Mijn roerwerk, en eerste Youtube ;)

Gestart door Peterrr, 10-02-2013 10:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mickey

Ziet er netjes uit! En wat voor type motor is het.
Het merk is Denso en het type nummer ?

Peterrr

Het enigste wat erop staat 115

En als je googled op Denso wipermotor 115
Dan kom je er een paar tegen, maar het maakt volgens mij niet uit welk merk je gebruikt gewoon een goedkope van
MP zal voldoen daar er verschillende snelheden opzitten
Grt Peterr

Jacques

Zie er goed uit. Maar waarom heb je 2 roerders aangebracht? Ik denk dat 1 vlak boven de bodem volstaan had. Nu heb je meer weerstand waardoor de motor het zwaarder heeft.

Peterrr

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  17:08 uZie er goed uit. Maar waarom heb je 2 roerders aangebracht? Ik denk dat 1 vlak boven de bodem volstaan had. Nu heb je meer weerstand waardoor de motor het zwaarder heeft.

Hallo Jacques,

Dat motortje is best sterk, het lukt me niet om met de hand tegen te houden.
En ik had twee strippen, dus eerst met het aluminium fanblad  duwde ik de maish naar beneden.
(SG van het gefilterde was 1075 golden beverius)
Na de berichten hier daaromtrent, nu maar eens trapsgewijs omhoog.

Morgen kijk ik hoe zwaar hij het krijgt met mais, maismeel en suiker.
Gaat dat goed, mag hij het proberen in een bierbeslag.
We blijven expirimenteren.

Grt peterr

Pim

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  17:08 uZie er goed uit. Maar waarom heb je 2 roerders aangebracht? Ik denk dat 1 vlak boven de bodem volstaan had. Nu heb je meer weerstand waardoor de motor het zwaarder heeft.
Zou het voldoende zijn om alleen de onderste paar centimeter van de maisch in beweging te zetten? Volgens mij is het juist goed om de volledige massa door elkaar te halen om zo de temperatuur zo gelijkmatig mogelijk te verdelen.

Zelf ben ik bezig met een worm/spiraal van ±20 cm doorsnede, ook aangedreven door een ruitenwissermotor (met PWM voor de snelheidsregeling). De bedoeling is om zoveel mogelijk van de maisch onderuit de pan naar boven te trekken waardoor koudere maisch langs de buitenkant van de pan (± 5 cm) naar beneden zakt om ook opgewarmd te worden. Dat leek me nu juist de meest optimale methode voor een gelijkmatige verwarming. Foto's volgen te zijner tijd (uiteraard)  ;)

Peterrr

Nou, daar ben ik dan ook wel benieuwd naar

Grt Peter

Henielma

Naar mijn idee moet je met het roerwerk inderdaad het hele beslag in beweging houden om een goede temperatuursverdeling en menging te krijgen en te houden. Bij mijn roerwerk stel ik de snelheid zodanig in dat het beslag aan de bovenzijde langzaam rond blijft draaien. Dit betekent dat gaandeweg het maisch proces de snelheid naar beneden kan omdat het beslag steeds viskeuzer wordt.

KJ!

...met mais, maismeel en suiker.


Wat gaat dat worden? Vast geen bierstijl...   Corn moonshine? 

Peterrr


Jacques

Citaat van: Pim op 23-02-2013  18:07 uZou het voldoende zijn om alleen de onderste paar centimeter van de maisch in beweging te zetten? Volgens mij is het juist goed om de volledige massa door elkaar te halen om zo de temperatuur zo gelijkmatig mogelijk te verdelen.

Ik heb heel wat keren een blik geworpen in de beslagkuipen van professionele brouwerijen. Daar zag ik steeds maar één roerder.
Zo heel veel beweging heb je ook weer niet nodig.







Zo maar wat voorbeelden...

Pim

Citaat van: Jacques op 23-02-2013  21:29 uDaar zag ik steeds maar één roerder...
Jacques, ik waardeer jouw kennis en visie op het brouwen zeer maar er zijn op dit forum al veel discussies geweest of (en in hoeverre) onze hobby-situatie thuis te vergelijken is met de situatie in een professionele brouwerij. Mogelijk is dat ook hier van toepassing?

Zo denk ik bijvoorbeeld aan de methode van verwarmen. Indien je dmv een vlam onder de pan verwarmt zal je mogelijk méér moeten roeren dan wanneer je je ketel "rondom" verwarmt, bv elektrisch.
Ook is het mogelijk om met één snel draaiend roerwerk van beperkt grootte meer beweging te genereren dan met een meervoudig roerwerk op een lage(re) snelheid.

Kortom: Het feit dat professionele brouwerijen met enkelvoudige roerwerken werken, betekent naar mijn bescheiden mening niet dat het daarmee automatisch ook voor een hobby-omgeving de beste keuze is.     :brouwen:

Jacques

Juist omdat onze pannen in verhouding veel kleiner zijn hoeft er naar mijn idee minder geroerd te worden.

Aanbranden kan simpel verholpen worden door de gasbrander lager te zetten of door het vermogen bij elektrische verwarmingsbron te verlagen.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Henielma

Blijft dat naar mijn idee dat het goed is om rustige maar wel goede menging van het beslag te hebben tijdens het maischen. De snelheid van het roteren, de vorm van het roerwerk, de vorm van de pan, de hoeveelheid en de viscositeit van het beslag hebben hier invloed op. Het aantal roerwerken in een pan is minder relevant. Het doel is goede menging van het beslag tijdens het maischen. Als je dat kan bereiken met geen of 1 of 2 of 3 roerwerken is je doel bereikt.

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  13:28 uJuist omdat onze pannen in verhouding veel kleiner zijn hoeft er naar mijn idee minder geroerd te worden.

Klopt dat wel?
Het buiten-oppervlak van onze pannen is relatief groot tov de inhoud. Dat geeft dus ook relatief meer afkoeling, behalve aan de onderkant.
Verbeter me als het niet klopt, maar dit lijkt me júist een reden voor grotere temperatuursverschillen dan in een prof installatie.
En bij grotere temperatuursverschillen moet je beter roeren. :) :brouwen:

Jacques

De vermenging gaat in een kleine pan sneller. Zo vreselijk intensief geroerd hoeft het beslag nu ook weer niet.

Van mij mogen er beste twee roerarmen gebruikt worden als deze maar altijd onder het vloeistofniveau zitten. Als de bovenste net onder het vloeistofniveau zit heb je mogelijk meer last van oxidatie van het wort.
Ik neem aan de de constructeurs van professionele brouwers goede redenen hebben om te volstaan met één roerarm. Hobbybrouwen mag dan wel door de kleinere schaal op onderdelen afwijken van het professionele brouwen, het principe is toch hetzelfde. En als je naar de foto's kijkt (een willekeurige greep uit mijn verzameling) dan zie je dat de roerwerken heel bescheiden zijn. Kennelijk volstaat dat.

Pim

De reden waarom ik naar een meer robuust roerwerk toe wil is omdat een (weliswaar eenvoudig) enkel roerwerk in een 40 l pan met dik beslag een temperatuurverschil laat zien van ongeveer 8 ºC !   :nut:
Het blijkt meerdere minuten te duren voordat de oplopende temperatuur op 2/3 van het beslag-nivo terecht komt.

Mijn conclusie daaruit is dat het eenvoudige roerwerk in mijn pan absoluut ontoereikend is, in ieder geval bij een dik beslag. En daar hoop ik dus een einde aan te maken met een worm/schroef-roerwerk.

Of dat beter werkt ? De tijd zal het leren  ::)

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  20:19 uZo vreselijk intensief geroerd hoeft het beslag nu ook weer niet.
Niemand gaat vreselijk intensief roeren, dus dit is niet van toepassing.

CiteerVan mij mogen er beste twee roerarmen gebruikt worden als deze maar altijd onder het vloeistofniveau zitten.
Als je naar de foto van Peterrr kijkt, zit de tweede niet heel hoog boven de onderste, ook dit is dus geen probleem in zijn systeem.

CiteerEn als je naar de foto's kijkt (een willekeurige greep uit mijn verzameling) dan zie je dat de roerwerken heel bescheiden zijn. Kennelijk volstaat dat.
Dat volstaat in die installaties. Dat is echter niet Peterrr's installatie... ;)

Peterrr

Goed vandaag een "anders" soort maischen gedaan.
En het werkt super! ( geen enkele klont met Mais/Maismeel lukt me nooit met de lepel!)

Mooi heel rustig komt er een "hek" golf boven het beslag uit, zoals bij een boot.
Geen aanbak op de bodem, ik zou nog wel een flimpje of foto maken maar omdat dit moest koken en ik toen er aan dacht besloeg de lens.

Over twee weken ga ik weer de Duvel kloon maken, als hij daar slaagt dan, gaan we voor de volgende uitdaging.

Een elektrische boiler voor boven op de verdeler voor het spoelen met kraantje voor de snelheid van de doorloop. ( filmpje 2 op de eerste pagina zit nu trechter) .

grt Peterr ( die zich anders weer verveeld ;))


Jacques

Citaat van: Pim op 24-02-2013  20:30 uDe reden waarom ik naar een meer robuust roerwerk toe wil is omdat een (weliswaar eenvoudig) enkel roerwerk in een 40 l pan met dik beslag een temperatuurverschil laat zien van ongeveer 8 ºC !   :nut:
Het blijkt meerdere minuten te duren voordat de oplopende temperatuur op 2/3 van het beslag-nivo terecht komt.

Hoe dik is jouw beslag dan?

Overigens sluit ik niet uit dat in de brouwketels van de professionele brouwers ook temperatuur verschillen zijn. Ik denk dat dit geen probleem is. Er zijn dan zones waar de afbraak wat verder is en enzymen al gedeactiveerd zijn en andere plekken waar dat niet het geval is.

Pim

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  21:05 uHoe dik is jouw beslag dan?

Overigens sluit ik niet uit dat in de brouwketels van de professionele brouwers ook temperatuur verschillen zijn. Ik denk dat dit geen probleem is. Er zijn dan zones waar de afbraak wat verder is en enzymen al gedeactiveerd zijn en andere plekken waar dat niet het geval is.
28 l water op 11 kg mout. Meer past niet in mijn maischketel.
Mijn kookketel is wat groter dus door wat meer te spoelen kom ik daar weer om de meer gangbare verhoudingen. Overigens brouw ik meestal tegen een SG van 1080, soms wat meer, heel soms wat minder. 

Jacques

Citaat van: Pim op 24-02-2013  22:13 u28 l water op 11 kg mout. Meer past niet in mijn maischketel.
Mijn kookketel is wat groter dus door wat meer te spoelen kom ik daar weer om de meer gangbare verhoudingen. Overigens brouw ik meestal tegen een SG van 1080, soms wat meer, heel soms wat minder.

Zo, 1 kg mout op zo'n 2,5 l water. Dat is toch wel heel dik! Geen wonder dat je zulke temperatuurverschillen hebt en intensief moet roeren.
Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een grotere maischketel en dunner beslaan. Door dunner te beslaan gaat het roeren een stuk makkelijker en heb je een betere vermenging. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Peterrr

Dat is best dik, ik zit gemiddeld op 5 à 6 kilo op 20 liter.

Grt Peterr

Pim

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  22:26 uEr zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Klopt helemaal Jacques. Daarom wil ik het gewoon proberen met een goed roerwerk in mijn (te) dikke beslag. Volgens mij is het rendement ook lager dan gebruikelijk maar dat neem ik op de koop toe. Ben veel te blij met mijn huidige maischketel  :biersmile:

Zodra het roerwerk klaar is, zal ik een paar fototjes plaatsen.

Broeder Tuk


Pim

Citaat van: Broeder Tuk op 24-07-2013  00:39 uRoerwerk inmiddels al klaar?
Ja hoor. En ook al in gebruik! Zie apart draadje over het nieuwe roerwerk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.