Hoe meet je het SG/FG tijdens de vergisting?

Gestart door wim, 17-02-2005 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe meet je het SG (begin SG) / FG (eind SG) tijdens de vergisting?

Ik tap af met een wijndief.
Ik neem een monster met een pollepel of een andere lepel.
Ik tap af met het kraantje onderin mijn gistvat
Ik hevel wat bier af met een slangetje.
Ik reinig mijn SG meter en hang hem in mijn wort/jongbier
Als ik het SG gemeten heb met behulp van een maatglas en SG-meter giet ik het bier weer terug in gistvat.
Als ik het SG gemeten heb met behulp van een maatglas en een SG-meter giet ik het bier niet weer terug in gistvat.
Ik gebruik uitsluitend een refractometer
ik gebruik uitsluitend een SG-meter (met maatglas).
Ik gebruik zowel een refractometer als een SG-meter.
Ik bepaal het SG niet tijdens de vergisting.

wim

NAV berichten in diverse topic heb ik deze poll gestart.

Nadeel bij de SG meter in het wort/jongbier hangen lijkt me dat je het hele vat moet openen, met een wijndief hoe je enkel even de stop met waterslot te verwijderen.

Nadeel van het kraantje lijkt me dat je in mijn idee het kraantje heel lastig echt schoon kan krijgen, en dit dus maar één keer kan gebruiken, want als er eenmaal jongbier/wort door gelopen is je een superinfectiebron hebt.

:degroeten:

Wim

Adrie

Ha Wim,

Ik mis een optie: ik hevel wat bier in een maatcylinder en meet de dichtheid met een hydrometer.

Edwin

Die miste ik ook (doe ik namelijk), maar de wijndiefvariant lijkt er een beetje op (wort verlaat het vat aan de bovenzijde)

Jacques

Ik heb zo juist de opties gewijzigd. Eigenlijk bevat de poll nu meerdere polls, vandaar dat je nu 3 opties kunt aanvinken.
Iedereen die al gestemd had wordt verzocht opnieuw een keuze te maken.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Bij de Hoofdgistig (emmer) laat ik de sg meter zakken in het wort, en bij de lagering
giet ik het vanuit de lagerfles via een trechter in een maatglas, en gooi ik het tegenwoordig niet meer terug.

 :degroeten:

wim

Persoonlijk vind ik de opties en keuzen nu wel iets teveel van het goede, en aantal zaken spreken toch voor zich? (uitsluitend sg meter en maatglas bijv. blijkt wel als je niets aangeeft bij de punten refractometer)
Inderdaad zou ik afhevelen en wijndief als bijna gelijk bestempelen (of het nu een slangetje of een koker is het pricipe is gelijk).
Wat ik later terugdenkend wel miste was de optie de sgmeter in het jongbier/wort te laten zitten.

Maar goed iets onoverzichtelijker en minder duidelijk wat iedereen doet (door de drie stemmen) maar nog steeds voer voor uitwisseling ervaringen.

Die twee stemmen voor geen meting verrichten bijvoorbeeld (waar we dus uit kunnen gaan dat deze personen maar één stem hebben uitgebracht) Waarom doen jullie het zo?

En degene die het bier na meten weer terug doet, maakt die alles steriel?

:degroeten:

Wim


Jacques

Hoi Wim,

Zoals ik al schreef zou eigenlijk de poll in meedere polls gesplitst moeten worden.
Het was duidelijk dat je een paar opties miste.
Het opstellen van een goede poll is best lastig. Misschien is het  handig om eerst een discussie te voeren hoe de poll er precies uit zou moeten zien voordat er op gestemd kan worden. Als de poll eenmaal geplaatst is kan de voorafgaande discussie verwijderd worden.

Voor de alle duidelijkheid: je kunt niet 3 keer stemmen maar voor 3 verschillende opties kiezen. Als je je stem verwijder worden alle door jou aangevinkte opties verwijderd.

 :degroeten: Jacques

wim

Goed idee die discussie, dat doe ik vanaf nu.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.