Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?

Gestart door casa di kuki, 18-02-2013 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Eh, Jacques; dankzij dit zeer actieve forum is er inmiddels al een zakje korrelgist (via Martijn) bij gedaan. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 18-02-2013  22:48 uEh, Jacques; dankzij dit zeer actieve forum is er inmiddels al een zakje korrelgist (via Martijn) bij gedaan. :)

Wat ik aangeef is dat dit niet nodig was geweest. In dit soort gevallen komt de vergisting gewoon op gang. Het duurt alleen langer.

casa di kuki

Citaat van: RobinB op 18-02-2013  22:48 uEh, Jacques; dankzij dit zeer actieve forum is er inmiddels al een zakje korrelgist (via Martijn) bij gedaan. :)
Klopt, gisteravond om precies te zijn. Vanochtend stond het wort flink te schuimen, dus er is weer leven in de brouwerij  :)

casa di kuki

Citaat van: Jacques op 18-02-2013  23:50 uWat ik aangeef is dat dit niet nodig was geweest. In dit soort gevallen komt de vergisting gewoon op gang. Het duurt alleen langer.
Gisteravond, toen ik de korrelgist toevoegde, zag ik inderdaad her en der wat schuim... dus het leek erop dat de gisting inderdaad alsnog op gang aan het komen was. Maar wel erg minimaal, want het waren maar kleine vlekjes. Daarom heb ik toch maar de korrelgist toegevoegd.

Na alle reacties op het forum ga ik ervan uit dat mijn bier toch al verpest c.q. geinfecteerd is, maar je weet maar nooit. Misschien komt er nog een leuk witbier uit de hoge hoed. 

Adrie

Citaat van: Jacques op 18-02-2013  23:50 uWat ik aangeef is dat dit niet nodig was geweest. In dit soort gevallen komt de vergisting gewoon op gang. Het duurt alleen langer.

De kans op een gestokte vergisting is echter erg groot, omdat je met veel te weinig vitale gist begint. Het is dus een goed idee geweest om korrelgist toe te voegen.

matthew

Citaat van: casa di kuki op 19-02-2013  13:27 uNa alle reacties op het forum ga ik ervan uit dat mijn bier toch al verpest c.q. geïnfecteerd is, maar je weet maar nooit. Misschien komt er nog een leuk witbier uit de hoge hoed. 

Ga er maar gewoon vanuit dat het bier wel goed is.. ;) Als je een beetje schoon hebt gehandeld is er niets aan de hand.

HuygenMeester

Citaat van: casa di kuki op 18-02-2013  12:06 uProductiedatum was 16 april 2012. Ik heb het pakje 30 december 2012 ontvangen en sindsdien in de koelkast bewaard. Enting was op 15 februari 2013, al met al dus bijna een jaar na productiedatum. Blijkbaar is dat te veel van het goede??

Overigens heb ik Brouwmarkt al gemaild en die reageerden heel attent: ik krijg een nieuw smackpack.



Ik heb wel van deze pakken gebruikt die 2 jaar over de productiedatum waren. Kan geen kwaad maar met een giststarter gaat het beter en je moet dan iets eerder de gist activeren.
Denk dat het allemaal wel goed komt.
succes  :proost:
 :degroeten:
Auke

Jacques

Citaat van: Adrie op 19-02-2013  13:41 uDe kans op een gestokte vergisting is echter erg groot, omdat je met veel te weinig vitale gist begint. Het is dus een goed idee geweest om korrelgist toe te voegen.

De kans op een gestokte vergisting is bij weinig gist enten inderdaad aanwezig. Maar voor hetzelfde geld heb je er geen last van.
Omdat velen gewend zijn aan het snel op gang komen van de vergisting na het toevoegen van korrelgist wordt er vanuit gegaan dat dit ook altijd het geval moet zijn met vloeibare gist. Met wat extra geduld kan het toch allemaal goed komen. (En met wat extra gedroogde gist ook.  :) Maar dat is eigenlijk wel jammer van duur betaalde Wyeast gist, want die wordt mogelijk overruled door de gedroogde gist).

Erwin

Citaat van: Jacques op 19-02-2013  21:48 uMaar dat is eigenlijk wel jammer van duur betaalde Wyeast gist, want die wordt mogelijk overruled door de gedroogde gist).
Citaat van: casa di kuki op 18-02-2013  12:06 uOverigens heb ik Brouwmarkt al gemaild en die reageerden heel attent: ik krijg een nieuw smackpack.

Jacques

Het feit dat gedroogde gist toegevoegd is betekent dat je een andere gistsmaak krijgt dan bedoeld was.
Het feit dat Brouwmarkt in dit geval de gist vergoed doet daar niets aan af.

In dit geval heeft er maar 8 uur gezeten tussen het kapotslaan van de binnenverpakking en het enten. Dat is eerlijk gezegd wel erg kort. Veel beter is het het smacken minstens 24 tot 2 dagen van te voren te doen en zodra het zakje redelijk is opgebold in de koelkast te bewaren totdat je de gist gebruikt.
En verder is het raadzaam een starter te maken als je meer dan 20 liter vergist met een begin SG van boven de 1050.
Wanneer je te weinig actieve gist toevoegt duurt het gewoon een stuk langer voordat de vergisting start. Maar dat betekent niet dat het niet goed kan komen.

casa di kuki

Citaat van: Jacques op 19-02-2013  23:14 uIn dit geval heeft er maar 8 uur gezeten tussen het kapotslaan van de binnenverpakking en het enten. Dat is eerlijk gezegd wel erg kort. Veel beter is het het smacken minstens 24 tot 2 dagen van te voren te doen en zodra het zakje redelijk is opgebold in de koelkast te bewaren totdat je de gist gebruikt.
En verder is het raadzaam een starter te maken als je meer dan 20 liter vergist met een begin SG van boven de 1050.
Wanneer je te weinig actieve gist toevoegt duurt het gewoon een stuk langer voordat de vergisting start. Maar dat betekent niet dat het niet goed kan komen.
Ik heb ditzelfde bier 1x eerder gebrouwen, met precies hetzelfde gist. Toentertijd heb ik het pakje om 9.00 uur uit de koelkast gehaald en gesmackt, en vervolgens om 17.00 uur heb ik geënt. Het zakje stond toen inmiddels lekker bol.

Deze keer dus veel minder, ondanks dezelfde tijden en dezelfde (kamer)temperatuur. Lijkt mij wel een duidelijke aanwijzing dat deze smackpack niet goed meer was (wat later dus bleek te kloppen gelet op de productiedatum).

Begin SG was 1050, volume ongeveer 11 a 12 liter.

Ik brouw nog maar heel kort, dus eigenlijk is het alleen maar mooi dat dit is gebeurd, heel leerzaam om een heel ander gistverloop mee te maken. Ik verwacht er geen topbier van te krijgen, maar dat geeft niks. Drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen!

Vanavond weer een proef nemen, ben benieuwd naar het SG, en vooral ook de geur en smaak.

RobinB

Citaat van: Jacques op 19-02-2013  23:14 uIn dit geval heeft er maar 8 uur gezeten tussen het kapotslaan van de binnenverpakking en het enten. Dat is eerlijk gezegd wel erg kort.

Dat maakt niet uit. Voor je gist is het niet nodig om het binnenzakje kapot te slaan. De gist heeft er zelf weinig aan en vermenigvuldigd zich niet/nauwelijks.
Het is meer een indicator voor de vitaliteit, een hulp voor de brouwer. Die kan daaraan zien of een starter (extra) nodig is.

Nu zijn de productiedatum en zeer trage start ook duidelijke aanwijzingen geweest van te weinig vitale gist. Enten met te weinig vitale gist geeft een verhoogde kans op onvolledige uitvergisting.
Vandaar dat het verstandig is geweest om extra gist toe te voegen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-02-2013  21:11 uDat maakt niet uit. Voor je gist is het niet nodig om het binnenzakje kapot te slaan. De gist heeft er zelf weinig aan en vermenigvuldigd zich niet/nauwelijks.
Het is meer een indicator voor de vitaliteit, een hulp voor de brouwer. Die kan daaraan zien of een starter (extra) nodig is.

Toch heb ik het idee dat door het de voeding de gist geactiveerd wordt. Misschien eens een experimentje aan wagen met een niet en wel gesmackte verpakking.

Juist omdat het opbollen een indicatie is voor de activiteit is het verstandig eerder het binnenzakje kapot te slaan. Indien de verpakking niet opbolt heb je de gelegenheid om te reclameren of om een starter te maken. Door een starter te maken kun je hele oude verpakkingen nog aan de gang krijgen. Maar dan moet je wel op tijd beginnen. Door een opgebold zakje en een starter in een koelkast te bewaren hoeft de kwaliteit van de gist niet achteruit te gaan. Begin dus op tijd en vertrouw er niet op dat een zakje Wyeast in een paar uur opbolt.

casa di kuki

Update: gisteravond een monster genomen, 48 uur na toevoegen van de korrelgist. Op het eerste oog / eerste neus lijkt het bier niet geinfecteerd te zijn!  :groots:

Begin SG was 1050, nu 1014. Smaak was wel een beetje scherp, beetje zurig (het heeft iets weg van cassis maar dan zonder suiker en de bubbels), maar dat was bij de eerste batch ook het geval dus geen reden voor paniek. In vergelijking met het wort was de kleur wel flink veranderd, namelijk een stuk lichter geworden. Thee met een flinke scheut melk erin, daar lijkt het op.

Ik laat het vat nog even rustig staan om uit te gisten en dan ga ik morgen bottelen denk ik! Als de geur en smaak dan nog steeds okee zijn, mag ik wel concluderen dat het niet geinfecteerd is toch?

Dorstige Alexander

Citaat van: casa di kuki op 21-02-2013  11:43 uUpdate: gisteravond een monster genomen, 48 uur na toevoegen van de korrelgist. Op het eerste oog / eerste neus lijkt het bier niet geïnfecteerd te zijn!  :groots:

Begin SG was 1050, nu 1014. Smaak was wel een beetje scherp, beetje zurig (het heeft iets weg van cassis maar dan zonder suiker en de bubbels), maar dat was bij de eerste batch ook het geval dus geen reden voor paniek. In vergelijking met het wort was de kleur wel flink veranderd, namelijk een stuk lichter geworden. Thee met een flinke scheut melk erin, daar lijkt het op.

Ik laat het vat nog even rustig staan om uit te gisten en dan ga ik morgen bottelen denk ik! Als de geur en smaak dan nog steeds okee zijn, mag ik wel concluderen dat het niet geïnfecteerd is toch?

Zorgen dat het zeker goed uitvergist is alvorens te bottelen!

ciesvandekwis

Citaat van: casa di kuki op 21-02-2013  11:43 uIk laat het vat nog even rustig staan om uit te gisten en dan ga ik morgen bottelen denk ik!

Ik zou eerder denken aan 2 weekjes lageren dan? Geduld verkopen ze natuurlijk niet bij Brouwmarkt/land  ::)

Dorstige Alexander

Citaat van: ciesvandekwis op 21-02-2013  11:53 uIk zou eerder denken aan 2 weekjes lageren dan? Geduld verkopen ze natuurlijk niet bij Brouwmarkt/land  ::)

Ik heb het hier al eerder gezegd: ongeduld is het oorkussen van de brouwduivel.


casa di kuki

Citaat van: Dorstige Alexander op 21-02-2013  11:50 uZorgen dat het zeker goed uitvergist is alvorens te bottelen!
SG is nu 1014, stel dat het morgen 1010 is ben ik dan echt zo vroeg?

Ik snap wel het risico van de barstende flesjes, maar met 1010 zal dat wel meevallen toch?

Vorige keer (zelfde recept) heb ik gebotteld 8 dagen na enten, ook bij SG van 1010, ging perfect. Niet tussentijds overgeheveld of zo, gewoon rechtstreeks van gistingsvat naar bottelvat, suiker toegevoegd en gebotteld. Qua koolzuur was het eindresultaat prima, mooie carbonatie en mooie schuimlaag al zeg ik het zelf.

Daarom ben ik een beetje verbaasd over die twee weken... klinkt als heel lang? Mis ik iets?

casa di kuki

Citaat van: ciesvandekwis op 21-02-2013  11:53 uGeduld verkopen ze natuurlijk niet bij Brouwmarkt/land  ::)
Als ze dat wel deden, zou ik het meteen bestellen!  ;)

Jacques

Citaat van: casa di kuki op 21-02-2013  13:46 uDaarom ben ik een beetje verbaasd over die twee weken... klinkt als heel lang? Mis ik iets?

Ja: het uitgisten, de eerste rijping en het laten uitzakken van de gist.

Een eind SG zegt pas iets als je het na een paar dagen nog een keer bepaalt.
Jongbier moet de kans krijgen om te rijpen. Diacetyl en acetaldehyde moet worden afgebroken door de gist. Alhoewel als je overmaat aan gist hebt gegeven, zoals in dit geval, heb je van deze stoffen minder last.
Het uitzakken van de gist is wel belangrijk. Te veel gist in je bier geeft vervelende bijsmaakjes maar kan ook leiden tot een verminderde schuimhoudbaarheid.

Beter is het om het bier minstens een week en liefst twee weken te laten staan. Dit kan een paar graden koeler dan de vergistingstemperatuur.


Overigens is de snelle vergisting het resultaat van een overmaat aan gist. Er is nu echt veel gist bij het wort gedaan. Zowel een pak Wyeast als een zakje korrelgist.

casa di kuki

Citaat van: Jacques op 21-02-2013  21:44 uJa: het uitgisten, de eerste rijping en het laten uitzakken van de gist.

Een eind SG zegt pas iets als je het na een paar dagen nog een keer bepaalt.
Jongbier moet de kans krijgen om te rijpen. Diacetyl en acetaldehyde moet worden afgebroken door de gist. Alhoewel als je overmaat aan gist hebt gegeven, zoals in dit geval, heb je van deze stoffen minder last.
Het uitzakken van de gist is wel belangrijk. Te veel gist in je bier geeft vervelende bijsmaakjes maar kan ook leiden tot een verminderde schuimhoudbaarheid.

Beter is het om het bier minstens een week en liefst twee weken te laten staan. Dit kan een paar graden koeler dan de vergistingstemperatuur.

Overigens is de snelle vergisting het resultaat van een overmaat aan gist. Er is nu echt veel gist bij het wort gedaan. Zowel een pak Wyeast als een zakje korrelgist.
Heb je advies ter harte genomen en het jongbier overgeheveld naar een ander vat, zal het een tijdje laten staan voordat ik ga bottelen.

SG was trouwens verder gezakt, van 1014 naar 1008. Vergistingsgraad dus 84% (begin SG was 1050).

Ik had begrepen dat een vergistingsgraad van 75 a 80% gebruikelijk is?

Ben wel benieuwd: wat is de hoogste vergistingsgraad die iemand ooit gemeten heeft?

Overigens: het bier smaakt en ruikt nog steeds goed, merk geen verontrustende dingen, geen gekke verschillen met de eerste batch.

Lijkt erop dat een infectie me bespaard is gebleven! 

MartijnZ

De datasheet van WB-06 op de website van Fermentis staat voor WB-06 een schijnbare vergistingsgraad van 86% genoemd, dus daar zit ie nu aardig in de buurt. Lijkt prima te kloppen!

Jacques

Citaat van: MartijnZ op 25-02-2013  14:04 uDe datasheet van WB-06 op de website van Fermentis staat voor WB-06 een schijnbare vergistingsgraad van 86% genoemd, dus daar zit ie nu aardig in de buurt. Lijkt prima te kloppen!

Dat is een laboratorium vergisting met als het goed is een zogenaamde EBC wort. Dat wil zeggen een wort dat gebrouwen is volgens een bepaalde standaardmethode. In de praktijk kan de werkelijke vergistingsgraad iets hoger of lager uitkomen. Vandaar dat je er goed aan doet om het bier nog een tijdje te laten staan om zeker te weten dat het bier helemaal is uitgegist.

Een overzicht van gemiddelde vergistingsgraden van korrelgisten kun je in de wiki vinden.

casa di kuki

Even de thread netjes afronden...

Vorige week het bier voor de eerste keer geproefd en... niks mis mee!  :proost:

Reddingsactie dus geslaagd!

Moraal van het verhaal:
1) altijd even goed de verpakkingsdatum van het smackpack checken VOOR het enten
2) bier is nog te redden als je later gist toevoegt
3) lageren hoort erbij! (in vergelijking met de eerste batch vind ik deze versie milder qua geur en soepeler qua afdronk, zou dat door het lageren komen?)

Iedereen heel erg bedankt voor de goede adviezen, special thanks to Martijn voor het zakje gist!  :groots:

PS Nu een Belgische pale ale in het vat, vergisting kwam deze keer keurig en snel op gang.




Albertus

Citaat van: casa di kuki op 25-02-2013  13:36 uBen wel benieuwd: wat is de hoogste vergistingsgraad die iemand ooit gemeten heeft?

Dan moet je kijken bij de ervaring met Saisongisten. Vergistingsgraden flink boven de 90 % zijn geen uitzondering.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.