Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maisch verwarmen met platenkoeler

Gestart door jaspergronert, 02-02-2013 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

jaspergronert

Geachte medebrouwers,

Ik ben al een tijd aan het nadenken over het bouwen van een rims, tot nu toe een hoop overpeinzingen. Nu dacht ik het volgende: is het mogelijk om met behulp van een platenkoeler je maisch te verwarmen? 1 ketel met heet water, dit aan 1 zijde van de platenkoeler. In de andere ketel de maisch en die gefilterd langs de warme kant van de platenkoeler pompen en laten circuleren.
Kan dit werken? En Is dit al eerder gedaan?

Mvg

Ronnie

Oeiejoei  ;)
2 pompen? één voor de rims/herms en een andere om in de andere kant van de platenkoeler te circuleren.
Of deze met warmte te voeden vanuit je geiser?
Lijkt me allesbehalve economisch. Niet doen  :(

Gewoon hermsen met circulatie via koperen spiraal in je heetwaterketel.

Erick

Ook wel eens over nagedacht.
Het makkelijkste lijkt dan om je platenkoeler in het vat warm water te zetten (net onder waterniveau) en dan het warm water via een kleine aquariumpomp (zoek maar eens op marktplaats) door je platenkoeler laten circuleren... Nadeel is dan natuurlijk dat je 2 pompen nodig hebt.

hansm

Je kan natuurlijk iedere warmtewisselaar gebruiken, ook een platenkoeler of tegenstroomkoeler. Maar hou er wel rekening meer dat je koeler weer netjes schoon en ontsmet moet zijn voordat je hem als koeler gebruikt. Misschien wordt dat best wel een uitdaging als er moutresten en kafjes in de koeler vastzitten.

Glorfindel

Het kan zeker. Zie deze draad.
Het is dan wel een Herms en geen Rims.

goom

Citaat van: jaspergronert op 02-02-2013  12:46 uGeachte medebrouwers,

Ik ben al een tijd aan het nadenken over het bouwen van een rims, tot nu toe een hoop overpeinzingen. Nu dacht ik het volgende: is het mogelijk om met behulp van een platenkoeler je maisch te verwarmen? 1 ketel met heet water, dit aan 1 zijde van de platenkoeler. In de andere ketel de maisch en die gefilterd langs de warme kant van de platenkoeler pompen en laten circuleren.
Kan dit werken? En Is dit al eerder gedaan?

Mvg

In procestechnische termen is een platenkoeler gewoon een warmtewisselaar niet meer en niet minder.
Ofwel het is een mogelijkheid.

RobinB

Het is zeker een mogelijkheid, maar je moet wel filteren en beducht zijn op aanslag in de warmtewisselaar.

goom

Citaat van: RobinB op 02-02-2013  21:18 uHet is zeker een mogelijkheid, maar je moet wel filteren en beducht zijn op aanslag in de warmtewisselaar.
Dat geldt voor elke warmtewisselaar.

RobinB

Klopt, maar een platenkoeler kan je niet openen voor inspectie...

Vergelijkbare Topics (7)

7636

Reacties: 38
Gelezen: 21664

41250

Reacties: 48
Gelezen: 4785

34410

Reacties: 18
Gelezen: 4693

43532

Reacties: 52
Gelezen: 5010

37187

Reacties: 2
Gelezen: 1133

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.