Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?

Gestart door casa di kuki, 18-02-2013 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 12-01-2014  18:44 uSerieus?
Had je daarom gevraagd?
Jazeker.

RobinB


mfkeur

Hallo allemaal,
Mijn weizen heeft na 24 uur wel een schuimlaag, maar geen activiteit op het waterslot. Ook ruik ik wel een alcoholgeur als ik het deksel open maak.
Als ik korrelgist wil toevoegen om de vergisting meer op gang te krijgen, kan ik dat gewoon uitstrooien in het wort?

Met vriendelijke groet,
Martijn

beermenke

Lijkt op gisting maar ook op een lekkend gistvat

Jacques

Citaat van: mfkeur op 16-07-2017  20:22 uHallo allemaal,
Mijn weizen heeft na 24 uur wel een schuimlaag, maar geen activiteit op het waterslot. Ook ruik ik wel een alcoholgeur als ik het deksel open maak.
Als ik korrelgist wil toevoegen om de vergisting meer op gang te krijgen, kan ik dat gewoon uitstrooien in het wort?

Met vriendelijke groet,
Martijn

Zoals beermenke ook schrijft is dit een gevalletje lekkend gistvat. Meer gist enten heeft geen enkele zin.
Lees het artikel over dit onderwerp. http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

stijnzeegers

Ik heb ook een probleem met een op gang komende vergisting.

Afgelopen zaterdag 17 liter bokbier gebrouwen met een sg van 1065. 's Middags de Wyeast Bavaria lager in een smackpack geactiveerd. Toen ik de gist wilde enten was er nog niet een bolling in de verpakking die ik wel verwachten.

Ik heb de gist overgegoten in een (schoon) glas met wat afgekoelde wort en dit een nachtje laten staan. De volgende ochtend was er naar mijn idee geen activiteit in het glas en dus besloten om te enten in het gistingsvat in de hoop dat het op gang kwam.

Nu 24 uur later weinig tot geen activiteit in het gistvat op een temperatuur van 10 graden. Wat zal ik doen? De Bavaria lager gist van Wyeast is bij Brouwmarkt niet leverbaar meer. Kan ik een andere (korrel) gist toevoegen om de boel goed op gang te helpen?

brouwerwaldonk

Volgende keer smack pack eerst activeren. Als het helemaal bol staat, dan pas brouwen. 

stijnzeegers

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-07-2017  12:07 uVolgende keer smack pack eerst activeren. Als het helemaal bol staat, dan pas brouwen.

Ik heb de verpakking 's middags geactiveerd en ruim 6 uur laten staan. De verpakking geeft 3 uur aan. Maar daar kan ik dus niet vanuit gaan.

Maar denk je dat ik de vergisting op gang kan helpen met bijvoorbeeld de Bavaria lager gist van Mangrove Jacks.

Eric v B

Citaat van: stijnzeegers op 17-07-2017  12:32 uIk heb de verpakking smiddags geactiveerd en ruim 6 uur laten staan. De verpakking geeft 3 uur aan. Maar daar kan ik dus niet vanuit gaan.

Maar denk je dat ik de vergisting op gang kan helpen met bijvoorbeeld de Bavaria lager gist van mangrove jacks?
In de ideale wereld is het misschien 3 uur. Ik heb gemerkt dat het nog wel eens kan verschillen. De ene keer is het inderdaad een paar uurtjes maar ik heb ook wel eens gehad dat het een paar dagen duurde voordat de zak gespannen was verpakking strak stond.

EBC

Citaat van: stijnzeegers op 17-07-2017  11:26 uIk heb ook een probleem met een op gang komende vergisting.

Afgelopen zaterdag 17 liter bokbier gemaakt met een sg van 1065. 'smiddags de Wyeast bavaria lager in een smackpack geactiveerd. Toen ik de gist wilde enten was er nog niet een bolling in de verpakking die ik wel verwachten.

Ik heb de gist overgegoten in een (schoon) glas met wat afgekoelde wort en dit een nachtje laten staan. De volgende ochtend was er naar mijn idee geen activiteit in het glas en dus besloten om te enten in het gistingsvat in de hoop dat het op gang kwam.

Nu 24 uur later weinig tot geen activiteit in het gistvat op een temperatuur van 10 graden. Wat zal ik doen? De bavaria lager gist van Wyeast is bij Brouwmarkt niet leverbaar meer. Kan ik een andere (korrel) gist toevoegen om de boel goed op gang te helpen?

Een ondergist kan met gemak 24 uur duren.
Smacken is overigens enkel een indicatie van vitaliteit, het doet verder weinig voor de gist en is niet nodig.

1 pack op 17 liter SG 1,065 bij 10 °C?
Dat is ongeveer 3 pakken gist te weinig. Ik zou die korrel toevoegen.


Jacques

Citaat van: stijnzeegers op 17-07-2017  11:26 uIk heb ook een probleem met een op gang komende vergisting.

Afgelopen zaterdag 17 liter bokbier gebrouwen met een sg van 1065. 's Middags de Wyeast Bavaria lager in een smackpack geactiveerd. Toen ik de gist wilde enten was er nog niet een bolling in de verpakking die ik wel verwachten.

Ik heb de gist overgegoten in een (schoon) glas met wat afgekoelde wort en dit een nachtje laten staan. De volgende ochtend was er naar mijn idee geen activiteit in het glas en dus besloten om te enten in het gistingsvat in de hoop dat het op gang kwam.

Nu 24 uur later weinig tot geen activiteit in het gistvat op een temperatuur van 10 graden. Wat zal ik doen? De Bavaria lager gist van Wyeast is bij Brouwmarkt niet leverbaar meer. Kan ik een andere (korrel) gist toevoegen om de boel goed op gang te helpen?

Als je vergist bij 10 ºC heb je ongeveer 3 keer zo veel gist nodig dan wanneer je bij 15 ºC de vergisting uitvoert. Je hebt dus veel te weinig gist geënt. Het gevolg hiervan is dat de vergisting heeeel langzaam op gang zal komen. Wanneer je temperatuur verhoog naar 13 à 14 ºC zal de vergisting veel sneller starten.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.