Lang houdbare starterwort in bierflessen

Gestart door heijligers, 02-02-2013 19:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

Ik heb een vraag over het bewaren van starterwort.

Ik heb hierover op het forum nog niets gevonden, maar ik neem aan dat dit al vaker is bedacht.

Is het mogelijk om een batch geconcentreerde starterwort (10 liter) te maken (SG 1080), deze vanuit de kookketel direct af te vullen in 50 cl bierflessen en deze met een kroonkurk af te sluiten. Vervolgens wil ik deze bij kamertemperatuur kunnen bewaren.
Moet ik de gevulde flessen, om de inhoud lang houdbaar te maken, nog een tijd in water tegen het kookpunt leggen? Of is dat niet nodig?

koffie

Even een zijstapje: wij vullen zo af en toe bij 1 a 2 (schone)frisdrank flessen tijdens het brouwen.
De flessen gaan vervolgens de vriezer in.
Tijdig eruit halen en even koken.

Als je het teveel vind, kun je ook de halve liter flesjes invriezen.

De-Geert

Ik ken meerdere brouwers die gekookt wort bewaren in glazen flessen. Helemaal steriel is het natuurlijk niet, maar het kan goed dat eventuele sporevormers niet kunnen uitgroeien in wort.

Als het maar gloeiend heet in de flessen gaat (flessen dus voorspoelen met heet water!), dan lijkt in kokend water laten liggen me ook niet nodig.

RobinB

Weckflessen lenen zich hier ook wel voor. Maar dan wel goed koken. :)

hansm

Weckflessen lijkt me een betere optie dan bierflessen. Het wort krimpt tijdens de afkoeling zo'n 4%. Dat is toch 2 cl bij een 50 cl-fles. Ik weet niet of bierflessen wel tegen zo'n onderdruk kunnen.

heijligers

Ik wilde juist niet invriezen, omdat daarvoor een extra vriezer aan moet.
Zou ik de drukbestendigheid kunnen uitproberen met water? Als dat werkt kan ik met wort afvullen.

hansm

Citaat van: heijligers op 02-02-2013  20:47 uZou ik de drukbestendigheid kunnen uitproberen met water? Als dat werkt kan ik met wort afvullen.

Water of wort maakt niet zoveel uit, de onderdruk zal hetzelfde zijn. De lucht / waterdamp die boven de vloeistof staat zal trouwens relatief nog meer krimpen, wat het effect nog versterkt.

Ik weet niet tot welke onderdruk bierflessen bestand zijn. Zomaar proberen kan gevaarlijk zijn, dus misschien eerst even wat extra informatie opzoeken voordat je het probeert  ;)

heijligers

Citaat van: hansm op 02-02-2013  21:01 uWater of wort maakt niet zoveel uit, de onderdruk zal hetzelfde zijn. De lucht / waterdamp die boven de vloeistof staat zal trouwens relatief nog meer krimpen, wat het effect nog versterkt.

Ik weet niet tot welke onderdruk bierflessen bestand zijn. Zomaar proberen kan gevaarlijk zijn, dus misschien eerst even wat extra informatie opzoeken voordat je het probeert  ;)
Zomaar proberen zou inhouden dat ik de fles ergens veilig in zou stoppen.

Dirtbag

Gewoon de snelkoker aanzetten. Flesje afvullen en in een emmer buiten zetten. (eventueel met deksel) 24 uur later gaan kijken of de fles nog heel is. Als hij heel is dan een paar tikjes (lange mouw, ovenhandschoen) geven om eventuele stoten tijdens opslag te simuleren.

Als je bijvoorbeeld de glazen flessen van slasaus of zoiets, (diegene met zo'n plopdop) gebruikt. die zijn verpakt met onderdruk. Zijn volgens mij van dunner glas dan bierflesjes.

Persoonlijk denk ik dat bierflesjes dit prima moeten kunnen hebben :)

mvg

db

Woozl

Zijn hier al resultaten van (ervaringen mee) ???  :biersmile:

Paulus

heijligers

Nog geen ervaringen. Ik ga het bewaren in conservenpotjes. Inmiddels al ruim 15 liter inhoud bij elkaar.

Shaytan

Ik 'weet' niks, maar een bierfles is voor het grootste deel ROND. Dat kan volgens mij een hoop drukverschil hebben. Persoonlijk lijkt me invriezen (wat doet het suikergehalte in wort op het gebied van vriespuntdaling?) me gevaarlijker dan de onderdruk bij (te) heet afvullen.

Nogmaals: ik weet niks, en ik ben een rasechte alfa (maar wel technisch vertaler) en ik snap/beredeneer een hoop.

Dirtbag

Ik heb enige tijd geleden. Toen ik de chinese walsenmolen binnenkreeg. Twee kilo pilsmout geschroot, gemaischt en na kort koken in Grolsch beugels gebotteld terwijl het wort kokend heet was. Stuk of 6 flesjes waren het als ik het me goed herinner. Een daarvan heb ik de dag erna geopend voor sg bepaling 1110 ongeveer. De geopende is vervolgens gaan vergisten/verrotten. De andere flesjes staan nog te wachten in de kast tot een moment dat ze van pas komen.

Als je bottelt met kokend wort en voorzichtig ben tegen verbranden en knappende flesje is er veel mogelijk volgens mij.

db

Canis Lupus

Volgens mij kan een ronde fles meer onderdruk dan bovendruk verdragen (imploderen vergt meer kracht dan exploderen).
Als je ze wilt uit koken niet in kokend water zetten maar met het water mee verwarmen.

Woozl

Vanochtend kokend water in twee BNR flesjes gedaan en kroonkurkje erop.
Af laten koelen (in gistkast 5* C gezet).
Ze leven allebei nog  ;D

Dus ik denk dat dat wel goed gaat.

Wort koken is net begonnen dus over 90 min flesjes vullen.
Ik zet ze voor de zekerheid toch maar in de schuur (en niet op zolder / logeerkamer) ;D

Ik houd jullie op de hoogte  :brouwen:

Dirtbag

Ik zou de flesjes niet geforceerd koelen maar gewoon laten koelen aan de buitenlucht.

Voor smaakafwijkingen is dit nog niet eens interessant, echter door de temperatuur verschillen krijg je meer spanning in het glas ook helpt de temperatuur bij het steriliseren van de fles zelf.

Als dat je allemaal nog niet uitmaakt: Persoonlijk heb ik zo'n fles die aan het afkoelen is en onderdruk gaat bouwen terwijl de fles meestal op onderdruk gebruikt wordt liever op een onderzetter naast of in de gootsteen staan. Mocht hij toch besluiten om te klappen dan ruimt het veel makkelijker op ;)
Een complete koelkast ontdoen van plakkerige glasresten is geen hobby van mij ;)

/edit, blijkbaar een gedeelte van je post over het hoofd gezien. :) Je had al hetzelfde idee. :)

db

Woozl

Ik had bij wijze van 'stress test' expres geforceerd afgekoeld.  ;D
Uiteraard heb ik ze in de gootsteen gevuld (en in een bak met theedoek eroverheen) laten afkoelen.

Paulus



Pallieter

Ik vul al 17 jaar mijn starterwort af in sapbokalen met twist off deksel.
Afvulmoment  na 30 min koken  en bokalen in orde van grootte van 150 ml tot één liter bokalen.
Zo vol mogelijk afvullen, deksel erop en niet geforceerd laten afkoelen. Nadien letten op de klik van het twist off deksel als teken dat het vacuüm is getrokken. Na afkoeling spoel ik de bokalen af met een desinfecterende oplossing (1% oxonia). Zodat sporen van eventueel morsen zijn verwijdert. Dan donker en zo mogelijk koel bewaren.
Super goede ervaringen hiermee. Het wort klaart mooi uit , dus je kan starten met mooi helder wort voor propagatie.
Voor de eerste stap van enting autoclaveer ik het wort nog (van schuine buis naar 5 ml wort (x6) en vervolgens naar 100 ml).

Shaytan

Ik had ook twee flesjes (hopus beugelflesjes) gevuld met kokende wort. 1 geen probleem: goed kunnen gebruiken om gist te kweken. Gisteren de tweede geopend (2 weken en 3 dagen na bottelen) spul spoot eruit en het rook naar stront. Letterlijk.

Flesje blijkbaar niet steriel geweest. Jammer van een kostelijke sterke wort.

Jacques

Citaat van: Shaytan op 12-05-2013  07:27 uIk had ook twee flesjes (hopus beugelflesjes) gevuld met kokende wort. 1 geen probleem: goed kunnen gebruiken om gist te kweken. Gisteren de tweede geopend (2 weken en 3 dagen na bottelen) spul spoot eruit en het rook naar stront. Letterlijk.

Flesje blijkbaar niet steriel geweest. Jammer van een kostelijke sterke wort.

Ik neem aan dat jullie daar in China ook bleekchloor hebben. Hoewel niet erg milieuvriendelijk is het wel een betrouwbare en effectieve reininger en desinfecteermiddel. Goed, maar dan ook heel goed naspoelen. Vlak voor gebruik nog een keer spoelen met heet water om de kans op breuk te verkleinen. Vervolgens het wort heet (boven de 80 ºC) in het flesje doen en meteen afsluiten. Met een ovenwant vastpakken en even omdraaien zodat ook de dop in contact komt met het hete wort.  Op die manier moet het altijd goed gaan.

Kleine_Schriek

Waarom niet in weckpotten? Zijn voor kokende spullen (jam en zo) gemaakt....

RobinB

Ja, dat snap ik ook niet. Ik gaf dat hier:
Citaat van: RobinB op 02-02-2013  20:27 uWeckflessen lenen zich hier ook wel voor. Maar dan wel goed koken. :)

Ook al aan.
Weckflessen van 1 l (of meer) kosten een maar een paar euro. Ze hebben een makkelijk grotere opening, zijn simpel herbruikbaar en hebben een ingebouwde bederfcontrole.

Shaytan

Ik geloof dat ik, met het kokende wort in gedachten, een beetje slordig ben geweest. Ik gebruik Dettol om te desinfecteren. Zit ook een behoorlijk sterk luchtje aan, dus dat naspoelen is zeker ook belangrijk. Het rubberen ringetje van die Belgische flesjes zit vastgeplakt, dus je kunt er niet onder schoonmaken. De volgende keer zet ik het flesje zeker even op de kop, misschien gooi ik het daarna nog even terug in de pan en neem ik een volgend monster kokende wort als de pan weer aan de kook is.

ciesvandekwis

Ik maak starterswort van de overschot die nog uit mijn drafkoek loopt na het maischen en uit de hopresten (in zeef gieten boven emmer). SG tot 1040 aanpassen met moutextract (evt met suiker) en 10' koken, dan ik bokalen die ik vooraf even in heet water zet. Om z'n kop en klaar. Al de troep zakt netjes naar beneden. De 'klik' bij het openen is de garantie. Natuurlijk ruik en proef ik een druppeltje voor ik die aan mijn starter toevoeg.

hansHalberstadt

Ik gebruik al jaren conserven potjes. Vullen met wort met SG=1040, dekseltje losjes aandraaien, zodat hij zelf vacuüm trekt, 20 minuten steriliseren in de snelkookpan en daarna rustig laten afkoelen om overkoken te voorkomen. kun je daarna jaren bewaren. De nieuwe potjes van Hak met 1,2,3 open deksel zijn helemaal handig.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.