Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rijping na het bottelen  (gelezen 8259 keer)

Offline kluukluuk

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Rijping na het bottelen
« Gepost op: 19-02-2013 23:44 u »
Hoe lang moet een bovengister op kamertemperatuur blijven staan na het bottelen om de juiste smaak te verkrijgen of is hier geen vaste regel voor en verschilt dit per recept?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: rijping na het bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2013 23:55 u »
Na het bottelen moet hij op kamertemperatuur hergisten om "prik" in het bier te krijgen. Dat duurt over het algemeen 2-3 weken (kan ook langer duren) (probeer een flesje en je weet het). Daarna moet het bier kouder worden weggezet. Afhankelijk van het type is het dan erg snel (bijv. weizen) of na wat langere tijd (zware donkere bieren) op dronk. Kwestie van regelmatig proeven en je proeft dat de smaak evolueert.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2013 00:23 u »
Hoe lang moet een bovengister op kamertemperatuur blijven staan na het bottelen om de juiste smaak te verkrijgen of is hier geen vaste regel voor en verschilt dit per recept?

Hang ook van het bier af... ik heb meestal na 1 week al schuim. Na 2 weken is het bier meestal wel drinkbaar. Zware bieren mogen dan nog wel wat langer " rijpen"  maar als het lekker is, gewoon drinken. Wachten doen we toch al 1/3 van ons leven. Laat dat niet langer worden. ;D ;D

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2013 07:35 u »
Hang ook van het bier af... ik heb meestal na 1 week al schuim. Na 2 weken is het bier meestal wel drinkbaar. Zware bieren mogen dan nog wel wat langer " rijpen"  maar als het lekker is, gewoon drinken. Wachten doen we toch al 1/3 van ons leven. Laat dat niet langer worden. ;D ;D
Ik sluit mij hierbij aan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Rijping na het bottelen
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2013 07:44 u »
Wanneer een bier de mooiste smaak heeft, is van bier tot bier verschillend. Is afhankelijk van de zwaarte, de pH en de bitterheid en je manier van werken (zuurstofopname). Maar ook je persoonlijke smaak speelt een rol.
Om meer inzicht te krijgen in het rijpingsproces is het goed vanaf een week na het bottelen zo om de week tot twee weken een flesje open te maken. Goed proeven en eventueel aantekeningen maken. Er zijn vervelendere dingen in het leven.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2013 08:27 u »
Met mijn "eigen" recepten heb ik ook altijd de weg van Jaqcues bewandeld.

Dus na een week of 2 iedere week een flesje proeven voor mezelf kom ik dan op

- witbier---> 4 weken
 - dubbel---> 3 maanden
 - Tripel----> 4 maanden
 - Quadrupel--> 9 maanden

Overigens staat bij mij gebotteld bier maar een week of 2 op kamertemperatuur daarna gaat het in een donkere koele ruimte.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2013 16:00 u »
Ik bottel niet meer, maar ik vond meestal dat de bieren pas goed werden na 1,5 maand... daarvoor had je een goort "groene" smaak van jongbier. Ook fustjes open ik tegenwoordig niet te snel meer. Zware donkere bieren laat ik minstens 3 maanden staan (wel gekoeld overigens).

Offline Wybe

• Vol lid
  • 't Zal mij wort wezen.
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2013 16:43 u »

Ik heb het volgende ooit van iemand geleerd en dit voldoet mij prima:

Per procent alcohol een week wachten. Dus 5 % alcohol = 5 weken rijpen op de fles. 8% is 8 weken geduld etc.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2013 16:52 u »
Ik proefde laatst ook een biertje van mijn beginbrouwperiode: het blikbier Gallia van Brewferm. Die smaakte initieel zo smerig naar zoethout en die typische bliksmaak dat ik hem gewoon in bij een maat in de kelder gezet had.
Rara: na 6 maand: niks bliksmaak meer, integendeel: een erg lekkere 'gewone' evenwichtige doordrinker geworden. Mocht gerust blind naast een Palm gezet worden.

Ik zit nu met een Saison die na 2 weken nog maar een héél licht schuim en carbonatie geeft. Ik vraag me af waar het aan gelegen kan hebben. Misschien het feit dat die wel een weekje in het tuinhuis tegen het vriespunt aan heeft staan lageren? Geen bottelgist gebruikt, deed ik nooit, maar volgende keren toch maar doen.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2013 17:47 u »
Geen bottelgist gebruikt, deed ik nooit, maar volgende keren toch maar doen..

Toevoegen van bottelgist is zelden nodig. Wanneer de hergisting niet op gang komt helpt warm wegzetten gecombineerd met regelmatig schudden in 99 % (niet wetenschappelijk bewezen) van de gevallen.

Bert

Offline nicolaasbeets

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 03-03-2013 21:42 u »
Toevoegen van bottelgist is zelden nodig. Wanneer de hergisting niet op gang komt helpt warm wegzetten gecombineerd met regelmatig schudden in 99 % (niet wetenschappelijk bewezen) van de gevallen.

Ik heb ook een zooi flessen te vroeg koud gezet - gewoon na twee weken zonder een flesje te openen. Nu dus wel geproefd en nog niet genoeg koolzuur. Heb ze weer in de warmte gezet en geschud, ik neem aan dat de gist het wel weer gaat oppikken... of hoop ik tevergeefs?

Niek

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #11 Gepost op: 03-03-2013 21:46 u »
Mijn ervaring is dat de gist weer gewoon uit zijn slaap komt en verder gaat met vergisten zodat je lekker koolzuur krijgt en schuim. Tja moet wel weer even geduld hebben. Hoop doet leven zou ik zeggen. Anders zou je ook geen starter uit een flesje kunnen maken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 03-03-2013 22:54 u »
ik neem aan dat de gist het wel weer gaat oppikken... of hoop ik tevergeefs?

Geduld. Komt goed.

Offline Erwin Utrecht

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 16-05-2013 15:14 u »
Op welke temperatuur dien je de flesjes te laten rijpen? Ze staan nu circa 3 weken op 18 graden. Kan ik ze daar de hele rijpperiode laten staan? Ik lees regelmatig een donkere en koele kamer alleen ik heb geen beschikking tot zo'n ruimte :(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 17-05-2013 16:16 u »
Op welke temperatuur dien je de flesjes te laten rijpen? Ze staan nu circa 3 weken op 18 graden. Kan ik ze daar de hele rijpperiode laten staan? Ik lees regelmatig een donkere en koele kamer alleen ik heb geen beschikking tot zo'n ruimte :(

Om veroudering zo lang mogelijk buiten de deur te houden is een lagere temperstuur gewenst. Als je geen ruimte beschikbaar hebt zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.

Offline Jan Peter

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 17-05-2013 16:23 u »

Heb je toevallig een kruipruimte? Daar is het bij mij altijd koel in de zomer en boven vriespunt in de winter.

Offline susantigoon

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Wat je ook doet:"Er komt toch altijd bier uit!";-)
    • BRouwerij JaKobus
« Reactie #16 Gepost op: 10-04-2019 16:32 u »
Met mijn "eigen" recepten heb ik ook altijd de weg van Jaqcues bewandeld.

Dus na een week of 2 iedere week een flesje proeven voor mezelf kom ik dan op

- witbier---> 4 weken
 - dubbel---> 3 maanden
 - Tripel----> 4 maanden
 - Quadrupel--> 9 maanden

Overigens staat bij mij gebotteld bier maar een week of 2 op kamertemperatuur daarna gaat het in een donkere koele ruimte.

Dag hobbybob,

Nav je post heb ik een vraag. Zijn je vermelde weken incl. of excl. de eerste 2 weken op kamertemperatuur?

Gr.  Jeroen

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-04-2019 16:43 u »
Inclusief

Offline Jedoka

• Vol lid
  • Bier brouwen, t'is net koken!
« Reactie #18 Gepost op: 10-04-2019 18:11 u »
Ik proefde laatst ook een biertje van mijn beginbrouwperiode: het blikbier Gallia van Brewferm. Die smaakte initieel zo smerig naar zoethout en die typische bliksmaak dat ik hem gewoon in bij een maat in de kelder gezet had.
Rara: na 6 maand: niks bliksmaak meer, integendeel: een erg lekkere 'gewone' evenwichtige doordrinker geworden. Mocht gerust blind naast een Palm gezet worden.

Ik zit nu met een Saison die na 2 weken nog maar een héél licht schuim en carbonatie geeft. Ik vraag me af waar het aan gelegen kan hebben. Misschien het feit dat die wel een weekje in het tuinhuis tegen het vriespunt aan heeft staan lageren? Geen bottelgist gebruikt, deed ik nooit, maar volgende keren toch maar doen.

Zelf ook zoiets vergelijkbaars gehad met 3 bieren die ik in januari gebrouwen heb, door ruimtegebrek de bieren buiten de gistkast gehad toen het een paar dagen later flink begon te vriezen, lekkere biertjes, na lange tijd wel redelijke carbonisatie maar zeer matig schuim. Was ook de eerste keer dat ik die mini 2 grams suikerklontjes gebruikte van de AH. Daarna gewoon weer een suikeroplossing, vele beter.

Tags: