Wat doe je met je bostel?

Gestart door Jacques, 12-02-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renevw

Wat een leuke toepassingen allemaal.

Zelf heb ik nog maar 2 keer gebrouwen maar had wel direct zoiets van wat kan ik hier meer?

De eerste keer heb ik het aan mijn schoonvader mee gegeven voor de ezels. Die bleken het wel lekker te vinden. De tweede keer kwam het er niet van en heb ik het na het uitlekken buiten in de groenen kliko gegooid. Toch zonde...

Waarschijnlijk ga ik donderdag a.s. weer brouwen en breng ik het zelf is bij de ezels. Kijken hoe het bevalt. Het lijkt mij ook interessant er eens brood van te bakken.

Gr,
Rene

_M_M_

Aan de varkens en koeien van een kennis

Eelke

Citaat van: renevw op 27-09-2016  14:10 uWat een leuke toepassingen allemaal.

Zelf heb ik nog maar 2 keer gebrouwen maar had wel direct zoiets van wat kan ik hier meer?

De eerste keer heb ik het aan mijn schoonvader mee gegeven voor de ezels. Die bleken het wel lekker te vinden. De tweede keer kwam het er niet van en heb ik het na het uitlekken buiten in de groenen kliko gegooid. Toch zonde....

Waarschijnlijk ga ik donderdag a.s. weer brouwen en breng ik het zelf is bij de ezels. Kijken hoe het bevalt. Het lijkt mij ook interessant er eens brood van te bakken.

Gr,
Rene

Ik weet niet of het voor ezels wel goed is? Voor paarden is het in ieder geval erg slecht, volgens mij door de eiwitten.

Ik heb het gebracht naar een boerderij hier in de buurt, met bos-varkens. Ik vond het een leuk idee, we hadden er al eens een vleespakket gekocht, en dan de gedachte dat het volgende pakket zou zijn van varkens die mijn bostel gegeten hebben...
Helaas heb ik er niets meer over terug gehoord, dus dan ontbreekt de motivatie wel een beetje om het weer eens langs te brengen...

Gerlachus

Wekelijks heb ik zo'n 80 kilo bostel over (50 kilo mout en de rest vocht) en dat knikker ik in de GFT bak die gratis wordt geledigd. Maar dat is erg zonde natuurlijk.

In het verleden, toen de hoeveelheden een stuk kleiner waren, heb ik de bostel na het afkoelen over de borders van de tuin verdeeld en daarna door de grond geharkt. Onze wijk is gebouwd op kleigrond waar voorheen fruitbomen stonden en de grond is niet geschikt voor bloemen (al 40 jaar niet...) doordat het te hard is. Echter, door het mengen met de bostel is de grond een stuk losser geworden en na het rottingsproces is er een soort humus ontstaan.
Misschien een goed idee voor de tuiniers onder ons. Rotten op een composthoop zal ook wel goed werken, zeker als tussenlaag.

Ik heb het ook eens op Facebook gezet op van die dierenpagina's en gezegd dat men het gratis mocht afhalen voor bijvoorbeeld een kinderboerderij. Een hoop reacties maar niemand komt opdagen. Dat is best vervelend want als de GFT container vol zit, dan zit hij vol. En dan zit een 2e keer brouwen in een weekend er niet in (ik kan 't nog wel even in de ketel laten zitten, maar zoals gezegd riekt dat na een week niet aangenaam).

Mijn konijnen vreten het niet, in tegenstelling tot die op de foto hierboven. Kijken hoe ik ze anders nog vet krijg voor de kerst...  ;D

Fermon

De kippen van mijn overbuurman vinden het heerlijk, dus daar gaat de bostel van mij heen.

renevw

Citaat van: Eelke op 27-09-2016  15:21 uIk weet niet of het voor ezels wel goed is? Voor paarden is het in ieder geval erg slecht, volgens mij door de eiwitten.

Ik heb het gebracht naar een boerderij hier in de buurt, met bos-varkens. Ik vond het een leuk idee, we hadden er al eens een vleespakket gekocht, en dan de gedachte dat het volgende pakket zou zijn van varkens die mijn bostel gegeten hebben...
Helaas heb ik er niets meer over terug gehoord, dus dan ontbreekt de motivatie wel een beetje om het weer eens langs te brengen...

Hmmz zal dat eerst nog is checken dan :).

Eelke

Citaat van: renevw op 27-09-2016  19:58 uHmmz zal dat eerst nog is checken dan :).

Verstandig! Paarden zijn gevoelig met eten natuurlijk, een ezel lijkt me niet heel anders in elkaar steken, maar je weet nooit natuurlijk! Als ik snel google lees ik wel dat ze ook hoefbevangen kunnen raken, en als ik mij het goed herinner komt dat door te veel eiwitten in gras...

SanderH

Over ezels kan ik niets zinnigs zeggen, maar mijn paarden krijgen absoluut geen bostel! mijn varkens daarin tegen vreten de, om en nabij, 11 kilo zonder probleem in een keer op.

Fermon

Citaat van: renevw op 27-09-2016  19:58 uHmmz zal dat eerst nog is checken dan :).

Zie pagina 1 van dit topic... antwoord van Job

Eelke

Citaat van: Vrumona op 27-09-2016  21:22 uZie pagina 1 van dit topic... antwoord van Job

Ja maar een ezel is geen paard...

Toch zou ik neigen naar beter niet doen.

Wijnckelr

Een deel voor de kippen van een kennis. Overgrote deel op de composthoop of gewoon los in de tuin strooien (altijd wel beestjes die er iets mee kunnen).
Ben sinds kort ook aan het experimenteren met bakken van brood en ik zie wel mogelijkheden om een bierbroodje te gaan bakken.
Als er iemand (in de buurt van Vlissingen) varkens houdt hoor ik dat ook graag, kom ik af en toe eens langs met een emmertje bostel.

Barreltje

Ik heb zelf nog niet vaak gebrouwen (bij brouwvrienden thuis).
Zij gooien het over het algemeen weg. Als ik erbij ben dan neem ik het mee voor naar de kinderboerderij.
De kippen en pauwen zijn er daar dol op!

Proost!  :proost:

MarinusHolkema

Ik heb wel eens geprobeerd iets van koekjes er mee te bakken. Dan koste echter te veel bier om het weg te spoelen :biersmile:

Oscar

Citaat van: Wijnckelr op 28-09-2016  11:10 uBen sinds kort ook aan het experimenteren met bakken van brood en ik zie wel mogelijkheden om een bierbroodje te gaan bakken.

Dat kan prima bostelbrood is heel smakelijk... zelf ook een paar keer gedaan. Tot 20% bostel in je brood (t.o.v. je meel) is mogelijk en dan krijg je een heel zware structuur brood... Erg lekker en goed vullend  :)

joenedu

Hier is een 2 minuten durend filmpje over het maken van brood van bostel...  :)
http://nos.nl/op3/artikel/2140251-broodje-bier-eet-smakelijk.html

Barreltje

Onlangs zowel brood en koekjes gebakken en de rest weer naar de kniderboerderij.
Lekker man! Heb je iets om bij je biertje te eten!

Proost!

jpt

Citaat van: Crisis op 29-08-2005  01:48 uWeet ik nog niet want ik moet nog beginnen met brouwen.
Maar ik heb wel een fles geplette en gepureerde bramen uit mijn tuin staan.
Daar hou ik ook wat van over. Ik wil altijd BIOGAS maken, vooral met een FUELcell er achter LIJKT me dat ideaal.
Maar ook dat zijn alleen ideeën. :denken:
Alhoewel ik 8 jaar geleden in mijn oude huis op het balkon stammetjes SHI-TAKE zwammen had staan.
Dus van mijn toekomstig overschot nog eens lekker OESTERZWAMMEN kweken lijkt me wel wat. Die houden van stro en zo.
Dan moet je je resten wel eerst goed Steriliseren anders gaan er ongewense schimmels zoals gist op zitten, want die wil je dan even niet.
Als het koud is mengen met 'broed' van de paddestoelenboer, in een zak doen, gaatjes er in prikken en op ongeveer 25 graden C laten 1-2 weken 'broeien' groeien.
Voor excate methodes kijk eens op het internet?
Een uitstekende vingeroefening om aan jezelf te bewijzen dat je schoon en gefocused kunt werken.  Het broed is niet heel dol op graansuikers, maar het werkt wel. En dat pasteuriseren valt uiteindelijk wel mee, zolang je het bostel bij max lauwe temperatuur in de vriezer zet, hoef je niet heel lang te klooien met een hogedrukpan e.d. De oesterzwammen op moutbroed zijn erg smakelijk.

bjorri

Nog nooit heb ik een zinnige oplossing kunnen verzinnen voor de bostel.  Beesten heb ik niet, brood bakken zet geen zoden aan de dijk en in de tuin krijgt het wel prachtige kleuren maar dat ziet er ook niet fijn uit. Zelfs in de vullisbak stoor ik me aan het vocht.

Van de week had ik een brainwave die ik even wil checken voor ik het ten uitvoer breng. Ik brouw in de badkamer en daar staat ook een wc. Is het een idee om bostel door de wc te spoelen? Verstoppen ben ik niet zo bang voor maar geen idee wat de RWZI van dit plan vind? Iemand?

Pimmels

Ik gooi het altijd in de compost bak in de tuin ( net als de hop) geeft prima zwarte aarde!

Brambo

Citaat van: Oscar op 29-09-2016  13:22 uDat kan prima bostelbrood is heel smakelijk...

Ook al gedaan met +-20% maar de kafjes in het brood zijn toch zeer ambetant om het te eten, kruipt overal tussen de tanden. Sindsdien niet meer gedaan

CeesM

Citaat van: Pimmels op 10-12-2017  11:00 uIk gooi het altijd in de compost bak in de tuin ( net als de hop) geeft prima zwarte aarde!
Ik heb er geen bak voor maar gaat rechtstreeks onder de aarde. Na een paar maanden is het een goede bodem om hop op te kweken. ;)

beermenke

In de wc gooi je alleen waarvoor ie gemaakt is. Waterschapslasten zijn al hoog genoeg met al die verontreinigen. Bostel dient als veevoeder  behalve eenhoevigen of als compost.

HarryL

De bostel welke ik overhoud gaat naar de kippen van mijn vader.

Richard3

Citaat van: bjorri op 10-12-2017  10:55 uNog nooit heb ik een zinnige oplossing kunnen verzinnen voor de bostel.  Beesten heb ik niet, brood bakken zet geen zoden aan de dijk en in de tuin krijgt het wel prachtige kleuren maar dat ziet er ook niet fijn uit. Zelfs in de vullisbak stoor ik me aan het vocht.

Van de week had ik een brainwave die ik even wil checken voor ik het ten uitvoer breng. Ik brouw in de badkamer en daar staat ook een wc. Is het een idee om bostel door de wc te spoelen? Verstoppen ben ik niet zo bang voor maar geen idee wat de RWZI van dit plan vind? Iemand?

Rwzi kunnen dit niet erg vinden, is juist voeding voor de zuivering, bevat veel organische bestandsdelen. Mooie tegenhanger om de andere stoffen af te breken.

BrouwMark

Ik maakte er wel eens hondenkoekjes van voor mijn werkgever. Daar kreeg zijn hond een mooie glanzende vacht van blijkbaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.