Flesjes bewaren na spoelen

Gestart door wilwi, 01-02-2013 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilwi

Als ik een fles(je) bier heb uitgeschonken spoel ik het onmiddellijk enkele keren en zet er wat water in.
Bij slapen gaan giet ik het uit en als het 70-75 cl fles met beugel is stop ik er een prop keukenpapier in en zet het zo weg zodat er geen stof in kan.
Als ik er een beetje heet water in doe en de fles met de beugel sluit komt er onderdruk op bij afkoelen.
Ik vraag me af wat de beste manier is om een gereinigde fles te bewaren, de eerste of de 2de. Bij bottelen ontsmet is ze wel nog eens.

tjleet

Een aantal keer goed uitspoelen, hierna op zijn kop bewaren. En inderdaad voor het bottelen goed reinigen.

heijligers

Lege flessen spoel ik een paar keer om met (warm) water. Niet heel veel water gebruiken, want dat is niet nodig. 3-4 keer spoelen met een beetje water levert een schoner resultaat op. Op het oog (fles tegen het licht houden) kijken of de fles schoon is en dan op de kop in het krat.

Voor het afvullen de flessen nog even in de oxi en naspoelen met starsan.

Werkt altijd prima, tot op heden geen besmetting in flessen met wat dan ook ...

citrasimcoe

Citaat van: heijligers op 01-02-2013  16:00 uVoor het afvullen de flessen nog even in de oxi en naspoelen met starsan.
Waarom Oxi én Star San?

Ik gebruikte altijd Oxi maar vond het een enorm gedoe om iedere keer 120 flessen in Oxi onder te dompelen. Daarom gebruik ik nu enkel Star San (en natuurlijk schoon spoelen na het leegdrinken van de fles).

heijligers

Citaat van: Aart op 01-02-2013  16:37 uWaarom Oxi én Star San?
Eerst gebruikte ik alleen Oxi, maar sinds ik Star San heb spoel ik daarmee na.
Op de een of andere manier zitten er altijd nog een paar flessen tussen met vuil die door de oxi worden gereinigd.

Maar inderdaad, de oxi kost veel tijd en moeite.

wilwi

Ik gebruik oxi, ken zelfs Star San niet

bertarna

Citaat van: wilwi op 01-02-2013  17:50 uIk gebruik oxi, ken zelfs Star San niet

Idem hier, wat is Star San? :-[

Peterrr

Als je de zoekfunctie voor het desinfecterend middel Star San gebruikt, dan heb je een avond leesvoer  ;)

Ook ik spoel de flesjes uit met een druppel afwasmiddel goed spoelen, op zijn kop bewaren.
En een korte tijd voor het bottelen in de Oxi, maar ik denk dat ik overga op een flessenspoeler met wat Star San in het reservoir.

Grt Peterr

citrasimcoe

Citaat van: Peterrr op 01-02-2013  19:02 umaar ik denk dat ik overga op een flessenspoeler met wat starsan in het reservoir.
Ik kan het je aanraden; is zo ontzettend veel makkelijker. En je verspilt vele liters drinkwater minder dan als je met oxi werkt.

Peterrr

Citaat van: Aart op 01-02-2013  19:40 uIk kan het je aanraden; is zo ontzettend veel makkelijker. En je verspilt vele liters drinkwater minder dan als je met oxi werkt.

Precies, en het lijkt mij sneller te werken.

Grt Peterr

30cl

Ik spoel na het leegschenken schoon en zet de fles op de kop in het krat weg. Voor het bottelen geen oxi.. geen starsan. Ik doe dit nu al geruime tijd en heb geen besmettingen gehad.

heijligers

Citaat van: 30cl op 01-02-2013  19:56 uIk spoel na het leegschenken schoon en zet de fles op de kop in het krat weg. Voor het bottelen geen oxi.. geen starsan. Ik doe dit nu al geruime tijd en heb geen besmettingen gehad.
Ook niet ff afstoffen  :o

30cl

Citaat van: heijligers op 01-02-2013  20:13 uOok niet ff afstoffen  :o

De flessen staan op de kop in het krat. Het krat is schoon. De kratten staan met lege flessen niet op de grond.  Moet ik de bodem afstoffen?

Wallie

Citaat van: 30cl op 01-02-2013  19:56 uIk spoel na het leegschenken schoon en zet de fles op de kop in het krat weg. Voor het bottelen geen oxi.. geen starsan. Ik doe dit nu al geruime tijd en heb geen besmettingen gehad.

Hetzelfde hier!!

Hopmans

Schoonmaken, en dan ondersteboven.
Lekker twee weken laten drogen, en dan zit er geen beestje meer in, want het is droog.

Droog = goed.


EvilWoutertje

Citaat van: Aart op 01-02-2013  16:37 uWaarom Oxi én Star San?

Ik gebruikte altijd Oxi maar vond het een enorm gedoe om iedere keer 120 flessen in Oxi onder te dompelen. Daarom gebruik ik nu enkel Star San (en natuurlijk schoon spoelen na het leegdrinken van de fles).
Spoel je na de Star San nog een keer na, of doe je het op zn Amerikaans?
"Don't be scared of the foam" roepen ze dan, maar ik zou het alsnog niet in mijn bier willen

30cl

Citaat van: Hopmans op 01-02-2013  20:53 uSchoonmaken, en dan ondersteboven.
Lekker twee weken laten drogen, en dan zit er been beestje meer in, want het is droog.

Droog = goed.

Wil je de flesjes snel droog hebben... ook van binnen... Zet ze op de kop in de vaatwasser. Buitenkant schoon... Binnenzijde was al schoon... Eventueel vocht verdampt snel op het warme glas. Droog = goed inderdaad

heijligers

Flesjes in de vaatwasser om te drogen  :-\ Hoezo verspilling van water en energie  >:D

EvilWoutertje

Citaat van: 30cl op 01-02-2013  21:14 uWil je de flesjes snel droog hebben... ook van binnen... Zet ze op de kop in de vaatwasser. Buitenkant schoon... Binnenzijde was al schoon... Eventueel vocht verdampt snel op het warme glas. Droog = goed inderdaad
Ik vind glas uit de vaatwasser alleen zo vervelend voelen... :P

hobbybob

Na het uitdrinken goed spoelen, daarna nix over de kop in krat gewoon normaal.

Voor opnieuw bottelen krijgen ze een oxi bad en dan over de kop, gaat hier altijd goed al jaren.

Lincolnm3

Mmm doe gewoon in een prof desinfectant goed na spoelen en klaar :(

30cl

Citaat van: heijligers op 01-02-2013  21:22 uFlesjes in de vaatwasser om te drogen  :-\ Hoezo verspilling van water en energie  >:D

Ik doe dat eens in de zoveel keer. Zijn de flesjes aan de buitenkant ook weer mooi schoon. Zie je tenminste of je ze goed schoon spoelt na het inschenken. Ach.. Er gaan met gemak drie kratten in de vaatwasser.
Voor het inwendig schoonmaken hoef je het niet te doen. Dat is en blijft spoelen... drogen... afvullen...

Jacques

Citaat van: 30cl op 01-02-2013  19:56 uIk spoel na het leegschenken schoon en zet de fles op de kop in het krat weg. Voor het bottelen geen oxi.. geen starsan. Ik doe dit nu al geruime tijd en heb geen besmettingen gehad.

Sommige verhalen kun je wel 1000 keer vertellen. Flesjes die alleen omgespoeld zijn, zijn NIET schoon.
Er blijf een bruin laagje in de flessen die je echt niet uitspoelt.

Ik heb foto's gemaakt van de rommel die uit flesjes komt als je de onderdompel in een Chemipro Caustic oplossing. Niet het meest milieuvriendelijkste product maar wel zeer effectief voor het verwijderen van deze aanslag, die in de flessen komt als je ze een tijdje gebruikt.

Het niet verwijderen van de aanslag kan leiden tot gushing, dat is het snel uit de fles komen van het bier.

Geloof me elke keer als ik mijn flessen schoonmaakt komt er rommel vrij. Ook als de flessen op het oog schoon zijn.



Star San is een desinfecteermiddel die haalt deze rommel niet uit de flessen.

Aanbevolen werkwijze.
1. Eerst spoelen met water om de grootste verontreiniging weg te nemen (het beste direct na het uitschenken).
2. Reinigen met een goed reinigingsmiddel.
3. Spoelen.
4. Flessen op hun kop laten uitdrogen en bewaren (gaat goed in sommige kratten).
5. Eventueel desinfecteren vlak voor het bottelen (doe ik niet)

Ralph

Ik ben zelf ook nog een beetje zoekende naar de meest waterbesparende manier om mijn flesjes te spoelen. Sowieso spoel ik de net gebruikte flesjes een paar keer na en zet ze dan op kop weg. Voor gebruik leg ik ze in een badje oxipro, maar wellicht is een korte behandeling met de flessenspoeler (die ik inmiddels ook heb) ook afdoende. De vraag is of Star San (wat ik nog niet gebruikt heb) of oxipro dan echt nog nodig is. Liever gebruik ik geen Chemipro caustic, tenzij het écht nodig is. Mag ik concluderen dat jij in dit geval toch bij caustic zweert, Jacques? Overigens heb ik nog geen ervaring met gushers.

Jacques

Met Star San maak je niet schoon. Dat is een desinfecteermiddel. Datzelfde is het geval met bijvoorbeeld sulfiet wat overigens veel minder effectief desinfecteert dan Star San.

Eeeerst schoonmaken en dan pas desinfecteren is de regel. En alleen spoelen met water is geen schoonmaken. Vergelijk het met een bord waar een vette gebonden saus op heeft zetten. Die krijg je met wat spoelen ook niet helemaal schoon. Pas als je aan de gang gaat met afwasmiddel ondersteund door een borsteltje gaat echt alles van het bord.

Chemipro Caustic gebruik ik veel minder dan in het verleden. Veel gaat tegenwoordig met oxi. Voor het desinfecteren gebruik ik Star San.
Flessen gaan nog steeds met Caustic. Als ik dat niet doe groeien er heuse gordijnen vanaf de wand van mijn flessen.
Soms behandel ik flessen waarbij ik zie dat er een stevige aanslag in de fles zit eerst nog met een zoutzuuroplossing. Omdat de aanslag bestaat uit mineralen in combinatie met eiwitten is dat soms nodig. De mineralen worden opgelost door het zuur. De eiwitten door Caustic.

Allemaal veel werk. Als alternatief kun je nieuwe flessen kopen of je flessen inleveren en weer flessen sparen van bieren die je zelf gedronken hebt. Lege kratten halen bij de slijter is een minder goed idee. Die zijn vaak zo vuil dat je flink moet borstelen om ze schoon te krijgen.

Als het gaat om het gebruik van reinigings- en desinfecteermiddelen gaat raad ik iedereen aan om dit artikel dat ik geschreven heb te lezen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.