Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp Challenger  (gelezen 128163 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: BrouwHulp Challenger
« Reactie #300 Gepost op: 17-11-2013 16:47 u »
Dit ging niet over percentages, want dat kan natuurlijk. İk voeg wel een getal achter de komma toe.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #301 Gepost op: 17-11-2013 16:47 u »
Is het op een of andere manier ook mogelijk om het start SG te wijzigen nadat je het recept klaar hebt. Ik moet dat nu altijd doen via volume schalen even uit en weer aan.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #302 Gepost op: 17-11-2013 16:54 u »
Ik gebruik BrouwVisie en daarmee kan je in het tabblad mout gewoon kiezen welke methode je wilt. Daarom had ik verwacht dat dat bij BrouwHulp ook wel zoiets zou zijn. Waarschijnlijk weet Adrie wel raad?

Ik vind percentages overigens makkelijker omdat ik daarmee mijn recepten maak.
Hier volg in je niet meer! ;D :weetniet:

Ik gebruik ook percentages maar deze versie van BrouwHulp rekent dat om in [kg] (en die heb je ook nodig voor je weegschaal) en die worden in 2 decimalen achter de komma gegeven. Enigszins slordig mag je dus zeggen: tot 10 gram precies. Dat is volkomen "in lijn" met wat de meeste weegschalen presteren. Maar ik lees net dat Adrie een decimaal gaat toevoegen  :hoera: .

Dat met die schaapsbrouwerij of brouwerij op een schaap kon ik ook niet helemaal  ;D volgen.

Wat ik overigens ook mis, is het aanhangvocht aan de hopbellen of het door de hop opgenomen vocht. Dat is een variabele, afhankelijk van de hoeveelheid gebruikte hop (zo ongeveer 1 liter / 165 gr hop). Het oude programma gaf dat op en daarna kon je ook nog invullen wat er achter bleef in de kookketel. Dat is meestal een constant getal dus dat vul je telkens in. Althans, zo deed ik het.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #303 Gepost op: 17-11-2013 16:55 u »
Ah, zo!
Ik dacht aan grammen versus percentages ipv kg versus g... ;D

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #304 Gepost op: 18-11-2013 12:44 u »
Is het op een of andere manier ook mogelijk om het start SG te wijzigen nadat je het recept klaar hebt. Ik moet dat nu altijd doen via volume schalen even uit en weer aan.

Ik weet niet wat je bedoelt met "volume schalen" maar je kunt de start SG (als recept klaar) makkelijk wijzigen door aan te vinken:
"reken met percentages vergistbare ingrediŽnten".

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #305 Gepost op: 28-11-2013 21:20 u »
Ook nog een klein verzoek,

Korrelgist heeft al eenheid gram, terwijl in de praktijk de eenheid een pakje is van meestal 11,5 gram. Als die 11,5 teveel is dan gooi ik de rest toch weg, nahjah ik gooi het als gistvoeding in het vat erbij  :nut:. Kan (evt. naar keuze) bij korrelgist de eenheid ook in pakjes net als bij Wyeast? Niet echt belangrijk maar het maakt het voorraadbeheer net iets makkelijker en overzichtelijker.

11.5 gram Fermentis gist zijn dus 230M cellen, dat zie in het rood als het niet het aanbevolen aantal is. Is het mogelijk dat daar dan bij komt te staan wat dan wel de aanbevolen hoeveelheid is?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #306 Gepost op: 28-11-2013 21:36 u »
Is dat niet af te leiden van het aantal cellen?
Stel dat dit 170 M zijn, dan heb je 8.5 g nodig. :)

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #307 Gepost op: 28-11-2013 22:29 u »
Ik heb nog puntje, maar allereerst wil ik jouw hartelijk danken voor het geweldige programma. Voor mij helemaal perfect, kan er lekker mee rommelen.

Puntje:
wij hebben na het tijdens de kook een klein proefje uitgevoerd met de hoeveelheid bieten welke we hebben toegevoegd. (doet niets met de kleur in het programma, maar dat is misschien ook wat te veel gevraagd). Toen kwamen we er achter dat we toch wat meer moesten toevoegen.
Dus terwijl dit programma liep heb ik dat aangepast. Ook gelijk wat hophoeveelheden aangepast, altijd leuk op de brouwdag.
Maar toen het programma aangaf wat we moesten toevoegen/klaarzetten, kwam hij weer aanzetten met mout. Begon dus weer vooraf.

Maar wij letten wel een beetje op verder, dus dat kwam wel goed.

groet,

matthijs

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #308 Gepost op: 28-11-2013 22:30 u »
Er zijn ook pakjes gist van 6 gram.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #309 Gepost op: 29-11-2013 00:22 u »
Ook nog een klein verzoek,

Korrelgist heeft al eenheid gram, terwijl in de praktijk de eenheid een pakje is van meestal 11,5 gram. Als die 11,5 teveel is dan gooi ik de rest toch weg, nahjah ik gooi het als gistvoeding in het vat erbij  :nut:. Kan (evt. naar keuze) bij korrelgist de eenheid ook in pakjes net als bij Wyeast? Niet echt belangrijk maar het maakt het voorraadbeheer net iets makkelijker en overzichtelijker.

Niet alle zakjes gist hebben een inhoud van 11,5 g. Naast 6 g zijn er ook andere zakjes. Denk in grammen niet in zakjes...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #310 Gepost op: 29-11-2013 00:30 u »
Denk in grammen niet in zakjes...

Laat dat aan de brouwer zelf over... Software moet beide mogelijkheden hebben... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #311 Gepost op: 29-11-2013 08:47 u »
Laat dat aan de brouwer zelf over... Software moet beide mogelijkheden hebben... :)

Omdat de zakjes verschillende inhoud hebben is het niet handig om in zakjes te denken.

Fermentis 11,5 g
Danstar 11 g
Brewferm 6 en 12 g
Muntons 6 g
Coopers 15 g
Mangrove Jack's 10 g
Mauribrew 10 en 12,5 g

Het ene zakje is het andere niet qua gewichtsinhoud!

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #312 Gepost op: 29-11-2013 11:13 u »

De zakjes hebben waarschijnlijk ook een verschillend aantal cellen per gram.

Denk in cellen niet in zakjes/grammen. :)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #313 Gepost op: 29-11-2013 12:07 u »
Denk in cellen niet in zakjes/grammen. :)

Denk in actieve cellen ;)

Offline Marc0F

• Senior lid
  • Brew, or Brew not, there is no try!
« Reactie #314 Gepost op: 09-12-2013 16:51 u »
Ik weet niet of het al eens gevraagd is, maar is het mogelijk om met BrouwHulp met google drive te werken.
Dat wil zeggen dat je op de een of andere manier aangeeft dat daar de gegevens staan en dat je op die manier op meerdere pc's met dezelfde settings kunt werken?
Dat zou voor mij wel echt een ideale oplossing zijn, of is hier iets anders slims voor in BrouwHulp? :)

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #315 Gepost op: 09-12-2013 17:27 u »
Ik weet niet of het al eens gevraagd is, maar is het mogelijk om met BrouwHulp met google drive te werken.
Dat wil zeggen dat je op de een of andere manier aangeeft dat daar de gegevens staan en dat je op die manier op meerdere pc's met dezelfde settings kunt werken?
Dat zou voor mij wel echt een ideale oplossing zijn, of is hier iets anders slims voor in BrouwHulp? :)

Zelf werk ik met BrouwHulp op meerdere PC's waarbij de database op een netwerkschijf staat. In BrouwHulp is de mogelijkheid opgenomen handmatig de plaats van de database aan te geven. Lijkt mij dat je daarbij ook Google Drive moet kunnen opgeven.

Bert

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #316 Gepost op: 09-12-2013 17:56 u »
Zelf heb ik mijn databank op een Dropbox map staan.

Als je de databanken gaat verplaatsen kijk dan even in de handleiding hoe je dat doet.

Overigens: ondertussen zitten we bij BrouwHulp Eroica.

Offline @

• Senior lid
« Reactie #317 Gepost op: 30-12-2013 19:43 u »
Misschien is de vraag al gesteld, maar ik kon hem niet vinden😄
Ik wil eigenlijk het liefst BrouwHulp op mijn eepc draaien. Onder linux uiteraard, maar de vensters van BrouwHulp zijn te groot voor het scherm.
Is het mogelijk om de schermen scroll-baar te maken. Dan kan ik ook bij de onderkant van de vensters komen.
Of vraag ik nu iets ingewikkelds? Ik heb geen programmeer kennis namelijk 😎

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #318 Gepost op: 31-12-2013 08:44 u »
Misschien is de vraag al gesteld, maar ik kon hem niet vinden😄
Ik wil eigenlijk het liefst BrouwHulp op mijn eepc draaien. Onder linux uiteraard, maar de vensters van BrouwHulp zijn te groot voor het scherm.
Is het mogelijk om de schermen scroll-baar te maken. Dan kan ik ook bij de onderkant van de vensters komen.
Of vraag ik nu iets ingewikkelds? Ik heb geen programmeer kennis namelijk 😎

Ik neem aan dat er een "e" is weggevallen en dat je een eeepc (van Asus) gebruikt. Ik gebruik BrouwHulp op een eeepc onder Windows. Het scherm is inderdaad te klein voor BrouwHulp, maar de scroll functie zit al in de eeepc. Je kunt bij scherminstellingen het scherm op een groter aantal verticale pixels instellen die dan beschikbaar komen door met de muis tegen de onderrand van het scherm te gaan staan.

Bert

Offline @

• Senior lid
« Reactie #319 Gepost op: 31-12-2013 16:21 u »
Bert, ik gebruik geen Windows. De functie die je beschrijft is een Windows driver functie.
Die functionaliteit heb ik helaas niet onder Linux.

Elk voordeel heb zijn nadeel 😄

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #320 Gepost op: 31-12-2013 17:16 u »

Tags: