Verschil rims / herms

Gestart door gert-jan, 18-01-2013 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gert-jan

Even wat vragen.

Kan iemand mij goed uitleggen hoe het herms en rims systeem werkt en wat zijn de verschillen. En waarom kies je voor of rims of herms.

Alvast bedankt.

Gert-Jan

jelle

Met de HERMS verwarm je dmv een warmtewiselaar met jou spoelwater de maisch.
Dan moet je dus tijdens het maischen al het benodigde water warm maken en houden.

Met een RIMS verwarm je de maisch met een naast de maichkuip opgesteld verwarmingselement en verwarm je dus alleen het maischwater, net voor het spoelen het spoelwater.

Beide systemen werken met een pomp.


RobinB

Citaat van: jelle op 18-01-2013  21:23 uMet een RIMS verwarm je de maisch met een naast de maichkuip opgesteld verwarmingselement en verwarm je dus alleen het maischwater, net voor het spoelen het spoelwater.
Of direct gestookt op gas of elektrisch. :)

gert-jan

Duidelijk.

Bedankt.

gert-jan

beermenke

Hallo,
ik heb een "kleine" herms ca 8 liter opwarmwater en dit opwarmwater wil ik op hoger temperatuur brengen om mijn maischwater van 12 liter sneller op te warmen. Het wort loopt dus door het spiraal met warmer water (75 graden) dan mijn te bereiken doel van 65 graden. Stel ik wil 65 graden halen maar stook het opwarmwater naar 70 graden. Nu mijn vraag: is dit warme 75 graden water nadelig voor het wort tijdens het maischen. Ik stop uiteraard met verwarmen als mijn maischketel 65 graden bereikt heeft.
Alvast bedankt voor de reactie.

12345

Ik heb een RIMS dus misschien kan ik wat over het nadeel van een Rims zeggen. En dat is de temperatuurbeheersing. Hoewel je het vocht onder de filterplaat wegpompt naar boven toe, is de temperatuur onder de filterplaat toch meestal hoger dan in het beslag. Logisch, want je verhit onder de bodem. Daarom is het ook verstandig om de temperatuur onder de filterbodem te meten. Want als je bijv. het beslag mooi op 71 ºC hebt en het is onder het filter stel bijv. 76 ºC, dan wordt het toch wel eng.

Het duurt een hele tijd voordat de temperatuur boven en beneden gelijk zijn.

Het is qua warmtehuishouding ook een nogal vreemd systeem: je hebt een kleine kamer (bijv. 2 liter) die je verwarmt en in serie daarmee een grote kamer (bijv 26 liter + 7 kg mout) waar je die warmte naartoe transporteert. Maar die warmere vloeistof heeft wel een minuut of 5 - 6 nodig voordat hij helemaal door het beslag heen is. Een traag systeem dus (in thermisch opzicht) en dan heb je ook nog altijd wat convectie door het filter naar boven toe.

Ik heb mijn Rims nu geautomatiseerd met een Auber programmeerbare PID en ik heb de sensor onder de filterplaat zitten en los daarvan ook nog een TC10 in het beslag gestoken gewoon om daar de temp. te meten. Ik meet en regel dus op de meest kritische plaats: tussen bodem en filterplaat. En je ziet dan de temperatuur van het beslag daar langzaam achter aan hobbelen. Ga je op de temperatuur van het beslag regelen, dan heb je kans op aangebrand bier.

Ik begrijp dat een RIMS vrij zeldzaam is en dat de meesten een HERMS hebben. Ik heb met een HERMS geen enkele ervaring dus ik mag er niets over zeggen. Maar ik denk dat alles zijn voor en zijn tegen heeft.

RobinB

Alle Braumeisters zijn ook RIMS', dus dan neemt het aantal al gauw toe. :)

John

Ik denk dat voor ons hobbybrouwers de manier om de temperatuur zo constant en homogeen mogelijk te houden het beste lukt door je het leplazerus te roeren...  Ik ben in bezit van herms: temperatuur regelen gaat redelijk maar dat die overal in het beslag hetzelfde is lijkt me sterk...

12345

Citaat van: John op 26-09-2013  16:16 uIk denk dat voor ons hobbybrouwers de manier om de temperatuur zo constant en homogeen mogelijk te houden het beste lukt door je het leplazerus te roeren...  Ik ben in bezit van herms: temperatuur regelen gaat redelijk maar dat die overal in het beslag hetzelfde is lijkt me sterk...

Nu de mop: ik roer helemaal niet! (nouja, alleen even na het storten om de klonten op te lossen).
De pomp stuurt de vloeistof door de mout en dat komt in de plaats van het roeren. Dat werkt met een HERMS ook heel goed (van RobinB geleerd). Eerst 10 minuten een filterbed laten vormen en dan de pomp aan. Ik heb een rendement van 88% dus dan denk ik toch dat dit een goede methode is om zetmeel en suikers uit de mout te krijgen.

Overigens heeft volgens mij Henielma hier ooit geschreven dat in een HERMS de temperatuur van het beslag heel redelijk hetzelfde is.
Dat is met een RIMS ook het geval: de temperatuur in het beslag is heel redelijk hetzelfde: alleen de temperatuur onder de filterplaat kan gevaarlijk stijgen als je die niet in de gaten houdt.

John

Citaat van: 12345 op 26-09-2013  16:36 uNu de mop: ik roer helemaal niet! (nouja, alleen even na het storten om de klonten op te lossen).
De pomp stuurt de vloeistof door de mout en dat komt in de plaats van het roeren. Dat werkt met een HERMS ook heel goed (van RobinB geleerd).

Overigens heeft volgens mij Henielma hier ooit geschreven dat in een HERMS de temperatuur van het beslag heel redelijk hetzelfde is.
-ik roer ook niet: dat is exact wat ik bedoel, bij herms/rims is dat ook niet gebruikelijk, denk alleen dat de manier van roeren vwb warmteregulering in het beslag mij het meest efficiënt lijkt.
-ik heb niet gezegd dat de temp. niet homogeen is, zet er alleen vraagtekens bij.

Henielma

Citaat van: 12345 op 26-09-2013  16:36 uOverigens heeft volgens mij Henielma hier ooit geschreven dat in een HERMS de temperatuur van het beslag heel redelijk hetzelfde is.

Dat kan ik me niet herinneren. Dat heb ik in ieder geval niet uit eigen ervaring want ik heb geen HERMS maar gebruik een automatisch roerwerk. Met zo'n roerwerk is overigens een heel eenvoudig systeem dat heel dicht bij de manier blijft waarmee op grote schaal gebrouwen wordt.

Wel heb ik meerdere malen aangegeven dat de temperatuur in een gistvat tijdens de vergistingspiek homogeen verdeeld is. Misschien ben je daarmee in de war.

12345

Okay Hans, sorry, zal ik me vergist hebben.

Om terug te gaan naar Herms/Rims: ik vraag me af waar de gebruikers daarvan de temperatuur meten? Ik denk (maar weet niet zeker) in het beslag. Toch zou ik zelf, als ik een Herms had, bij wijze van spreken  ;) niet rustig kunnen slapen als ik niet wist wat de temperatuur in de spiraal zou zijn.

Want stel dat je de temperatuur van het beslag te laag vindt, Dan ga je dus de temperatuur van het watervat met de spiraal erin verhogen, maar stel dat je dat te fanatiek doet: het kost zeker 5 minuten voordat je dat terugvindt in je beslag-temperatuur en in die tijd kan de temperatuur in de spiraal toch aardig oplopen. Dus zelf zou ik dan een sensor in de spiraal hangen (of in een T-stuk in de retourleiding vlak daarbij) en op grond van die meting gaan regelen. Verder zou ik ook een sensor in het beslag hangen maar dan alleen om kritisch te volgen. En feitelijk heb je bij een Herms dan dezelfde situatie als bij een Rims, alleen kan het bij een Rims meer uit de hand lopen als je niet uitkijkt.

Toch denk ik, dat als je bij een Herms hier helemaal niet naar omkijkt je de kans hebt dat periodiek de temperatuur in de spiraal te hoog oploopt en ik denk dat je dan enzymen "vermoordt"  ;)  Dat zou volgens mij terug te zien zijn in een lager rendement.

Verder: een Herms heeft als nadeel dat de bouw wat duurder is: je hebt die spiraal nodig en ook een zwaardere pomp. Bij mij doet het MD-10'tje het prima, maar daar zul je bij een Herms niet mee wegkomen, denk ik, omdat die spiraal veel weerstand biedt. Maar het voordeel is een minder kritische warmtehuishouding.

12345

Citaat van: John op 26-09-2013  17:11 u-ik roer ook niet: dat is exact wat ik bedoel, bij herms/rims is dat ook niet gebruikelijk, denk alleen dat de manier van roeren vwb warmteregulering in het beslag mij het meest efficiënt lijkt.
-ik heb niet gezegd dat de temp. niet homogeen is, zet er alleen vraagtekens bij.

Ik heb wel links en rechts en onder en boven in mijn beslag gemeten maar ik herinner me niet dat ik grote verschillen heb gezien. Ik elk geval niets om wakker van te liggen. Ik vond het zo onbelangrijk dat ik het me niet eens meer precies herinner. Minder dan een halve graad, dacht ik. Maar totaal homogeen natuurlijk ook weer niet.

Albertus

In mijn HERMS meet ik op drie plaatsen.
Bovenin de maisch en bijna onderin, ik zie dan ook tijdens de opwarmfase dat de temperatuur bovenin hoger is dan onderin. Ook heb ik zo enige kijk op een homogene temperatuur in het maischvat.
Daarnaast meet ik de temperatuur van het warmwatervat zodat die niet veel hoger is dan de te bereiken temperatuur.

Bert

John

Citaat van: Albertus op 26-09-2013  19:36 uDaarnaast meet ik de temperatuur van het warmwatervat zodat die niet veel hoger is dan de te bereiken temperatuur.
Idem. Bij mijn installatie zorg ik ervoor dat het warmwatervat enkele (2-3) graden hoger is omdat ik wat warmte verlies in de slangen. Hoeveel het temp. verschil in warmwatervat moet zijn heeft ook te maken met lengte, diameter en lengte van spiraal en hoe snel je het wort rondpompt...

RobinB

Ik stuurde de temperatuur in mijn HERMS altijd op het warmwatervat. Ik heb destijds wat gemeten in het midden van het  maischvat en vond 2 graden verschil tussen warmwatervat en maischvat.
Uiteraard moet je we blijven meten in het maischvat, maar ik stelde het warmwatervat dan op 2 graden boven de doeltemperatuur in het maischvat in. :)

12345

Helder allemaal. Bij een HERMS kun je de watertemp. 2 - 3 graden hoger instellen dan de gewenste beslagtemp. en dan wordt de temp. in de spiraal 1 - 2 graden of zo hoger en dat is alleszins acceptabel. Kan niet fout gaan als je het zo doet. Als je het maischen bij een Herms wilt automatiseren zou je dus van een sensor in het watervat kunnen uitgaan. Zelf zou ik de sensor in een T-stuk vlak na de spiraal plaatsen maar jullie oplossing werkt eigenlijk net zo goed. Bij een Rims is het allemaal een stuk kritischer, mi. móet je dan de temp. onder de filterplaat meten om ongelukken (verbranden) te voorkomen. Volgens mijn ervaring moet je die temp. níet hoger instellen dan de gewenste beslagtemp. : na verloop van tijd krijgt het beslag dezelfde temperatuur.

orangeloo

In mijn HERMS zat ik eerst op 6 graden verschil tussen warm watervat en beslag ( in het midden van het beslag gemeten)
Onlangs heb ik de gaatjes in mijn broeskop vergroot, waardoor de circulatie (liters per minuut) vergroot is.
Ik meet nu nog maar 4 graden verschil. Dit is wel tijdens het verwarmen, op het moment dat de vlam uit gaat zie ik dat het verschil kleiner wordt.
Mijn maischketel is redelijk goed geïsoleerd, dus ik moet pas na 25 - 30 minuten de vlam weer aanzetten. ^-^
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over een HERMS als het over temperatuurregelingen gaat.
Ik vind dit bij mij vele malen geleidelijker gaan dan de traditionele manier met een directe verwarming en roerstok. :brouwen:

Maar inderdaad wel eens leuk om te meten hoe warm het nu in de spiraal is. Hebben we weer een experimentje de volgende brouwdag.  :nut:

 

orangeloo

Citaat van: gert-jan op 18-01-2013  20:55 uEven wat vragen.

Kan iemand mij goed uitleggen hoe het herms en rims systeem werkt en wat zijn de verschillen. En waarom kies je voor of rims of herms.

Alvast bedankt.

Gert-Jan

Nu nog even de beginvraag...
Hier een kleine duidelijke uitleg.

12345

Citaat van: orangeloo op 27-09-2013  00:18 uIn mijn HERMS zat ik eerst op 6 graden verschil tussen warm watervat en beslag ( in het midden van het beslag gemeten)
Onlangs heb ik de gaatjes in mijn broeskop vergroot, waardoor de circulatie (liters per minuut) vergroot is.
Ik meet nu nog maar 4 graden verschil. Dit is wel tijdens het verwarmen, op het moment dat de vlam uit gaat zie ik dat het verschil kleiner wordt.
Mijn maischketel is redelijk goed geïsoleerd, dus ik moet pas na 25 - 30 minuten de vlam weer aanzetten. ^-^
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben over een HERMS als het over temperatuurregelingen gaat.
Ik vind dit bij mij vele malen geleidelijker gaan dan de traditionele manier met een directe verwarming en roerstok. :brouwen:

Maar inderdaad wel eens leuk om te meten hoe warm het nu in de spiraal is. Hebben we weer een experimentje de volgende brouwdag.  :nut:
Nou, ik vind 4 - 6 graden verschil in het water nogal veel ... dan zou het in de spiraal periodiek tot wel 3 - 5 graden warmer kunnen zijn dan de gewenste temp. van het beslag. Dus als je het beslag 71 ºC wilt, zou het in de spiraal wel 74 - 76 ºC kunnen worden. Dat ligt toch wel griezelig dicht bij exit enzymen. Ik denk dat je dan een deel van je enzymen kwijt raakt  :'( 

Hier een schetsje om de temp. in de spiraal te meten, of althans: zo dichtbij mogelijk mbv. een T-stuk vlak achter de spiraal.



12345

Citaat van: orangeloo op 27-09-2013  00:23 uNu nog even de beginvraag...
Hier een kleine duidelijke uitleg.
Goeie die Emiel. Heeft ook een mooi verhaal over PID-controllers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.