datzelfde geldt voor een schrijver. Als het boek uitgegeven is blijf je schrijver ook schrijf je geen enkele letter meer.

Voor mij is een hobbybrouwer iedereen die op welke wijze dan ook een paar keer gebrouwen heeft.

Een ander verhaal is het als je een schatting wilt maken van het aantal actieve hobbybrouwers. Dan moet je gaan kijken naar de omzet van de leveranciers en delen door een factor voor het aantal keren dat een actieve hobbybrouwer brouwt. Maar die factor is natuurlijk ook arbitrair. Want wat is een actieve hobbybrouwer? Is dat 1 keer per jaar of 20 keer per jaar brouwen? En gedurende welke periode? Wordt je pas beschouwd als actieve brouwers als je meer dan een jaar brouwt of volstaat 6 keer brouwen in 4 maanden tijd ook?
Kortom een definitie van een actieve brouwer is niet te geven.

seed7

Citaat van: RobinB op 21-02-2013  07:42 uWat is je definitie van een hobbybrouwer?

Hoewel ik ~25 jaar niet gebrouwen heb, heb ik me al die tijd toch wel een beetje brouwer gevoeld. Of ik dat gevoel ook had gehad als ik voor dat intermezzo maar een enkel blikje had gebrouwen weet ik niet.

Frequentie zegt me in deze niet zoveel, als iemand 1x per jaar 100 l wort buiten zet voor lambiek en verder niets doet is het voor mij een hobbybrouwer. Iemand die iedere verjaardag een blik krijgt en dat trouw brouwt niet.

Aan de leveranciers afmeten is mijns inziens ook een lastige, ze doen niet alleen bier. Wel interessant er leveranciers zijn die in de huidige markt groeipotentieel zien. Blijkbaar zit doe het zelf voedsel een beetje in de lift, niet allen bier of wijn, maar ook  wecken, zuurkool etc.

Het is meer gevoel van de brouwer dan iets anders wat bepaald of het een hobbybrouwer is. Niet echt te kwantificeren dus.

s7. (die vanmiddag maar weer eens wat ravioli in elkaar gaat knutselen)

Jacques

Citaat van: seed7 op 21-02-2013  09:06 uAan de leveranciers afmeten is mijns inziens ook een lastige, ze doen niet alleen bier.

Zij weten wel hoeveel blikken en kg mout zij verkopen. Maar uit concurrentie-overwegingen zullen ze dat denk ik niet openbaar maken.
En dan zijn er nog hobbybrouwers die rechtstreeks bij de mouterij kopen.

Adrie

Citaat van: Jacques op 20-02-2013  22:42 uEr zijn genoeg aanwijzingen dat het aantal hobbybrouwers veel hoger ligt dan 12.000. Ik baseer mij daarbij op:
- de omvang van de verkoop van zelfbrouwartikelen. Zo heeft Brouwmarkt bijvoorbeeld 7 personeelsleden;
- de verkoopcijfers van het boek van Adrie;
- de bezoekerscijfers van deze site.

Aan al deze dingen kun je toch moeilijk afleiden hoeveel hobbybrouwers er zijn.

Jouw eerste punt zegt niet zoveel, omdat Brouwmarkt ook spullen verkoopt voor wijn- en likeurmakers. Er zijn volgens mij veel meer wijnmakers dan bierbrouwers.

Het tweede punt zegt pas iets als je weet hoeveel % van de hobbybrouwers mijn boek heeft gekocht. Is dat 1%? 10%? Niemand die het weet. En hoeveel daarvan zijn Belgen en hoeveel Nederlanders?

Het laatste punt zegt ook niets, want hier komen bijvoorbeeld ook veel scholieren die een werkstuk moeten maken, bots en mensen die hier toevallig terecht komen. Hoeveel % van de bezoekers brouwt daadwerkelijk regelmatig bier? Niemand die het weet.

Wat we wel weten is hoeveel leden er zijn van de hobbybrouwverenigingen. Vervolgens weten we weer niet hoeveel % van de hobbybrouwers is aangesloten bij een vereniging.

Kortom: iedereen die een getal boven de 3000 roept kan het bij het juiste eind hebben.

Ronnie

Citaat van: Adrie op 21-02-2013  09:32 u.. Er zijn volgens mij veel meer wijnmakers dan bierbrouwers.

Als je de cijfers binnen een gilde kent, dan is die verhouding serieus verschoven de laatste 10 jaar.
Zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Ik kan met grote zekerheid zeggen dat een 30 % van de leden wijnmaker is en dat er wel 50... 60% brouwers zijn.
Die cijfers zijn er omdat we quasi iedereen binnen één gilde van >150 leden persoonlijk kennen.
Vroeger was dat cijfer andersom.
Er zijn ook een 10 tot 20% leden die NOCH Brouwen, NOCH Wijnmaken.
Ze zijn lid omdat ze het een toffe club vinden, gezellig lokaal op zondagochtend, of meekunnen op jaarlijkse buitenlandse gildereis van 4 dagen of met een gilde daguitstap.
Nog een cijfer:
Binnen een gilde is nog geen 10% lid op een forum. Vroeger hier , nu iets meer op het Vlaamse forum voor ons land. En dat forum is dan een brouwersforum, want wijnmakersfora met serieuse activiteit zijn er niet.
Dus is cijfermateriaal binnen een gilde betrouwbaarder dan op een forum.

Adrie

Citaat van: Ronnie op 21-02-2013  09:58 uIk kan met grote zekerheid zeggen dat een 30 % van de leden wijnmaker is en dat er wel 50... 60% brouwers zijn.

In Nederland zijn maar heel weinig wijnmakers aangesloten bij een gilde. Dat weet ik omdat ik aardig wat wijnmakers ken. In mijn nabije omgeving (dus los van de bierbrouwers die ik van dit forum ken), ken ik veel meer wijnmakers dan bierbrouwers.

Ronnie

OK, Adrie.
Maar als je ons land(schap) kent, er zijn bij ons ook veel meer clubs/gilden, zoals je zelf zegt. Kijk maar eens hoe groot die van Geel is. Op een verbroedering enkele jaren geleden waar ik bij was, waren de cijfers ongeveer gelijklopend met Lokeren qua verhouding.
Wijnmaken groeit ook nog steeds gestadig, vooral het "echte" wijnmaken (dus met wijngaardje). Maar de brouwers halen ze in in aantal.
Naast de gilden, die bij ons niet te onderschatten zijn, zijn er ook heel wat "onafhankelijke" brouwers, net als er "onafhankelijke" wijnmakers zijn.
Voor dat aantal hebben we ook het raden naar. En een "Belg" is niet zo 'n forummer, er zijn heel veel individuelen, daar hebben we maar het raden naar.
De cijfers die ik van onze gilden kan maken zijn dan ook zeer representatief voor ons land.

Ook in Frankrijk (of liever de de Europese Francophone taalgemeenschap) is de groei van aantal homebrewers spectaculair aan het groeien. Nog erger dan in België. Heeft ook te maken met de kostprijs van goeie bieren ginder in F.
Dat zie je o.a. aan hun Pinksteren evenement "Brassam" dat ze dit jaar in Villeneuve-les-Genêts (Bourgondië) houden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-02-2013  09:02 uWaarom zo vastpinnen aan precies omschreven definities.

Omdat dat het aantal bepaalt.
Als de definitie van een hobbybrouwer is: "iedereen die in z'n leven aan een biertje geroken heeft of ooit speciaalbier heeft gehad", dan is je aantal hobbybrouwers veel groter.
Als je definitie is:"iedereen die minimaal 4x per jaar hobbymatig brouwt", is je aantal een stuk lager.

Als de definitie van Pietje "X" is en die van jantje "Y", is het te verwachten dat de aantallen verschillen.
Ergo; zonder eensluidende definitie krijg je geen eensluidend aantal.

Helaas gaat dit topic niet over schilders, maar het aantal hobbybrouwers.

Jacques

Citaat van: Adrie op 21-02-2013  09:32 u1. Jouw eerste punt zegt niet zoveel, omdat Brouwmarkt ook spullen verkoopt voor wijn- en likeurmakers. Er zijn volgens mij veel meer wijnmakers dan bierbrouwers.

2. Het tweede punt zegt pas iets als je weet hoeveel % van de hobbybrouwers mijn boek heeft gekocht. Is dat 1%? 10%? Niemand die het weet. En hoeveel daarvan zijn Belgen en hoeveel Nederlanders?

3. Het laatste punt zegt ook niets, want hier komen bijvoorbeeld ook veel scholieren die een werkstuk moeten maken, bots en mensen die hier toevallig terecht komen. Hoeveel % van de bezoekers brouwt daadwerkelijk regelmatig bier? Niemand die het weet.

Ad 1
Toen ik bij Brouwmarkt was zag ik daar veel meer spullen voor het bierbrouwen dan voor wijnmaken. Ook bij Brouwland heb ik een dergelijke ontwikkeling gezien de laatste 10 jaar. Het is steeds meer bier dat de klok slaat.

Brouwmakt heeft 7 man in dienst, Brouwland 40 en hoeveel Van de Kooy er heeft weet ik niet. Daarnaast zijn er veel winkeliers die het zelfbrouwen er bij doen. Deze omvang kan er niet zijn als er geen grote omzet is.

Ik kom in ieder geval veel meer bierbrouwers tegen dan wijnmakers.

Ad 2
1000 boeken á € 20 in een jaar tijd is behoorlijk veel. Ik weet ook dat Brouwland ook goedkopere boekjes verkoopt en dat zijn er ook aanzienlijk.
Mijn inschatting is dat het aantal hobbybrouwers dat in het bezit is van het boek eerder rond de 2 á 3% zal zijn dan 10%. Maar het blijft een inschatting.

Ad 3
Het aantal kortstondige bezoekers is bij mij bekend. Dat is zo'n 55%. Per dag wordt dit forum tussen de 10.000 en 12.500 keren bezocht. Het aantal bezoekers overtreft het aantal leden aanzienlijk. Natuurlijk zijn er veel herhalende bezoeken maar dan nog. Er zijn niet zo veel Nederlandse websites die zo veel bezoekers krijgen. Zeker niet als het om bier gaat. Opvallend is de groei. Het aantal bezoekers neemt nog steeds toe. Net als het aantal leden van het forum.
Op dit moment zijn een kleine 3000 personen lid van dit forum. Als ik binnen De Roerstok kijk zijn er nog veel hobbybrouwers die geen lid zijn van dit forum.

Alles bij elkaar is er voldoende aanleiding om aan te nemen dat het aantal hobbybrouwers ver boven de 12.000 ligt. Hoe veel hoger? Ik weet het niet, ik weet wel dat er veel meer, maar dan ook echt veel meer zijn.

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-02-2013  20:56 uOmdat dat het aantal bepaalt.
Als de definitie van een hobbybrouwer is: "iedereen die in z'n leven aan een biertje geroken heeft of ooit speciaalbier heeft gehad", dan is je aantal hobbybrouwers veel groter.
Als je definitie is:"iedereen die minimaal 4x per jaar hobbymatig brouwt", is je aantal een stuk lager.

Als de definitie van Pietje "X" is en die van jantje "Y", is het te verwachten dat de aantallen verschillen.
Ergo; zonder eensluidende definitie krijg je geen eensluidend aantal.

Helaas gaat dit topic niet over schilders, maar het aantal hobbybrouwers.

Voor mij is een hobbybrouwer iemand die in zijn leven meer dan 3 keer gebrouwen heeft.

Zo goed Robin?





Definities zijn per definitie willekeurig...

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-02-2013  21:05 uVoor mij is een hobbybrouwer iemand die in zijn leven meer dan 3 keer gebrouwen heeft.
Definities zijn per definitie willekeurig...
De aantallen daarmee dus ook.



CiteerZo goed Robin?
Beetje flauwe opmerking, je wilt toch niet een heel topic lang langs elkaar heen praten? ??? :o

Jacques

Citaat van: RobinB op 21-02-2013  21:17 uDe aantallen daarmee dus ook.

Mijn bedoeling was het om je uit je tent te lokken.
Want elk aantal dat genoemd wordt is arbitrair.

Het gaat er om of iemand zich beschouwd als hobbybrouwer of niet. En dat is van persoon tot persoon verschillend.
Maar als je echt uitgaat van die drie brouwsel dan hebben we heel veel hobbybrouwers in Nederland. Ik denk wel meer dan 75.000. De verkoopcijfers zijn denk ik toch wel essentieel voor een betrouwbare schatting.

heijligers

Ik heb vaker dan drie keer in mijn leven een recreatief potje getennist op een tennisbaan. Ben ik nu een tennisser?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  23:13 uIk heb vaker dan drie keer in mijn leven een recreatief potje getennist op een tennisbaan. Ben ik nu een tennisser?  :weetniet:

Zoals ik al eerder schreef is de beleving van persoon tot persoon verschillend.

heijligers

Oké. Ik voel me overigens totaal geen tennisser  ;D

Wel een hobbybrouwer, eigenlijk al vanaf mijn eerste paar blikbrouwsels.

RobinB

Citaat van: Jacques op 21-02-2013  23:07 uHet gaat er om of iemand zich beschouwd als hobbybrouwer of niet. En dat is van persoon tot persoon verschillend.

Volgens die definitie krijg je nooit een duidelijk aantal. Ten eerste omdat je dan een bevolkingsdekkende enquete moet uitschrijven en en tweede omdat gevoelens nog wel eens veranderen.
Als dit dus je ultieme definitie is, is verder discussiëren zinloos.

tjleet

En waarom willen we het "exacte" aantal ook al weer weten?   :weetniet:  :degroeten:

Esterenbrouw

Ik vind het onbegrijpelijk dat er in dit forum over futiliteiten zo eindeloos gezeikt kan worden.
Ik hoop dat de beheerders inzien dat dit de leesbaarheid en kwaliteit van het forum niet ten goede komt!

Herman

Met discussiëren bereik je doorgaans meer dan het alleen met elkaar eens zijn, dat jij het een futiliteit vindt is maar een mening. Overigens is de discussie afgesplitst, als het onderwerp je niet interesseert hoef je het natuurlijk niet te lezen.

toon van den broek

Citaat van: Esterenbrouw op 22-02-2013  10:31 uIk vind het onbegrijpelijk dat er in dit forum over futiliteiten zo eindeloos gezeikt kan worden.
Ik hoop dat de beheerders inzien dat dit de leesbaarheid en kwaliteit van het forum niet ten goede komt!
Kan me je reaktie wel voorstellen.
Ik denk dat veel van deze 'discussies' voortkomen doordat sommigen gevoelsmatig in het leven/brouwen staan, terwijl er ook exactere/wetenschappelijker benaderingen zijn.
Hoewel ikzelf overduidelijk tot de eerste categorie hoor heb ik zeker ook begrip -en soms zelfs ook baat- bij een andere visie...
Soms gaan mensen wel te lang door om hun eigen visie te verdedigen.

Groetjes, Toon.

Cees

Citaat van: Esterenbrouw op 22-02-2013  10:31 uIk vind het onbegrijpelijk dat er in dit forum over futiliteiten zo eindeloos gezeikt kan worden.
Ik hoop dat de beheerders inzien dat dit de leesbaarheid en kwaliteit van het forum niet ten goede komt!

Ik dacht exact hetzelfde. En het is helaas meer dan eens, dat discussies uitmonden in een welles-nietes tussen een klein groepje gebruikers. Dit soort dingen weerhouden mij, en ik vermoed vele anderen, van vaker posten. Tel uit je winst.

Herman

Het uitbannen van welles-nietes heeft vermoedelijk ook weer een tegengesteld effect. We zitten toch ook niet te wachten op een forum waar geen discussie meer mogelijk is? Ja, sommige personen vliegen elkaar wat eerder in de haren. En ja, hier wordt ook wel op gemodereerd. Echter zolang de fatsoensnorm niet wordt overschreden, is er veel dat wordt toegestaan mits het on topic is. Een discussie over het aantal hobbybrouwers is nu net zo'n voorbeeld waarbij e.e.a. valt of staat bij de definitie. Wat die definitie dan is wordt niet op voorhand kenbaar gemaakt, waardoor de discussie ontstaat. Als zo'n discussie je irriteert, laat hem dan gewoon links liggen!

Hai

Van de dialoog naar discussie en dan naar ultieme goal HET "debat" ^-^

Adbrouwt

Citaat van: Cees op 22-02-2013  14:57 uIk dacht exact hetzelfde. En het is helaas meer dan eens, dat discussies uitmonden in een welles-nietes tussen een klein groepje gebruikers. Dit soort dingen weerhouden mij, en ik vermoed vele anderen, van vaker posten. Tel uit je winst.
Gewoon lekker blijven posten. Als ik iets tegenkom wat mij niet interesseert sla ik het gewoon over. Maar een post van Cees sla ik niet over natuurlijk  ;)
Het zal mij natuurlijk aan mijn reet corroderen hoeveel hobbybrouwers erzijn maar de discussie is natuurlijk weer om te smullen.
Maar ik vind het ook prettig te horen dat mensen zich hier aan storen dusssss tel uit je winst. ;D

weed

Citaat van: Herman op 22-02-2013  15:16 uAls zo'n discussie je irriteert, laat hem dan gewoon links liggen!

Precies de reden waarom ik hier maar zelden meer langskom.
Zonde want het was ooit leuk hier.

En nee ik zeg niet hoe vaak, wie het wil mag eerst een definitie maken hoeveel weken er in zelden gaan.

Erick

Ik sluit me hier ook graag bij aan.
Er zijn wat mensen die het posten hier 'minder aantrekkelijk' maken met hun betweterigheid.

EBC

Tijd voor een poll met wie de grootste betweter is en moet worden geweerd?

RobinB


Adbrouwt

Citaat van: EBC op 22-02-2013  21:35 uTijd voor een poll met wie de grootste betweter is en moet worden geweerd?
Positieve benadering, poll wie de meeste positieve post heeft 8)

EBC

Daar moeten we een dynamische rapportage van maken. Dan zien we continu wie de meest gewaardeerde en natuurlijk minst gewaardeerde poster van de dag/week/maand is.
Moet te doen zijn, met wat likes/dislike buttons, een ervaren php/dot.net/java programmeur. Wie biedt zich aan?
Als je als ontwikkelaar een beetje creatief bent, kan je het scoreboard er beter uit laten zien dan die vervelende reclames. Lang leve de Apple, waarop je reclames simpel kan uitschakelen ;) oei, dat kost reclameopbrengsten.

RobinB

Je zou ook de "likes" kunnen invoeren en vervolgens per poster bijhouden hoeveel likes en dislikes men heeft.
Maar mij lijkt het even zinloos als het vaststellen van het aantal hobbybrouwers, om weer terug on-topic te komen! ;D

tjleet

Volgens mij wordt dat op fora "karma" genoemd.

Jacques

Citaat van: tjleet op 22-02-2013  23:12 uVolgens mij wordt dat op fora "karma" genoemd.

Dat hebben we hier op het forum heel even gehad. Dat leverde zo veel weerstand op dat het weer vrij snel weer gedeactiveerd is.


Discussie is de bodem van een forum.
En het klopt dat er soms een verschil is tussen een meer gevoelsmatige benadering en een wetenschappelijke.
Beide stromingen zijn hier op het forum aanwezig. En soms botsen die. Toch wordt vaak hetzelfde bedoeld...


Om on-topic te blijven. Naar mijn gevoel zijn er veel meer hobbybrouwers dan de 12.000 waarover PINT spreekt.
Hoeveel het dan precies zijn? Daar is nog nooit wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Maar soms heb je geen wetenschappelijk onderzoek nodig om iets te weten. Je kunt ook kijken naar allerlei indicaties en op grond daarvan een beeld vormen.

RobinB

Wetenschap heeft hier niks mee van doen?
Waar komt dat toch steeds vandaan? :weetniet:

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-02-2013  00:06 uWetenschap heeft hier niks mee van doen?
Waar komt dat toch steeds vandaan? :weetniet:

Een wetenschapper wil alles tot op de komma gedefinieerd hebben. Begrijpelijk omdat dan exact gemeten kan worden.
Maar niet alles kun je meten en definiëren. Eén van die dingen is wanneer voelt iemand zich hobbybrouwer. Dat kan al zijn nadat hij één blik heeft laten vergisten. Een meer wetenschappelijke benadering zou kunnen zijn: iemand die x brouwers in een y periode gebrouwen heeft. Maar wie bepaalt nu de x en y?

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  00:05 uDat hebben we hier op het forum heel even gehad. Dat leverde zo veel weerstand op dat het weer vrij snel weer gedeactiveerd is.
Jacques maar waarom heb jij van die prachtige kelken bij je avatar staan en het forum volk lelijke langwerpige glazen. Dat geeft toch ook al iets aan. Ook de hoeveelheid glazen. Alleen is dit niet gebaseerd op kwaliteit maar op kwantiteit (bij de langwerpige glazen dan). On topic: dit geldt natuurlijk ook voor de hobbybrouwers (kwantiteit en kwaliteit)

Citaat van: RobinB op 23-02-2013  00:06 uWetenschap heeft hier niks mee van doen?
Waar komt dat toch steeds vandaan? :weetniet:
Hahaha kom maar weer eens van dat stigma af RobinB. Misschien een lijstje maken wie de meeste wetenschappelijke publicaties heeft :lol:

RobinB

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  00:17 uEen wetenschapper wil alles tot op de komma gedefinieerd hebben.

Kennelijk ken je weinig wetenschappers of probeer je hier een karikatuur te maken. Beide hebben niks met de discussie te maken...

Het advies van mij om de term hobbybrouwer enigszins te definiëren was slechts bedoeld dat jullie het eens zouden kunnen worden over het aantal omdat je niet/minder langs elkaar heen praat. Een hulpstuk in de communicatie dus, geen enkele wetenschappelijke intenties.
Ik ben zelf geenszins geïnteresseerd in het aantal hobbybrouwers.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  00:17 uEen wetenschapper wil alles tot op de komma gedefinieerd hebben. Begrijpelijk omdat dan exact gemeten kan worden.
Maar niet alles kun je meten en definiëren. Eén van die dingen is wanneer voelt iemand zich hobbybrouwer. Dat kan al zijn nadat hij één blik heeft laten vergisten. Een meer wetenschappelijke benadering zou kunnen zijn: iemand die x brouwers in een y periode gebrouwen heeft. Maar wie bepaalt nu de x en y?
Ik denk dat de meeste wetenschappers een bloedhekel hebben aan onderbuik gevoel. Ik denk dat ... ik voel het zo.... ik geloof dat het dit is... mijn water verteld me dit....
Dus geen komma neuken maar gewoon beargumenteren (het liefst met bewijs)

Cisdevésser

Voor mij is het vrij simpel,
Een hobbybrouwer is gewoon iemand die zijn eigen bier brouwt.
Of hij/zij dat nu doet met mout, moutextrakt of een blik maakt dus niets uit.
Of dit nu 1 of 24 keer per jaar gedaan wordt maakt ook niets uit.
Maak je je eigen bier, dan ben je hobbybrouwer.

groetjes....Cis

Jacques

Citaat van: Cisdevésser op 23-02-2013  00:34 uVoor mij is het vrij simpel,
Een hobbybrouwer is gewoon iemand die zijn eigen bier brouwt.
Of hij/zij dat nu doet met mout, moutextrakt of een blik maakt dus niets uit.
Of dit nu 1 of 24 keer per jaar gedaan wordt maakt ook niets uit.
Maak je je eigen bier, dan ben je hobbybrouwer.

En dat zijn er heel wat meer dan 12.000 personen.
Dat is één ding dat ik zeker weet.

seed7

Citaat van: Adbrouwt op 23-02-2013  00:31 uDus geen komma neuken maar gewoon beargumenteren (het liefst met bewijs)

Ach ja en dan trek je wat statistiek uit de kast. Zo van:

CiteerDe meeste Surinamers wonen in Nederland.
De meeste Citroens DS rijden in Nederland.
Dus de meeste Surinamers rijden Citroen DS.

toch  :weetniet:

De enige cijfers die ik vertouw zijn die die ik zelf gemanipuleerd heb (Henry Ford geloof ik)

s7.

Hai

Als je af en toe een potje voetbalt, ben je dan een voetballer?
Of ben je een voetballer als je lid bent van een voetbalclub?

Geldt dit ook voor een hobbybrouwer :degroeten:

Ronnie

Heb hier nog een cijfer voor jullie statistieken.
We hebben in onze gilde 11 leden uit Nederland (Zeeuws-Vlaanderen).
Er is niet één wijnmaker bij, 't zijn allemaal brouwers.
En geen forummers bij mijn weten.
Verder ga ik geen conclusies trekken  :-X
 :brouwen:

RobinB

Citaat van: seed7 op 23-02-2013  08:16 uAch ja en dan trek je wat statistiek uit de kast. Zo van:
toch  :weetniet:

Eh nee.
Het is geen statistiek wat je hier beschrijft, maar slechts een foutieve redenering/conclusie. Je conclusie volgt niet uit je premissen.

Jacques

Citaat van: Hai op 23-02-2013  09:36 uAls je af en toe een potje voetbalt, ben je dan een voetballer?
Of ben je een voetballer als je lid bent van een voetbalclub?

Geldt dit ook voor een hobbybrouwer :degroeten:

Als je wilt gaan tellen zit het hem in hoe je dat doet.
Het aantal personen dat aangesloten is bij verenigingen is bekend. Maar velen daarvan hebben het laatste half jaar niet gebrouwen. Zijn ze dan nog wel hobbybrouwers?
Hetzelfde geldt voor degenen die zich aangemeld hebben voor dit forum. Daar zitten natuurlijk ook mensen bij die nog nooit gebrouwen hebben.

Ik blijf er bij dat alleen via de leveranciers een echt betrouwbaar beeld verkregen kan worden. Het probleem daarbij is dat je dan de gegevens moet hebben van alle leveranciers. Immers je weet niet welk marktaandeel de verschillende leveranciers hebben.

Het is en blijft natte vingerwerk. Een ding is staat onomstotelijk vast: het aantal hobbybrouwers is aan het groeien. Dat zie je bij de verenigingen en aan de hand van het aantal bezoekers op dit forum. Kijk maar eens naar de statistieken van dit forum.

De-Geert

Ik heb vanochtend nog tegen een bal getrapt, dus ik ben een voetballer heb ik net geleerd.  ;D


Ow ja; brouwers maken wort, gist maakt bier. Dus blikvergisters zijn geen brouwers, wel biermakers.

Tel je Brouwers eigenlijk ook mee?
 


Ronald_

Zit er wort in een blik dan? Dat is ingedikte wort en niet als zodanig vergistbaar. ::)

De enige wetenschappelijke conclusie na de heerlijke discussie hierboven is: Er zijn hobbybrouwers in Nederland.  :)

De-Geert

Citaat van: Ronald_ op 23-02-2013  11:38 uZit er wort in een blik dan? Dat is ingedikte wort en niet als zodanig vergistbaar. ::)
Hm, goed punt. Dus als je het blik verdunt dan ben je eigenlijk opnieuw wort aan het maken. Zit wat in.  :biersmile:

De-Geert

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  00:17 uEen wetenschapper wil alles tot op de komma gedefinieerd hebben. Begrijpelijk omdat dan exact gemeten kan worden.
Jacques, je hebt duidelijk een heel verkeerd beeld van wat wetenschap inhoud. Dat geeft niet, dat geldt voor de meeste mensen. En eerlijk gezegd heb ik ook geen flauw idee wat jouw werk (en dat van de meeste mensen) inhoudt. Maar daar scherm ik dan ook niet mee.



Adrie

Misschien moeten we eerst eens duidelijk definiëren wat een wetenschapper is.

Albertus

Citaat van: Adrie op 23-02-2013  14:45 uMisschien moeten we eerst eens duidelijk definiëren wat een wetenschapper is.

Zie hier.

Bert

Oscar


RobinB


Jacques

Citaat van: Oscar op 23-02-2013  16:30 uHa!  http://nl.wikipedia.org/wiki/Hobbybrouwer    >:D >:D

Dit artikel biedt ook weer geen houvast als het gaat om het aantal hobbybrouwers.


Citaat van: Ronald_ op 23-02-2013  11:38 uDe enige wetenschappelijke conclusie na de heerlijke discussie hierboven is: Er zijn hobbybrouwers in Nederland.  :)

Dat wisten we natuurlijk. De vraag is hoeveel hobbybrouwers zijn er die niet aangesloten zijn bij een vereniging of bij dit forum.
Mijn inschatting is dat dit er heel veel zijn als ik kijk naar de bezoekersaantallen van dit forum. Daarbij houd ik rekening mee dat veel bezoekers meerdere pagina's per sessie bekijken. Dat zijn dus geen toevallige bezoekers maar mensen die doelbewust op zoek naar informatie waarschijnlijk omdat ze hobbybrouwer zijn, maar geen zin hebben om zich te registreren.

RobinB

Tja, ook dat zijn weer aannames met mogelijk voorbarige conclusies.
Iemand die geïnteresseerd is in hobbybrouwen ìs immers natuurlijk nog niet per se een hobbybrouwer. Zou ze eerder zien als potentiële hobbybrouwers. ;)

Ook de omzet van de leveranciers is niet sluitend, die leveren ook aan kleine brouwerijen.

tjleet

Citaat van: RobinB op 23-02-2013  17:36 uOok de omzet van de leveranciers is niet sluitend, die leveren ook aan kleine brouwerijen.
En 1 persoon kan bij meerdere leveranciers afnemen...

Tot nu toe ben ik het volledig eens met onderstaande:
Citaat van: Ronald_ op 23-02-2013  11:38 uDe enige wetenschappelijke conclusie na de heerlijke discussie hierboven is: Er zijn hobbybrouwers in Nederland.  :)
;)

Albertus

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  17:21 uMijn inschatting is dat dit er heel veel zijn als ik kijk naar de bezoekersaantallen van dit forum. Daarbij houd ik rekening mee dat veel bezoekers meerdere pagina's per sessie bekijken. Dat zijn dus geen toevallige bezoekers maar mensen die doelbewust op zoek naar informatie waarschijnlijk omdat ze hobbybrouwer zijn, maar geen zin hebben om zich te registreren.

Kun je nagaan hoeveel brouwers, op basis van hun IP adres, maandelijks meerdere pagina's bezoeken?

Bert

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 23-02-2013  16:30 uHa!  http://nl.wikipedia.org/wiki/Hobbybrouwer

Jammer dat bij grondstoffen voor een witbier staat: witbier: gerstemout, tarwemout, geplette haver, koriander, sinaasappelschil, iers mos, hop.
In een witbier hoort juist ongemoute tarwe en iers mos is geen grondstof, hoogstens een hulpstof.
Verder staat er scharrenbier, terwijl dat scharrebier moet zijn.

Hopbier

heijligers

Citaat van: Drents Hopbier op 23-02-2013  18:29 uJammer dat bij grondstoffen voor een witbier staat: witbier: gerstemout, tarwemout, geplette haver, koriander, sinaasappelschil, iers mos, hop.
In een witbier hoort juist ongemoute tarwe en iers mos is geen grondstof, hoogstens een hulpstof.
Verder staat er scharrenbier, terwijl dat scharrebier moet zijn.

Hopbier
Het is wikipedia, pas het aan!  >:D

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-02-2013  17:36 uTja, ook dat zijn weer aannames met mogelijk voorbarige conclusies.
Iemand die geïnteresseerd is in hobbybrouwen ìs immers natuurlijk nog niet per se een hobbybrouwer. Zou ze eerder zien als potentiële hobbybrouwers. ;)

Ook de omzet van de leveranciers is niet sluitend, die leveren ook aan kleine brouwerijen.

Natuurlijk zijn het aannames. Het kan niet anders. Een enquête onder alle Nederlanders is niet mogelijk.
Met heel wat andere zaken wordt ook met aannames gewerkt. Als de aanname redelijk is is daar niet veel mis mee.
Het CBS krijgen we denk ik niet zo gek om bij hun onderzoeken ook te laten kijken naar het aantal hobbybrouwers.

De leveranciers zijn heel betrouwbaar als gekeken wordt naar klein verpakkingen. En ik denk dat geen enkele kleine brouwerij met blikken werkt.


Het is voor de beeldvorming goed om te weten hoeveel hobbybrouwers er zijn in Nederland. Voor dat beeld komt het niet op 100 hobbybrouwers aan.
Zijn het nu 12.000 of 50.000 tot 75.000? Ik denk dat het meer in de orde van grootte ligt van het laatste.

Zo'n 15 jaar geleden sprak ik Charlie Papazian toen hij in Nederland was. Hij vertelde mij dat in de VS er destijds zo'n 2.000.000 hobbybrouwers waren. Dat was voor mij onvoorstelbaar. Dat zou zo'n 1 % van de Amerikaanse bevolking betekenen.
Nu is de situatie in Nederland zeker niet vergelijkbaar met de VS maar als in verhouding net zo veel hobbybrouwers zijn in Nederland dan zouden dat er 160.000 zijn. Zo veel zullen het hier niet zijn. Eerder de helft tot een derde. Dan zitten we zo'n beetje op 50.000 tot 75.000. En als we nog niet op dat niveau zitten dan zijn we er onderweg naar toe.

Peterrr

O.k tijd voor een volkstelling..

Ik zal morgen op mijn ezeltje naar Den Haag trekken,alwaar ik mij zal melden bij de Koning.
Ik hoop dat er nog plaats is in de Herberg.. ;D

Even zonder gekheid, ik ben een hobbybrouwer sinds 1 jaar, als ik om mijn heen hoor en het vertel.
Dan blijken er veel het ook een "Blauwe maandag" ? het geprobeerd te hebben of eens gedaan.
( ben je dan nog? HBèr)
En ik heb zelfs binnen dit jaar ook er 1 of 2 te hebben aangestoken, het zit best in de lift.
En zo te zien wat er in Almere gebeurd, ik ben nooit de enigste in de winkel gisteren waren er wel 5 man voor brouwspullen.

Ik geloof niet dat het in hele grote aantallen gebeurd want zoveel brouwwinkels zijn er niet, en als er een hele grote markt was...

Maar hoeveel.. Ach ze komen ze gaan en sommige zullen fora als dit alleen lezen.
De enigste die een goed beeld zouden kunnen hebben denk ik zijn de winkels die het spul verkopen. Ik geloof niet dat er heel veel direct mout kopen zodat dat niet echt meetelt.

...mijn idee erover... :biersmile:

grt Peterr

Drents Hopbier

Citaat van: heijligers op 23-02-2013  18:34 uHet is wikipedia, pas het aan!  >:D

Info over witbier staat in een foto. Die kan ik niet aanpassen.

Hopbier

Johan de Jong

Oke oke,

Ik zit dit nu een tijdje te lezen en om er achter te komen hoeveel er echt zijn zullen we toch moeten tellen.
Laat mij maar met de telling starten.

#1 Johan de Jong

volgorde van telling heeft niets met kwaliteit te maken, alleen maar het aantal!

heijligers

Citaat van: jdj op 24-02-2013  13:29 uOke oke,

Ik zit dit nu een tijdje te lezen en om er achter te komen hoeveel er echt zijn zullen we toch moeten tellen.
Laat mij maar met de telling starten.

#1 Johan de Jong

volgorde van telling heeft niets met kwaliteit te maken, alleen maar het aantal!
Je bereikt dan alleen de hobbybrouwers op het forum.

Als je tijd over hebt kun je met je lijstje huis-aan-huis gaan vragen hoeveel hobbybrouwers er wonen  ;D

RobinB

Citaat van: heijligers op 24-02-2013  16:53 uJe bereikt dan alleen de hobbybrouwers op het forum.

Dan kom je dus op max 2873... ;)

Bert van Vliet

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  18:38 uDan kom je dus op max 2873... ;)

Tenzij meerdere mensen zich aanmelden om te kunnen stemmen of meegeteld worden hoe je het ook noemen wilt.

Bert

BB

Misschien tijd voor een update? Ik denk dat zeker het afgelopen jaar het aantal weer is toegenomen, mede doordat o.a. het AD hier een aantal keer over geschreven heeft en het nog steeds crisis is, kunnen we stellen dat het aantal de 100.000 heeft gehaald of zeer binnenkort gaat halen? Weet iemand iets over de verkoopcijfers van de grote leveranciers?

Jacques

Gelet op de bezoekersaantallen van deze site denk ik dat het afgelopen jaar er een toename is van zo'n 20%. Maar het blijft natte vinger werk.

Overigens heeft niet alleen het AD meer aandacht besteed aan onze hobby. Het laatste jaar hebben we van meerdere zijden mogen genieten van veel aandacht in de media.

JasperSlob

En wat nou als we een online enquete maken met enkel wat ja/nee vragen? dan kan je eenvoudig een steekproef doen.

Stel 50 man knallen die vragen op zijn/haar twitter en/of facebook en elk van die 50 krijgt 50 reacties. Dan heb je 2500 respondenten waardoor je een vrij nauwkeurig beeld heb van de Nederlandse samenleving.

de vragenlijst wordt dan iets van

  • ben je man of vrouw
  • leeftijd
  • misschien zelfs provincie
  • brouw je bier ja/nee
  • brouw je mee of minder dan X keer bier per jaar

Zoiets kost niemand teveel moeite dus hopelijk is er hoge responds en zo hebben we hier op deze thread een nauwkeurig antwoord.

Etn82

Citaat van: JasperSlob op 02-05-2014  16:21 uStel 50 man knallen die vragen op zijn/haar twitter en/of facebook en elk van die 50 krijgt 50 reacties. Dan heb je 2500 respondenten waardoor je een vrij nauwkeurig beeld heb van de Nederlandse samenleving.

Een dergelijke steekproef is niet representatief omdat niet iedere Nederlander evenveel kans maakt om geselecteerd te worden. Er zit namelijk een flinke bias in je selectiecriterium.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Etn82 op 02-05-2014  17:08 uEen dergelijke steekproef is niet representatief omdat niet iedere Nederlander evenveel kans maakt om geselecteerd te worden. Er zit namelijk een flinke bias in je selectiecriterium.
Juistem!
Het doen van goed onderzoek is moeilijker dan je denkt. Als je onder hobbybrouwend Nederland een enquête rond stuurt kun je geen uitspraak doen over de gehele bevolking. Bij een goed onderzoek moeten betrouwbaarheid en validideit gewaarborgd zijn.

William

Citaat van: Etn82 op 02-05-2014  17:08 uEen dergelijke steekproef is niet representatief omdat niet iedere Nederlander evenveel kans maakt om geselecteerd te worden. Er zit namelijk een flinke bias in je selectiecriterium.

Daarnaast hebben we als brouwers natuurlijk alleen maar brouwers als vrienden, dat worden veel dubbeltellingen.

Misschien bij de volgende 1e of 2e kamerverkiezingen een brouwerspartij oprichten waar je als brouwer verplicht op moet stemmen (en andere mogen er niet op stemmen). Bij een opkomst van rond de 50% zitten we dan binnen een factor 2 juist.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 02-05-2014  17:24 uDaarnaast hebben we als brouwers natuurlijk alleen maar brouwers als vrienden, dat worden veel dubbeltellingen.

Misschien bij de volgende 1e of 2e kamerverkiezingen een brouwerspartij oprichten waar je als brouwer verplicht op moet stemmen (en andere mogen er niet op stemmen). Bij een opkomst van rond de 50% zitten we dan binnen een factor 2 juist.
We mogen geen politieke boodschappen op dit forum plaatsen dus lobbyen wordt lastig voor de lijsttrekker ;)

JasperSlob

Ik merk dat het wat moeilijker is dan ik dacht.  :weetniet:


Adbrouwt

Citaat van: JasperSlob op 02-05-2014  19:29 uIk merk dat het wat moeilijker is dan ik dacht.  :weetniet:
Ach zo moeilijk kan het niet zijn. Je moet er gewoon een keer aan beginnen.
Ik ben nummer 1.  ;D
Wie volgt?

hobbybob


Herman

Als iedere hobbybrouwer nu een cent naar mijn bankrekening overmaakt, dan vertel ik later hoeveel brouwers er zijn ;)

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 02-05-2014  17:14 uHet doen van goed onderzoek is moeilijker dan je denkt. Als je onder hobbybrouwend Nederland een enquête rond stuurt kun je geen uitspraak doen over de gehele bevolking. Bij een goed onderzoek moeten betrouwbaarheid en validideit gewaarborgd zijn.

Het CBS zou een heel eind kunnen komen.
Maar of die het aantal hobbybrouwers nu hoog op hun "to do"-lijstje hebben staan?

En dan nog zal je eerst een definitie moeten hebben van wat een hobbybrouwer is. ;)

rvvliet78


Jacques

Er is natuurlijk wel een manier om redelijk betrouwbaar het aantal (actieve) hobbybrouwers te achterhalen.
Alleen heb je daarvoor de medewerking van de leveranciers nodig. Maar ik denk niet dat zij bereid zijn ons inzicht te geven in hun verkoopcijfers.

RobinB

Citaat van: Jacques op 03-05-2014  17:53 uAlleen heb je daarvoor de medewerking van de leveranciers nodig.
Ik denk niet dat dat vol-/afdoende is.
Immers, is iedereen die mout hop en gist heeft gekocht een hobbybrouwer?

Zo kom je steeds weer terug bij de definitie. Pas wanneer je die hebt/daar consensus over is, kan je beginnen met tellen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 03-05-2014  19:01 uIk denk niet dat dat vol-/afdoende is.
Immers, is iedereen die mout hop en gist heeft gekocht een hobbybrouwer?

Zo kom je steeds weer terug bij de definitie. Pas wanneer je die hebt/daar consensus over is, kan je beginnen met tellen. :)

Het gaat om een redelijke indicatie/schatting. Of het nu 52.479 zijn of 48.264 maakt eigenlijk niet uit. In beide gevallen zijn het er ongeveer 50.000.

En ik ga er niet van uit dat buiten hobbybrouwers er veel mensen zullen zijn die een combinatie van mout, hop of gist bestellen. Zo veel andere dingen kun je niet met mout en hop...

En wat betreft de brouwfrequentie voordat je aangemerkt mag worden als een echte hobbybrouwer komen we toch niet uit. Mijn insteek is dat iedereen moet meetellen die ooit wel eens een biertje thuisgebrouwen heeft op welke wijze dan ook. En dan zijn het er heel veel... Maar hoeveel? Elk jaar in ieder geval steeds meer...

Nozem

De definitie is een ding maar misschien nog wel belangrijker is waarom je het aantal hobbybrouwers wilt weten. Waarom?

Als je een winkel wilt beginnen zijn mensen die jaarlijks een enkel blikje kopen ook klanten, als je er hier maar genoeg van hebt kun je ook rond komen. Wil je een ervaring/kennis database opbouwen heb je niet heel veel aan mensen die jaarlijks een enkel blikje brouwen. Als je een forum hebt met het doel om zoveel mogelijk hits (reclame inkomsten) te krijgen dan hoeft men helemaal geen bier te brouwen, dan telt iedereen mee die maar een beetje geïnteresseerd is.

Dus met welk doel wil je het aantal hobbybrouwers weten, als je dit weet kun je het pas over de definitie hebben.

Hoppenbrouwers

Mwa... Stel dat ik een presentatie wil houden over hobbybrouwen in Nederland is het altijd goed om met wat cijfers te komen (bijv. Hoeveel mensen er nu eigenlijk in Nederland thuis brouwen). Ik hoef daar geen commercieel oorgmerk mee te hebben als ik die informatie wil hebben.

De NOS heeft in bijna elke uitzending van hun journaal wel cijfers over een onderwerp. Vaak alleen om de schaal aan te duiden. Als zij je vertellen over het aantal boeren in Nederland bij een onderwerp over melkveehouderij wil dat niets zeggen over hun intenties, louter dan het vertrekken van informatie in het belang van de informatieverstrekking. Het is een schaalaanduiding om je een idee te geven waar je het over hebt. Zo ook met hobbybrouwend Nederland.
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Puur om de informatie.

toon van den broek

Citaat van: Jacques op 03-05-2014  23:39 uEn ik ga er niet van uit dat buiten hobbybrouwers er veel mensen zullen zijn die een combinatie van mout, hop of gist bestellen. Zo veel andere dingen kun je niet met mout en hop...

Nou Jacques, mout wordt ook door o.a. bakkers ('Tarvo moutbrood') en stokers gebruikt, en in het hopthee wordt ook wel gedronken door mensen met slechte nachtrust enz.

Maar -het klinkt misschien niet zo wetenschappelijk/prikkelend- 'alles weten maakt niet gelukkig'.
En eigenlijk zijn er misschien momenteel wel genoeg hobbybrouwers? Als iedereen het doet gaat het bijzondere er toch ook wel een beetje af?

Het was ook een overweging bij ons Gilde (Groningen) of we nu we met een mooie en gezellige club van een kleine 50 leden door moeten groeien naar bv 100? Het heeft voor- en nadelen.

Groetjes, Toon.

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 04-05-2014  08:22 uNou Jacques, mout wordt ook door o.a. bakkers ('Tarvo moutbrood') en stokers gebruikt, en in het hopthee wordt ook wel gedronken door mensen met slechte nachtrust enz.

Maar -het klinkt misschien niet zo wetenschappelijk/prikkelend- 'alles weten maakt niet gelukkig'.
En eigenlijk zijn er misschien momenteel wel genoeg hobbybrouwers? Als iedereen het doet gaat het bijzondere er toch ook wel een beetje af?

Ik had het ook net voor niets over een combinatie van mout en hop. In brood gaat geen hop en in hopthee geen mout  ;D

Wat ik zie is dat de bekendheid met de hobby gegroeid is de laatste jaren. En ook dat de bezoekersaantallen op deze site gegroeid is. Alhoewel die de laatste tijd weer aan het afnemen zijn.


Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 04-05-2014  10:51 uEn ook dat de bezoekersaantallen op deze site gegroeid is. Alhoewel die de laatste tijd weer aan het afnemen zijn.
Ben benieuwd naar de hoeveelheid groei na 24 mei ;)

RobinB

Citaat van: Jacques op 03-05-2014  23:39 uMijn insteek is dat iedereen moet meetellen die ooit wel eens een biertje thuisgebrouwen heeft op welke wijze dan ook. En dan zijn het er heel veel...
Volgens die definitie zijn het er inderdaad vrij veel.
Als je aanhoudt:"iedereen die op z'n minst wel eens gespeeld heeft met de gedachte zelf bier te brouwen, t/m degenen die daad bij gedachte hebben gezet.", dan zijn het er nog veel meer.
Hou je zoals MO aan, minimaal 4 brouwsels per jaar, dan zijn het er weer minder.

Bezoekers van de site zegt ook alleen iets over interesse, niet over hobbybrouwers.
Ergo; de definitie bepaalt het aantal. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-05-2014  21:33 uHou je zoals MO aan, minimaal 4 brouwsels per jaar, dan zijn het er weer minder.

4 brouwsels per jaar is volstrekt willekeurig. Als je minimaal 4 brouwsels per jaar doet ben je een behoorlijk actieve brouwer. Zeggen dat je geen hobbybrouwer bent als je minder dan 3 brouwsels per jaar doet doet geen recht aan bestaan van de vele hobbybrouwers die zo nu en dan brouwen.

Ik heb wel eens meer de vergelijking gemaakt met een schrijver van boeken. Hoeveel boeken moet iemand geschreven hebben voordat hij schrijver genoemd mag worden?

RobinB

Dat hangt dus inderdaad ook af van de definitie van een schrijver.
Voor een hobbybrouwer is dat niet anders. :)

Jacques

In de regel wordt iemand die één boek geschreven heeft al schrijver genoemd...

RobinB


heijligers

Citaat van: Jacques op 04-05-2014  22:52 uIn de regel wordt iemand die één boek geschreven heeft al schrijver genoemd...
Dat ene boek kan steeds herdrukt worden, waardoor je als schrijver schrijver kunt blijven, zonder nog te schrijven. Hobbybrouwers die "bestsellers" brouwen, moeten toch steeds weer aan de slag om iets te presteren  :brouwen:.

Volgens mij ben je nog steeds hobbybrouwer als je zelf vindt dat je hobbybrouwer bent.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.