18-05-2013 Brouwland Biercompetitie 2013

Gestart door Brouwland Biercompetitie, 30-01-2013 08:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwland Biercompetitie



De VIERDE editie van de Brouwland Biercompetitie is officieel geopend!

Brouwland schuimt dit jaar niet enkel België, maar ook Nederland af op zoek naar de strafste brouwers!
Naast het Beste Hobbybier, gaat Brouwland ook op zoek naar het Beste Studentenbier der Lage Landen.

Teams van 2 tot 8 bierliefhebbers nemen het tegen elkaar op en maken zo kans op de hoofdprijs: 500 liter van hun eigen bier gebrouwen door een artisanale brouwerij.
De winnaar per categorie wordt bekend gemaakt tijdens het slotevenement op 18/05/2013.

Wil je graag deelnemen, surf naar www.mijnbier.be of www.facebook.com/mijnbier voor meer informatie & inschrijvingen.

Alvast veel succes!

Het Brouwland-team

Brouwbedrijf

Leuk initiatief van Brouwland. Maar inschrijfgeld van 50 euro vind ik nogal wat. Voordeel is wel weer dat door het inschrijfgeld het kaf van het koren wordt gescheiden door de voorselectie van de brouwers zelf.

van de site:
Deelnemen aan de Brouwland Biercompetitie doe je zo:

- Stel een team samen van 2 tot 8 volwassenen.
- Verzin een leuke naam voor jouw ploeg.
- Vul onderstaand contactformulier in! Elke inschrijving is definitief wanneer de kapitein de deelname bevestigt, het ondertekende inschrijvingsformulier én ondertekende wedstrijdreglement terugstuurt naar Brouwland en het inschrijvingsgeld van €50 overschrijft vóór 28/02/2013.
- In de categorie 'Beste Studentenbier der Lage Landen' dienen deelnemers ook een kopie van de studentenkaart (van alle teamleden) te bezorgen aan de organisatie.
- Maak minimum één van jouw teamleden lid van onze Facebookgroep 'Brouwland BierCompetitie'.
- Toegelaten teams brengen wij voor 08/03/2013 op de hoogte.

segtom

Je krijgt voor die 50 euro wel een moutpakket van Brouwland trouwens.

heijligers

Citaat van: segtom op 30-01-2013  14:06 uJe krijgt voor die 50 euro wel een moutpakket van Brouwland trouwens.
Is dat een pakket op maat om je eigen recept voor de wedstrijd te brouwen?
Zo ja, voor hoeveel liters is het dan?

tjleet

Dat zijn de standaard samengestelde pakketten.
Niet op maat voor de wedstrijd.

heijligers

Citaat van: tjleet op 30-01-2013  15:00 uDat zijn de standaard samengestelde pakketten.
Niet op maat voor de wedstrijd.
Wat heb je daar dan aan in relatie tot de wedstrijd?

koffie

Wel een beetje raar.
Ik neem aan dat je niet het resultaat van een blikkie gaat insturen, maar als je meedoet krijg je een gratis moutpakket/blik .. de meeste deelnemers zullen dat stadium toch voorbij zijn?

tjleet

Je kunt ook een starter set winnen...  :weetniet:
Je kunt ook als beginnend brouwer deelnemen, dus wellicht is het daarvoor.
En ik verwacht inderdaad dat de meeste serieuze kanshebbers het begin stadium voorbij zijn...

Brouwbedrijf

Citaat van: segtom op 30-01-2013  14:06 uJe krijgt voor die 50 euro wel een moutpakket van Brouwland trouwens.

Dit heb ik niet gelezen. Waar staat dit?

En let op:
Je moet 24 flesjes inleveren! van 33 of 37,5 cl, met kroonkurk. Dat zijn dus geen euroflesjes.

Sjaak_Deventer

Rare wedstrijd. Eerst al 50 euro betalen om mee te doen en daarna gaan ze nog met het "winnende" recept aan de haal...

segtom

Het gaat om pakketten met mout hop en korrelgist om zelf een bier te maken zoals de prearis (winnaar 2j geleden). Het is van Brouwland de bedoeling de markt uit te breiden met nieuwe brouwers en zo. Het recept dat Brouwland claimt is enkel voor een moutpakket samen te stellen het bier mogen ze echter nooit op de markt brengen omdat de rechten ervan bij de brouwer zelf blijven. Die 50 euro is inderdaad een beetje raar omdat de meeste zo'n pakket niet nodig hebben. Misschien moeten ze daar nog iets aan doen. Gewoon 50 euro korting of zo bij je aankopen voor de wedstrijd daar.

koffie

Een moutpakket kost maximaal 30 euro, dus de kosten voor de wedstrijd is 20 euro :)

segtom

Ik had de prearis genomen kost zo'n 44 euro.

Oscar

Citaat van: segtom op 30-01-2013  21:59 uIk had de prearis genomen kost zo'n 44 euro.

Dus een inschrijfgeld van € 6,-  :)  Dat is acceptabel... ;)

Jacques

De discussie over het inschrijfgeld en het aantal flessen dat ingeleverd moet worden hebben we hier op het forum vorig jaar ook al gehad.

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19745.msg293398.html#msg293398
voor het antwoord van vorig jaar van Bart Ballis.

Brouwbedrijf

Toch is het een leuke wedstrijd. Ik denk dat ik mee ga doen met een mooi Engels bier met lekkere Engelse mouten.

Brouwland Biercompetitie

Beste brouwers

Nog 2 weken om je in te schrijven en de strijd aan te gaan! Wie durft nog?  ;)

www.mijnbier.be of www.facebook.com/mijnbier

tjleet

Zeg Segtom... voorzichtig gefeliciteerd? Je zit bij de finalisten toch?

segtom

Ja inderdaad ik zit erbij ;) Nu zaterdag strijden voor de overwinning natuurlijk he :) en hopelijk enkele lekkere ruilbieren scoren.

segtom

Zijn er hier forumleden die in de finale geraakt zijn?

tjleet

Ik niet ;)
Ik ben er zaterdag wel bij. Mijn bak bier ophalen en wat bijkletsen met deze en gene. En misschien met Peter :D

segtom

Ah zo dan zal ik u zaterdag wel zien ;) En inderdaad Peter is een  toffe kerel ze :p 

janjansen

Citaat van: segtom op 13-05-2013  15:16 uZijn er hier forumleden die in de finale geraakt zijn?

YYep, Harmen en ik zitten ook nog in de race.



segtom


janjansen

Ja leuk, tot zaterdag, ik ben benieuwd naar je bier!
Wij komen zelf vanuit R'dam. Ik reken op iets van 2 uur rijden (moet het nog even door de tomtom halen).
Volgens mij is het bij die Brouwmarkt daar. Ben niet helemaal zeker wat we er gaan aantreffen.

Ik stel me een soort gigantisch warenhuis met stellingen vol moutpakketten en erlenmeyers voor,  maar iets zegt me dat ik daar wel naast zal zitten.

We zullen het zien, groet en tot dan!

segtom

Voor mij is het een uurtje rijden. Ik heb inderdaad wel wat ruilbieren mee maar waarschijnlijk zal je het mijne ook wel proeven ;) tijdens de finale zelf. Brouwland zelf daar is het te doen het is er eigenlijk gewoon een grote winkel niet echt veel stock daar maar het meeste stock staat in het magazijn achter het gebouw.

tjleet

Ik ben benieuwd waar ze het gaan houden. Bij open deurdagen gaat het magazijn ook gewoon open. Ze zullen vast rekening houden met voldoende volk en een passende lokatie hebben.
Zal ook wat ruilbieren mee nemen :D

segtom

Ik denk op de bovenverdieping dat ze het zullen doen.

tjleet


segtom

Proficiat aan de Nederlandse winnaars van de wedstrijd bij de hobbybrouwers.

tjleet

Seg Tom...
Van harte! Ik zal morgen de (je!) winnaar eens proeven. Veel succes en plezier!

Jacques

Citaat van: segtom op 18-05-2013  21:51 uProficiat aan de Nederlandse winnaars van de wedstrijd bij de hobbybrouwers.

Heb je ook een naam?

segtom

Jan en Harmen uit Rotterdam of Amsterdam

janjansen

Citaat van: segtom op 18-05-2013  22:16 uJan en Harmen uit Rotterdam of Amsterdam

Rotterdam.
Het was een leuke dag.
Ik heb er een bottelapparaat gekocht, 25 kg pilsmout, en hop.
Erg mooie winkel daar. Gevaarlijk mooi zeg maar.
Wat dacht je van een zak 25 kg Carafa type 2 voor 9.50 euro!

Milkstout hoef ik even niet meer zelf te maken: Harmen en ik hebben 5 hectoliter gewonnen.

tjleet

Dan ook van harte gefeliciteerd!
Ook voor jullie veel succes en vooral veel brouwplezier!

heijligers

Citaat van: janjansen op 18-05-2013  22:31 uMilkstout hoef ik even niet meer zelf te maken: Harmen en ik hebben 5 hectoliter gewonnen.
Gefeliciteerd  :groots: en proost  :biersmile:.

Jacques

Citaat van: janjansen op 18-05-2013  22:31 uRotterdam.
Het was een leuke dag.
Ik heb er een bottelapparaat gekocht, 25 kg pilsmout, en hop.
Erg mooie winkel daar. Gevaarlijk mooi zeg maar.
Wat dacht je van een zak 25 kg Carafa type 2 voor 9.50 euro!

Milkstout hoef ik even niet meer zelf te maken: Harmen en ik hebben 5 hectoliter gewonnen.

Van harte gefeliciteerd Jan!

Zou je het recept willen posten van de rubriek Bewezen Recepten.

KJ!

Congrats! Eh,.... Gefeliciteerd!  ;D

Ben erg benieuwd naar het recept!

RobinB

Gefeliciteerd Jan!
De eerste keer dat Nederlanders mee mogen doen ook maar meteen gewonnen? ;D ;D ;D :duimop:

tjleet

Citaat van: RobinB op 18-05-2013  23:38 uDe eerste keer dat Nederlanders mee mogen doen ook maar meteen gewonnen? ;D ;D ;D :duimop:
Ho ho, ten minste de tweede keer ;)
Vorig jaar werd een stelletje Hollanders tweede :D

janjansen

Dank voor de interesse en felicitaties!
Jacques, ik zal het recept zo proberen te plaatsen op de plek die daarvoor bedoeld is.

Herman

Jan, gefeliciteerd! 5 hl om zelf te vermarkten is een mooie prijs!

hansm


Raymond293

Gefiliciteerd Jan...een hele mooie prestatie! Kan niet wachten om te proeven :-)

tjleet

... maaaar, Segtom, hoeveelste was jij eigenlijk geëindigd? ;)

segtom


tjleet

Heeft de VRT je uiteindelijk nog weten te vinden?

segtom

Het was VTM maar ze waren plots weg. Schijnt dat ze te laat waren :p

William

Citaat van: segtom op 20-05-2013  09:44 uWinnaar van het studentenbier :D

Gefeliciteerd Segtom! :proost:

Met wat voor een bier heb je gewonnen?

segtom

Een quadrupel/stout achtig bier met sinaasappel.

ciesvandekwis

Proficiat aan de winnaars: jansjanssen en Segtom , altijd leuk om te zien dat het forum barst van talent!  :groots:

janjansen

Citaat van: ciesvandekwis op 20-05-2013  15:13 uProficiat aan de winnaars: jansjanssen en Segtom , altijd leuk om te zien dat het forum barst van talent!  :groots:

Dank je wel!
Voor alle duidelijkheid: ik was slechts onderdeel van een team.
Deze mooie prijs heb ik SAMEN met en dankzij mijn gewaardeerde brouwvriend Harmen van Rossum mogen behalen.

Jacques

Citaat van: segtom op 20-05-2013  13:44 uEen quadrupel/stout achtig bier met sinaasappel.

Gefeliciteerd Tom!

Zou je zo vriendelijk willen zijn om het recept in de rubriek Bewezen Recepten te plaatsen.

Ooievaar

Gisteren heb ik jullie natuurlijk al gefeliciteerd, maar bij deze nogmaals. Ik vond het een erg lekker bier!

ros

Citaat van: Ooievaar op 20-05-2013  17:46 uGisteren heb ik jullie natuurlijk al gefeliciteerd, maar bij deze nogmaals. Ik vond het een erg lekker bier!

Nogmaals bedankt!  :D

'kHad net nog radio Rijnmond op bezoek, kheb nog reclame voor 't forum gemaakt ;)

Herman


RobinB


Etn82

Heren gefeliciteerd!

Ben vereerd dat ik al heb mogen proeven van dit heerlijke bier  :proost:

Jacques


heijligers

Citaat van: Jacques op 24-05-2013  09:33 uIk kwam net nog een bericht tegen uit De Morgen.
Ze hebben er weer een mooie foto bijgevonden, die persjongens...  :-\

Caspar

Ik kreeg vandaag een mailing van Brouwland met de foto's en zag ineens een bekend gezicht ;D . Heren gefeliciteerd!

William

Hier nog een  stukje in de krant over hoe Tom het is vergaan. Leuk!



http://www.gva.be/regio-kempen/ravels/student-verkocht-al-3-000-liter-van-eigen-bier.aspx
Citeer03/01 RAVELS (2380) De hoofdprijs van de Brouwland Biercompetitie in de categorie Beste Studentenbier ging in mei naar De Lustige Brouwers, alias Tom Segers (22) uit Weelde. Het bier werd 'Eden' gedoopt. Ruim een half jaar later verkocht Tom al 3.000 liter van zijn bier en werkt hij aan een dorpsbier voor Ravels.

Eden Quadrupel is een donkerbruin bier van 10 procent met een subtiele sinaasappel-, koffie- en chocoladesmaak. Tom richtte thuis een eigen mini-brouwerij in om het bier te creëren. "Ik heb een kleine kookketel van veertig liter, een gasvuurtje en dan nog wat dingen die ik zelf in elkaar knutselde. Mijn bier gist in een omgebouwde diepvriezer."

De prijs die Tom won, was 500 liter van zijn eigen bier. "Meteen hadden een paar drankenhandels uit de regio interesse. Die 500 liter was al verkocht nog voor ze gebrouwen was. Intussen heb ik al 2.500 liter extra laten maken en ook die is al zo goed als op. Ik heb weer een nieuwe bestelling geplaatst, maar vermoedelijk zullen we even zonder voorraad zitten."

Dorpsbier

Intussen zit Tom niet stil. In opdracht van de burgemeester werkte hij de voorbije maanden samen met kookclub Kok 'O Vin aan een dorpsbier voor Ravels. "Het is een blond bier geworden dat kruidig smaakt. Aan het recept heb ik extra rogge en haver toegevoegd, die gemalen worden in de molen Arbeid Adelt in Weelde. Een lokale kunstenaar ontwerpt de etiketten voor de flesjes en de bewoners van gehandicaptenvoorziening De Boomgaard maken cadeauverpakkingen. Het dorpsbier wordt in augustus voorgesteld aan de inwoners van Ravels."

Eden Quadrupel wordt intussen geserveerd in verschillende café's en restaurants, waaronder De Penge, het oudste café van Turnhout. "Maar ook in twee sterrenrestaurants staat ons bier op de kaart: De Pastorie in Lichtaart en In De Wulf in Dranouter."

Wie zijn smaakpapillen liever rustig thuis wil laten oordelen over Eden Quadrupel, kan een bestelling plaatsen via de website van De Lustige Brouwers: www.delustigebrouwers.be

Jacques


segtom

Bedankt,

Ik doe het rustig aan zeker de eerste helft van dit jaar. Het is mijn laatste jaar op school en mijn studies hebben nu prioriteit.
Ik heb geluk dat ik mijn ouders heb die mij verder helpen en een vriendin met ervaring in grafische vormgeving e.d.
We zouden het met 2 gaan doen maar mijn kameraad die meedeed laat het een beetje afweten dus ga ik solo verder met een team van hulp achter mij.
Voor degene die willen proeven in Poppel bij de Bierschuur of in Baarle de Biergrens is het beschikbaar zolang de voorraad strekt want ik kan niet meer leveren tot half maart. Dankzij het artikel zijn de laatste bakken deze dagen de deur uit gevlogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.