Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flesjes bewaren na spoelen  (gelezen 18274 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Flesjes bewaren na spoelen
« Reactie #25 Gepost op: 02-02-2013 09:16 u »
Als ik een fles(je) bier heb uitgeschonken spoel ik het onmiddellijk enkele keren en zet er wat water in.
Bij slapen gaan giet ik het uit en als het 70-75cl fles met beugel is stop ik er een prop keukenpapier in en zet het zo weg zodat er geen stof in kan.
Als ik er een beetje heet water in doe en de fles met de beugel sluit komt er onderdruk op bij afkoelen.
Ik vraag me af wat de beste manier is om een gereinigde fles te bewaren, de eerste of de 2de. Bij bottelen ontsmet is ze wel nog eens.

En nu nog even ontopic.

Beste manier om gereinigde flessen te bewaren is op hun kop in een rek of een krat. De flessen kunnen zo drogen en er valt geen vuil in waaraan micro-organismen zich kunnen hebben vastgezet. In een droge omgeving kunnen micro-organismen niet leven en doordat je de flessen eerst gereinigd hebt is er ook geen voedselbron voor de micro-oranismen. Je kunt zo flessen weken lang laten staan en meteen gebruiken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #26 Gepost op: 02-02-2013 12:10 u »
Ik gebruik altijd water met afwasmiddel en mijn flessen borstel. Wel even flink borstelen. Is dit voldoende of is chemische reiniging in dit geval effectiever? :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 02-02-2013 16:56 u »
Ik gebruik altijd water met afwasmiddel en mijn flessen borstel. Wel even flink borstelen. Is dit voldoende of is chemische reiniging in dit geval effectiever? :weetniet:

Met een borstel kom je niet overal. Een chemische reiniging is mijn inziens effectiever.

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #28 Gepost op: 03-02-2013 15:06 u »
Ik heb in het brouwhok zo'n ding aangesloten staan:
http://www.Brouwmarkt.nl/flessenspoelapparaat-duoblast-p-1153.html

Na het uitschenken hier even mee spoelen en daarna op het afdruiprek. Wel eens wat witte flessen gehad waar je goed het effect van de straal kan zien, hier kan omspoelen niet tegenop.

Gebruik een witten specie kuip om de flessen in onder te dompelen in de oxie oplossing. Een enkele keer zie je dan toch nog wat vuiligheid uit de flesjes komen. Voor mij een reden om nooit het reinigen over te slaan. Gaat ruim een krat in de kuip dus werkt best wel vlot.

Flesjes bewaar ik overigens op twee van die afdruiprekken.

Offline moyaboroda

• Junior lid
  • **
  • I know you want my beard
« Reactie #29 Gepost op: 28-07-2014 19:16 u »
Wat ik in bovenstaande nog niet kan lezen: spoelen jullie na Star San nog na met schoon water? Of vullen jullie meteen af (met restje/schuim Star San er nog in)?

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 28-07-2014 20:09 u »
Star San hoeft niet te worden nagespoeld. De gistjes vinden het lekker.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #31 Gepost op: 28-07-2014 22:41 u »
Ik spoel ze allemaal na.

Ik vind het geen jofel idee om schoonmaakmiddel te drinken, ook al zouden alle stoffen dusdaning verdunt of dat ze in onschuldige delen vervalt.

Voor de rest nadat ik een flesje leeg heb spoel ik deze 3 of 4 keer om, kijk even diep in het flesje vooral naar de bodem. Deze gaat dan rechtop in een halfkrat die naast mijn aanrecht staat. Zodra de stapel halfkratjes 3 hoog ik pak ik een kleine specikuip, vul deze met warm water en caustic.

Uurtje later haal ik ze er uit en haal de etiketten er af, spoel de binnen en buitenkant even om en vervolgens op de kop in standaard kratten op zolder.

Zodra ik ze nodig heb om te bottelen gaan ze weer naar beneden, met de vinatore starsan er doorheen en op het aanrecht. zodra ze allemaal klaar zijn leeg ik de vinatore, spoel deze om en vul hem met koud water en laat dit doorstromen. Vervolgens alle flesjes weer. Net voor het vullen schud ik het laatste water er even uit en gaat het bier er in.

Een basis schoonmaak middel na lediging en een zure voor het vullen.

mvg

db

Offline sailor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Blikbrouwer, een hoop lol en het is LEKKER
« Reactie #32 Gepost op: 28-07-2014 22:57 u »
Ik spoel mijn lege flessen altijd gelijk uit, gaan recht op in de krat. Als ik ga bottelen spoel ik 1 keer met puro oxi en 1 keer met water, met die spoelbakjes van Brouwmarkt. daarna op de flessenpaal en en paar uur later bottelen. Tot nu toe geen probleem, star san zal wel een zelfde werking hebben?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #33 Gepost op: 28-07-2014 23:20 u »
Ik spoel mijn lege flessen altijd gelijk uit, gaan recht op in de krat.

Draai ze om en het water lekt eruit.....mindert kans op schimmel of ongedierte of groei van bacteriŽn  :)

Offline Joost81

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 29-07-2014 11:54 u »
Draai ze om en het water lekt eruit.....mindert kans op schimmel of ongedierte of groei van bacteriŽn  :)

Ik zet ze ook altijd rechtop omdat ik nog niet echt een handige manier heb bedacht om mijn kratten goed schoon te krijgen. Iemand daar een goede tip voor?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 29-07-2014 11:59 u »
Star San hoeft niet te worden nagespoeld. De gistjes vinden het lekker.

Het fosforzuur misschien wel, maar dodecylbenzeensulfonzuur betwijfel ik.

Hopbier

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #36 Gepost op: 29-07-2014 12:28 u »
Ik zet ze ook altijd rechtop omdat ik nog niet echt een handige manier heb bedacht om mijn kratten goed schoon te krijgen. Iemand daar een goede tip voor?
Ik zet ze zelf ondersteboven. Ik denk dat het beetje vuil wat de kratjes afgeven, minder effect heeft dan wanneer je vochtige flesjes wegzet. Zeker bij fijne temperaturen is dat een mooie bron voor schimmels, lijkt me.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 29-07-2014 13:08 u »
Het fosforzuur misschien wel, maar dodecylbenzeensulfonzuur betwijfel ik.

Hopbier

Indien u deze post leest http://www.homebrewtalk.com/f11/don-t-fear-starsan-foam-math-explanation-207887/ zal u vaststellen dat u ongeveer 50.000 pinten bier zal moeten drinken om 50% kans te hebben om te sterven aan 10 mL  Starsan oplossing  per 20 liter bier.

Bovendien is opnieuw spoelen met water contraproductief omdat de kans op besmetting groter wordt.

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #38 Gepost op: 29-07-2014 13:11 u »
Indien u deze post leest http://www.homebrewtalk.com/f11/don-t-fear-starsan-foam-math-explanation-207887/ zal u vaststellen dat u ongeveer 50.000 pinten bier zal moeten drinken om 50% kans te hebben om te sterven aan 10 mL  Starsan oplossing  per 20 liter bier.

Bovendien is opnieuw spoelen met water contraproductief omdat de kans op besmetting groter wordt.

Maar 50.000 ?  Wow....  dan moet ik gaan oppassen. Limiet is bijna bereikt.    ;D

Erick

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 29-07-2014 13:28 u »
Ik heb die starsan oplossing wel eens geproefd. Geen smaakje dat ik in mijn bier wil hebben. Dus...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #40 Gepost op: 30-07-2014 00:16 u »

De tuinslag erop?  ;D ;D ;D

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #41 Gepost op: 30-07-2014 08:32 u »

Elk krat dat nieuw in de collectie komt bij mij gaat in de douche met een zo heet mogelijke waterstraal om alle hoekjes en gaatjes uit te spuiten.

db

Offline Marc0F

• Senior lid
  • Brew, or Brew not, there is no try!
« Reactie #42 Gepost op: 30-07-2014 15:47 u »
Ik werk altijd met 1 gieter warm water per krat en dan vanuit alle richtingen in het lege krat gieten.
Werkt goed voor mij.

Daarna (mits de zon schijnt) in de zon laten opdrogen :)

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #43 Gepost op: 30-07-2014 19:59 u »
Is de Chemipro Caustic, beter in het reinigen dan de Chemipro Acid?
Ik gebruik dus zelf de Acid, daarmee reinig ik de flessen voor het bottelen en spoel ik deze na een kwartier weer uit.
Overigens spoel ik altijd de flessen om met water na dat deze leeg geschonken zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 31-07-2014 21:35 u »
Is de Chemipro Caustic, beter in het reinigen dan de Chemipro Acid?
Ik gebruik dus zelf de Acid, daarmee reinig ik de flessen voor het bottelen en spoel ik deze na een kwartier weer uit.
Overigens spoel ik altijd de flessen om met water na dat deze leeg geschonken zijn.

Caustic en Acid zijn twee heel verschillende producten.
Caustic is basisch en choorhoudend. Een prima reiniger voor het stevige organische verontreiniging.
Acid is een zuurreiniger en werkt goed op anorganische verontreiniging, denk daarbij aan biersteen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #45 Gepost op: 31-07-2014 23:44 u »
In BelgiŽ wellicht? (dacht het toch ook niet), maar in Nederland hebben we zuiver kraanwater. Zuiver genoeg om niet tot een besmetting te leiden.

Offline Arjan1

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #46 Gepost op: 11-12-2014 14:06 u »
Kan je ook b.v. 1 dag voor bottelen de flessen weer goed schoonmaken met gewoon afwasmiddel, omspoelen, dan spoelen in Oxi en op de flessenpaal?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #47 Gepost op: 11-12-2014 17:52 u »
kan je ook b.v. 1 dag voor bottelen de flessen weer goed schoonmaken met gewoon afwasmiddel, omspoelen, dan spoelen in Oxi en op de flessenpaal?
Kan wel maar ik geef zelf de voorkeur aan zo kort mogelijk voor het vullen van de flesjes. Ben altijd bang dat er weer iets in mijn flesje waait.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 11-12-2014 23:13 u »
Kan je ook b.v. 1 dag voor bottelen de flessen weer goed schoonmaken met gewoon afwasmiddel, omspoelen, dan spoelen in Oxi en op de flessenpaal?

Voor een goede desinfecterende werking heeft Oxi een contacttijd van 2 tot 5 minuten nodig. Door even te spoelen haal je die contacttijd niet.

Kan wel maar ik geef zelf de voorkeur aan zo kort mogelijk voor het vullen van de flesjes. Ben altijd bang dat er weer iets in mijn flesje waait.

Als de flessen op hun kop in een flessenboom hangen hoef je daar niet zo bang voor te zijn.