Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Huub's walsenmolen in construction.  (gelezen 3697 keer)

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Land: nl
  • Brasserie le Grillon
Huub's walsenmolen in construction.
« Gepost op: 23-03-2007 15:28 u »
Zo ik laat jullie even kennis maken met mijn walsenmolen. Kunnen jullie goed zien hoe hij er nu uit ziet. Beide walsen worden aangedreven en zijn verstelbaar. Ik ben van plan om een stellage te lassen en de molen op heuphoogte te zetten en alles uiteraard te voorzien van een laagje verf. Tevens wil ik een nieuwe trechter en een opvangbak maken en deze op zodanige wijze construeren dat de geplette mout op een eenvoudige wijze in een emmer opgevangen kan worden. Ik ben nog aan het twijfelen of ik een buis of een glijbaan ga construeren. Mogelijk wat tips van jullie wat het beste functioneert. Even een vraag aan de walsmolengebruikers:

-Hoe is de doorstroming van de geplette mout?
-Komt bij het pletten net zoveel stof vrij als bij het malen?

gr.

Niet slecht voor 25 euro hè?......

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
Re: Huub's walsenmolen in construction.
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2007 16:14 u »
Bij het pletten komt veel minder stof/meel vrij dan bij het malen. Mooie elektromotor met reductiekast heb je daar zeg.

Offline Backus Alt

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 23-03-2007 16:36 u »
Wat een prachtige walsmolen. Hoe groot is de diameter van de walsen? Ik schat zeker 90 mm. Dat komt een goede doorstroming van de mout ten goede. 25 euro. ONVOORSTELBAAR!!!! Je hoeft maar geluk te hebben. :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 23-03-2007 18:53 u »
Een mooie molen! De trechter ziet er best goed uit volgens mij. Misschien dat je de trechter wat hoger kan maken zodat er meer in kan. De motor met die vertraging is vast sterk genoeg om over de volle breedte het mout op de walsen te laten komen. Bij mijn walsenmolen heb ik gemerkt dat als je het mout alleen in de middelste paar centimeter van de walsen aanvoert de walsen beter hun werk kunnen doen omdat het schrootsel minder klemt.

In onderstaande foto kan je zien wat ik bedoel:

Ik plaats altijd de plank waarop mijn molen gemonteerd is op een emmer waar dan het schootsel invalt. De plank sluit rondom de emmer af dus geen last van stof.

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2007 19:20 u »
Bedankt voor de tip. De walsen hebben een diameter van 100 mm. Ik denk dat de doorvoer daarom geen problemen op gaat leveren. Als dit wel het geval is dan denk ik aan jouw oplossing. Door de reductiekast heeft de walsenmolen veel kracht. Ik zal van de week even proef gaan draaien. Nog even wachten tot dat Backheyde de motor van 380 V naar 220 V gebracht heeft. Op 380V werkt de molen prima. :dansen:

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #5 Gepost op: 24-03-2007 10:36 u »
Hmmmm.. Eigenlijk nooit over nagedacht waarom dat die plexiglas driehoekjes erin zaten. Altijd gedacht dat de volledige walsen gebruikt werden. Eigenlijk best een slimme manier om te reduceren. Ik mag het nog doen met een schijvenmolen. Hier heb ik overigens eergisteren een transportzak voor gemaakt. De transportzak trek je over de schijven heen en de geschrote mout valt door een slurf in de emmer zonder te stuiven. Tenminste, dat hoop ik. Maandag wordt deze getest en eventueel wat wijzigingen aangebracht.

Dit haalt het natuurlijk niet biij een walsenmolen, maar biedt wel een oplossing voor het "stuifprobleem" en prutsoplossing met plastic zakken.

Huub, ik kan proberen om nog een slurf te maken voor aan het einde van de opvang-glijbaan om ook de "stofopslag" tegen te gaan. Ik heb het hier gisteravond nog even met Backheyde over gehad. We hebben hier diverse ideeen over. Hoofdzaak is dat je niet na elke brouwsessie een dikke laag stof overal op hebt liggen. Dit komt je relatie niet ten goede.

Geef maar een gil als je wilt beginnen met de walsenmolen op huub-hoogte te maken.

Jos Groen

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2007 10:59 u »
Zou je een foto willen maken van je transportzak? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #7 Gepost op: 25-03-2007 11:26 u »
[offtopic] Jazeker, als deze maandag zijn werking bewezen heeft, met alle plezier. Ook maten, afmetingen en constructiebeschrijving plaats ik op het forum. Maar deze plaats ik in een eigen topic, dit gaat over huub zijn walsenmolen. [/offtopic]

Tags: