Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Drab op de bodem, roeren of afblijven?  (gelezen 9197 keer)

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • 'Een goed begin is een halve liter'
Drab op de bodem, roeren of afblijven?
« Gepost op: 20-02-2013 17:55 u »
Ik heb gisteren mijn eerste Brewferm blik (tripel) te water gelaten. Alles (naar mijn weten) volgens het boekje uitgevoerd, het goedje zit nu in een 15 l glazen stolp en heeft een lekkere laag schuim gekregen. Het waterslot borrelt goed. Er ligt echter een dikke, donkerbruine laag op de boden van de stolp. Ik vraag me af of ik niet goed genoeg heb geroerd, en dat alle suiker nu naar de bodem is gezonken. Moet ik de boel schudden of doorroeren, of is dit de normale gang van zaken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KC

• Super lid
Re: Drab op de bodem, roeren of afblijven?
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2013 18:39 u »
Ik zou alles afgesloten laten. Als het toch suiker is weet de gist die echt wel te vinden.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2013 19:06 u »
Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Is de laag troebel (gist) of helder, maar donker (siroop)?

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2013 22:05 u »
Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Is de laag troebel (gist) of helder, maar donker (siroop)?

Absoluut waar, ik heb even wat plaatjes geschoten met mijn telefoon bij gebrek aan een fatsoenlijke camera.

Het brouwsel (handoek is tegen zonlicht)

De drab op de bodem. Het is donkerbruin, pannenkoekenstroopkleur zegmaar.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2013 22:07 u »
Ziet er inderdaad uit als stroop?
Ik zou (voorzichtig!) proberen dit er doorheen te zwenken.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2013 22:08 u »
Dit lijkt inderdaad op moutextract... ik zou hem even goed schudden op z'n minst, dat kan sowieso geen kwaad.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2013 22:12 u »
Nee klopt, de voorzichtigheid is alleen geboden ivm kans op knappen van de fles. De vloeistof moet wel goed wervelen wil je dit opgelost krijgen. :)

Beter nog: doe de mand weer om de fles voor je ermee aan de haal gaat!
Eigenlijk ook beter in plaats van zo op de stenen grond te zetten.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2013 22:25 u »
Ik zou sowieso altijd de mand om de fles laten. De fles is niet gemaakt om zo (zonder mand) opgetild te worden en zeker met zoveel massa bier erin loop je extra kans op breken. Iets wat zonde is van je brouwsel en erg vervelend over je vloer.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2013 23:27 u »
In het geval je geen mand om de fles hebt dan kun je die kopen bij de leveranciers van zelfbrouwartikelen.

Overigens heet zo'n fles geen stolp maar een mandfles.

Waarschijnlijk lost de stroop langzaam op maar dat kan wel een hele tijd duren. Zo te zien heeft de gist er niet al te veel last van want het wort staat prima te vergisten.

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2013 23:28 u »
Ik heb geen mand bij deze fles gekregen, dus ik ben maar met mijn benen over elkaar op de grond gaan zitten, heb de fles op mijn benen gezet en ben voorzichtig gaan zwenken. Ging wel goed, ik heb het idee dat er wel een deel is opgelost of in elk geval in beweging is gebracht, maar de laag ligt er voor het grootste deel nog steeds. Ik laat het goedje gewoon weer een paar dagen staan, misschien dat ik het dan nog eens ga schudden.

Ik had niet verwacht dat die flessen zo snel konden knappen? Aan de andere kant is het natuurlijk wel een groot oppervlak aan glas...

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2013 23:36 u »
Ik had niet verwacht dat die flessen zo snel konden knappen? Aan de andere kant is het natuurlijk wel een groot oppervlak aan glas...
Doe alsjeblieft voorzichtig met die fles! Heb al een paar hele nare verhalen gehoord van knappende flessen en ehbo bezoeken.  :-[

Beter nog: koop een mand om hem in te plaatsen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2013 09:34 u »
Ja inderdaad... gauw een mand kopen! Als ie uit je handen glipt, aj aj :o . Met een mand kan je hem ook beter optillen (en zwenken).

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2013 10:17 u »
Okee, duidelijk dus even kijken of ik een mandje kan scoren. Ik heb overigens het idee dat de drab wel al minder geworden is, blijkbaar weet het gist zijn weg prima te vinden. Ook beginnen er steeds meer spannende geurtjes uit het waterslot te komen, dus ik heb er nog wel vertrouwen in!

Offline fwouters

• Vol lid
  • Opener over bier
    • Opener bier
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2013 14:01 u »
Ik had ook geen manden en heb een kistje getimmerd van houten latjes, voor om mijn mandflessen. Die past precies eromheen en de zijkanten steken wat uit naar boven.
Daardoor kan ik de mandflessen stapelen middels die kistjes. Dit bevalt erg goed en zorgt tevens voor ruimtewinst.
Het is maar een idee.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2013 14:34 u »
Speciekuipen kan je ook gebruiken. En die zijn een stuk duurzamer dan die manden die ze bij mandflessen verkopen.

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 26-02-2013 00:03 u »
Voor de volledigheid: alle drab is inmiddels opgepeuzeld door de gist, zonder verder te roeren. De gist weet zijn weg naar de suikers prima te vinden. Donderdag bottelen!

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-02-2013 00:07 u »
Donderdag bottelen!
Lijkt me een beetje vroeg.
Het bier heeft wat meer tijd nodig om goed uit te gisten.
Het je het SG al gemeten?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #17 Gepost op: 26-02-2013 00:07 u »
De gist weet zijn weg naar de suikers prima te vinden.

Als jij in een kamer zit opgesloten en er ligt eten in een rechter hoek dan weet jij dat op den duur toch ook te vinden... >:D

Offline Aart

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 26-02-2013 01:12 u »
Donderdag bottelen!
Ik zou nog 1 of 2 weken wachten...

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2013 09:36 u »
SG meten, als dat nog te hoog is (1020 en meer): wachten of wat warmer wegzetten. Zit je lager zou ik gerust durven lageren: overhevelen in andere mandfles of emmer zodat je de dikke drab (heet slurry: gistkoek) achterlaat. Nog 3-tal dagen warm laten staan (nagisting) en dan zeker een weekje koud (kelder of andere frisse plek = lagering). Trekt je bier helder van.
Dan pas bottelen.

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 04-03-2013 14:06 u »
Ik had een SG van 1017 toen ik ging bottelen. Volgens de Brewferm handleiding kon je na 8-10 dagen bottelen, ik zat op 9 en het SG leek me zo prima. Het zit nu 5 dagen op de fles, nog geen bommen of narigheid *klop klop klop*. Na het nodige leeswerk en jullie reacties ben ik er wel achter dat het stukken beter kan. Ik ga donderdag beginnen aan een tweede blikbrouwsel, de Brewferm Ambiorix, en wil dit even wat beter aanpakken. Mijn plan so far:

- 30 liter gistingsvat bijkopen (geen emmer, maar zo'n ding met een schroefdeksel). Het blik ambiorix geeft 15 liter, dus ruimte genoeg voor schuim. Het schoonmaken van de resten van de gistresten uit de mandfles was best een klusje, en dat zal met zo'n ander vat makkelijker gaan.
- het goedje 5-7 dagen laten gisten in deze emmer, kamertemperatuur
- na de hoofdgisting overhevelen in de mandfles, gistdepot laten liggen
- 2-3 weken laten nagisten, kamertemperatuur
- terughevelen naar hoofdgistingsvat, eventueel gistdepot laten liggen in mandfles
- suiker erbij, roeren, bottelen

Hebben jullie nog goede tips? Volgens mij hoef ik niet per se over te hevelen na de nagisting, maar ik kan me wel voorstellen dat je bier dan nog een beetje helderder wordt omdat je nog wat gist achterlaat. Bovendien heeft het hoofdgistingsvat een kraantje, lijkt me ideaal om te bottelen.

Met name wat tips over SG metingen zijn welkom, ik heb er redelijk wat over gelezen maar hoor soms toch nog een beetje (schijnbaar) tegenstrijdige verhalen. Als ik het goed begrijp: als de hoofdgisting is afgenomen een meting doen, 2 dagen wachten, nog een meting doen, zakt het (vrijwel) niet, overhevelven naar nagistingsvat.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #21 Gepost op: 04-03-2013 14:14 u »
ik zou uw laatste twee puntjes omwisselen: eerst uw suikeroplossing maken en dan het bier erop hevelen: dan hoef je niet te roeren en mengt het vanzelf al mooi.

Offline heijligers

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 04-03-2013 14:27 u »
Volgens de Brewferm handleiding kon je na 8-10 dagen bottelen, .
Zoals al eerder geroepen. Bier gaat niet op tijd. In je nieuwe planning noem je ook wat dagen. Dit is een mooie indicatie, maar nogmaals: Bier gaat niet op tijd. Meten is weten.
Hebben jullie nog goede tips? Volgens mij hoef ik niet per se over te hevelen na de nagisting, maar ik kan me wel voorstellen dat je bier dan nog een beetje helderder wordt omdat je nog wat gist achterlaat. Bovendien heeft het hoofdgistingsvat een kraantje, lijkt me ideaal om te bottelen.

Met name wat tips over SG metingen zijn welkom, ik heb er redelijk wat over gelezen maar hoor soms toch nog een beetje (schijnbaar) tegenstrijdige verhalen. Als ik het goed begrijp: als de hoofdgisting is afgenomen een meting doen, 2 dagen wachten, nog een meting doen, zakt het (vrijwel) niet, overhevelven naar nagistingsvat.
ALtijd hevelen na de nagisting. Geeft een helderder bier met minder kans op ongewenste bijsmaakjes. Bottelen vanuit vat met kraan gaat erg gemakkelijk. Kraan wel goed schoonmaken, er wil vuil komen tussen de draaiende delen van de kraan.

Als de hoofdgisting op zijn retour is zie je minder bubbels in je waterslot. Je kunt dan meten en overhevelen.
Bij de nagisting meten en als het niet meer zakt kun je een aantal dagen later bottelen. Beter iets langer wachten dan te vroeg bottelen.

Bij het bottelen hevel ik zelf eerst naar mijn bottelemmer (30 liter vat met maatstrepen). Op basis van de hoeveelheid daaarin weeg ik bottelsuiker af en los dat op in kokend water. Dat (heet) toevoegen aan jongbier en voorzichtig (maar goed) roeren. Dan bottelen. Daarna weer week of twee warm zetten voor hergisting. Eerst proberen en als het koolzuur naar wens is pas koud wegzetten.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #23 Gepost op: 04-03-2013 15:30 u »

- na de hoofdgisting overhevelen in de mandfles, gistdepot laten liggen
- 2-3 weken laten nagisten, kamertemperatuur

Kies mandfles met zo weinig mogelijk overschot en hevel over als er nog een beetje gistingsactiviteit is. Je wil een koolzuurdekentje bovenop je bier, zo niet riskeer je besmetting (ook geval als er teveel vrije ruimte boven je bier is in lagerfles).
Nagisting weekje kamertemperatuur zal volstaan, daarna kouder zetten (kelder bijvoorbeeld).

Offline KoenB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 04-03-2013 17:01 u »
Als de hoofdgisting op zijn retour is zie je minder bubbels in je waterslot. Je kunt dan meten en overhevelen.

Je hebt het hier over meten en overhevelen, welke waarde moet ik krijgen voor ik overhevel?. Is daar nog een vuistregel voor?
[EDIT] gevonden, dat doe je als je nog 20-25 % van je begin SG hebt.

Bedankt voor de duidelijke tips allemaal, hier kan ik wat mee. Ik voel me al een stuk beter voorbereid dan vorige keer.

Tags: beginner