Het ging een beetje uit de losse pols, maar ongeveer:
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Runder- of kippenbouillon (± 70 ml geloof ik)
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie
Stevig deegje van maken, koekjes vormen en 20 minuten bakken op 180-200°c tot ze behoorlijk hard zijn. Knoflook is blijkbaar ook goed voor ze.
Is redelijk lang houdbaar in een luchtdichte trommel en zijn honden waren er dol op!
Mark.
Dit recept doe ik ook ongeveer, maar dan vaak zonder ei, bouillon, en ipv de olijfolie doe ik vaak zonnebloemolie. Ook voeg ik een of twee kopjes pindakaas toe, zorg er wel voor dat je pindakaas zonder xylitol gebruikt. Van die "pure pinda" meuk werkt ook. Onze hond zou een moord plegen voor deze koekjes.
Als je er voor zorgt dat de koekjes goed dun zijn kan je ze eerst 20 a 30 minuten bakken op 180C, en daarna nog 2 uur bakken op 110C om ze goed droog te krijgen, dan gaan ze heel lang mee. Als je die laatste stap niet doet blijven ze te nat en gaan ze na een dag of 5 schimmelen (ik spreek uit ervaring).
Verder probeer ik al een tijdje een goed brood te maken van natte bierbostel, maar tot op heden is dat nog niet gelukt, ik heb de juiste hoeveelheden nog niet gevonden om tot een mooi deeg te komen. In plaats daarvan droog ik het bostel in de oven (4 a 5 uur op 80C bovenin de oven, regelmatig even doorscheppen, daarna goed malen in een staafmixer oid). Dan vervang ik een deel van het meel met evenveel aan droog bostel. Dat geeft altijd een mooi brood.
Met deze twee dingen lukt het me altijd om toch zeker de helft van mijn bostel te hergebruiken.