Hoe voeg jij bottelsuiker toe?

Gestart door NewLine, 19-02-2013 18:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe voeg jij bottelsuiker toe?

bier en suiker samenvoegen in een (bottel)vat
147 (70.3%)
droge suiker met een lepeltje oid toevoegen per flesje
32 (15.3%)
opgeloste suiker toevoegen  met een spuitje oid per flesje
19 (9.1%)
anders - specifier aub
11 (5.3%)

Totaal aantal stemmen: 209

NewLine

Graag had ik eens gezien hoe de meesten bottelsuiker toevoegen.

Sjaak_Deventer

Totale hoeveelheid suiker met water mengen en dat aan de kook brengen. Zodra opgelost in leeg vat doen. Iets laten afkoelen en dan het jongbier toevoegen... :proost:

Etn82

Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-02-2013  18:33 uTotale hoeveelheid suiker met water mengen en dat aan de kook brengen. Zodra opgelost in leeg vat doen. Iets laten afkoelen en dan het jongbier toevoegen... :proost:

Ik gebruik min of meer dezelfde methode, alleen laat ik het altijd 10 min. koken ter sterilisatie. Wellicht overbodig, maar dat is ik het geleerd heb.

tjleet

Mijn jongbier gaat in mijn bottelemmer, zo weet ik hoeveel bier ik ga bottelen. Dan de hoeveelheid suiker in water oplossen en even koken. Pollepel schoongekookt om na toevoegen te roeren.

Pimmels

Ik bottel vanuit mijn lagervat met een 80% suiker oplossing ( 80 gram suiker op 100ml kokend water) en voeg van die oplossing 5ml toe aan elk Grolsch flesje met behulp van een 5ml injectie spuit.

Pimmels

Ik hevel dus maar één keer, direct na de hoofdgisting...

broeder

hoi...

Nog steeds met een aangepast lepeltje suker in het flesje en dan het jongbier er bij,
dopje er op en even goed schudden.
De volgende dag nog een keer alle flesjes schudden.
Overigens; ik gebruik de dopjes rechtstreeks uit de verpakking, dus niet in de OXI.
Groet,
broeder Willem

De-Geert

Citaat van: Pimmels op 19-02-2013  19:23 uIk bottel vanuit mijn lagervat met een 80% suiker oplossing ( 80 gram suiker op 100ml kokend water)
Een 80% suikeroplossing is 80 gram suiker op 100 ml totaal volume.

heijligers

Bier in bottelvat. Op maatstreep kijken hoeveel liter het is. Met BrouwVisie bekijken hoeveel CO2 het bier nodig heeft. Suiker afwegen. 200% van het suikergewicht aan kokend water toevoegen aan de suiker. De suiker oplossen en heet toevoegen aan het bier in het bottelvat. Met gestarsande lepel even in het bottelvat roeren voor een homogeen mengsel. Dan bottelen.

NewLine

Citaat van: Pimmels op 19-02-2013  19:23 uIk bottel vanuit mijn lagervat met een 80% suiker oplossing ( 80 gram suiker op 100ml kokend water) en voeg van die oplossing 5ml toe aan elk Grolsch flesje met behulp van een 5ml injectie spuit.

En toch staat de optie met het spuitje op 0  :weetniet:

Pimmels

Citaat van: De-Geert op 19-02-2013  19:30 uEen 80% suikeroplossing is 80 gram suiker op 100 mL totaal volume.

Je hebt helemaal gelijk, foute woordkeus :-[

Het komt erop neer dat ik 4 gram suiker oplos in 5ml water en dat toevoeg aan een 450ml Grolsch flesje ;)

Joost81

Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-02-2013  18:33 uTotale hoeveelheid suiker met water mengen en dat aan de kook brengen. Zodra opgelost in leeg vat doen. Iets laten afkoelen en dan het jongbier toevoegen... :proost:

Zelfde werkwijze hier

janjansen

Ik gebruik de doseerspuit.
Bevalt goed.
Geen gehevel en gedoe. Precies af te meten.
Het heeft z'n voordelen.



PP

Citaat van: janjansen op 19-02-2013  20:31 uIk gebruik de doseerspuit.
Bevalt goed.
Geen gehevel en gedoe. Precies af te meten.
Het heeft z'n voordelen.

Idem als genoemd. Veilig, nauwkeurig, eenvoudig.

Voor een hoge koolzuurdruk: 9 g/L suiker toevoegen.
•   Maak 750 g van een 50 % suikeroplossing:
•   375 g suiker en 375 g water koken, dichtheid ca. 1,23.
•   5 mL aan 0,3 L flesje = 9,3 g suiker/L. 

Voor een hogere koolzuurdruk: 7,5 g/L suiker toevoegen.
•   Maak 750 g van een 42 % suikeroplossing:
•   313 g suiker en 437 g water koken, dichtheid ca. 1,19.
•   5 mL aan 0,3 L flesje = 7,5 g suiker/L.

Voor een gemiddelde koolzuurdruk: 6,0 g/L suiker toevoegen.
•   Maak 750 g van een 33 % suikeroplossing:
•   250 g suiker en 500 g water koken, dichtheid ca. 1,14.
•   5 mL aan 0,3 L flesje = 5,8 g suiker/L.

Voor een koudgelagerd pils (4 °C): 4,0 g/L suiker toevoegen.
•   Maak 750 g van een 22 % suikeroplossing:
•   167 g suiker en 583 g water koken, dichtheid ca. 1,09.
•   5 mL aan 0,3 L flesje = 4,0 g suiker/L.

PS: kruidenextracten voeg ik op dezelfde manier toe. Veel beter te doseren etc. Biedt ook eenvoudig mogelijkheden tot variatie.

Groet, Paul

koffie

Hangt er vanaf.
De ene keer gewoon totale hoeveelheid suiker in een schaal, vullen met jongbier en voorzichtig er bij gieten. Andere keer gewoon suiker in het fust/vaatje mikken.

Het scheelt nogal of je het per flesje of per fustje moet doen :)

seed7

De laatste keer met een spuitje, daarvoor kristalsuiker in het flesje. Beiden gaan niet echt lekker, ben aan het kijken naar een revolverspuit.

s7.

hopiebier

Suiker afmeten en met jong bier mengen en in een apart vat ,roeren en afvullen op de flesjes.
Bevalt goed, nooit infectie gehad en altijd goede druk op de flesjes.
 :biersmile:

Erwin

Die carbonation drops van coopers zijn wel handig, gewoon per stuk in een flesje doen. Helaas valt daar dan niks aan bij te sturen, dus het moet net precies uitkomen. Ik heb ook suikerklontjes gebruikt op die manier. Maar ja, niet echt steriel dus.
Ik ga vanavond mijn honingbier gewoon weer met een injectiespuitje doen, 5 ml suikerwater (of in dit geval: honing) in ieder flesje, van te voren afgewogen, opgelost en gekookt in precies de hoeveelheid die nodig is.
Overhevelen naar een bottelemmer vind ik net zoveel gedoe, en stelt het bier volgens mij te lang bloot aan de omgeving/zuurstof.

bjorri

Minisuikerklontje in Grolsch flesje en daarna rustig afvullen.
De doos met klontjes is uitsluitend voor dat doel dus kom ik er verder niet aan en bewaar ik het in een afgesloten plasticdoos.

hobbybob

Die carbonation drops van Coopers heb ik ook gebruikt inderdaad was er niet weg van.

Ik gebruik of:

 - miniklontjes
 - of mijn "speciale" lepeltje (33cl flesjes)

Ronald_

Sinds wij geen suiker meer in de flesjes doen en een bottelvat gebruiken waarin we de combinatie van suiker en gekookt water (soms voordat we het bier erin hevelen, soms tijdens en soms er na) hebben wij helderdere bieren met minder sediment.

Als je toch een bottelvat gebruikt lijkt mij suiker per flesje een onhandige handeling.

Drents Hopbier

Citaat van: NewLine op 19-02-2013  18:27 uGraag had ik eens gezien hoe de meesten bottelsuiker toevoegen.

Meestal een hoeveelheid stamwort (achtergehouden na koken) met het juiste suikergehalte (°Bx) mengen met het bier en bottelen. Soms gebruik ik glucose opgelost in water en dan mengen met het bier en bottelen.

Hopbier

Adrie

Aangezien ik een tapinstallatie heb, vul ik mijn vaten en laat ze dan geforceerd op druk komen met koolzuurgas. Soms is er dan nog een beetje bier over en dat gaat in flessen. Daar doe ik dan eerst een schepje suiker in. Met zo weinig flessen is dat gemakkelijker dan eerst een oplossing maken en het restje bier overhevelen naar een bottelvat.

Voordat ik fusten had, loste ik suiker op in water, kookte dat 10-15 minuten, liet het afkoelen, goot het in een bottelvat en hevelde het bier daar in. Dan bottelen vanuit het bottelvat.

saintjimmy

Hallo,

Ik heb vrijdag mijn eerste biertje gebrouwen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een Thomas Cooper IPA blik, Fermentis Safale US-05 gist en wat Columbus hop. Het is nog te vroeg voor bottelen, maar vroeg me toch af wat jullie de gemakkelijkste manier vinden om suiker toe te voegen wanneer men maar één emmer heeft? (lees hierboven dat sommigen van jullie een speciaal bottelvat hebben)

Groet,

Marco

Gerald

Het makkelijkste is inderdaad een 2e bottelvat.

Maar voor een eerste bier zou ik gewoon de suiker in de te vullen fles doen. Moet je alleen even kijken dat je een lepel vind die een 2,5 a 3 gram per scep geeft. Uigaande van een 0,3 l flesje

Suiker moet tussen de 6 à 8 gram per liter voor een nette koolzuurverhouding zijn.

Succes

Raymond293

Pipet gebruiken om per flesje af te vullen. Ik heb er een hekel aan om een extra vat schoon te moeten maken :)

ThomasM

Dus als ik het goed begrijp is een suikeroplossing aan je gistingsvat (waar je het bier in hebt wat je in flesjes wil doen) geen goed idee?
Anders zou ik het overhevelen naar mijn kookketel en dan de suiker erbij doen en dan overhevelen naar mijn flesjes.

tjleet

Citaat van: ThomasM op 13-03-2013  09:32 uDus als ik het goed begrijp is een suikeroplossing aan je gistingsvat (waar je het bier in hebt wat je in flesjes wil doen) geen goed idee?
Anders zou ik het overhevelen naar mijn kookketel en dan de suiker erbij doen en dan overhevelen naar mijn flesjes.
Bedoel je waar je bezonken gist ook in zit? Dan is het geen goed idee, aangezien je dan de suiker oplossing moet rond roeren voor een goede vermenging. Hiermee breng je ook weer veel bezonken gist in suspensie.
Overhevelen op je suikeroplossing in een ander vat, of na overhevelen je suikeroplossing toevoegen en roeren (schone pollepel oid)

Andersom, wanneer je een schoon gistingsvat gebruikt om je jong, uitvergist bier in over te hevelen kan het gewoon.

ThomasM

Dat gistingsvat waar ik mijn uitvergist jongbier in overhevel kan ook mijn kookketel zijn of een emmer? Het maakt niet zo veel uit of het afgesloten moet worden omdat het er toch maar een korte tijd (alleen om het suiker erin te doen, dan in flesjes) in zit.

Gerald

Citaat van: ThomasM op 13-03-2013  10:23 uDat gistingsvat waar ik mijn uitvergist jongbier in overhevel kan ook mijn kookketel zijn of een emmer? Het maakt niet zo veel uit of het afgesloten moet worden omdat het er toch maar een korte tijd (alleen om het suiker erin te doen, dan in flesjes) in zit.

Ja zou ook een kookketel of emmer mogen zijn. Zelf gebruik ik een 2e brouwemmer omdat hier zo'n vulpijpje op de kraan kan. Vind ik wel zo makkelijk om daarmee de boel af te vullen. Gaat bij mij niet luchtdicht met de deksel erop. Zoals je al aangeeft zit het er max een uurtje in?

heijligers

Citaat van: ThomasM op 13-03-2013  10:23 uDat gistingsvat waar ik mijn uitvergist jongbier in overhevel kan ook mijn kookketel zijn of een emmer? Het maakt niet zo veel uit of het afgesloten moet worden omdat het er toch maar een korte tijd (alleen om het suiker erin te doen, dan in flesjes) in zit.
Het zit er in verhouding maar kort in, bij mij meestal een paar uur. Genoeg tijd om een besmetting op te lopen bij een open vat/ketel.

Ik weet niet hoe schoon je studentenonderkomen is, maar in mijn tijd kwam je daar nogal eens fruitvliegjes e.d. tegen. Een open vat jongbier werkt als een magneet op fruitvliegjes. ALs je die in je bottelvat hebt zitten heb je heel grote kans dat je bier verzuurt.

ThomasM

Oke, dan heb ik het brouwproces nu zo in mijn hoofd:
pan voor te maischen -> filteren in emmer -> hevelen in pan voor te koken -> platenkoeler -> gistingsvat voor een paar weken -> emmer voor bottelsuiker -> flesje

De emmer heeft een deksel met een rubberen stop waar een siliconen slang in gaat voor het hevelen.

heijligers

Citaat van: ThomasM op 13-03-2013  10:33 uOke, dan heb ik het brouwproces nu zo in mijn hoofd:
pan voor te maischen -> filteren in emmer -> hevelen in pan voor te koken -> platenkoeler -> gistingsvat voor een paar weken -> emmer voor bottelsuiker -> flesje

De emmer heeft een deksel met een rubberen stop waar een siliconen slang in gaat voor het hevelen.
Met "fileren in emmer" bedoel je "filteren met (javal achtig)hevelfilter naar tijdelijke opvangemmer"?

ThomasM

Exact. Geen filteremmer maar een javal/bazooka filter.

John

Citaat van: ThomasM op 13-03-2013  10:33 uDe emmer heeft een deksel met een rubberen stop waar een siliconen slang in gaat voor het hevelen.

Lijkt me dat hevelwerking zal stoppen als deksel goed afsluit...

ThomasM

Ja, dat snap ik aangezien de lucht er dan niet meer uit kan en er niets meer bij kan.
Een waterslot is misschien te zwaar voor de druk die de hevel kan leveren dus een gaatje kan wellicht.

Woozl

Citaat van: Sjaak_Deventer op 19-02-2013  18:33 uTotale hoeveelheid suiker met water mengen en dat aan de kook brengen. Zodra opgelost in leeg vat doen. Iets laten afkoelen en dan het jongbier toevoegen... :proost:

Idem

PatrickBrouwer

Ik wil het suiker direct in de flesjes doen voor het bottelen.
Ik brouw een Brewferm Triple.

Hoeveel gram denken jullie dat ik nodig heb per flesje? Volgens mijn brouwvriend heb ik 3 g per fles nodig. Maar graag wat extra meningen :)

Mvg

Patrick

William

Dat hangt van de inhoud van de flesjes af als je het per flesje toevoegt. Een stevig bruisende tripel mag wel 8 gram per liter hebben maar wees er wel zeker van dat het bier is uitvergist..

Een 0,33 liter fles mag dan zo'n 8/3=2,7 gram suiker bevatten.

hansm

Citaat van: William op 11-05-2013  11:01 uDat hangt van de inhoud van de flesjes af als je het per flesje toevoegt. Een stevig bruisende tripel mag wel 8 gram per liter hebben maar wees er wel zeker van dat het bier is uitvergist..

Een 0,33 liter fles mag dan zo'n 8/3=2,7 gram suiker bevatten.

Maar hou nog wel rekening met de koolzuur in het bier vóór het bottelen! Bier kan nog wel 2 gram koolzuur per liter bevatten na lagering. Die 2 gram moet je er nog vanaf trekken.

Suiker wordt voor de helft omgezet in koolzuur en voor de andere helft in alcohol. Per gram koolzuur moet je dus 2 gram suiker toevoegen.

Rekenvoorbeeldje: bier bevat 2 gram koolzuur per liter na lagering, je wil een tripel met 6 gram per liter koolzuur (ca. 3 Volumes koolzuur). Toevoegen dus 6 - 2 = 4 gram koolzuur per liter, ofwel 8 gram suiker per liter bier. Dit is bijna 2,7 gram per flesje als je in 33 cl flesjes bottelt, of 2,4 gram per flesje als je in normale bierflesjes van 30 cl (euroflesjes, BNR of hoe ze ook mogen heten ;)) afvult.

Jacques

Citaat van: hansm op 11-05-2013  11:11 uMaar hou nog wel rekening met de koolzuur in het bier vóór het bottelen! Bier kan nog wel 2 gram koolzuur per liter bevatten na lagering. Die 2 gram moet je er nog vanaf trekken.

De hoeveelheid koolzuur dat is opgelost in het bier is afhankelijk van de temperatuur waarbij de nagisting is beëindigd. Als je na einde nagisting het bier nog een tijdje lagert om het helder te laten worden, lost er niet meer koolzuur op in het bier. Immers er wordt dan geen koolzuur meer gevormd.

Voor het berekenen van de hoeveelheid benodigde suiker geef ik hier een aardige link (even op metrisch zetten). Hanteer de temperatuur einde nagisting als botteltemperatuur tenzij deze temperatuur lager was dan de temperatuur tijdens het bottelen.

PatrickBrouwer

Bedankt voor de serieuze reacties. Waarschijnkijk hebben jullie deze vragen al zo vaak beantwoord.

Het jongbier zit nu 6 dagen in het vat, waarbij het waterslot bijna geen activiteit meer laat zien. Ik ben van plan om het nogmaals 6 dagen te laten zitten alvorens te gaan bottelen. Ik zal een kleine 3 g suiker per flesje toevoegen.

Is het verstandig om voor het bottelen nog te roeren zodat al het gist gelijk word verdeeld?

Alvast bedankt voor het beantwooren van deze 'Noob' vragen!

heijligers

Citaat van: PatrickBrouwer op 11-05-2013  19:57 uIs het verstandig om voor het bottelen nog te roeren zodat al het gist gelijk word verdeeld?

Alvast bedankt voor het beantwooren van deze 'Noob' vragen!
Voor het bottelen hevel je nogmaals over naar een bottelvat. Je laat dan weer zoveel mogelijk bezinksel achter. In het "heldere bier" zitten echt nog wel voldoende gistcellen voor de hergisting op fles.
In het bottelvat voeg je de bottelsuiker toe, bij voorkeur opgelost in water. Dit roer je door het jongbier om de suiker goed te verdelen. Niet te hard roeren, om zuurstofinslag te vermijden. Vervolgens kun je bottelen.

tjleet

En uiteraard alles goed ontsmetten, dus ook de lepel waar je mee roert.

stinkmuis

Ik gebruik meestal honing als bottelsuiker ( heb ik altijd voor handen) Los een 7 gram honing per liter bier op in wat handwarm water, gooi dit in een schoon vat en hevel mijn bier erop. Beetje schudden en dan uit het vat bottelen met een bottelpijpje.

Sjoerdd96

Ik hevel mijn bier over naar een ander vat (met tap-kraantje). Mijn suiker opgelost in water, de hoeveelheid water is de helft van het aantal grammen suiker dat ik gebruik ( dus bijv. 80 gram suiker en 40 gram water) meng alles in het vat. Dan de flesjes aftappen, en mors maar enkele drupels tot niets.

Bert van Vliet

Meestal gebruik ik glucose of die Coopers CO2 klontjes :)

maateke

Ik maak eerst een invertsuiker van de bottelsuiker, door 10 min. te koken met het sap van een 1/2 citroen. Laten afkoelen en zachtjes maar degelijk mengen in je jongbier. Indien gewenst nog plakgist bijdoen voor een zekere en gelijkmatige hergisting in de fles. Direct bottelen met dikke vinger vrij houden in de fles hals. Invertsuiker vergist gemakkelijker dan gewone suiker of honing. Je resultaat is hierdoor zekerder.
Succes.

RobinB

Hoe is de ratio bottelsuikersiroop : citroensap dan?
Nooit zure bijsmaakjes gehad?

Je weet dat 10 min koken met citroenzuur weinig zoden aan de dijk zet toch?

Jacques

Citaat van: Bert van Vliet op 07-09-2013  18:26 uMeestal gebruik ik glucose of die Coopers CO2 klontjes :)

Dure oplossing... gewone kristalsuiker is heel wat goedkoper.


Citaat van: maateke op 07-09-2013  18:41 uIk maak eerst een invertsuiker van de bottelsuiker, door 10 min. te koken met het sap van een 1/2 citroen. Laten afkoelen en zachtjes maar degelijk mengen in je jongbier. Indien gewenst nog plakgist bijdoen voor een zekere en gelijkmatige hergisting in de fles. Direct bottelen met dikke vinger vrij houden in de fles hals. Invertsuiker vergist gemakkelijker dan gewone suiker of honing. Je resultaat is hierdoor zekerder.

Inverteren is niet nodig! De gist scheidt het enzym invertase uit. Door dit enzym wordt sucrose gesplitst in glucose en fructose. Het mooie is dat je daar helemaal niets voor hoeft te doen.

EvdBroek

Voordat ik de kroonkurk er op doe, stop ik er een mini suikerklontje in. Die past precies door de hals van de fles.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 08-09-2013  09:22 uVoordat ik de kroonkurk er op doe, stop ik er een mini suikerklontje in. Die past precies door de hals van de fles.

Het nadeel van suikerklontjes is dat je er heel moeilijk mee kunt spelen. Ik bedoel: een beetje meer of minder is lastig te realiseren.

EvdBroek

Ja Jacques, dat klopt. Je kunt het inderdaad niet doseren, maar het is wel redelijk praktisch.

maateke

Ik heb geen zure smaak afwijking in mijn bier. Je moet koken tot de vloeistof een gelige schijn vertoont dan ben je zeker dat je invert- hebt.  Gistcellen zetten invertsuiker sneller (gemakkelijker) om dan gewone. Het is natuurlijk wel wat meer werk hé.

Jacques

Citaat van: maateke op 08-09-2013  21:44 uIk heb geen zure smaak afwijking in mijn bier. Je moet koken tot de vloeistof een gelige schijn vertoont dan ben je zeker dat je invert- hebt.  Gistcellen zetten invertsuiker sneller (gemakkelijker) om dan gewone. Het is natuurlijk wel wat meer werk hé.

Fructose en glucose zijn inderdaad de suikers die het eerst worden opgenomen. In wort zit altijd al glucose daarvoor hoef je dus niet te inverteren. Sucrose wordt buiten de gistcellen afgebroken door het enzym invertase dat de gist uitscheidt. Inverteren is gewoon niet nodig zoals ik hiervoor al schreef.

John

Is het nodig om het bottelsuikermengsel eerst te laten afkoelen voor het toevoegen?

RobinB

Nee, het koelt razend snel af bij het toevoegen. Reken maar eens uit. :)

DenMaarten

Aha, afkoelen deed ik ook altijd. Kan dus worden weggelaten. :)

Superbeun

Ik voeg bottelsuiker met een spuitje toe, alleen niet met een suikeroplossing.
Ik heb de bovenkant van een spuitje afgesneden en heb zo een verstelbaar maatbekertje.
Zo kan je tot op de tiende gram nauwkeurig elke gewenste hoeveelheid bottelsuiker toevoegen.



Henielma

Leuk idee Superbeun. Je doet je naam eer aan.

Dat spuitje haal je door een schaaltje suiker en dan schud je misschien nog even om de kop wat af te toppen. Of hoe pas je het toe?

Mogelijk is het nog wat handiger in het gebruik als je de bovenzijde wat schuin afsnijd zodat het meer een lepeltje lijkt.

Superbeun

Ik haal het spuitje door een schaal suiker en strijk dan de kop af met een vinger.
Iets schuin afsnijden zou inderdaad wat makkelijker scheppen.

Jacques

Citaat van: Superbeun op 11-09-2013  12:41 uIk haal het spuitje door een schaal suiker en strijk dan de kop af met een vinger.

Dat afstrijken zou ik met een lepeltje doen. Net wat hygiënischer dan een vinger.

Superbeun

Inderdaad altijd hygiënisch werken.
Bij steriel werk als bottelen of werken met gist draag ik altijd wegwerphandschoenen.

Rickske

Ik mikte eerst altijd de afgewogen suiker zo in het bottelvat, tenminste dat was na mijn 2e batch bier, die ik met theelepel op de fles had gedaan. Die knalde me te hard!
Maar het viel me telkens op dat het laatste beetje uit het vat zoeter was dan het eerste. Zo had ik ongelijke druk op de flesjes en ook in smaak. Pas veel later leerde ik de truc om eerst de suiker met een beetje water te koken en zo toe te voegen.

BB

Citaat van: Rickske op 12-01-2014  22:02 uIk mikte eerst altijd de afgewogen suiker zo in het bottelvat, tenminste dat was na mijn 2e batch bier, die ik met theelepel op de fles had gedaan. Die knalde me te hard!
Maar het viel me telkens op dat het laatste beetje uit het vat zoeter was dan het eerste. Zo had ik ongelijke druk op de flesjes en ook in smaak. Pas veel later leerde ik de truc om eerst de suiker met een beetje water te koken en zo toe te voegen.


Dat is inderdaad een goeie, ga ik volgende keer ook zo proberen... Nu doe ik gewoon suiker in het bottelvat en roeren, maar is er een duidelijk verschil tussen de flesjes...

KJ!

Ik heb vele jaren geleden dit dingetje meegenomen van down under.  Is heel simpel en werkt prima. Het verbaast me dat dit niet door iemand op de markt gebracht is. Moet maar een paar centen kosten. Cooper brengt daar ook suikers staafjes op de markt die je zo in een flesje kan doen...  Simpel idee, kost weinig maar super handig...






---------



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.