Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Biertypendiscussie n.a.v topic "Blondie"  (gelezen 13940 keer)

Offline TVERSCH

• Super lid
  • Land: nl
  • Bitter in de mond maakt het hart gezond
Biertypendiscussie n.a.v topic "Blondie"
« Gepost op: 11-02-2005 18:21 u »
Hoppie,

Met de Danstar Nottingham is er een mooi neutraal bier te brouwen. Zeker als het begin SG niet te hoog is zal er een lekkere doordrinker uitkomen, maar noem het geen PILS achtig bier. >:( :-[ :echtboos: :police: (OK om je vrienden te overtuigen dat bierbrouwen de mooiste hobby is mag het)
Ook mag je het geen Kolsch noemen, al komt de smaak in de buurt, dit zijn BIER TYPEN !!
Je gaat het nog moeilijker maken dan het al is :merlin:, we proberen de biertypen gids van Derek Walsh als standaard te verheffen bij bierkeuringen - wat nog niet erg wil lukken ivm de veeelzijdigheid van bier.
Ik ben het hier helemaal met Martin eens, een hooggegist pils bestaat ook in mijn beleving echt niet!!!
 :clownsmile:
Theo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Biertypendiscussie n.a.v topic "Blondie"
« Reactie #1 Gepost op: 11-02-2005 18:46 u »
Hoi Theo,

Dus pils-achtig is al vloeken in de kerk. Oops.
Dat komt omdat Danstar het op hun site heeft over "Lager-like".
Ok, Blondie wordt het dan.

Het moge duidelijk zijn dat dit recept wordt gesplitst.
Ik probeer nog wat te doen met laaggist, voordat het te laat is.
Een Kolsch ga ik brouwen.
En twee soorten blond. Westmallegist en Nothingham.

Het drooghoppen, was dat nog bij jou gelukt?

Groetjes,

Hoppie

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2005 17:20 u »
Hoi medebrouwers,

Citaat
we proberen de biertypen gids van Derek Walsh als standaard te verheffen bij bierkeuringen - wat nog niet erg wil lukken ivm de veelzijdigheid van bier.

Maar houdt deze meneer Walsh ( Die overigens niet eens uit de lage landen komt ) dan geen rekening met veranderingen in de bier-wereld? Worden we nu beperkt in onze recepten?
Een veelzijdigheid van bier is toch onze doelstelling?

Ik heb mijn hoog-gistend pilsje laten proeven bij diverse kenners, en daar was het oordeel mooie Pilssmaak.

Moeten nu alle blonde bieren oven 1 kam worden geschoren ?

Het maakt veel degelijk verschil of ik een 5% Pils-achtige heb of een 7 procenter met Koreander en andere kruiden.

Er moet een naam verzonnen worden voor een hooggistend bier van 5%.

Een blonde is een ander soort bier !

I am pissed  :echtboos:

Groetjes,

Hoppie

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2005 17:44 u »
Maar houdt deze meneer Walsh ( Die overigens niet eens uit de lage landen komt ) dan geen rekening met veranderingen in de bier-wereld? Worden we nu beperkt in onze recepten?

Nee absoluut niet!! deze meneer Walsh heeft alleen een geweldig boekje geschreven wat voor hobbybrouwers DE ultieme leidraad is wanneer je een recept volgens een bepaald biertype wilt brouwen. Als ik jou opmerking zo lees denk ik dat je geen idee hebt van wat D. Walsh' doel is geweest bij het schrijven van de biertypengids.

Dat D. Walsh veel bestaande typen gecategoriseerd en omschreven heeft, wil nog niet zeggen dat we allemaal binnen die vastomlijnde types moeten gaan brouwen, integendeel! Ik ken D. Walsh niet, maar ik denk dat hij dit zou beamen.

Wanneer je een niet bestaand biertype gaat brouwen dan zou je nog heel goed de biertypengids kunnen gebruiken als je je te brouwen bier wilt omschrijven, door een bestaand type te nemen en aan te geven wat er anders is aan jou bier t.o.v. bijv. een pils of blond.

Die is er al: Kolsch!

I am pissed  :echtboos:

Waarom  :weetniet: ?????

:degroeten:

Johannes

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2005 17:58 u »
Hoi Johannes,

Een Kolsch is met 20% tarwe.

Ik ben pissed omdat mensen pissed worden als ik het over hooggistend pils heb.
Dit is een bier wat wel degelijk bestaat, en niet alleen door Brand is verzonnen.
En het is geen blonde.
Een blonde is een blonde dubbel van 7% met evt koriander en toeters en bellen.

Groetjes,

Hoppie

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2005 18:03 u »
Om even te relativeren: 't IJ verkoopt nu al geruime tijd z'n Plzen als Pils, maar dit is tegenwoordig een heuse bovengister. Het heeft pilskarakteristieken door de lichtheid en de hopping. Er is wel een duidelijk verschil met Pils, vind ik,  maar zo enorm is dit nu ook weer niet. Of het op een Kolsch lijkt waag ik te betwijfelen. Ik denk dat de gist (en de storting kennelijk; volgens Hoppie) daar in dit geval een stokje voor steekt. En de hoppificering idem. (hoppage? hoppering? hoppificatie?)

Ik vind de vaste omlijning van bierstijlen maar betrekkelijk. Dat zijn vaak zeer tijdelijke en cultuurgebonden grenzen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet zou moeten hechten aan traditie, integendeel. Het is leuk om in een stijl te brouwen en te vergelijken en inderdaad, het boekje van Walsh is een leuke leidraad. Maar ook dat is maar een beschrijvend werk.

In ieder geval: Niets om je over op te winden.  :proost2:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2005 18:25 u »
Jongens, pils = ondergistend bier. Als een brouwer een bovengistend bier pils noemt, is zijn pakkie-an. Noem een pak vergiste druivensap een merlot....  Ik neem hem niet meer serieus en preek dit ook waar ik kan  :weetbeter:

Een lager is overigens ook niet gelijk aan een pils. Een lager is een andere term voor een ondergistend bier, meestal een lichtgekleurde. Er bestaan echter heel wat meer lagers dan die ene lagersoort: pils  :lessmile:

Noem een bovengister dus geen pils anders kom ik even langs! hi hi samenvol

Herman

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2005 18:30 u »
Ik ben het met je eens, Herman. Maar het zegt wel iets, dat de hele clienteel van 't IJ niets heeft gemerkt van de overgang van onder- naar bovengister. De smaakverschillen voor niet-kenners zijn dus wel degelijk zeer betrekkelijk.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2005 19:19 u »
Klopt, het is soms best moeilijk te bepalen of een bier nu bovengisten of ondergistend gebrouwen is. Amstel pils zou best een bovengister kunnen zijn  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2005 19:28 u »
Moeten nu alle blonde bieren oven 1 kam worden geschoren ?
Het maakt veel degelijk verschil of ik een 5% Pils-achtige heb of een 7 procenter met Koreander en andere kruiden.
Een blonde is een ander soort bier !

Grappig deze discussie. Zo'n 10 jaar geleden kwamen de eerste bieren met de naam Blond op de markt. Daarvoor kenden we dus het biertype niet!
Wel kenden we het biertype lichthooggegist waarmee blondachtige (geen pilsachtige) mee bedoeld werden. Derek onderscheidt dit bierype niet en ook het Labo niet meer (zie hier). Vreemd want zowel hobbybrouwers als commerciële brouwes brouwen wel lichtgekleurde bovengistende bieren die niet zijn aan te merken als abdijbieren. En deze bieren zijn echt niet allemaal van het Kölsch type.

Biertype-indelingen zijn altijd arbitrair. Elke indeler heeft de neiging om inlandse bieren in allerlei subtypes in te delen, terwijl buitelanders bieren veel globaler worden ingedeeld.

Het moraal van dit verhaal: biertypes komen, bier verschraald, hobbybrouwers blijven altijd bestaan!

O ja, Hoppie
Niet te veel blonde bieren drinken, daar moet je behoorlijk van pssss  ;)

:degroeten: Jacques

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #10 Gepost op: 12-02-2005 20:11 u »
Hey Hoppie,

Den Haag is maar tijdelijk hoor... gelukkig, want het is behoorlijk wat afreizen in de vroege uurtjes ;). Ik heb net ook de biertypengids erbij gepakt en zie dat de Kolsch inderdaad het enige hooggegiste bier is van 5%... maaruh daar hoef jij je toch niets van aan te trekken, jij hebt de roerstok in handen... en moet het brouwsel drinken (trouwens als je een half procentje chocolatemout zou gebruiken heb je een Belgian Pale Ale, het zijn maar richtlijnen)!

Verder is de biertypen gids van Derke Walsh wel een super handig boekje om (kloon-achtige) recepten uit te werken! Heb jij hem al? Anders zou ik hem echt bestellen...

Groetjes Cas

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 12-02-2005 20:47 u »
Hey Caspar,

Nee, ik heb dat boekje niet. Wel heb ik "Brewing classic European beers at home".
Daar staan ook een hoop klonen in.

Maar inderdaad, ik heb de roerstok in handen. :brouwen:
Alleen ik kan er niet over uit dat er een hoop pilsachtige hooggisters worden gebrouwen in Nederland, waarbij men niet weet hoe je dat bier moet noemen.
Moet ik nu al het lichte bier Blonde noemen ?

Bullshit medebrouwers van dit forum !   Het is HOGEPILS en geen Blonde !
( Sorry Cas, ik begin me weer op te winden Ha Ha  ;D )

Kan het Labo ook niet mee met de moderne trends ?  >:(

Hey, mooie naam eigenlijk : Hogepils.

Ja, dat wordt de naam. Steek die maar in je zak Derek !

Even een mailtje naar het labo sturen.

Groetjes,

Hoppie

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 12-02-2005 20:54 u »
Waarom noem je hem niet gewoon Hopi dan? Hoppie?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 12-02-2005 21:05 u »
Hopi  ;D

Ha Ha, zit wel wat in.  ::)

Groetjes,

Hoppie

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2005 19:02 u »
Hoi Herman,

Citaat
Amstel pils zou best een bovengister kunnen zijn.

Wat probeer je te suggereren?
Wat weet jij wat wij niet weten ?  :)
Ga weg, meen je dat nou?

Nu ik er op let  ??? : Verrek !, Er zit een Westmalle smaakie an.
Dus dat is die beruchte Amstelgist ! Het is gewoon Westmalle !
Dit is nog een grotere openbaring dan het Roswell incident  :D

Groetjes,

Hoppie

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2005 20:32 u »
Gaat dit verhaal nu over biertypes of over Hoppies hopi. Hooghe pilsner net als Hooghe Bock. Het is me wat. Maak je toch niet zo druk Hoppie. Het is alleen van belang je precies aan een biertype dient te houden als je met wedstrijden mee wilt doen. Zo niet, dan heb jij het voor het zeggen. Ik vind inderdaad net als de meerderheid dat bovengistend pils niet bestaat. Nou en? Brouw jij mooi een hopi. Tip van Siris: vergist met 1 g/L Danstar Nottingham bij 15 grC en je krijgt een cleane bovengister.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-02-2005 20:37 u »
Ik suggereer niks Hoppie, alleen dat: als je niet beter zou weten dan.... Terug naar het onderwerp van de discussie.

Herman

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 14-02-2005 12:14 u »
Hoi Brouwmakkers,

Ok, ik ben weer afgekoeld.

Citaat
Het is alleen van belang je precies aan een biertype dient te houden als je met wedstrijden mee wilt doen

Het ligt wel in de planning om deze op te sturen naar het ONK.
Dan wordt het zeker de vrije klasse. Is het niet?

Groetjes,

Hoppie

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 14-02-2005 13:57 u »
Ha Hoppie :proost:

Kun je doen, maar waarschijnlijk heeft ie het dan wel moeilijk tegen de chocoladebiere, alcoholvrije bieren en andere exoten. Misschien is de Hopie dan toch weer te 'gewoon'. :-\
Misschien mee laten doen aan de clubcampioenschappen? Daar zijn de typen vaak minder heilig.

Edwin

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 14-02-2005 14:46 u »
BINGO !,

Nu sla je de spijker op de kop Edwin.  :elifant:

Dat is nu excact de reden waarom er 2 klassen bij moeten komen.  :lessmile:

1.>Hogepils of lichtblond.
2.>Blond.

Groetjes,

Hoppie

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 14-02-2005 21:08 u »
Ik heb net ook de biertypengids erbij gepakt en zie dat de Kolsch inderdaad het enige hooggegiste bier is van 5%...
Oh? En bitter, pale ale, apa, saison...? Er zijn er best meer, zelfs Derek is niet uitputtend in zijn opsomming.

Herman

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 14-02-2005 21:50 u »
Hoi Herman,

Helemaal mee eens, Caspar zei al : Je hoeft maar een half procentje chocolade-mout toe te voegen, en je hebt een Belgische Ale.

Al de bieren die jij opnoemt staan in de officiele klassen.
Behalve de Blonde en de lichte Blonde ( Hooghe Pils  :P ). Dit zijn de ondergeschoven kindjes.
Terwijl menig brouwer in Nederland deze brouwt.
Wie is er niet mee begonnen: Een blik lagerbier ( Met Brewferm-bovengist).
Het is misschien wel het meest gebrouwen hobby-bier van Nederland.
Dus deze moet ^$^$#^%&^$$#%#&^$% !!! gewoon opgenomen worden in de officiele klasse A naast de Pilsener.

Nu staat dit bier in de vrije klasse met allemaal specials als concurenten. Terwijl de Pilsener deze concurenten niet kent.

En de klassen dienen zich aan te passen aan de moderne trends.

En het biertje verdient een naam die jan en alleman begrijpt ( commercieel oogpunt ).
Mijn buurman weet niet wat een licht Blond is, maar Hogepils zal hem wel aanspreken.

Zo, als mijn punt nu niet duidelijk is, dan weet ik het niet meer.   :lessmile:
( Ben niet boos hoor Herman  ;)  )

Groetjes,

Hoppie

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #22 Gepost op: 14-02-2005 22:30 u »
Hoppie, we hebben ons al heel vaak druk gemaakt over de klassen tijdens het ONK. Lees hier maar eens:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4.0/all.html

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #23 Gepost op: 14-02-2005 23:29 u »
Hoppie, dat bier waar ik derde mee werd op de clubkampioenschappen had ik gebrouwen omdat ik iets met die mout wilde doen en het leek me een goede combinatie. Al proevende kwam ik tot de conclusie dat het een erg lekker bier was en dat ik het maar eens in moest sturen. Ik ben niet geneigd tot het brouwen van een dit of dat. Nee ik bedenk een recept en zie later wel wat het is.
Op de inleveravond had ik extra flesjes meegenomen en een rond laten proeven onder welke naam het paste. De uitkomst heb ik aangehouden en zodoende werd het een Red Ale. Prima maakte mij niet uit hoor, het was gewoon lekker. Brouw je HOPI en laat m proeven door kenners die kunnen je dan wel vertellen onder welke naam je hem in kan sturen.

Die Pilsachtige die jij op de brouwdag liet proeven zou mi dus prima als een pils mee kunnen doen, zo proefde hij wel. Best kans dat dit met je HOPI dus ook zo gaat. En zou het niet geweldig zijn als je iets zou winnen hetzij op het ONK hetzij op de clubkampioenschappen met iets genaamd Pils terwijl het bovengegist is. Voorla als dit op het ONK zou gebeuren zwengel je de discussie van het mogelijk wezen van een bovengistend pils weer eens goed aan.
(maar vreemd is die discussie natuurlijk ergens wel, het gaat om de smaak, een bock mag toch ook zowel boven- als ondergegist wezen?)

:degroeten:

Wim

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 15-02-2005 08:00 u »
Hoi Wim,

Ja precies ! Met bok mag het wel.
Wordt je dan niet gediskwalificeerd als ze er achter komen?
Ok, niet te voorbarig Hoppie. Ik laat het goedje inderdaad eerst wel proeven op de club.

Groetjes,   :proost2:

Hoppie

Tags: biertypen