Bij zulke oude pakken is het raadzaam om een giststarter te maken, want er zullen nog maar weinig vitale cellen zijn. Les voor de volgende keer dus.
De kans dat je een infectie oploopt in de tussentijd, dus voordat de volgende gist gearriveerd is, is heel groot. Ik zou mijn verlies nemen en nogmaals brouwen met een verse gist.
Inderdaad: volgende keer check ik meteen de productiedatum! Ik had die "binnen 6 maanden na productiedatum" niet zo letterlijk genomen, dacht dat het zo'n vaart allemaal niet zou lopen, maar wel dus. Mag je rustig lesgeld noemen.
Giststarter maken heb ik nog geen ervaring mee, maar volgens mij staan er op deze site genoeg tips
Au au au! Was juist zo blij dat ik eindelijk weer een dagje had kunnen vrijmaken om te brouwen, echt balen als ik alles nu moet weggooien... Wort rook ook prima, het brouwen zelf is eigenlijk prima gegaan. Maar ja, vergisting is een vrij cruciaal onderdeel natuurlijk.
Ik las op dit forum ook verhalen van mensen die het wort opnieuw hadden gekookt om hem te ontsmetten? Is dat nog een optie? Of is het risico op mislukking te groot?
En is er in theorie nog een kans, hoe klein ook, dat de gisting alsnog op gang komt? Of achten jullie dat uitgesloten? Vanmorgen lag de boel dus nog volledig plat, ongeveer 60 uur na enten. Kan ik alles nu al weggooien of toch nog even wachten?