Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Walsmolens Crankandstein  (gelezen 24238 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Walsmolens Crankandstein
« Reactie #25 Gepost op: 14-03-2007 13:25 u »
Wat jammer als de verklaring zo eenvouding is.  :stom: Het is een heel aannemelijke reden. Maar ook een goede reden om het gaasje te plaatsen in mijn trechter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 15-03-2007 19:25 u »
Beste Henielma,
Heb je wat meer gegevens over , hoe heb jij die tandwieltjes geplaatst (foto bv), nummer dan wel specifieke gegevens van de tanwielen?
Alvast bedankt.

Offline Arno Millenaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is de ∑ van ..
« Reactie #27 Gepost op: 15-03-2007 19:47 u »
Het ging er mij onder andere over hoeveel je beide rollen kan zien en hoe breed de opening tussen de doorzichtige driehoeken is. Zo te zien is dat zo'n 3 cm.

Ik heb een Crankenstein molen met trechter gemaakt. Hoge trechter, echter zonder de plastic zij-plaatjes. De zij-wanden zijn echter zo geplaatst dat de buitenste cm van de rollen (vrijwel) niet wordt 'gebruikt'. Wel heb je nu een sterke motor nodig om op gang te komen. Het 'aanloop moment' met een volle wals is namelijk groot. Echter zodra deze loopt geen enkel probleem. Ik schroot ongeveer 15 kg in 6 minuten met een relatief laag toerental (100 rpm).  Walsen zijn hierbij op ongeveer 1.2 mm ingesteld.

Met vriendelijke groeten Arno

Voor de ge´nteresseerden, tevens hierbij mijn link binnen dit forum naar mijn ervaring bij de aanschaf van de Crankenstein molen:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3186.msg62227.html#msg62227

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #28 Gepost op: 15-03-2007 21:49 u »
Wil,

De tandwieltjes hebben 20 tanden en hebben een buitendiameter van 44 mm. Het zijn op maat gelaserde RVS tandwieltjes die allebei aan een draadeind met normale rechtse schroefdraad gelast zijn . In de tapeinden van de walsen is een gat geboord en daar is schroefdraad in getapt. Als je andere tandwielen met een buitendiameter van 44 mm kan vinden dan moet het daar ook mee gaan volgens mij.

Hieronder nog een detailfoto van de zijkant.

@Arno,
Tot nu toe heb ik ook de hele breedte van de walsen gebruikt. Het toerental wat ik gebruik is zo'n 500 .. 600 toeren per minuut. Dit is wat te hoog. Hierdoor loopt de mout niet mooi door maar stokt het iedere keer omdat het niet meegenomen wordt. Als ik het toerental verlaag van de boormachine dan is het vermogen te laag om de mout over de volle breedte erdoor te krijgen en stopt de boormachine. De afstand tussen mijn walsen is ook 1,2 mm. Bij de trechter die ik nu gebruik kunnen de korrels achter de walsen door bij het geschrote mout komen. Hierdoor komen er best wel wat ongeplette korrels bij het schootsel. Vandaar dat ik nu een goede trechter wil maken waarbij de korrels niet meer achter de walsen door kunnen. Verder wil ik het toerental verlagen en om dan toch met mijn boormachine te kunnen schroten wil ik niet meer de volle breedte van de walsen gebruiken.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #29 Gepost op: 19-03-2007 22:59 u »
Vandaag een nieuwe trechter gemaakt voor mijn namaak Crankandstein molen. Bij deze trechter heb ik ideeen van de Maltmill toegepast en met goed resultaat. Nu is de opening beperkt tot de middelste 2 cm terwijl eerst het mout over de hele breedte aangevoerd werd.

Allereerst een foto van de trechter vanaf de bovenzijde.

De korrels kunnen nu niet meer zoals eerst aan de verkeerde zijde langs de walsen. De boormaschine heeft het lang niet zo zwaar meer en loopt niet meer vast. Zelfs niet terwijl ik het toerental aanzienlijk verlaagt heb tot zo'n 300 toeren per minuut. Dankzij de doorzichtige zijkanten van de trechter is te zien dan het mout zich toch verdeeld over de hele wals ondanks dat alleen in het midden de trechter open is. Verder is het schrootsel grover van structuur geworden ten opzichte van voorheen.

Ik ben blij met deze aanpassing en hoop de molen snel met een heel brouwsel te kunnen testen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #30 Gepost op: 19-03-2007 23:01 u »
Dat ziet er uit als erg mooi schrootsel. Veel grover kan volgend mij niet ! ;)

Tags: schroten