Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wat doe je met je bostel?  (gelezen 39468 keer)

Offline crazyjopje

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Wat doe je met je bostel?
« Reactie #125 Gepost op: 11-12-2017 13:18 u »
Ik maakte er wel eens hondenkoekjes van voor mijn werkgever. Daar kreeg zijn hond een mooie glanzende vacht van blijkbaar.
Mag ik vragen hoe je dat doet? Misschien ga ik het dan ook eens proberen.

MVg jochem

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #126 Gepost op: 11-12-2017 14:51 u »
Rwzi kunnen dit niet erg vinden, is juist voeding voor de zuivering, bevat veel organische bestandsdelen. Mooie tegenhanger om de andere stoffen af te breken.
Je hebt gelijk. Ik verzon vanmorgen opeens dat ik een zuiveringtechnoloog in mijn netwerk heb zitten en heb je antwoord laten bevestigen. Voor de rioolzuivering is het geen enkel probleem. Wel oppassen dat je wc niet verstopt raakt. Daar ben ik echter niet zo bang voor. Het spul klontert niet erg. In porties is het met een paar keer spoelen is het zo weg. Verzin nu net dat het koelwater er wel achter aan kan door de wc, dan is het riool weer leeg van binnen.

Scheelt een hoop gezeul door huis en schimmel in de vuilcontainer.

Online BrouwMark

• Vol lid
  • Drinkontbijt!
« Reactie #127 Gepost op: 11-12-2017 15:04 u »
Mag ik vragen hoe je dat doet? Misschien ga ik het dan ook eens proberen.

MVg jochem

Het ging een beetje uit de losse pols, maar ongeveer:
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Runder- of kippenbouillon (± 70 ml geloof ik)
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie

Stevig deegje van maken, koekjes vormen en 20 minuten bakken op 180-200°c tot ze behoorlijk hard zijn. Knoflook is blijkbaar ook goed voor ze.

Is redelijk lang houdbaar in een luchtdichte trommel en zijn honden waren er dol op!

Edit/extra: hij nam het ook wel eens mee naar huis om door het natvoer van de honden te roeren, dat scheelde weer blikken kopen. Niet teveel neem ik aan.

Mark.

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #128 Gepost op: 11-12-2017 15:19 u »
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie

Stevig deegje van maken, koekjes vormen en 20 minuten bakken op 180-200°c tot ze behoorlijk hard zijn. Knoflook is blijkbaar ook goed voor ze.

Is redelijk lang houdbaar in een luchtdichte trommel en zijn honden waren er dol op!

Mark.
Bedankt ga het eens proberen!

Offline jaapz

• Vol lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #129 Gepost op: 11-12-2017 15:30 u »
200 gram bierbostel
100 gram bloem
1 ei
Knoflookpoeder
Scheutje olijfolie

Mark.

Dit recept doe ik ook ongeveer, maar dan vaak zonder ei, bouillon, en ipv de olijfolie doe ik vaak zonnebloemolie. Ook voeg ik een of twee kopjes pindakaas toe, zorg er wel voor dat je pindakaas zonder xylitol gebruikt. Van die "pure pinda" meuk werkt ook. Onze hond zou een moord plegen voor deze koekjes.

Als je er voor zorgt dat de koekjes goed dun zijn kan je ze eerst 20 a 30 minuten bakken op 180C, en daarna nog 2 uur bakken op 110C om ze goed droog te krijgen, dan gaan ze heel lang mee. Als je die laatste stap niet doet blijven ze te nat en gaan ze na een dag of 5 schimmelen (ik spreek uit ervaring).

Verder probeer ik al een tijdje een goed brood te maken van natte bierbostel, maar tot op heden is dat nog niet gelukt, ik heb de juiste hoeveelheden nog niet gevonden om tot een mooi deeg te komen. In plaats daarvan droog ik het bostel in de oven (4 a 5 uur op 80C bovenin de oven, regelmatig even doorscheppen, daarna goed malen in een staafmixer oid). Dan vervang ik een deel van het meel met evenveel aan droog bostel. Dat geeft altijd een mooi brood.

Met deze twee dingen lukt het me altijd om toch zeker de helft van mijn bostel te hergebruiken.

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #130 Gepost op: 11-12-2017 15:32 u »
Ik heb hier een growkit staan van 'Rotterzwam', daar moet koffiedik in, zou denk ik ook perfect gaan met bostel. Je moet bij die hoeveelheden dan wel erg van paddenstoelen houden :)

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #131 Gepost op: 11-12-2017 15:41 u »
Vroeger deed ik een bakschaal vol met een laag van 5 cm bostel in de oven op 150 °C tot die helemaal droog is.
Dan door een graanmolen fijnmalen, is daarna heel lang houdbaar in glazen bokalen. Bij het broodbakken deed ik 2 à 3 grote soeplepels in 3 kg bloem en bakte zo wekelijks mijn broden. Prima voor de stoelgang, en het zou misschien ook cholesterol verlagend werken.

Offline DJ

• Vol lid
« Reactie #132 Gepost op: 15-12-2017 13:18 u »
Ik geef het aan de lokale sportvissers die op karper vissen, die zijn er dol op en ze worden er behoorlijk dik en zwaar van.
ze mengen het met hennep of andere zaden en zitten niet zolang als andere vissers het vangen gaat behoorlijk snel.

Maar dat brood bakken lijkt me ook wel wat.
ga het toch eens proberen.

Tags: