Rijping na het bottelen

Gestart door kluukluuk, 19-02-2013 23:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kluukluuk

Hoe lang moet een bovengister op kamertemperatuur blijven staan na het bottelen om de juiste smaak te verkrijgen of is hier geen vaste regel voor en verschilt dit per recept?

heijligers

Na het bottelen moet hij op kamertemperatuur hergisten om "prik" in het bier te krijgen. Dat duurt over het algemeen 2-3 weken (kan ook langer duren) (probeer een flesje en je weet het). Daarna moet het bier kouder worden weggezet. Afhankelijk van het type is het dan erg snel (bijv. weizen) of na wat langere tijd (zware donkere bieren) op dronk. Kwestie van regelmatig proeven en je proeft dat de smaak evolueert.

Oscar

Citaat van: kluukluuk op 19-02-2013  23:44 uHoe lang moet een bovengister op kamertemperatuur blijven staan na het bottelen om de juiste smaak te verkrijgen of is hier geen vaste regel voor en verschilt dit per recept?

Hang ook van het bier af... ik heb meestal na 1 week al schuim. Na 2 weken is het bier meestal wel drinkbaar. Zware bieren mogen dan nog wel wat langer " rijpen"  maar als het lekker is, gewoon drinken. Wachten doen we toch al 1/3 van ons leven. Laat dat niet langer worden. ;D ;D

goom

Citaat van: Oscar op 20-02-2013  00:23 uHang ook van het bier af... ik heb meestal na 1 week al schuim. Na 2 weken is het bier meestal wel drinkbaar. Zware bieren mogen dan nog wel wat langer " rijpen"  maar als het lekker is, gewoon drinken. Wachten doen we toch al 1/3 van ons leven. Laat dat niet langer worden. ;D ;D
Ik sluit mij hierbij aan.

Jacques

Wanneer een bier de mooiste smaak heeft, is van bier tot bier verschillend. Is afhankelijk van de zwaarte, de pH en de bitterheid en je manier van werken (zuurstofopname). Maar ook je persoonlijke smaak speelt een rol.
Om meer inzicht te krijgen in het rijpingsproces is het goed vanaf een week na het bottelen zo om de week tot twee weken een flesje open te maken. Goed proeven en eventueel aantekeningen maken. Er zijn vervelendere dingen in het leven.

hobbybob

Met mijn "eigen" recepten heb ik ook altijd de weg van Jaqcues bewandeld.

Dus na een week of 2 iedere week een flesje proeven voor mezelf kom ik dan op

 - witbier---> 4 weken
 - dubbel---> 3 maanden
 - Tripel----> 4 maanden
 - Quadrupel--> 9 maanden

Overigens staat bij mij gebotteld bier maar een week of 2 op kamertemperatuur daarna gaat het in een donkere koele ruimte.

Caspar

Ik bottel niet meer, maar ik vond meestal dat de bieren pas goed werden na 1,5 maand... daarvoor had je een goort "groene" smaak van jongbier. Ook fustjes open ik tegenwoordig niet te snel meer. Zware donkere bieren laat ik minstens 3 maanden staan (wel gekoeld overigens).

Wybe


Ik heb het volgende ooit van iemand geleerd en dit voldoet mij prima:

Per procent alcohol een week wachten. Dus 5 % alcohol = 5 weken rijpen op de fles. 8% is 8 weken geduld etc.

ciesvandekwis

Ik proefde laatst ook een biertje van mijn beginbrouwperiode: het blikbier Gallia van Brewferm. Die smaakte initieel zo smerig naar zoethout en die typische bliksmaak dat ik hem gewoon in bij een maat in de kelder gezet had.
Rara: na 6 maand: niks bliksmaak meer, integendeel: een erg lekkere 'gewone' evenwichtige doordrinker geworden. Mocht gerust blind naast een Palm gezet worden.

Ik zit nu met een Saison die na 2 weken nog maar een héél licht schuim en carbonatie geeft. Ik vraag me af waar het aan gelegen kan hebben. Misschien het feit dat die wel een weekje in het tuinhuis tegen het vriespunt aan heeft staan lageren? Geen bottelgist gebruikt, deed ik nooit, maar volgende keren toch maar doen.

Albertus

Citaat van: ciesvandekwis op 20-02-2013  16:52 uGeen bottelgist gebruikt, deed ik nooit, maar volgende keren toch maar doen..

Toevoegen van bottelgist is zelden nodig. Wanneer de hergisting niet op gang komt helpt warm wegzetten gecombineerd met regelmatig schudden in 99 % (niet wetenschappelijk bewezen) van de gevallen.

Bert

nicolaasbeets

Citaat van: Albertus op 20-02-2013  17:47 uToevoegen van bottelgist is zelden nodig. Wanneer de hergisting niet op gang komt helpt warm wegzetten gecombineerd met regelmatig schudden in 99 % (niet wetenschappelijk bewezen) van de gevallen.

Ik heb ook een zooi flessen te vroeg koud gezet - gewoon na twee weken zonder een flesje te openen. Nu dus wel geproefd en nog niet genoeg koolzuur. Heb ze weer in de warmte gezet en geschud, ik neem aan dat de gist het wel weer gaat oppikken... of hoop ik tevergeefs?

Niek

Adbrouwt

Mijn ervaring is dat de gist weer gewoon uit zijn slaap komt en verder gaat met vergisten zodat je lekker koolzuur krijgt en schuim. Tja moet wel weer even geduld hebben. Hoop doet leven zou ik zeggen. Anders zou je ook geen starter uit een flesje kunnen maken.

Jacques

Citaat van: nicolaasbeets op 03-03-2013  21:42 uik neem aan dat de gist het wel weer gaat oppikken... of hoop ik tevergeefs?

Geduld. Komt goed.

Erwin Utrecht

Op welke temperatuur dien je de flesjes te laten rijpen? Ze staan nu circa 3 weken op 18 graden. Kan ik ze daar de hele rijpperiode laten staan? Ik lees regelmatig een donkere en koele kamer alleen ik heb geen beschikking tot zo'n ruimte :(

Jacques

Citaat van: Erwin Utrecht op 16-05-2013  15:14 uOp welke temperatuur dien je de flesjes te laten rijpen? Ze staan nu circa 3 weken op 18 graden. Kan ik ze daar de hele rijpperiode laten staan? Ik lees regelmatig een donkere en koele kamer alleen ik heb geen beschikking tot zo'n ruimte :(

Om veroudering zo lang mogelijk buiten de deur te houden is een lagere temperstuur gewenst. Als je geen ruimte beschikbaar hebt zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.

Jan Peter

Citaat van: Erwin Utrecht op 16-05-2013  15:14 uOp welke temperatuur dien je de flesjes te laten rijpen? Ze staan nu circa 3 weken op 18 graden. Kan ik ze daar de hele rijpperiode laten staan? Ik lees regelmatig een donkere en koele kamer alleen ik heb geen beschikking tot zo'n ruimte :(

Heb je toevallig een kruipruimte? Daar is het bij mij altijd koel in de zomer en boven vriespunt in de winter.

susantigoon

Citaat van: hobbybob op 20-02-2013  08:27 uMet mijn "eigen" recepten heb ik ook altijd de weg van Jaqcues bewandeld.

Dus na een week of 2 iedere week een flesje proeven voor mezelf kom ik dan op

 - witbier---> 4 weken
 - dubbel---> 3 maanden
 - Tripel----> 4 maanden
 - Quadrupel--> 9 maanden

Overigens staat bij mij gebotteld bier maar een week of 2 op kamertemperatuur daarna gaat het in een donkere koele ruimte.

Dag hobbybob,

Nav je post heb ik een vraag. Zijn je vermelde weken incl. of excl. de eerste 2 weken op kamertemperatuur?

Gr.  Jeroen

hobbybob


Jedoka

Citaat van: ciesvandekwis op 20-02-2013  16:52 uIk proefde laatst ook een biertje van mijn beginbrouwperiode: het blikbier Gallia van Brewferm. Die smaakte initieel zo smerig naar zoethout en die typische bliksmaak dat ik hem gewoon in bij een maat in de kelder gezet had.
Rara: na 6 maand: niks bliksmaak meer, integendeel: een erg lekkere 'gewone' evenwichtige doordrinker geworden. Mocht gerust blind naast een Palm gezet worden.

Ik zit nu met een Saison die na 2 weken nog maar een héél licht schuim en carbonatie geeft. Ik vraag me af waar het aan gelegen kan hebben. Misschien het feit dat die wel een weekje in het tuinhuis tegen het vriespunt aan heeft staan lageren? Geen bottelgist gebruikt, deed ik nooit, maar volgende keren toch maar doen.

Zelf ook zoiets vergelijkbaars gehad met 3 bieren die ik in januari gebrouwen heb, door ruimtegebrek de bieren buiten de gistkast gehad toen het een paar dagen later flink begon te vriezen, lekkere biertjes, na lange tijd wel redelijke carbonisatie maar zeer matig schuim. Was ook de eerste keer dat ik die mini 2 grams suikerklontjes gebruikte van de AH. Daarna gewoon weer een suikeroplossing, vele beter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.