Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Testgroep gushing gevraagd  (gelezen 12679 keer)

Offline bbalis

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Testgroep gushing gevraagd
« Gepost op: 26-01-2013 14:41 u »
Beste Allemaal,

Voor het testen van een nieuw product tegen gushing, een speciaal brouwzout dat toegevoegd wordt aan het maischwater net voor de storting, willen wij graag een testgroep samenstellen. Wij zijn op zoek naar een 10-tal hobbybrouwers en professionele brouwers die ervaring hebben met brouwsels met gushing en die bereid zijn om 2 vergelijkende identieke brouwsels te maken: 1 zonder producttoevoeging en 1 met producttoevoeging. De bedoeling is uiteraard om te kijken welke verschillen/verbeteringen er waarneembaar zijn. Wij vragen (uiteraard) een nauwkeurige registratie van de brouwdata en het ter beschikking stellen van enkele flesjes van ieder brouwsel.  Geïnteresseerden kunnen zich hier melden.

Dank u

Bart Balis
Brouwland

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Land: nl
  • Blub blub blub
Re: testgroep gushing gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2013 14:54 u »
Uit nieuwsgierigheid:
Hoe voorkomt dat product gushing?
Naar mijn idee is gushing vooral een gevolg van teveel koolzuur productie door hergisting op de fles (te vroeg gebotteld/teveel suiker toegevoegd)
en is te voorkomen door hier rekening mee te houden (iets wat de hobbybrouwer al doende leert).
Ik vraag me af of dit product om die reden veel verkocht zal worden, gushing voorkomen is een vaardigheid die de brouwer zichzelf moet aanleren en niet moet voorkomen door extra toevoegingen.
Aan de andere kant kan dit ook gezegd worden van schuimkraagverbeteraars, die worden dan weer wel verkocht...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Testgroep gushing gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2013 15:27 u »
Te veel koolzuurdruk op de fles is wat anders dan gushing. Bij gushing zijn er hele kleine kernen in het bier die voor de vorming van overdadig koolzuur zorgen. Meestal wordt dit veroorzaakt door schimmelresten op de mout. Als brouwer kun je dan ook meestal niet veel doen.

Zie hier bijvoorbeeld (even omhoog scrollen)

En hier.

Offline Raymond293

• Super lid
Re: testgroep gushing gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2013 15:36 u »
Uit nieuwsgierigheid:
Hoe voorkomt dat product gushing?
Naar mijn idee is gushing vooral een gevolg van teveel koolzuur productie door hergisting op de fles (te vroeg gebotteld/teveel suiker toegevoegd)

Dat is niet geheel waar. Er spelen meerdere (voor mij onbekende) factoren mee.
Kijk bijvoorbeeld naar het koolzuur in een Duvel. Daar zou je als hobbybrouwer flink wat suiker voor moeten gebruiken. Dit zou bijna gegarandeerd resulteren in gushers.
Toch gusht een Duvel niet met zoveel koolzuur. Wat is daar het geheim van? Misschien wel deze brouwzouten? Ik heb geen idee :D

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2013 15:36 u »
Ik zie niet in hoe de brouwzouten die men wil testen effect zullen hebben op componenten zoals hydrophobines (via schimmelinfecgties). De werking van hydrophobines berust of zeer lage oppervlaktespanningen. Dit beïnvloed je niet met brouwzouten behalve als die hydrophobines geladen zijn.

Met brouwzouten zou je wel bepaalde vormen van biersteen op kunnen lossen. Biersteen kan ook gushing veroorzaken. Vooral sterke calciumbinders zouden dit kunnen doen (phytaten, EDTA, bepaalde polyphosphaten). Niet al deze stoffen zijn zomaar toegelaten in bier. Ik hoop dan ook dat de experimentele toevoegingen "veilig"/goedgekeurd zijn

Offline Raymond293

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2013 15:38 u »
Te veel koolzuurdruk op de fles is wat anders dan gushing. Bij gushing zijn er hele kleine kernen in het bier die voor de vorming van overdadig koolzuur zorgen. Meestal wordt dit veroorzaakt door schimmelresten op de mout.

Weet je toevallig ook andere redenen voor gushing dan schimmelresten Jaques?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2013 15:41 u »
Met brouwzouten zou je wel bepaalde vormen van biersteen op kunnen lossen. Biersteen kan ook gushing veroorzaken. Vooral sterke calciumbinders zouden dit kunnen doen (phytaten, EDTA, bepaalde polyphosphaten). Niet al deze stoffen zijn zomaar toegelaten in bier. Ik hoop dan ook dat de experimentele toevoegingen "veilig"/goedgekeurd zijn
Juist door toevoeging van calcium kan je biersteen voorkomen, omdat calciumoxalaat neerslaat tijdens maischen en koken. Misschien zit het in die richting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2013 15:46 u »

Ja, kleine calciumoxalaatkristallen aan de wand van je flessen. Dit is één van de redenen waarom alleen het uitspoelen van je flessen niet gewenst is.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2013 16:03 u »
Ja, kleine calciumoxalaatkristallen aan de wand van je flessen. Dit is één van de redenen waarom alleen het uitspoelen van je flessen niet gewenst is.

Op http://themadtechs.blogspot.nl/2009/09/urine-microscopic-examination.html  de 5e foto van boven zie je calciumoxalaatkristallen zoals die veel voorkomen in gushing bier.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2013 17:14 u »
Op http://themadtechs.blogspot.nl/2009/09/urine-microscopic-examination.html  de 5e foto van boven zie je calciumoxalaatkristallen zoals die veel voorkomen in gushing bier.

Hopbier

Tegen de wand van de fles zijn ze vaak ingekapseld door eiwitten en zien ze niet zo fraai uit.

Offline thofbrouwerke

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29-01-2013 12:08 u »

Je hebt 2 soorten gushing.
Primaire gushing en secundaire gushing.
Primaire gushing heeft als aanleiding de hydrofobines en enkele andere schimmelmetabolieten.
Secundaire gushing  heeft als aanleiding Fe³+ en ca oxalaat precipitatie.

Bij gushing hecht het CO² zich aan de vaste partikels, en komt ongecontroleerd vrij bij drukverlies.
Bij teveel suiker is er gewoon teveel CO² opgelost ih bier.

Zo, heel kort het verschil.

Deze studies zijn al bijna 90 jaar bezig in Duitsland, in België zit men ook al heel ver op de unief, dus eigenlijk kan je der al wel boeken over schrijven.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2013 12:57 u »
Ik leer weer veel hier... maar blijkbaar heeft niemand er echt last van?

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2013 13:03 u »
Ik leer weer veel hier... maar blijkbaar heeft niemand er echt last van?

Nooit eigenlijk. Als je je bier goed laat uitgisten en schone flessen gebruikt, is er niets aan de hand. Tenzij je een met schimmel geïnfecteerde batch mout hebt, maar dat komt gelukkig zelden voor.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2013 13:41 u »
Voor zover niet duidelijk uit mijn vorige post, wij hebben er ook geen last van, nooit gehad... Na 50 brouwsels eindelijk bevestiging dat onze flessen schoon zijn :D

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2013 19:56 u »
Dus hoe moeten we dit product testen als niemand dit probleem heeft?

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #15 Gepost op: 29-01-2013 20:24 u »
Als het kwade bij het gebruik er niet is, werkt het toch  ;)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VBJW2GAn4Cg

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 29-01-2013 20:43 u »
Had dit artikeltje nog niet gelezen, en het doet me eigenlijk wel deugd dat de meesten niet erg gecharmeerd zijn van toevoegingen aan ons bier.
Om de zoveel tijd komt er zoiets in beeld -vanuit de industrie- en ik geloof dat in de VS men wel genegen is om hier gehoor aan te geven.
Gelukkig kijken we hier wat nuchterder en met meer vertrouwen naar onze hobby...
Mooi is dat.

Groetjes, Toon. 

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #17 Gepost op: 29-01-2013 20:48 u »
Dus hoe moeten we dit product testen als niemand dit probleem heeft?

Moedwillig flesjes niet schoon e.d

Zelf heb ik ook geen gushing problemen nooit gehad ook.
Dat "product" kan wat mij betreft vergeten worden.

Gewoon juiste procedure volgen als hobbybrouwer dan is er helemaal geen "anti-gushing" toevoeging nodig in de hobbybrouwwereld.

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #18 Gepost op: 30-01-2013 07:40 u »
Had dit artikeltje nog niet gelezen, en het doet me eigenlijk wel deugd dat de meesten niet erg gecharmeerd zijn van toevoegingen aan ons bier.
Om de zoveel tijd komt er zoiets in beeld -vanuit de industrie- en ik geloof dat in de VS men wel genegen is om hier gehoor aan te geven.
Gelukkig kijken we hier wat nuchterder en met meer vertrouwen naar onze hobby...
Mooi is dat.

Groetjes, Toon.
Dat komt omdat die maffe Amerikanen letterlijk alles in hun bier donderen.
Ze twijfelen geen moment om een hopzak in Star San te laten weken en zo in het gistvat te mikken.

Offline heijligers

• Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 30-01-2013 08:26 u »
Dat komt omdat die maffe Amerikanen letterlijk alles in hun bier donderen.
Ze twijfelen geen moment om een hopzak in Star San te laten weken en zo in het gistvat te mikken.
Het enige wat die Amerikanen niet steriliseren is de gist  ;D

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #20 Gepost op: 30-01-2013 09:08 u »
Typisch negatief belicht bericht van Toon naar mijn idee (niet persoonlijk gericht, maar op de inhoud). Crux in de huidige setting is dat:
- weinig mensen er last van hebben
- wanneer je er last van hebt het doorgaans te wijten is aan vieze flesjes.

Dat kan je dus altijd beter bij de bron (flesje) aanpakken wat al voldoende reden geeft voor het gebrek aan animo voor symptoombestrijding.

Daar hoeft geen praatje over "enge chemicaliën" en "de kwade industrie" bij hoor... :o

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 31-01-2013 18:59 u »
Als ik problemen had met biersteen/gushing, zou ik geen problemen hebben met een anti biersteen/gushing product.
Sterker nog, de calcium die ik toevoeg helpt goed tegen biersteen.

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #22 Gepost op: 01-02-2013 11:35 u »
Als het kwade bij het gebruik er niet is, werkt het toch  ;)
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=VBJW2GAn4Cg

Helaba! Grappen stelen van Urbanus is verboden!  ;)

Offline Dorstige Alexander

• Senior lid
  • Land: be
  • op één been kan je niet staan
« Reactie #23 Gepost op: 01-02-2013 11:38 u »
Ik heb met één batch wel eens miserie gehad met gushing. Gezien het met alle flessen gebeurde, sloot ik vuile flessen uit (ze zagen er proper uit en àlle flessen vuil, dat zou wel heel extreem zijn). Infectie leek het mij ook niet: bier rook, smaakte en zag er volledig normaal uit.
Maar ik had een fout gemaakt blijkbaar bij het toevoegen van bottelsuiker: veeeeel te veeel, en dat kon je ook proeven dat er te veel gas op zat. Ik heb nog geluk gehad dat er geen flessen kapotgesprongen zijn.
Voor het uitschenken stak ik de flessen gewoon een tijd in de diepvries: dan had ik na het openen net genoeg tijd om mijn glas erbij te halen. Koelde ik mijn bier niet voldoende terug, dan kreeg je een fonteintje...

Offline toon van den broek

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 01-02-2013 12:33 u »
Typisch negatief belicht bericht van Toon naar mijn idee (niet persoonlijk gericht, maar op de inhoud).   

Daar hoeft geen praatje over "enge chemicaliën" en "de kwade industrie" bij hoor... :o

Hoewel ik me in dit bericht ingehouden heb en bewust niet geschreven heb over 'chemie' en 'kwade industrie' lees je tussen de regels door (en wellicht  door vorige stukjes) dat ik niet zit te wachten op bemoeienis van de commercie.
Hun enige belang is m.i. zoveel mogelijk financieel mee te profiteren.
Het mooie aan onze hobby is dat er met eenvoudige middelen fantastische resultaten in het glas komen simpel doordat de natuur aan onze kant staat. Verder is bijvoorbeeld het forum hier een mooie vraagbaak.
Dat leidt tot mooie resultaten, maar trekt soms de verkeerden aan...

Het zou een mooie taak voor de EEG zijn om een modern nieuw gedefinieerd 'Reinheitsgebot' voor veel voedingsmiddelen uit te werken zodat -in ons geval- biervreemde stoffen voortaan taboe zijn!

Groetjes, Toon

Tags: gushing