Hoe lang mag het maximaal duren totdat de vergisting begint?

Gestart door casa di kuki, 18-02-2013 11:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

casa di kuki

Hoi beste brouwers!

Weet iemand hoe lang het maximaal mag duren voordat de vergisting op gang komt?

Afgelopen vrijdagmiddag heb ik ongeveer 11 liter wort geënt met de inhoud van een smackpack Wyeast Belgisch Witbier nr. 3944. Dat smackpack had ik ongeveer 8 uur eerder uit de koelkast gehaald en gesmackt.

Gistermiddag (48 uur na enten) merkte ik echter nog geen enkele activiteit. Erger nog: het SG was nog precies hetzelfde.

Vanochtend het gistingsvat geopend en een bang vermoeden werd bevestigd: geen enkel schuim te zien. Kortom: ik vermoed dat de gisting nog totaal niet op gang is gekomen (of misschien wel helemaal niet zal gaan starten).

Weet iemand hoe lang ik maximaal moet wachten om zeker te zijn of de gist het doet of niet?

En is het een goed idee om het wort nu maar te koken en dan een nieuw smackpack toe te voegen? Kan dat nog, of ben ik al te laat?

P.S. Vanmorgen de verpakking van het smackpack uit de vuilnisbak gevist en toen zag ik dat productiedatum 16 april 2012 was. Heb het pakje op 30 december 2012 gekocht. Wyeast adviseert de gist binnen 6 maanden te gebruiken, daar ligt dus misschien de oorzaak van mijn probleem?

Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Adrie

Was het pak wel opgebold voordat je de gist toevoegde? Dat is namelijk altijd een goede controle of de gist wel actief is. Hoe oud was het pak? Hoe is het bewaard?

casa di kuki

Citaat van: Adrie op 18-02-2013  11:52 uWas het pak wel opgebold voordat je de gist toevoegde? Dat is namelijk altijd een goede controle of de gist wel actief is. Hoe oud was het pak? Hoe is het bewaard?

Goeie vraag: het pak was inderdaad nauwelijks opgebold. Dat was me al wel opgevallen, maar ik dacht eerlijk gezegd dat een smackpack niet per se helemaal strak hoefde te staan om het te kunnen gebruiken. Maar bij nader inzien was het dus geen goed teken.

Productiedatum was 16 april 2012. Ik heb het pakje 30 december 2012 ontvangen en sindsdien in de koelkast bewaard. Enting was op 15 februari 2013, al met al dus bijna een jaar na productiedatum. Blijkbaar is dat te veel van het goede??

Overigens heb ik Brouwmarkt al gemaild en die reageerden heel attent: ik krijg een nieuw smackpack.

Wat denken jullie, kan ik het wort koken en dan opnieuw enten? Kan het dan nog goedkomen?

Adrie


Bij zulke oude pakken is het raadzaam om een giststarter te maken, want er zullen nog maar weinig vitale cellen zijn. Les voor de volgende keer dus.

De kans dat je een infectie oploopt in de tussentijd, dus voordat de volgende gist gearriveerd is, is heel groot. Ik zou mijn verlies nemen en nogmaals brouwen met een verse gist.

casa di kuki

Citaat van: Adrie op 18-02-2013  12:08 uBij zulke oude pakken is het raadzaam om een giststarter te maken, want er zullen nog maar weinig vitale cellen zijn. Les voor de volgende keer dus.

De kans dat je een infectie oploopt in de tussentijd, dus voordat de volgende gist gearriveerd is, is heel groot. Ik zou mijn verlies nemen en nogmaals brouwen met een verse gist.

Inderdaad: volgende keer check ik meteen de productiedatum! Ik had die "binnen 6 maanden na productiedatum" niet zo letterlijk genomen, dacht dat het zo'n vaart allemaal niet zou lopen, maar wel dus. Mag je rustig lesgeld noemen.

Giststarter maken heb ik nog geen ervaring mee, maar volgens mij staan er op deze site genoeg tips :) 

Au au au! Was juist zo blij dat ik eindelijk weer een dagje had kunnen vrijmaken om te brouwen, echt balen als ik alles nu moet weggooien... Wort rook ook prima, het brouwen zelf is eigenlijk prima gegaan. Maar ja, vergisting is een vrij cruciaal onderdeel natuurlijk.

Ik las op dit forum ook verhalen van mensen die het wort opnieuw hadden gekookt om hem te ontsmetten? Is dat nog een optie? Of is het risico op mislukking te groot?

En is er in theorie nog een kans, hoe klein ook, dat de gisting alsnog op gang komt? Of achten jullie dat uitgesloten? Vanmorgen lag de boel dus nog volledig plat, ongeveer 60 uur na enten. Kan ik alles nu al weggooien of toch nog even wachten?

John

Bestel bij Van de Kooy een zakje korrelgist (verzenden gratis) en voeg dat toe: als bier mislukt kost het tenminste geen tientje.

hansm

Citaat van: casa di kuki op 18-02-2013  12:27 uEn is er in theorie nog een kans, hoe klein ook, dat de gisting alsnog op gang komt? Of achten jullie dat uitgesloten? Vanmorgen lag de boel dus nog volledig plat, ongeveer 60 uur na enten. Kan ik alles nu al weggooien of toch nog even wachten?

De vergisting gaat zeker beginnen. Alleen is de kans groot dat er al ongewenste micro-organismen in zitten. Bovendien zal de vergisting vrijwel zeker  te vroeg stoppen.

Opnieuw koken zou ik ook niet doen. Dat levert vrijwel zeker een bier op dat niet heel fris is.

Dus je hebt eigenlijk 2 opties. Of weggooien, of er een lambic van maken :D
(ik heb bij een ONK-keuring wel eens een lambic geproefd dat eigenlijk een zuur geworden witbier was. Werd uiteindelijk een uitstekende lambic :proost:)

MartijnZ

Citaat van: John op 18-02-2013  12:44 uBestel bij van de Kooy een zakje korrelgist (verzenden gratis) en voeg dat toe: als bier mislukt kost het teminste geen tientje.

Ik zie dat je in Utrecht woont: ik ook en ik heb thuis nog wel een aantal korrelgisten liggen (Fermentis WB-06, T-58 en S-33, en een Danstar Belle Saison), dus als je 'm met een van die gisten nog wil proberen op te starten, kun je er daar vanavond wel een van komen halen. Dat is nog wat sneller dan het laten opsturen...

EBC

Heb gewoon nog even geduld. Weggooien kan altijd nog. En/of ga even dat zakje gist halen bij Martijn.

casa di kuki

Citaat van: hansm op 18-02-2013  12:51 uDe vergisting gaat zeker beginnen. Alleen is de kans groot dat er al ongewenste micro-organismen in zitten. Bovendien zal de vergisting vrijwel zeker  te vroeg stoppen.

Opnieuw koken zou ik ook niet doen. Dat levert vrijwel zeker een bier op dat niet heel fris is.

Dus je hebt eigenlijk 2 opties. Of weggooien, of er een lambic van maken :D
(ik heb bij een ONK-keuring wel eens een lambic geproefd dat eigenlijk een zuur geworden witbier was. Werd uiteindelijk een uitstekende lambic :proost:)

Haha, dan wordt het weggooien vrees ik want lambiek is niet mijn favoriete biertiep :P

Opnieuw koken is dus geen goed idee? Hebben meer mensen die ervaring?

casa di kuki

Citaat van: MartijnZ op 18-02-2013  13:18 uIk zie dat je in Utrecht woont: ik ook en ik heb thuis nog wel een aantal korrelgisten liggen (Fermentis WB-06, T-58 en S-33, en een Danstar Belle Saison), dus als je 'm met een van die gisten nog wil proberen op te starten, kun je er daar vanavond wel een van komen halen. Dat is nog wat sneller dan het laten opsturen...

Hee Martijn, super bedankt voor het aanbod!

Sowieso super bedankt iedereen voor de goede tips en adviezen, wat een geweldig forum dit! Dit is pas de eerste keer dat ik een vraag post maar ik sta echt versteld van alle snelle reacties, TOP!

Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik vanmorgen in blinde paniek al een nieuwe smackpack had besteld :-[ Ik dacht als ik er snel bij ben en ze leveren morgen, kan ik mijn bier misschien nog redden.

Maar nu begrijp ik dat de kans op een infectie inmiddels wel erg groot is geworden? En dat ik eigenlijk per direct opnieuw moet enten om nog een kans te maken?

In dat geval kom ik graag een zakje gist bij je halen, Martijn. Ik woon zelf in Nieuw Engeland, begin Vleutenseweg vanuit het centrum gezien. En jij? Weet niet of er een mogelijkheid is om rechtstreeks te mailen via dit forum?

MartijnZ

Ik woon in Voordorp, bij de Veemarkt. Als het goed is kun je me via het envelopje hiernaast een mail sturen, dat spreekt wat makkelijker af dan via berichten hier op het forum. :)

Misschien een beetje zonde om er morgen nog een smackpack bij te gooien; zo'n pak is toch redelijk duur en de kans dat het alsnog mislukt is zeker aanwezig.


casa di kuki

Citaat van: MartijnZ op 18-02-2013  14:55 uIk woon in Voordorp, bij de Veemarkt. Als het goed is kun je me via het envelopje hiernaast een mail sturen, dat spreekt wat makkelijker af dan via berichten hier op het forum. :)

Misschien een beetje zonde om er morgen nog een smackpack bij te gooien; zo'n pak is toch redelijk duur en de kans dat het alsnog mislukt is zeker aanwezig.

Hoi Martijn, heb je zojuist een mail gestuurd!

Pim

Citaat van: hansm op 18-02-2013  12:51 uOpnieuw koken zou ik ook niet doen. Dat levert vrijwel zeker een bier op dat niet heel fris is.
Hans,  kan je aub uitleggen waarom het bier na opnieuw koken niet geheel fris is ?

casa di kuki

Citaat van: Pim op 18-02-2013  16:24 uHans,  kan je aub uitleggen waarom het bier na opnieuw koken niet geheel fris is ?

Goede vraag... ben ook benieuwd!

Heeft iemand het wel eens gedaan, opnieuw koken + enten als de vergisting niet op gang kwam?

seed7

Gezien de discussie elders zou je aan thermische belasting kunnen denken.

Als je al een zuurtje te pakken heb kook je dat natuurlijk niet weg, je stopt het proces. Maar gist is goed in staat een prettige omgeving voor zich te creeren en maakt zelf ook zuur aan zolang je wort nog binnen de bandbreedte zit die de gist prettig vind zal deze dat niet of in mindere mate doen en wordt je bier ook niet nog zuurder. Ik las ergens dat gist ook in staat zou zijn de pH iets te verhogen.

Proeven en proberen zou ik doen.

s7.

krek zat

Volgens mij is het niet alleen dat je de ongewenste smaakjes die er al in zitten niet meer weg krijgt, maar ook heb je toch al gist toegevoegd. Deze werkt weliswaar niet, maar ik vrees dat bij koken je de celwanden van de gist kapot kookt en dus, daardoor ook ongewenste smaakjes krijgt. Is een beetje hetzelfde, als je bij vergisting te lang wacht met overhevelen.

hansm

Citaat van: Pim op 18-02-2013  16:24 uHans,  kan je aub uitleggen waarom het bier na opnieuw koken niet geheel fris is ?

Volgens mij heb je een aantal potentiele problemen als je opnieuw gaat koken.

  • Thermische belasting. Het wort wordt donkerder, meer Maillard-producten, meer caramellisatie. Die stoffen kunnen het wort, en dus ook het bier, minder fris maken
  • Oxidatie. Het wort heeft zuurstof opgenomen. Een deel van die zuurstof heeft geleid tot oxidatie van het wort. Een ander deel (dat aan het eind en na het koelen is opgenomen), zou normaal gesproken door de gist geabsorbeerd zijn, maar je weet niet hoeveel gist er nu inzit. Misschien is er nog wel een deel van die zuurstof over. Opnieuw koken zal leiden tot verdere oxidatie van het wort met daarbij behorende minder frisse smaken
  • De gist die er nu in zit zal kapotgekookt worden. Als de gistafbraakproducten niet gebruikt worden voor het aanmaken van nieuwe gistcellen zal dat tot smaakafwijkingen kunnen leiden (autolysesmaken)

seed7

Citaat van: hansm op 18-02-2013  18:00 uDe gist die er nu in zit zal kapotgekookt worden. Als de gistafbraakproducten niet gebruikt worden voor het aanmaken van nieuwe gistcellen zal dat tot smaakafwijkingen kunnen leiden (autolysesmaken)

"Eet" de nieuwe gist dat niet (deels) op?

s7.

toon van den broek

Citaat van: seed7 op 18-02-2013  18:15 u"Eet" de nieuwe gist dat niet (deels) op?

s7.

De kapotgekookte gist is een goede voedingsbodem voor de ´nieuwe´gist, maar dat betekent niet dat er niet een smaakverandering kan optreden. Dat zal veronderstel ik ook aan het biertype liggen bijvoorbeeld bij een heel zwaar gehopt bier zal dat niet zo snel te proeven zijn. Bij een pils ongetwijfeld wel.
Gewoon proberen, immers al je gebrouwen bier kan niet altijd top zijn. Iets minder kan ook nog zeer drinkbaar zijn.

Groet, Toon.

De-Geert

Als mijn bier na 12 uur nog niet aan het vergisten is word ik zenuwachtig, na 24 uur neem ik maatregelen. Daarvoor een zakje korrelgist altijd handig. Iemand in de buurt met een zakje korrelgist werkt ook. :)

Hoewel ik het eens ben dat opnieuw koken normaal geen goede praktijk is, denk ik dat de nadelige effecten niet opwegen tegen de nadelen van een infectie. Als je bier na 3 dagen nog niet aan het gisten is, moet je wel heel veel geluk hebben om geen infectie op te lopen.

Tuurlijk wordt je bier minder fris, maar je hoeft het niet een half jaar te bewaren.

Er zijn veel brouwers die wat gist meekoken om te voorzien in gistvoeding, dus die autolyse zou ik niet zo bang voor zijn.

hansm

Citaat van: seed7 op 18-02-2013  18:15 u"Eet" de nieuwe gist dat niet (deels) op?

Ja, voor zover er gistgroei is wel. Maar als je 11 liter wort opnieuw kookt er dan gewoon een zakje korrelgist overheen strooit, zonder beluchten, zal er vrijwel geen gistgroei meer plaatsvinden, vrees ik.

casa di kuki

Citaat van: De-Geert op 18-02-2013  19:53 uAls mijn bier na 12 uur nog niet aan het vergisten is word ik zenuwachtig, na 24 uur neem ik maatregelen. Daarvoor een zakje korrelgist altijd handig. Iemand in de buurt met een zakje korrelgist werkt ook.
Inderdaad: Martijn was zo aardig me een zakje korrelgist voor te schieten. Zojuist over het wort gestrooid zonder dat eerst nog te koken. Ben benieuwd!

Overigens leek het erop dat de vergisting inmiddels TOCH een beetje op gang was gekomen, zag een paar witte vlekjes op het wort...

To be continued.

RobinB

Citaat van: hansm op 18-02-2013  20:22 uJa, voor zover er gistgroei is wel. Maar als je 11 liter wort opnieuw kookt er dan gewoon een zakje korrelgist overheen strooit, zonder beluchten, zal er vrijwel geen gistgroei meer plaatsvinden, vrees ik.

Jawel, die gistgroei heb je sowieso. Ook bij onbelucht wort met een korrelgist.  :)

Jacques

Citaat van: casa di kuki op 18-02-2013  11:48 uEn is het een goed idee om het wort nu maar te koken en dan een nieuw smackpack toe te voegen? Kan dat nog, of ben ik al te laat?

Nee, niet doen.

Geduld, geduld en geduld!
Je hebt gist toegevoegd. Omdat deze wat ouder is, is deze minder actief. Dit betekent echter niet dat de gist dood is. Als het wort in een goed afgesloten vat staat is er niet zo veel aan de hand. Het duurt alleen langer voordat de vergisting begint.

Een top bier wordt het niet meer. Daarvoor had je wat meer actieve gist moeten toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.