Flesjes zonder sediment

Gestart door Eduard, 20-01-2004 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eduard

Ik heb op een Noorse site het volgende artikel gelezen: http://www.brygging.no/public/docs/Artikkel_fra_ViMenn.pdf

In dit artikel staat:

DEKANTERING:
Plastflasker med skrukork er ideelle. Før dekantering underkjøles flasken i fryseren i 1-2 timer, så gjæren i bånn blir frosset begin SG kullsyretrykked nedsatt. Ølet helles over på en ren glassflaske som korkes umiddelbart. Resultatet er klart, skummende øl.

Het komt erop neer dat hij het bier niet aftapt op flesjes, maar op 1,5-liter PET-flessen. De hergisting vindt dus op PET-fles plaats. Nadat de hergisting voorbij is doet hij de PET-flessen in de vriezer gedurende 1-2 uur, zodat het gist bevriest en de koolzuurdruk vermindert (koude vloeistoffen hebben een hoger verzadigingspunt). Vervolgens giet hij het heldere bier (gist blijft in fles achter) in een schone, glazen fles, en laat het in die fles verder rijpen.

Heeft iemand deze manier eerder geprobeerd? Dus helder bier in de fles, zonder filtrering maar op de manier zoals hierboven beschreven staat.

MO

Ik begrijp hieruit dat je rijpt in de afwezigheid van gist. Dan valt er volgens mij heel weinig te rijpen. Deze methode is alleen interessant als je niet goed tegen gistsmaakjes kunt. Ik ben juist dol op de smaakjes die in de derde vergisting langzaam gevormd worden. Rijpen zonder gist is m.i. nutteloos.
Ik heb tevens het vermoeden dat PET flessen niet heel goed tegen alcohol kunnen. Het zou best zo kunnen zijn dat ongewenste stoffen zoals weekmakers (ftalaten) geextraheerd worden door het bier. Ik meen dat voor de nieuwste trend van bier in plastic een extra laagje op het plastic wordt aangebracht. Dit kan ook met de schuimproblematiek te maken hebben.

Ik vind het maar nix.

gr
MO

Jacques


CiteerIk begrijp hieruit dat je rijpt in de afwezigheid van gist. Dan valt er volgens mij heel weinig te rijpen.

Hoi Martin,

Dat is niet helemaal waar. Ook bieren zonder hergisting op fles kennen een smaakevolutie.

Na de lagering in de PET-flessen hoeft het bier in principe niet verder in contact te zijn met de gist als de koolzuurverzadiging op een andere wijze dan door toevoeging van suiker en gist gegarandeerd is.

Overigens wordt er door een paar grote brouwerijen serieus gedacht aan het uitbrengen van bier in PET-flessen. De huidige kwaliteit van deze flessen schijnt zo goed te zijn dat dit kan zonder smaakinvloeden.

 :degroeten: Jacques

Eduard

In Noorwegen heb je al tijden bier in plastic flessen. Ik meen dat het niet PET is maar een ander soort plastic. De flessen zijn bruin, hebben een inhoud van 1,25 liter en zijn relatief goedkoop.


gep

PET kan goed tegen alcohol, geeft geen smaak af maar het is zuurstofdoorlatend. M.a.w. bier in PET zal na verloop van tijd een oxidatiesmaak krijgen. Vooral in Oost-Europa en Rusland wordt in het goedkope segment veel bier in PET op de markt gebracht in soms hele grote flessen, maar ook in Frankrijk ( "33") en Italie kun je het al vinden, hier is de PET kwaliteit beter.
Het risico van de Noorse methode is m.i. dat je de flessen in de vriezer goed in de gaten moet houden. Als je te diep koelt, bevriest het bier en zal de fles wellicht gaan scheuren. Ook zal het bier, als het erg koud is ( bv - 2, net tegen het vriespunt) maar nog net vloeibaar, bij openen van de fles door de drukdaling spontaan bevriezen. En dat schenkt toch wel wat lastig (...). :degroeten: Gep

Jacques

Hoi Geb,

Die zuurstofdoorlaatbaarheid van PET was inderdaad het grootste struikelblok voor de invoering. Er schijnen nu flessen ontwikkeld te zijn bestaande uit meerdere laagjes waardoor de zuurstofdoorlaatbaarheid aanmerkelijk minder is. De consument moet nu nog blij worden met bier uit plastic...

 :degroeten: Jacques

Bas

Ik heb niet zo lang geleden op een terras in Nederland een Dommelsch Ice besteld. Het bier was de moeite niet waard, maar het werd wel in een groene plastic variant van het euro flesje (of een niet veel daarvan afwijkend type) geserveerd. Lijkt er dus op dat in Nederland de plastic bierfles ook al zijn intrede heeft gedaan.

Grt, Bas H.

Eduard

Momenteel staat er een vat pils te gisten in de kelder. Zodra het tijd wordt om deze te bottelen zal ik een deel van het bier op PET-fles laten hergisten, parallel aan de hergisting op fles in gewone flesjes. Na de hergisting en lagering (ik zal 3 weken aanhouden) zal in de PET-fles(sen) koud zetten in de vriezer totdat het net niet bevroren is (rond 0 graden) en vervolgens de inhoud voorzichig overgieten in gewone, gereinigde, gedesinfecteerde, koude flesjes en die direct afsluiten.

Op deze manier hoop ik erachter te komen wat de verschillen zullen zijn:
- treedt er waarneembare oxidatie op
- zit er genoeg CO2 in (verlies bij overgieten)
- is het bier klaarder, ofwel, zit er écht geen gist op de bodem

Ik heb in 't algemeen niets tegen een bodemafzetting van gist, maar aangezien ik ook eens wil experimenteren met pilseners vind ik wel dat ik dan ook een sedimentvrij biertje zou moeten kunnen maken.

Ik houd jullie op de hoogte!

Edwin

Ha Eduard  :proost:

MOOI EXPERIMENT. Ben benieuwd naar de resultaten.

Edwin

Eduard

Het is nu een tijdje later en de zaken staan er als volgt voor:

Het bier, Duff Extra (American Style Lager), is op 17 januari 2004 begonnen met gisten en had een dichtheid van 1,049. Vandaag, 10 maart 2004 (7 weken later), is het bier behoorlijk doorgegist tot 1013. Deze waarde lijkt me voor pils met vergisting bij +/- 12 graden Celcius door ondergistend korrelgist (Saflager S-23) wel in orde.

De kleur is bleek, denk aan Warsteiner, en de smaak is helemaal niet verkeerd  :proost2:. Het bier is alleen nogal troebel en er zitten nog aardig wat kleine (eiwit)vlokjes in. Dit was echter ook het geval met mijn eerste bier (Weizenbier), en dat werd op den duur ook helder.

Nu komt het bottelen, en ik heb 3 lege SPA-flessen klaarstaan met de gebruikelijke sulfiet/citroenzuurmix. Deze 3 flessen ga ik zo bottelen en tot ongeveer 2 cm onder de onderkant van de dop afvullen en vervolgens 1 nacht op 18 graden laten staan om het de dag erna weer in de kelder te zetten (12 graden Celcius). De rest van het bier gaat in de groene Grolsch-beugels van 45 cl. Ik houd een suikergift voor nagisting aan van 6-7 gram per liter, zoals ik dat altijd doe.

Gedurende de loop van het experiment zal ik jullie op de hoogte houden.


Heeft er iemand nog opmerkingen over het nagisten? Ik weet namelijk niet of het een goed idee is om het bier een nacht bij 18 graden te laten staan. Moet ik het wellicht langer bij kamertemp. laten staan vanwege de lange lagertijd of zou ik er beter aan doen om het gebottelde bier direct weer in de kelder te zetten? Dit vraag ik o.a. omdat het bier wel 7 weken gelagerd heeft gestaan in de gistingsemmer. Ik heb dus nog helemaal niet overgeheveld, eenvoudigweg omdat ik niet over een gistfles o.i.d. beschik en er vanwege de aanstaande verhuizing ook geen plek voor heb.

MO

Volgens mij kan het bier best 1 of 2 dagen bij 18 ºC staan. Voor een vlotte hergisting is het denk ik het beste om een week bij 18 ºC na te vergisten. Ik heb niet heel veel ervaring met pils, misschien dat een meer ervaren pilsbrouwer ook antwoord kan geven.
gr
MO

Eduard

Uiteindelijk heb ik het bier pas op zaterdag 13 maart naar de kelder gebracht waar het rond de 12 graden is. Ik zag op de bodem al enige gistvorming, en de SPA-flessen waren aardig hard van de druk. Nu maar hopen dat die 2 dagen bij 18 graden niet een esterig, fruitig aroma aan het pils geven.

Ik ben ook wel benieuwd naar welke temperaturen medebrouwers aanhouden voor hergisting op de fles bij ondergisters. :D

Eduard

Op 21 maart heb ik maar eens een biertje geopend dat op normale manier hergist is, en het begint al aardig op een pilsner te lijken. Het bier is geelblond, heeft een redelijk vaste schuimkraag en is fijn hoppig. De smaak is nog wel een tikje te zoet, maar dat komt omdat het uitgegiste SG op 1013 uitkwam, wat wellicht een paar puntjes teveel is voor een pilsener van 4,5 - 5,0 %. De geur is amper esterig, dus wat dat betreft mag ik niet klagen over het SafLager gist.  :DIk denk dat het nagisten nog niet helemaal 100% klaar is dus ik wacht nog even tot het aankomende weekend (27 maart) met het 'invriezen' en overgieten van de inhoud van de 3 anderhalfliter SPA-flessen naar groene beugelflessen. Tezelfdertijd zal ik hierover berichten.  8)

Eduard

Het ziet er naar uit dat het experiment niet doorgang vindt. Ik ben nu druk bezig met emigreren en mijn brouwerij staat al in Oslo. Hier in NL heb ik dus alleen de SPA-flessen met bier nog maar staan. Ik denk dat ik voor de 'directe nuttiging' ga om het maar op te krijgen. In dat geval zal ik wel laten weten inhoeverre het bier gecarboneerd is en of er een duidelijk proefbare oxidatie heeft plaatsgevonden :D

wim

Jammer van het experiment, was erg benieuwd.
Proost en laat inderdaad even weten of je iets van oxidatie bespeurde.

:degroeten:

Wim

Eduard

Wel, gisteravond had ik eventjes tijd en heb dus ook maar meteen een poging gewaagd met één van de drie SPA-flessen met bier. Deze SPA-fles had ik in de vriezer gelegd. Te lang, want toen ik de fles er weer uit haalde zat er een goede klomp bierijs in. Ik heb de fles vervolgens rechtop laten bijkomen en na een halfuurtje de inhoud overgegoten in een paar redelijk schone beugelflessen. Het begon wel te schuimen dus het lukte me niet om de flessen zover af te vullen als gewoonlijk. Het overgebleven halve liter bier heb ik maar zelf opgedronken.  :P

Dit overgebleven bier smaakte me overigens goed. Ik heb niets gemerkt van oxidatie (wat ik beschouw als zijnde de smaak van oude appelmoes) en het bier was goed gecarboneerd. Wat betreft het gebruiken van PET-flessen kan ik zeggen dat het wellicht de moeite waard is om het ook eens te proberen. Het oogt niet geweldig, maar het is wel handig als je toevallig wat flessen tekort komt, en het is handig voor als je weet dat één zo'n toch wel gauw op komt.

Als ik straks weer thuis ben kan ik berichten of er gist is meegekomen in de beugels, of dat het allemaal netjes in de SPA-fles is achtergebleven (en dat is nou de hele crux van dit experiment).

Ik kan het experiment eventueel herhalen aangezien ik nog twee volle SPA-flessen met pils heb.

wim

Leuk dat het toch doorgang heeft gevonden. Spannend hoor.

:degroeten:

WIm

Eduard

Wel, gisteren (20 april) heb ik een van de beugels opengemaakt en leeggedronken. De conclusies:

- geen gist in het bier (pils)
- geen rare bijsmaken, voorzover ik geoefend genoeg ben om ze te herkennen
- niet zo sterk gecarboniseerd.

Over dat laatste had ik nog wel een vraag. Het bier dat ik rechtstreeks ter consumptie uit de SPA-flessen dronk maakte wel een aardige schuimkraag die naar mijn gevoel lang genoeg bleef staan, maar zodra ik klaar was met schenken zag ik niet massa's bubbeltjes omhoog stijgen. Het bier wat uit de SPA-flessen in de beugels was geschonken (waarover ik hierboven schreef) had hetzelfde: wel schuimkraag, amper bubbeltjes die naar boven komen. Wel smaakte het bier niet bijzonder plat. Je voelt wel bubbeltjes op je tong ontstaan en zo.

Enkele gewoon afgevulde beugels die weinig gist op de bodem hadden waren ook niet zo bubbelig, maar een paar beugels waar meer gist bijin zat (uit het gistingsvat) waren veel meer gecarboniseerd.

Is dit gewoon een kwestie van verkeerde carbonisering (te late botteling), of heeft het ontstaan van bubbeltjes ondanks genoeg suikergift voor de nagisting nog samenhang met andere factoren?

Hermax

Van de zomer had mijn vriendin ergens een viertal Jupiler flesjes (0,5L) gekocht. PET flesjes welteverstaan. In het najaar heb ik een brouwsel gemaakt en ook even geexperimenteerd hiermee. Geen Pils, wel een bovengistend 'abdijbiertje'. Ik heb die 4 flessen gevuld net zoals de glazen flessen. En vorige week heb ik dan eens geproefd van beide. De nagisting in de PET-flessen was zonder probleem gebeurd, de schroefdop (die ik overigens vrij hard had dichtgedraaid) heeft de druk goed weerstaan. Ik heb geen smaakverschillen waargenomen tussen PET en glas. Ik was wel wat bang dat de plastic flessen last zouden hebben van aanslag (op de bodem vooral) maar ook daar geen probleem. Met het blote oog toch niet, misschien dat er microscopisch toch wel een verschil zou zijn waar te nemen.
In ieder geval vind ik het een waardig alternatief, die PET flessen. Je hebt geen kroonkurken meer nodig en ze zijn tamelijk onbreekbaar. Het ziet er niet uit weliswaar, maar daar maal ik niet om.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.