Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te koop cylinderconische vergistingstank (CCT) van Hobbyquip  (gelezen 9576 keer)

Offline JAVAL

• Amateur Bierbrouwersgilde Geertruydenberg
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Melk smaakt beter uit een bierglas!
Ik bied deze polyester vergistingstank aan wegens aanpassing brouwsysteem. Ik heb hem een jaar geleden gekocht bij Hobbyquip (huidige nieuwprijs 191 euro) en hem 2 keer gebruikt. Hij is dus in staat van nieuw. Ik bied hem aan voor 110 euro incl. twee grote schroefdeksels: één met een waterslot en één met een manometer en veiligheidsventiel. De inhoud is 60 liter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Te koop cylinderconische vergistingstank (CCT) van Hobbyquip
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2012 10:37 u »
Hoi Javal,
Ik heb wel interesse en heb je een pb gestuurd.
Mvg,
Henk

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 12-08-2012 10:42 u »
Dan hebben we dat ongeveer tegelijk gedaan.

Groeten,
Sjakie.

Offline HenkV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12-08-2012 11:16 u »
Ik had Javal vanochtend 09:50 al een pb gestuurd, maar heb het later ook hier maar laten weten.
Enfin we horen het wel.

Groet,
Henk

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #4 Gepost op: 12-08-2012 11:18 u »
Waarom doe je hem weg? Bevalt hij niet?

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 12-08-2012 21:27 u »
Waarom doe je hem weg? Bevalt hij niet?

Hij beval wel goed, maar ik wil temperatuur-gecontroleerd gaan vergisten in een koelkast en deze CCT is te groot voor het formaat koelkast dat ik kan plaatsen. Het klinkt gek maar bij een beperkte ruimte is ook de hoogte van belang,
Jaap

Offline George81

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-08-2012 22:53 u »
Dat probleem hebben er zoveel en die zagen de poten iets af, is dat echt geen optie?

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-12-2012 17:00 u »
Ik bied deze polyester vergistingstank aan wegens aanpassing brouwsysteem. Ik heb hem een jaar geleden gekocht bij Hobbyquip (huidige nieuwprijs 191 euro) en hem 2 keer gebruikt. Hij is dus in staat van nieuw. Ik bied hem aan voor 110 euro incl. twee grote schroefdeksels: één met een waterslot en één met een manometer en veiligheidsventiel. De inhoud is 60 liter.

Wellicht ten overvloede: hij is verkocht!
Jaap

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 14-12-2012 17:17 u »
Even los van de verkoop. heeft de CCT wel altijd goed en naar behoren dienst gedaan?

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #9 Gepost op: 14-12-2012 18:48 u »

Die tank is trouwens van HD-PE niks mis mee maar geen polyester

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
  • Übung macht den Meister
« Reactie #10 Gepost op: 14-12-2012 19:06 u »
Deed je hier ook de navergisting in?

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-12-2012 19:56 u »
Hoe een item uit het verleden weer tot leven komt!

Je hebt gelijk, het materiaal is geen polyester. Maar ook geen HD-PE. Volgens de Hobbyquip website is het polyethyleen LLDP. Zo dat is opgehelderd.

Ik heb de eerste keer het wort na het koken, filteren en koelen in de CCT laten lopen, gist erbij, en na de hoofdvergisting (5 dagen) elke 3 dagen de gist door de onderste kraan afgetapt. Het heeft totaal ca. 3 weken gestaan in hetzelfde vat. De eerste gistoogst was behoorlijk groot, een litermaat vol. Maar toen ik een keer de zijkraan opende kwam er ook veel gist uit. Het bleek dat de gist, ondanks de conische vorm van de onderkant van het vat, niet als een compacte massieve omgekeerde kegel in het vat lag, maar dat die kegel hol was. M.a.w. binnen de gistkegel bevond zich een binnenkegel van jongbier. De gist plakte dus meer aan de wand dan dat het geheel naar beneden zakte en een massief geheel vormde met een vlakke bovenzijde. Ik merkte dat als ik het jongbier via de onderste kraan aftapte en wel een liter of 6 nodig was om alle gist uit de conus te spoelen. Die gist kwam dus in het bier terecht.

De tweede keer heb ik elke dag met een hard voorwerp rondom tegen de onderkant van de kegel geklopt om de plakkende gist los te kloppen en te laten zakken. Dat werkte op zich goed, maar daarvoor had ik die CCT niet gekocht. Vervolgens afgetapt via de zijkraan in het afzonderlijke bottelvat. Ook toen kwam er wat gist mee dat zich rond die kraan had verzameld. In de kegel blijft 1,5 liter bier achter dat je niet helder kunt aftappen.

Al met al een teleurstellende ervaring. Omdat uiteindelijk mijn koelcapaciteit niet voldoende hoogte heeft heb ik de CCT weer verkocht.

Ik gebruik nu 2 ronde LLDP polyethyleen gistvaten, met zo'n losse ring die je over het deksel heen draait. Daarbij heb ik de kraan iets lager gemonteerd. Dus niet in de daarvoor aangebrachte schroefdraad maar in een nieuw gat, lager en praktisch zonder verlies. Tegen het einde van de hoofdvergisting laat ik het jongbier via het kraantje door een slang op de bodem van het tweede vat lopen, heel rustig, met zo weinig mogelijk roering. Daarna loopt de gisting nog iets door en wordt de lucht door de ontwikkelde CO2 eruit geduwd. Dan laat ik het 2 weken staan. Vervolgens laat ik het bier weer in het eerste vat lopen, lees de hoeveelheid af en maak een suikerwatermengsel aan wat ik kook, laat afkoelen en toevoeg en voorzichtig door roer. Daarna direct bottelen. Over deze procedure ben ik zeer tevreden.

Mijn persoonlijke mening over de kleine CCT's voor hobbybrouwers is dat het wel mooie dingen zijn om te hebben (dat vond ik zelf ook), maar dat de praktische voordelen niet zeer groot zijn. Ik zal hiermee wel veel tegenreacties oproepen, ieder heeft recht op zijn eigen visie, en ik ook. Ik denk dat je niet zo maar alle constructies van grote brouwerijen kunt schaalverkleinen. Net zoals je ook niet alle kleine (hobby) constructies naar grote brouwerijen kunt vertalen (bestaan er professionele HERMS'en van 10.000 liter?). Professionele gisttanks van duizenden liters werken naar mijn inschatting anders dan de kleintjes. Mogelijk is de verticale stroomsnelheid van het bier, door de warmteontwikkeling van het gisten, veel groter dan in kleine tanks, er is veel meer stroming en daardoor mogelijk meer sedimentatie op de kegelbodem. Je kunt die grote tanks niet even omkiepen na het uitspoelen, die moeten wel worden geCIP't en via de bodem worden geleegd. Die schaalaspecten leiden daarom tot verschillende constructies.

Tot zover mijn reacties op de laatste vragen.
Jaap

Offline tjleet

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 14-12-2012 21:28 u »
Dank je voor de uitgebreide beschrijving.

Offline janjansen

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 14-12-2012 21:49 u »
Dank Javal voor de nuttige bijdrage.
Ik krab me ook nog even achter het oor alvorens me in het al dan niet bling-bling CCT-gebeuren te storten.

Wat betreft de gist-aftap voordelen van zo'n CCT qua gistoogst moet ik zeggen dat mijn motivatie sowieso geslonken is tot nul.
Veel handiger is het m.i. om de gist-starter-erlenmeyer direkt na enten (op het eind van de brouwdag dus) te vullen met nieuw starterwort en hoppa op de roerder te zetten. 
Dan heb je binnen 2 dagen de volgende starter klaarstaan.

Wat betreft voordelen van het scheiden van gist (ivm autolyse) van het jongbier, ach...
Die paar weken die je wacht alvorens te bottelen zullen het verschil ook niet maken.

Wel ff koelen alvorens te bottelen natuurlijk. We willen niet teveel gist op fles, nietwaar?

(knuppel in hoenderhoek werpen doet)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 14-12-2012 23:02 u »
Hmm. ik gebruik al enkele jaren een fermenator. Dat is wel de Rolls Royce onder de cct's, ik kan me totaal niet vinden in negatieve uitlatingen over een cct. Die opmerkingen zijn eerder gerelateerd aan inferieure oplossingen dan aan cct an sich. Mijn bier en mijn brouwerij effort zijn zienderogen verbeterd sinds de fermenator. Dat ding is elke euro dubbel en dwars waard.

Offline George81

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 14-12-2012 23:20 u »
Wat betreft de gist-aftap voordelen van zo'n CCT qua gistoogst moet ik zeggen dat mijn motivatie sowieso geslonken is tot nul.
Veel handiger is het m.i. om de gist-starter-erlenmeyer direkt na pitchen (op het eind van de brouwdag dus) te vullen met nieuw starterwort en hoppa op de roerder te zetten. 
Dan heb je binnen 2 dagen de volgende starter klaarstaan.
Dat is wel een slimme oplossing!

Citaat
Wat betreft voordelen van het scheiden van gist (ivm autolyse) van het jongbier, ach...
Die paar weken die je wacht alvorens te bottelen zullen het verschil ook niet maken.

Wel ff koelen alvorens te bottelen natuurlijk. We willen niet teveel gist op fles, nietwaar?
Ik heb persoonlijk wel negatief smaakverschil geproefd als het bier te lang op de hoofdgist staat, ik hevel nu over naar een 2e vat na een week, zoveel moeite is dat niet maar een CCT zou wel iets makkelijker zijn.

Waar ik niemand hier over hoor is smaakverschil, dit levert bij de grote CCT's toch echt wel verschil op volgens de ervaringen van de trappisten in het boek "Brew like a monk".

Overigens bedankt voor de "review", ik zal er nog eens heel goed over nadenken voor ik die CCT koop.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #16 Gepost op: 15-12-2012 00:10 u »
Smaakverschil door grote ccts heeft voornamelijk te maken door de druk die ontstaat door de hoogte van het wort in de cct.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #17 Gepost op: 30-01-2013 13:51 u »
... Daarbij heb ik de kraan iets lager gemonteerd. Dus niet in de daarvoor aangebrachte schroefdraad maar in een nieuw gat, lager en praktisch zonder verlies.

Hoi Jaap, het is alweer lang geleden en je hebt die kraan al verplaatst, maar dat is niet persé nodig. Ik heb alle kranen (van maisch- kook- en spoelketel en bottelemmer) op ca 5 cm van de bodem. Maar aan de binnenkant van de kraan heb ik een hevel gemonteerd. Nauwelijks verliezen. Ik geloof alleen wel dat de slang aan de buitenkant van de kraan wel beter in de vloeistof kan hangen als het peil in het van beneden de hevel zakt.

Offline JAVAL

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-01-2013 17:10 u »
Hoi Jaap, het is alweer lang geleden en je hebt die kraan al verplaatst, maar dat is niet per se nodig. Ik heb alle kranen (van maisch- kook- en spoelketel en bottelemmer) op ca 5 cm van de bodem. Maar aan de binnenkant van de kraan heb ik een hevel gemonteerd. Nauwelijks verliezen. Ik geloof alleen wel dat de slang aan de buitenkant van de kraan wel beter in de vloeistof kan hangen als het peil in het van beneden de hevel zakt.

Ik heb nooit een kraan in een CCT verplaatst, wel in een kunststof vergistingsvat met schroefdeksel van van der Kooy. En dat heb ik gedaan omdat het standaardgat in een vierkant vlak zit dat dieper het vat in gaat. Daardoor hield ik steeds een restje in het vat over. Ik houd het vat iets schuin bij het aftappen, daardoor loopt het nu helemaal leeg. Maar dat doe ik alleen bij het afvullen, waarbij er geen gist meer in het vat aanwezig is. Bij het overzetten van het hoofdvergistingsvat naar het klaringsvat laat ik het eerste rechtop staan zodat de gist op de bodem achterblijft.
Jaap

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #19 Gepost op: 30-01-2013 20:24 u »
Hmm. ik gebruik al enkele jaren een fermenator. Dat is wel de Rolls Royce onder de cct's, ik kan me totaal niet vinden in negatieve uitlatingen over een cct. Die opmerkingen zijn eerder gerelateerd aan inferieure oplossingen dan aan cct an sich. Mijn bier en mijn brouwerij effort zijn zienderogen verbeterd sinds de fermenator. Dat ding is elke euro dubbel en dwars waard.
Geheel mee eens :biersmile:

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #20 Gepost op: 03-02-2013 22:04 u »
Ik heb die kunststoffen CCT ook al een tijdje. Er zijn enkele brouwsels uit gekomen die allemaal goed waren. Verdienste van dit vat? Ik weet het niet. Maar het vat is wel gemakkelijk om gist af te laten, dat is zeker. Voor het overhevelen in het bottelvat laat ik de laatste blubber eruit en dan pas stroomt alles voorzichtig in de bottelemmer. Dan suiker erbij en de flessen vullen.

Dat zal met een andere gisttank vast ook gaan maar voor 180 euri heb ik wel een goed vat met frame (ik heb er wieltjes onder gemaakt) en twee kranen. Hij sluit luchtdicht af en kan 60 liter herbergen, dat dus in een hanteerbare constructie. Hij staat in de woonkamer te vergisten en gaat na de hoofdgist de serre in waar hij koud door hobbelt.

Het aftappen van het gist is in elk geval beter dan het laten zitten. Bovendien is de oppervlakte van het gist kleiner dan een vlakbodem, waardoor het contact met het bier minimaal is en dus minder smaakverschil zou moeten optreden. Of dat zo is, dat weet ik niet maar het lijkt me zo.

Ik ben er tevreden mee en hij past precies bij mijn behoefte van 20 tot 40 liter brouwen.

Ik krijg er dorst van.

Tags: