Wat doe je met je bostel?

Gestart door Jacques, 12-02-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

crazyjopje

Citaat van: BrouwMark op 10-12-2017  20:43 uIk maakte er wel eens hondenkoekjes van voor mijn werkgever. Daar kreeg zijn hond een mooie glanzende vacht van blijkbaar.
Mag ik vragen hoe je dat doet? Misschien ga ik het dan ook eens proberen.

MVg jochem

bjorri

Citaat van: Richard3 op 10-12-2017  20:38 uRwzi kunnen dit niet erg vinden, is juist voeding voor de zuivering, bevat veel organische bestandsdelen. Mooie tegenhanger om de andere stoffen af te breken.
Je hebt gelijk. Ik verzon vanmorgen opeens dat ik een zuiveringtechnoloog in mijn netwerk heb zitten en heb je antwoord laten bevestigen. Voor de rioolzuivering is het geen enkel probleem. Wel oppassen dat je wc niet verstopt raakt. Daar ben ik echter niet zo bang voor. Het spul klontert niet erg. In porties is het met een paar keer spoelen is het zo weg. Verzin nu net dat het koelwater er wel achter aan kan door de wc, dan is het riool weer leeg van binnen.

Scheelt een hoop gezeul door huis en schimmel in de vuilcontainer.

BrouwMark

Citaat van: crazyjopje op 11-12-2017  13:18 uMag ik vragen hoe je dat doet? Misschien ga ik het dan ook eens proberen.

MVg jochem

Het ging een beetje uit de losse pols, maar ongeveer:
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Runder- of kippenbouillon (± 70 ml geloof ik)
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie

Stevig deegje van maken, koekjes vormen en 20 minuten bakken op 180-200°c tot ze behoorlijk hard zijn. Knoflook is blijkbaar ook goed voor ze.

Is redelijk lang houdbaar in een luchtdichte trommel en zijn honden waren er dol op!

Edit/extra: hij nam het ook wel eens mee naar huis om door het natvoer van de honden te roeren, dat scheelde weer blikken kopen. Niet teveel neem ik aan.

Mark.

crazyjopje

Citaat van: BrouwMark op 11-12-2017  15:04 uHet ging een beetje uit de losse pols, maar ongeveer:
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Runder- of kippenbouillon (± 70 ml geloof ik)
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie

Stevig deegje van maken, koekjes vormen en 20 minuten bakken op 180-200°c tot ze behoorlijk hard zijn. Knoflook is blijkbaar ook goed voor ze.

Is redelijk lang houdbaar in een luchtdichte trommel en zijn honden waren er dol op!

Mark.
Bedankt ga het eens proberen!

jaapz

Citaat van: BrouwMark op 11-12-2017  15:04 uHet ging een beetje uit de losse pols, maar ongeveer:
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Runder- of kippenbouillon (± 70 ml geloof ik)
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie

Stevig deegje van maken, koekjes vormen en 20 minuten bakken op 180-200°c tot ze behoorlijk hard zijn. Knoflook is blijkbaar ook goed voor ze.

Is redelijk lang houdbaar in een luchtdichte trommel en zijn honden waren er dol op!

Mark.

Dit recept doe ik ook ongeveer, maar dan vaak zonder ei, bouillon, en ipv de olijfolie doe ik vaak zonnebloemolie. Ook voeg ik een of twee kopjes pindakaas toe, zorg er wel voor dat je pindakaas zonder xylitol gebruikt. Van die "pure pinda" meuk werkt ook. Onze hond zou een moord plegen voor deze koekjes.

Als je er voor zorgt dat de koekjes goed dun zijn kan je ze eerst 20 a 30 minuten bakken op 180C, en daarna nog 2 uur bakken op 110C om ze goed droog te krijgen, dan gaan ze heel lang mee. Als je die laatste stap niet doet blijven ze te nat en gaan ze na een dag of 5 schimmelen (ik spreek uit ervaring).

Verder probeer ik al een tijdje een goed brood te maken van natte bierbostel, maar tot op heden is dat nog niet gelukt, ik heb de juiste hoeveelheden nog niet gevonden om tot een mooi deeg te komen. In plaats daarvan droog ik het bostel in de oven (4 a 5 uur op 80C bovenin de oven, regelmatig even doorscheppen, daarna goed malen in een staafmixer oid). Dan vervang ik een deel van het meel met evenveel aan droog bostel. Dat geeft altijd een mooi brood.

Met deze twee dingen lukt het me altijd om toch zeker de helft van mijn bostel te hergebruiken.

Rich

Ik heb hier een growkit staan van 'Rotterzwam', daar moet koffiedik in, zou denk ik ook perfect gaan met bostel. Je moet bij die hoeveelheden dan wel erg van paddenstoelen houden :)

brouwerwaldonk

Vroeger deed ik een bakschaal vol met een laag van 5 cm bostel in de oven op 150 °C tot die helemaal droog is.
Dan door een graanmolen fijnmalen, is daarna heel lang houdbaar in glazen bokalen. Bij het broodbakken deed ik 2 à 3 grote soeplepels in 3 kg bloem en bakte zo wekelijks mijn broden. Prima voor de stoelgang, en het zou misschien ook cholesterol verlagend werken.

DJ

Ik geef het aan de lokale sportvissers die op karper vissen, die zijn er dol op en ze worden er behoorlijk dik en zwaar van.
ze mengen het met hennep of andere zaden en zitten niet zolang als andere vissers het vangen gaat behoorlijk snel.

Maar dat brood bakken lijkt me ook wel wat.
ga het toch eens proberen.

jackodb

Zojuist met 1 kg bostel ongeveer 50 koekjes gemaakt. Heerlijk.

Met dit recept:
https://www.bierista.nl/biernieuws/actueel/bierbostelkoekjes-bibi-boom/

Helaas waren de extra ingrediënten daarna op. De overige 4 kg in de vriezer voor later.

joenedu

Citaat van: jackodb op 07-10-2018  20:03 uZojuist met 1 kg bostel ongeveer 50 koekjes gemaakt. Heerlijk.

Moet het bostel eerst nog in de blender of heb je het zo gebruikt?

MartijnNOP

Citaat van: DJ op 15-12-2017  13:18 uIk geef het aan de lokale sportvissers die op karper vissen, die zijn er dol op en ze worden er behoorlijk dik en zwaar van.

Prachtig. De vissen zelf krijgen ook nog wat?  ;)

Hier gaat het naar de 6 krielkipjes

jackodb

Citaat van: joenedu op 07-10-2018  20:36 uMoet het bostel eerst nog in de blender of heb je het zo gebruikt?

Ik heb 't niet in de blender gedaan. De koekjes lijken dan nog het meest op een soort extra grof volkoren koekjes.

De baktijd is wel belangrijk. De bostel is vochtig. Iets te kort, en het worden zompige koekjes. Iets te lang, en ze worden zwart.
In tegenstelling tot het recept bak ik ze op 200 graden.

Het recept spreekt over bolletjes maken en plat drukken, maar ik krijg niks anders dan een soort papje. Ofwel, met een lepel heb ik porties pap (ongeveer een halve lepel) op een bakvel gelegd.
Dat ziet er niet echt lekker uit? Maar het meeste vocht wordt er toch wel uitgebakken.

hansHalberstadt

Wij maken er thuis soms bostelbrood van.
15-20% bostel, 80-85% bloem, gist en wat Bruschetta kruidenmix van de Xenos.
Niet teveel bostel tov bloem, anders wordt het klef.

joenedu

Citaat van: jackodb op 07-10-2018  22:41 uIk heb 't niet in de blender gedaan. De koekjes lijken dan nog het meest op een soort extra grof volkoren koekjes.

De baktijd is wel belangrijk. De bostel is vochtig. Iets te kort, en het worden zompige koekjes. Iets te lang, en ze worden zwart.
In tegenstelling tot het recept bak ik ze op 200 graden.

Het recept spreekt over bolletjes maken en plat drukken, maar ik krijg niks anders dan een soort papje. Ofwel, met een lepel heb ik porties pap (ongeveer een halve lepel) op een bakvel gelegd.
Dat ziet er niet echt lekker uit? Maar het meeste vocht wordt er toch wel uitgebakken.

Bedankt, binnenkort maar eens proberen!

beermenke

Een bevriende bakker waar ik soms samen mee brouw neemt de bostel mee en bakt er brood van. Hij is momenteel op vakantie.
Ik wil de bostel bewaren voor hem en heb de bostel ingeweckt. Glazen potten gevuld en verhit tot 90 graden. Gewoon geprobeerd als experiment. Ik ben benieuwd

Borre

Ik heb altijd moeite met het weggooien. Dus vaak maal ik het bostel in de keukenmachine extra fijn en verpak ik het in porties van 400/500 gram in de vriezer. Ik bak er brood mee (verhouding 1 op 2 met meel), maak er grenola van voor in mijn ontbijtyogurt en dochterlief heeft eens een prijs gewonnen op school met suikerarme, circulaire grenolabars.  :) Recept was gemalen bostel met gehakte rauwe noten en granberries en honing.

Dat werkt voor mijn kleine brouwsels (ik brouw vaak 4 liter), maar voor de grote brouwsels heb je echt te veel graan om zelf weg te krijgen. Soms is de tuin er blij mee, soms de compostbak van kennissen.

Het brood is altijd lekker bij b.v barbeque's of met kruidenboter vooraf. Als echt brood mis je de suiker wel een beetje.

Johan_vL

Afgelopen weekend 120 L pale ale gebrouwen, de bostel is naar een vriend van mij gegaan, die het aan de kippen en varkens voert. Ben heel blij met deze bestemming :-)

Rinus

Citaat van: Borre op 19-10-2019  21:37 uIk heb altijd moeite met het weggooien. Dus vaak maal ik het bostel in de keukenmachine extra fijn en verpak ik het in porties van 400/500 gram in de vriezer. Ik bak er brood mee (verhouding 1 op 2 met meel), maak er grenola van voor in mijn ontbijtyogurt en dochterlief heeft eens een prijs gewonnen op school met suikerarme, circulaire grenolabars.  :) Recept was gemalen bostel met gehakte rauwe noten en granberries en honing.

Dat werkt voor mijn kleine brouwsels (ik brouw vaak 4 liter), maar voor de grote brouwsels heb je echt te veel graan om zelf weg te krijgen. Soms is de tuin er blij mee, soms de compostbak van kennissen.

Het brood is altijd lekker bij b.v barbeque's of met kruidenboter vooraf. Als echt brood mis je de suiker wel een beetje.

Ik heb brood al regelmatig geprobeerd te bakken, in een broodmachine maar het is nog nooit echt een succes geworden. Een goed recept en werkwijze is meer dan welkom.
Ook het recept van de grenola bar ben ik benieuwd naar....

Overigens heb je maar weinig nodig voor brood oid, de rest gaat bij mij ook altijd naar de kippen die zijn er zo mee weg.

beermenke

Ingeweckt om te bewaren geen succes!
Ik had enkele glazen potjes gevuld en dit 10 min op 90 graden ingeweckt.
Was mooi vacuum doch is toch gaan gisten
Deksel staat bol en na openen met veel gesis een vrij aangename geur waarneembaar
Blijkbaar toch gaan gisten doch niet zuur of zo
Toch maar weggegooid
Bewaren in de toekomst dus toch maar weer in de diepvries zoals de bakker t doet die t normaal krijgt

Martijn0172

Ik breng het bostel naar een vriend van mij met een 8 tal kippen. Ik flikker de volledige 20 kilo er bij en het is binnen een paar dagen op. Hiervoor deden we het in kleine porties en gooide we het uiteindelijk op de composthoop. Maar de kippen waren er zo gek op dat ze de composthoop volledig omspitte om alles er uit te halen

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 27-10-2019  18:09 uIngeweckt om te bewaren geen succes!
Ik had enkele glazen potjes gevuld en dit 10 min op 90 graden ingeweckt.

Na 10 minuten is de kerntemperatuur nog niet hoog genoeg waarschijnlijk. In weckrecepten zie je bij 90 graden minimaal wel een half uur. 

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 27-10-2019  22:23 uNa 10 minuten is de kerntemperatuur nog niet hoog genoeg waarschijnlijk. In weckrecepten zie je bij 90 graden minimaal wel een half uur. 
Ja klopt volkomen ik heb jarenlang zelf appelsap gemaakt en ingeweckt dus had beter moeten weten.
Ik ging er vanuit dat gedurende het maischproces al veel richting pasteuriseertemperatuur zou gaan
Niet dus, geen ramp wel weer n leermoment

Gerlachus

Bostel mag je in geen geval gebruiken om brood te bakken voor commerciële doeleinden. De bostel zit vol rommel zoals stro, steentjes en ongedierte en dat wil je niet verkopen.

Maar je mag wel zelf genieten van brood. Heel eenvoudig:

- Broodmix van Koopmans 500g
- 150 - 200 g bostel
- 10 - 15% minder water dan op de verpakking staat (bostel is nogal nat)

Knikker dat in de broodbakmachine en zet 'm op groot recept (800 - 850 gram) en de machine doet de rest. Het resultaat is een mooi brood dat rijk is aan vezels en lekker smaakt. Wegspoelen met een biertje verdient zeker aanbeveling.

P@sc@l

Mijn bostel gaat altijd naar de kippen en geiten, vinden ze heerlijk  :)

Davester

Yep, de kippen hier in de wijk zijn er dol op :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.