Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gevraagd: telkamer  (gelezen 9942 keer)

Offline 12345

• Super lid
  • Land: nl
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
Re: Gevraagd: telkamer
« Reactie #25 Gepost op: 21-01-2013 19:51 u »
Instrulabo vraagt voor een telkamer met donkere lijnen iets van 47 Euro, helaas komt daar dan orderkosten van 15,- bij. Dat vind ik niet in verhouding.

Misschien is dit iets
http://www.msg-praxisbedarf.de/websale7/?shopid=msg&act=product&prod_index=MEG621005&cat_index=144%2d2751&otp1=factfinder

Kost 28,26.
Verzendkosten naar Nederland 7,14

Alleen nog even vragen hoe diep ze zijn: 0,1 of 0,2

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 21-01-2013 20:40 u »
Bürker Turk is goed. :)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 21-01-2013 22:33 u »
Nee, het geeft een vorm van schijnnauwkeurigheid.
Je hebt ca. 2-3 significante cijfers in je resultaat.
Meer dan een orde van grootte geeft het niet, vandaar dat er in wetenschappelijke setting vaak in 10Log getallen gewerkt wordt. :)

Tja, de nauwkeurigheid is inderdaad "naatje".

1) Je kunt een sample nemen uit de erlenmyer terwijl die op de roerder staat. Maar het idee dat je dan in die erlenmyer een gelijke verdeling hebt, lijkt me eerder wensdenken.
2) Het inbrengen in de telkamer is ook een ramp. Er zijn (las ik) allerlei methodes voor bedacht, de een nog erger dan de andere. Het schijnt dat de meeste gist vrij snel na het inbrengen vlakbij de inbrengplek neerslaat als je gebruik maakt van de capillaire werking. Maar opdruppelen schijnt nog erger te zijn.
3) Een methyleenblauw kleuring geeft meestal een te optimistisch beeld. Cellen die al lang dood zijn, nemen geen methyleen meer op dus tel je als 'gezond'.
4) En dan maar hopen dat je een beetje goed telt.

Als foutmarge moet je (las ik ergens) een factor 2 tot 3 aanhouden. Dus ca 50% tot 200% van wat je meent waar te nemen?
En misschien betekent "een factor 2 tot 3" zelfs dat de werkelijkheid 33% tot 300% kan zijn van wat je denkt waar te nemen.

Bron:
Het tellen van bloedcellen door E. Florijn, semi-arts, en G. Smits, chem. drs.
15 november 1947 (!)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 28-01-2013 10:25 u »
Volgens mij heeft de telkamer die ik besteld heb geen klemmen die het dekglaasje vasthouden: is dat erg?

Ik heb gewone dekglaasjes, moeten er speciale op?

Alvast bedankt!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #29 Gepost op: 28-01-2013 14:09 u »
Volgens mij is dat geen probleem. Als het goed is, zuigt hij zich vast dmv cappilaire werking. :)

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 28-01-2013 15:08 u »
Okay, bedankt.
Ik heb gelezen dat je Newtonringen moet zien op de plaats van de 'dijkjes' waar de dekplaat op ligt. Dan zou hij zelfs min of meer vastgeplakt moeten zitten ...

Offline 12345

• Super lid

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #32 Gepost op: 28-01-2013 17:16 u »
Volgens mij heeft de telkamer die ik besteld heb geen klemmen die het dekglaasje vasthouden: is dat erg?
Even langs je neus wrijven zodat je vingers vet worden dit aan de balkjes smeren waar je dekglaasje op komt. Dekglaasje rustig erop duwen. Als het goed is zie je regenboog ringen op het contact vlak. Nu weet je zeker dat de diepte juist is. Vullen met behulp van capillaire werking en tellen maar. :D

Tags: