1 = Logo 24RC OBA6
2 = LOGO TD Display
3 = Programma
4 = Temperatuurvoeler 0-10Volt
5 = Satronic TFI 812.2 gas ontstekingsautomaat ( word in Kachels gebruikt)
6 = Logo 24 V Voeding
7 = Finder koppelrelais ( meerdere )
8 = Ontstekingstransformator
9 = Ionisatievoeler (vlambewaking)
10 = Dubbel ontsteekkontakt
11 = Magneetklep 220 V ~
12 = Gasfles
13 = Drukregelaar met slang
14 = Ruitenwissermotor
15 = Gasbrander zonder ontsteking en beveiligingen
16 = RVS Pan met dikke bodem
Niet op de foto: kast waar het ingebouwd is, kabel, installatiemateriaal, siliconen ontsteekkabels, ventilatortje wat de vlam rondblaast tijdens ontsteken, 12 V trafo voor de ruitenwissermotor, deksel met klep voor de pan, installatierack , zoemer voor alarm, 30 ma aardlekschakelaar, LOGO programmeersoftware met speciaal kabeltje. Roerpaddel
De gas ontstekingsautomaat werkt op 220 V ~ dus we moeten dat schakelen met een relais want de LOGO heeft transistoruitgangen.
Ook de storing moeten we weer met een relais omzetten naar 24V= voor een ingang.
Ook de zoemer heeft een relaisje nodig. ( dat pokkeding piepte al op de lektroom van de uitgangstransistor.)
Nou in wezen komt het erop neer dat met de logo 5 temperaturen en 4 rusttijden gestuurd worden (de laatste zonder tijdbegrenzing) en de gasvlam met behulp van de ontstekingsautomaat ontstoken word en de gasklep open gaat.
De rusttijden starten pas als de temperatuur bereikt word (2 piepjes worden dan gegeven).
De ionisatievoeler bewaakt die en ontsteekt opnieuw (als de vlam uitgewaaid wordt) of hij gaat op storingsmodus waarna je op een resetknop moet drukken.Vandaar de zoemer, want dat moet je wel doen!
Omdat de ontsteking het lukte om maar een enkel stom vlammetje aan te steken en de vlam niet rond de brander ging heb ik nog een blowertje geplaatst die iets luchtbeweging veroorzaakt . Sindsdien ontsteekt hij altijd helemaal. Na het ontsteken gaat het blowertje uit.
De Satronic TFI 812.2 gas ontstekingsautomaat word in kachels gebruikt en daar prutsen we natuurlijk niet aan.
Veiligheid gaat voor.
Dat is de reden waarom ik met een LOGO werk en niet zelf een microcontoller oplossing geknutseld heb. (Wat ik best wel kan hoor !)
De installatie heeft natuurlijk geen keuring maar ik zou niet weten waarom hij dat niet zou kunnen krijgen. (Misschien de slangpilaartjes aan de gasklep?)
Ik wil nog wel even een waarschuwing uitspreken voor wie dit na wilt bouwen.
Ik ben van oorsprong elektromonteur (diploma van 1975 in Scheveningen) en heb dus alle kennis, gereedschap en materiaal om dit vakkundig te kunnen bouwen en heb dat dus ook gedaan. Alle kabeltjes hebben hulsjes aan het einde met een speciale tang gemonteerd.
In de schakelkast zit zelfs een extra aardlekschakelaar wat in principe niet nodig is want er zit er al een in de meterkast maar de installatie is verplaatsbaar en wie weet waar je nog eens wilt brouwen met dat stalen rek.
Er kunnen mensen of kinderen ( = kleine mensen) voorbij lopen en daar is de pan met heet water al gevaarlijk genoeg. Ze moeten niet ook nog een schok krijgen.
Die hoeveelheid hete vloeistoffen hebben mij er ook toe bewogen de gasbrander in het RVS frame vast te schroeven wat op verstelbare pootjes staat. Daar kun je nu stevig tegenaan lopen zonder dat de pan aan de haal gaat. (Ook mensen met Inmaakketels moeten daar eens over nadenken.)
Zo genoeg gezeurd.
B.