Maischen met inductie

Gestart door Hoppenbrouwers, 02-02-2013 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoppenbrouwers

Zit net bij schoonouwelui die een nieuwe (draagbare) inductie plaat hebben gekocht. Deze is in te stellen op een temperatuur vanaf 60 graden. Nu vroeg ik me meteen af of deze ook geschikt zou zijn om mee te maischen. Het scheelt je in ieder geval een temperatuurmeter en je hoeft zelf niets meer te doen in het verwarmingsproces. Alleen nu rest me de vraag of het geschikt is voor een emaille pan en hoe groot ie beslag mag zijn met een vermogen van 3500W.
Iemand ervaring mee? Zou ideaal zijn voor "brouwen op locatie"  ;)
(Oh ja.. t ding is nu in de aanbieding bij, ik meende, de Aldi)

Dorstige Alexander

Hoe kan die plaat nu weten dat het 60°C is IN je maisch? Meer dan een oppervlaktetemperatuur van het glas/onderkant pan kan die toch niet meten?

En voor inductie moet je zo'n specifieke inductiepot hebben. De meeste inox kookpotten zullen dat wel aankunnen, maar een emailpot denk ik niet.

En ivm uw vermogen:
met 3500 Watt kan je 51 l  één graad per minuut verwarmen, indien het rendement 100% is. Dus het zal wel een stuk minder zijn.

Twonky

Ergens op dit forum zwerft er een draad over iemand die op zolder in de kast een brouw installatie wilde maken, die had toen ook deze inductie platen op het oog. Vond ik destijds wel interessant, omdat ik zat te dubben tussen gasflessen of elektrisch. Helaas wij hebben geen aardgas.

Maar goed, als je de draad kan vinden, dan heeft dat lid misschien wel tips!

Toen waren die platen nog een stuk duurder, ik had de aanbieding ook gezien, en dacht dat is een mooi prijsje!
Maar ik zou niet blind varen op de regeling van de plaat inderdaad. Maar met een thermometer erbij moet je denk ik wel een heel eind kunnen komen.

Zwaai
 :degroeten:

Hoppenbrouwers

Bedankt voor de tips. Het was ook meer een hypothese. Ik kan het eens proberen met een inoxpan en dan vergelijken met wat de temperatuur van de vloeistof aangeeft.

John

Of gebruik een STC 1000 met de probe IN de maisch (eerst op  de een of andere manier waterdicht maken), stekker van inductieplaat in STC 1000 en gaan. Weet niet of STC 1000 zoveel wattage kan hebben... Lijk me mogelijk.

Hoppenbrouwers

Citaat van: John op 03-02-2013  14:02 uOf gebruik een STC 1000 met de probe IN de maisch (eerst op  de een of andere manier waterdicht maken), stekker van inductieplaat in STC 1000 en gaan. Weet niet of STC 1000 zoveel wattage kan hebben... Lijk me mogelijk.
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Op die manier kun je volautomatisch maischen ;)

Pim

Inductie werkt alleen op pannen waarvan de bodem magnetisch gevoelig is. Dat kan dus een stalen pan zijn, of een RVS- of Alu-pan met een bodem waarin een stalen plaat/wafel is verwerkt.

Of je pan magnetisch gevoelig is, kan je simpel controleren door te kijken of een magneet (goed) aan de bodem blijft hangen. Is dat niet het geval, vergeet het dan maar.

Overigens ben ik het met Dorstige Alexander eens: Dat inductie-toestel kan natuurlijk hooguit de temperatuur aan de oppervlakte van de plaat meten. Wat dat betekent voor het materiaal in de pan (zoals je maisch) is natuurlijk niet te zeggen! Je zult dus moeten blijven meten IN je pan! Verder lijkt een vermogen van 3,5 kW aan de lage kant voor maischen en/of koken. Wellicht aardig om je spoelwater te verwarmen want dat mag langer duren maar niet voor het brouwen, lijkt me, tenzij het kleine hoeveelheden zijn.

zwahiel

Heel veel Duitsers (zie http://hobbybrauer.de/) doen 't toch op deze manier? Die temperatuur is onderin je pan inderdaad. Niet bovenin. Je kunt 'm wel lekker programmeren op die manier. Redelijk nauwkeurig na wat rekenwerk lijkt me.

Als je pan erop werkt (even uit proberen) dan zal 't prima werken.

Het grappige is dat veel van onze oosterburen die met inductie werken, juist een Nederlandse eenpits inductieplaat gebruiken en daar veelal uiterst tevreden over zijn.

Henielma

Met een pan geschikt voor inductie en er een roerwerk aan toegevoegd lijkt het me dat het best werkt. Het kan zijn dat de temperatuur in de ketel een verschil laat zien met de ingestelde temperatuur. Maar als je dat weet kan je daar rekening mee houden.

Timonneke

Ik zag laatst een losse inductieplaat met een vermogen van 3500 watt. Ik wil graag mijn brouwinstallatie vergroten. Is het mogelijk om hiermee 75-100 liter ketels te gebruiken voor zowel het maischen als het koken?

seed7

Met de juiste pan kun je maximaal 70 l aan de kook krijgen met een 3,5 kW inductieplaat. Als je meer wilt twee platen naast elkaar.

Ingo

Timonneke

Citaat van: seed7 op 08-10-2014  09:04 uMet de juiste pan kun je maximaal 70 l aan de kook krijgen met een 3,5 kW inductieplaat. Als je meer wilt twee platen naast elkaar.

Ingo

Dat weet je uit eigen ervaring?

seed7

Neen. Dat is de ervaring die veel Duitse brouwers met de Hendi 3,5 kW inductieplaat hebben opgedaan. 70 liter is haalbaar, 50 liter is geen enkel probleem.

De grap van deze specifieke plaat is als je hem instelt op 50% vermogen en je zet hem uit en weer aan (middels stekker uit het stopcontact) dat de plaat gewoon op 50% vermogen doorgaat. Dat is handig bij het maischen, je kunt de temperatuur van de maisch dan middels een 'thermometer gekoppeld relais' sturen.

Ingo

Timonneke

Hmmm klinkt interessant. Is inductie ook niet energiezuiniger dan gewoon elektrisch?

hobbybob

CiteerGeschikt voor pannen van minimaal Ø 140 mm en maximaal Ø 260 mm.

Alleen gebruiken met voor inductie geschikte pannen die nog niet eerder op een ander type

Ik zie alleen maar beperkingen of ligt dat aan mij?

hans_nwk

Citaat van: Timonneke op 08-10-2014  12:44 uHmmm klinkt interessant. Is inductie ook niet energiezuiniger dan gewoon elektrisch?
Het is wat energiezuiniger maar het grote voordeel is dat het ongeveer net zo snel reageert op zachter zetten als gas en niet nog een paar minuten vol door blijft gaan zoals een elektrische plaat.

Tim_RGB

Ik heb een inductieplaat bij de Aldi vandaan. (Slechts) 2000 Watt! Een geschikte 16 liter pan bij aangeschaft via internet (ca. 60 euro). Ik ben nu in staat on naast minimaal 25 liter porties in onze (50 liter) Braumeister ook kleinere porties bier te brouwen (7.5 - 12 liter). Ideaal om wat met rcepten te experimenteren. De inductieplaat moet je echter wel bij blijven om te roeren en zo de temperatuur op een constante waarde te houden maar als beginnend brouwer vind ik dat leuk (natuurlijk biertje erbij) :biersmile: Met een thermometer in het wort kan ik de temperatuur ± 1 graad nauwkeurig regelen. Het Aldi ding bevalt mij dus prima!!

Cheers,
Tim

Edwarff

Citaat van: hobbybob op 08-10-2014  13:16 uIk zie alleen maar beperkingen of ligt dat aan mij?
Ik ben wel benieuwd. Ik heb ook interesse in zo'n Hendi, maar voorzie ook problemen met de afmetingen van mijn pan. Deze heeft een diameter van 36 cm.

Iemand een idee hoe de oosterburen dat doen?

seed7

Gewoon er op zetten of de pan op een frame en de Hendi er onder tegenaan drukken,

Ingo

Edwarff

Bedankt Seed7. Begrijp ik goed dat het geen probleem is dat de pan groter is dan de plaat zelf? Ik was bang dat de 'knoppen' dan niet meer bereikbaar zouden zijn of dat er een rand aan de zijkant zou zitten waardoor de pan geen goed contact zou maken.

Ik kook nu ook op inductie, gewoon in de keuken. Zo'n Hendi met 3500 watt lijkt me een mooie vooruitgang qua vermogen.

Op Marktplaats zijn ze nog wel 120 a 150 euro. Fors, toch?


Edwarff

Ik heb uiteindelijk zo'n Hendi van 3,5 kW gekocht op marktplaats.

Ik begrijp nu wel waarom onze oosterburen zo enthousiast zijn. De plaat ziet er erg degelijk uit, mijn 36 liter pan past er netjes op en hij verwarmt met die 3,5kw natuurlijk sneller dan de platen die bijv bij Aldi liggen. Als de lente komt staat deze jongen lekker buiten te brouwen.

Mochten er brouwers geïnteresseerd zijn, de verkoper op Marktplaats had er nog 3 staan.

Kwagga

IK gebruik ook zo'n Hendi 3.5 kW. Mijn pan van 20 liter past er nog net op. Voordeel is dat de opwarming snel is en na het stoppen er geen verdere temperatuurstijging is. Maar de temperatuur van de maisch hiermee automatisch regelen gaat niet. Dit geeft een afwijking van 10°C tot 20°C.

seed7

Citaat van: Kwagga op 22-12-2015  08:51 uIK gebruik ook zo'n Hendi 3.5 kW. Mijn pan van 20 liter past er nog net op. Voordeel is dat de opwarming snel is en na het stoppen er geen verdere temperatuurstijging is. Maar de temperatuur van de maisch hiermee automatisch regelen gaat niet. Dit geeft een afwijking van 10°C tot 20°C.

Als je de manuele versie hebt kun je met een externe thermostaat regelen. Die Hendie komt bij uit en aan schakelen in de ingestelde positie terug. De automatische 'digitale' versie doet dat niet.

Ingo

Fripel

Citaat van: Kwagga op 22-12-2015  08:51 uMaar de temperatuur van de maisch hiermee automatisch regelen gaat niet. Dit geeft een afwijking van 10°C tot 20°C.

Met een externe controller gaat dat perfect.
Een relais die wat hogere stromen aankan is vaak wel aan te bevelen.

_M_M_

Citaat van: Fripel op 22-12-2015  09:13 uMet een externe controller gaat dat perfect.
Een relais die wat hogere stromen aankan is vaak wel aan te bevelen.
Een ssr is vooral voor het vaak schakelen van stromen gemakkelijker.  Is ook een stuk stiller dan elke keer dat gebonk [emoji16].  En in combinatie met een pid regelaar kun je een heel mooi verloop krijgen van je opwarming

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.