REDEX

Gestart door wim, 11-01-2005 12:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Zo die kleine hoeveelheid zit sinds gisteren in de fles.
troebel, nog lang niet uitgegist dus goed in de gaten houden hoe het verloopt, geen zin in scherven.
Maar de smaak is ondnks de opeenstapeling van brouwfouten toch niet verkeerd.
Dus 80 munich 20 Carared werkt maar ik ga toch iets Special B toevoegen aan het recept voor een donkerdere kleur en diepere smaak.
hopextract en hopolie. Nu gewoon wat geisomeerd extract gedruppeld zonder precies te bereken, dus de bitterheid ligt iets te hoog. Maar het is wel een mooie hopsmaak/aroma en dat nog wel gebruk makend van de olie die ik het minst beoordeeld had (genaamd HOPPY)
Gist tja die Brewfermkorrels. Dat wordt een Windsor.
Di heeft zeker potentie een mooi bier te gaan worden die REDEX.

Als een fles het overleeft neem ik t mee naar de brouwdag om een beetje te (laten) proeven.

:degroeten:

Wim

Titus

Citaat van: Edwin op 17-01-2005  13:22 uDelta leverde zijn gisten al niet meer toen ikzelf begon met brouwen. Veel oudere recepten gaan uit van de Delta-gisten, zoals nu vaak Wyeast gebruikt wordt. Delta-X schijnt bijvoorbeeld een fantastische gist te wezen. Maar...niet meer te verkrijgen, vandaar mijn vraag.

Edwin

Heren brouwers,
Ook ik heb interesse in andere delta gisten (Delta E reeds in bezit). Met name Delta V en X.
Zijn er brouwers die deze gist via schuine buis of in glycerol in vriezer in bewaring hebben?? en zo ja is het dan mogelijk om deze gist voor wellicht meerder liefhebbers (zelf) over te enten?

greetz, Titus
 :proost2:

wim

Oke hier is het basis recept waar ik vanuit wil gaan.

iets zwaarder omdat er gevraagd wordt een deel wort af te staan voor een clubfust dus waarschijnlijk wordt het iets meer, maar minder zwar, dit recept gaat dus mee als basis.

Er is Perle aanwezig dat ik wil wat meekoken voor de eiwitneerslag en de aroma's zijn mooie meegenoemen (FWH)

Maischschema denkelijk zeer eenvoudig, inmaischen op 66GrdC en dan zakt de temp naar plm 63 dus vervolgens weer verhogen naar 66, daar laten tot Jodiumtest en vervolgens verwarmen naar 75 en filter erin, bezinken en spoelen met water van 85GrdC tot een volume van 27 liter in de pan. Half uur koken, koelen en filteren. Hopextract erbij, Windsor gist, 2.3Gr FermaidK en vat dicht.

10Ml 6% geisomeerd extract moet het doen lijkt me.
Een halve aroma tab (voldoende voor 25L) Als hop.

A ProMash Recipe Report

AHA Style and Style Guidelines
-------------------------------

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         6.60
Anticipated OG:          1.076    Plato:             18.33
Anticipated SRM:          22.6
Anticipated IBU:           6.6
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             30    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   21.62    L
Pre-Boil Gravity:      1.070    SG          17.04  Plato

Formulas Used
-------------


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
 72.7     4.80 kg.  Munichmout 20 - Dingemans     België         1.037      8
 24.2     1.60 kg.  Carared - Weyermann           Duitsland      1.036     30
  3.0     0.20 kg.  Special B (Cara 400) - Dingem België         1.032    203

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Hallertau Perle                   Whole    ?3.90?   6.6  30 min.


Yeast
-----

  Windsor korrel


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     6.60

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

wim

OKE dus geen Perle want de niet geisomeerd extracten zijn binnen:


Hallertauer niet geisomeerd extract voldoende voor 45L Engels product (Ritchie)
Kleur licht oranje

Whitebread Golding niet geisomeerd extract voldoende voor 10Gallon Engels product (Ritchie)
Kleur oranje

Northern Brewer niet geisomeerd extract voldoende voor 10Gallons Engels product (Ritchie)
Kleur oranje

Strylan Goldings niet geisomeerd extract voldoende voor 10 gallonsL Amerikaans product (Gordon Brew)
Kleur licht bruin

Enkel op de hallertauer staat een tht datum en wel maart 2005
Nu is Hallertauer een mooie hop, zowel aroma als bitterheid dus ik denk dat ik deze maar mee ga koken het halve uur.
14 ml wat voldoende zou moeten zijn voor 22.5l en dat ligt wel heel dicht bij wat ik wil gaan brouwen.
Nu is een half uur warschijnlijk te kort om lles te isomeren.
Wat zou ongeisomeerd extract doen? Neerslaan, zou je er iets van merken in de smaak?

:degroeten:

Wim

cornel

Hoi Wim,

Heb Je de REDEX al gebrouwen?
Indien ja,hoe is Je ervaring met de hopextracten.
Schuimende groeten :degroeten:
Cornel

wim

ja het is gebrouwen.
Inderdaad erg snel klaar, (van 09.30 tot 12.34)
De ongeisomerd extracten zorgde voor mooie uitvolkking van eiwiten. dus dat was mooi.
een halve aromatab en 7 ml geisomeerd extract gebruikt. Uit het watrslot stegen mooie, bekende geuren op, waaronder zoch ook duidelijk hopgeuren bevonden.)
Gezien de activiteit ga ik snel lageren en dan gelijk meten en proeven, ben erg benieuwd.
Lastig hoor hoeveelheid geisomeerd extract bepalen, het ongeisomeerde extract isomeerde natuurlijk ook dus vandaar dat ik 7ml heb gedaan ipv 10.

Maar kan haast niet wachten met lageren, dan kan ik nl het maatglas proeven.
En dan komt er natuurlijk een voorlopige smaakimpressie.

:degroeten:

Wim

SiriS

Wim,

De HopAromaTabs Generic zijn per tablet voldoende voor 100l (=1hl) bier. Hoeveel windsor gist heb je gebruikt en bij welke temperatuur vind de hoogdgisting plaats?

Groet, SiriS

wim

Oke een update

Peter 1/2 tablet gebruikt zeker niet teveel.
1 zakje mvolgens de regels gehyrateerd en aan het hydratatiewater 2.3gr FremaidK toegevoegd.
Temp is ongeveer 21GrdC.

Het waterslot is al enige tijd stil en aangezien ik vandaag twee batches wilde bottelen zou daarna mijn 25L gistfles vrij zijn voor de lagering, ging ervan uit dat het al zo laag was qua sg dat er wellicht ook gebotteld zou kunnen worden.

Wijze Raet2 gebotteld. Schitterend rode kleur, echt alleen maar rood  :hoera:. Helaas maar tien liter.
Heel vreemd,, hij ging de lagering in met 1017 met geen gist, enkel de gist in suspentie. (gist vier dagen T58 en daarna S04) Nu was er weer een gistkoek op de bodem en helder bier doch het sg was 1016, balen, maar ja veel cara mouten gebruikt dus het kan kloppen. Helemaal omdat mijn Wijze Raet3 met ongeveer hetzelfde recept ook op 1016 zit nu) Maar goed 5.5gr suiker  /l toegevoegd en een half zakje ongehyrateerde T58.
LBottelen liep niet lekker omdat ik op drie verschillende verdiepngen spullen bij elkaar moest sprokkelen en de ruimte van mijn oude brouwkamer (nu babykamer) zeker mistte. Laat begonnen en erna geen zin meer in de Wijze Raet3 bottelen, dat komt morgenavond, nu staat alles klaar. was ook erg moe vandaag.
Tegenvaller was dus tevens dat die WR3 ook op 1016 is blijven hangen, dezelfde mooie kleur en een goede smaak, maar 1017 vind ik toch hoog (troost, het zal wel weer door het gebruik van de caramouten komen.)

Maar ik heb dus ook de REDEX gemeten en geproefd. Erg zoet maar das niet zo vreemd want het sg is 1030 :'(
1030 HUH
 Hij was nog zeer troebel. De hop was aangenaam, niet extreem bitter en de aroma's waren aanwezig maar niet alles overheersend dus een halve tablet voor 20 liter is prima. Qua hopextracten lijkt dat in ieder geval wel prima te verlopen, enkel nog wachten op de schuimhoudbaarheid en gushing, maar goed daarvoor moet de sg eerst nog een stuk omlaag.

Morgen Wijze Raet3 bottelen zoals gezegd. Geen T58 meer dus dat wordt s04, dan weet ik in ieder geval zeker dat ie niet opeens nog veel lager uitkomt en ik bommetjes maak.
Wederom g ik maar een half zakje gebruiken.
Na bottelen is dus eindelijk de ruimte vrij voor lagering van de REDEX en ach aangezien ik dan toch nog een zakje S04 voor de helft over heb zal ik het netjes hydrateren er nog wat fermaidK bij doen (1.7Gr) en dan zullen we wel zien hoe het gaat met de REDEX. Ik ga na het overhevelen en vermenging van de gist, als ales plm 60 minuten in de fles zit wel even 0.3l aftappen en in een klein lab flesje vn 0.5l laten vergisten onder flink roeren en nog wat warmer. een zien hoe laag het eigenlijk kan worden.

Jammer nu kan ik nog geen kombucha maken en total onverwacht.

De smaak van alle drie de bieren is trouwens erg goed, ondanks het zoetje van de REDEX, maar kijken of er nog wat verder  vergist kan worden.

:degroeten:

Wim.

wim

WR3 is in de fles. volgens mij een mooie dubbel.

Nu wil ik beschaamd toegeven dat ik van de REDEX niet heb gemeten wat het SG was. Maar ik dacht dat reken ik wel terug.
Ergens heb ik een formule liggen en dan meet ik sg, kook de helft weg. aanvullen met demiwater tot origineel nivaeu en opnieuw meten. Formule over de warden en je wet hoeveel alcohol. even kijken in het excelsheetje wat de Sg zou moeten zijn om bij de bekende FG uit te komen op dit prcentage en je weet hoe het zit,

Nu heb ik bij het brouwen van de REDEX meer mout gebruikt dan ik in eerste instantie wilde. en ver over demax van mijn ketels. vervolgens met te weinig water gespoeld dus waarschijnlijk is de REDEX dermate zwaar dat ik eigenlijk nog aan moet lengen.
Kan dit wel voor lagering.

Er komt overigens een REDEX2 warbij ik het wel goed ga meten en wel goed ga spoelen.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.