Wat doe je met je bostel?

Gestart door Jacques, 12-02-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas_Pierik

Eigenlijk kun je het bij elke boer kwijt. Als het niet wordt vervoerd, dan komt het wel op een mest-bult terecht. Als dat gebeurt, heeft het tenminste nog nut. Ik vind het dumpen in een gemeentevijver geen goed plan.

GeBaxke

Ik bak er brood mee samen met wat gist slurry. Heerlijk.

kleine Minstreel

Niet in de singel / vijver voor het huis maar aan de kant. binnen no time komen de eenden en waterkippetjes het opeten en meestal in een uurtje is alles weg.
Ik heb nu ook een recept gekregen voor brood baken met brood mix van de boerenbond. Ik heb geen broodbak machine dus het moet handwerk worden.
Iemand die mij hierin verder op weg kan helpen. De laatste keer dat we bij de Koningshoeve waren heb ik een bierbostel brood gekocht echt heerlijk dus ben benieuwd.

bjorri

Ik heb wel een broodbakmachine. Nog niet met mout gebrouwen maar dat gaat binnen een maand of zo wel lukken denk ik.
Is er een broodrecept waar een substantieel deel bostel in zit?

Nah ja, op een brouwdag produceer je enkele kilo's bostel en meer dan een half kilo brood ga ik niet bakken, het overgrote deel zal toch in de tuin of vuilcontainer verdwijnen vrees ik.

Hoe is het met de oesterzwammen (van A3?) afgelopen?

heijligers

Citaat van: bjorri op 12-03-2013  21:34 uHoe is het met de oesterzwammen (van A3?) afgelopen?
Die waren geloof ik beschimmeld.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 12-03-2013  21:02 uIk heb nu ook een recept gekregen voor brood baken met brood mix van de boerenbond. Ik heb geen broodbak machine dus het moet handwerk worden.
Iemand die mij hierin verder op weg kan helpen.

Simpel, koop een pak broodmix in de Supermarkt (400 g meel) en voeg daar 100 gram bostel aan toe en volg de instructies op het pak... erg smakelijk... :)

heijligers

Citaat van: Oscar op 12-03-2013  22:23 uSimpel, koop een pak broodmix in de Supermarkt (400 g meel) en voeg daar 100 gram bostel aan toe en volg de instructies op het pak....erg smakelijk..... :)
Daarbij wel iets minder water toevoegen, omdat er in de bostel ook nog veel water zit. Anders wordt het geheel te nat.

hopiebier

Goed dan ben je 100 gram kwijt en wat doe je met de rest van ca 13 kilo?
Het blijft een probleem om nog iets leuks met het wort te doen.
Gr.  :weetniet:

Oscar

Citaat van: hopiebier op 12-03-2013  22:46 uHet blijft een probleem om nog iets leuks met het wort te doen

Ik gooi daar altijd gist bij, wordt meestal wel lekker bier dan... ;D ;D ;D

ThomasM

Ik hou na mijn brouwdag altijd redelijk wat bostel over. Een deel gooi ik in de tuin, maar een deel hou ik over om te kijken of ik er nog iets mee kan doen.
Nu heb ik deze week een aantal broden gebakken in de broodbakmachine, om een recept te formuleren waarmee ik het bostel kan gebruiken.

Een voorwaarde was dat ik het bostel niet hoefde te drogen/bakken in de oven en dat het vrij eenvoudig te formuleren is.
Hier het recept:

Doe in de volgende volgorde de ingrediënten in de kuip:

320 g Bostel, nat maar zonder het vocht,
2 el suiker,
6 el olie, (ik heb arachideolie gebruikt omdat ik daarmee mijn pannen bijhoud)
Een goeie snuf zout en peper,
320 g bloem, (of meel voor nog meer vezels)
Kruiden, (ik heb tijm en rozemarijn gebruikt)
1 pakje à 7 gram gist.

10 cl water (nog niet erbij doen!)

Stel de machine in op de simpele stand, 750 gram en donker.
Wanneer de machine begint te kneden merk je dat het door een poeder aan het gaan is. Je hoort ook een schraap-geluid.
Doe er 5 cl water bij en kijk hoe het deeg samenkomt. Mocht het deeg nog niet nat genoeg zijn, dus als er nog droge stukken bij zitten, doe er de rest bij. 10 cl zou genoeg moeten zijn.
Voila, 3 uur later heb je je eigen bier brood.

Het recept kan nog verbeterd worden, aangezien het brood soms inzakt, dus waarschijnlijk gaat het gist te hard. Ik maak het na zaterdag nog wel een keer met ander bostel om te kijken wat het effect daarvan is en om te kijken wat minder gist doet.

Hier wat foto's van het proces en een brood dat ik met 10cl guiness heb gebrouwen dat ik over had van een stoofpot:







Zonder vocht

5 cl vocht

10 cl vocht

Na even kneden



ciesvandekwis

Mijn ervaring is dat je betere resultaten bereikt met slechts max. 20-25% aan gewicht bostel en de rest meel. Anders zit je met teveel vliesjes in je brood, kauwt niet echt lekker, wordt een taaie hap.
Ik kneed het brood in de machine, en laat het dan nog 2-3u rijzen om het dan af te bakken in de oven, geeft veel lekkerder resultaat. Ook leuk is gebakken spekjes onder mengen.

heijligers

Leuk, maar bostel is voor mij veevoer.

Gebruik liever mout ipv bostel. Dat geeft een mooie smaak aan het brood en je kunt eindeloos varieren. Ik heb dit in het verleden een paar keer gedaan (voordat de broodmachine was overleden) en heb hier goede ervaringen mee.

ThomasM

Citaat van: ciesvandekwis op 08-05-2013  10:51 uMijn ervaring is dat je betere resultaten bereikt met slechts max. 20-25% aan gewicht bostel en de rest meel. Anders zit je met teveel vliesjes in je brood, kauwt niet echt lekker, wordt een taaie hap.
Ik snap dat je dat vind, maar voor mij gaat dat niet op. Ik hou wel van wat steviger brood (eet normaal altijd allison van de AH)
Ik zal eens kijken met jouw verhoudingen hoe het wordt.

Citaat van: heijligers op 08-05-2013  10:57 uGebruik liever mout ipv bostel. Dat geeft een mooie smaak aan het brood en je kunt eindeloos varieren. Ik heb dit in het verleden een paar keer gedaan (voordat de broodmachine was overleden) en heb hier goede ervaringen mee.
Het mout is voor mij voor het bier en het bostel afval. Vandaar dat ik het hergebruik ipv dat ik het opgebruik in het brood.

kleine Minstreel

Ik heb pas een klein experiment gedaan om te kijken hoelang je bostel kan bewaren om er dan nog brood van te kunnen bakken.
Ik heb zakjes van 500 gram ingesealed en vacuüm getrokken. Daarna in de koelkast bewaren en portie voor portie gebruikt om brood te bakken. Na 4 weken gaat het vacuüm zakje opbollen dus duidelijk groei van micro organismes dus toen weg gegooid.
Dit natuurlijk voor diegene die niet elke twee weken brouwen.

GeBaxke

Het kan altijd dwazer, soms als ik geen bostel heb en zin heb in een bostelbrood maak ik bostel met wort. :P
http://einde.dse.nl/Granenbrood.htm

Robert S

Met draf afkomstig van gerookte mouten kun je leuke dingen doen. Heb dat ooit gemixt door wat beslag en pannenkoeken mee gemaakt. Heel lekker! Smaakt (niet) verassend net als pannenkoeken met gerookte spek, minus het spek :p

Ger Welten

Bij mij gaat het bostel naar de kippen. 6 (stevige) kippen verwerken in 2 dagen 15 kg.
Eieren smaken prima. :brouwen:

dennisbier

Naar eigen kippen en naar het MEK in oosterhout. Ook naar de kippen en varkens. Is meestal tot 5 kilo.
Sommigen weten niet wat het is, bij anderen gaan de ogen stralen.  ;D 
De kippen gooien hun krop helemaal vol.

Wallie

Ergens volgens mij ooit een keer ergens gelezen dat het voor kippen niet goed is.. In ieder geval niet te veel...
Maar als ik bovenstaande lees kan het wel.. En zijn de kippen er dol op....

dennisbier

Dat krijgen ze toch niet elke dag. Als ze elke dag hetzelfde spul krijgen is het eenzijdige voeding.
Maar dat geldt voor alles.
Die oesterzwammen zijn ook een uitstekend idee!
Ik heb een website gevonden die diverse schimmelssporen aanbiedt die een echte dure delicatesse zijn.
Ik heb al een schaduwgebied in de tuin met afvaltakken van de herfst.
Je wilt niet weten wat daar allemaal leeft.
Het is leuk en leerzaam om wat ecologisch en zelfvoorzienend bezig te zijn. Misschien komt het nog van pas.

speciaalbierfestivaltwent

Beste lezers,

ik ben opzoek naar een aantal kilo bostel, is er iemand die hier (eventueel periodiek) van af wilt?

groeten

Biermagneet

Vermeld gelijk even waar je vandaan komt speciaal dat maakt het voor de mensen wat makkelijker om te reageren.

Oscar

Citaat van: speciaalbierfestivaltwent op 12-03-2014  15:19 uBeste lezers,

ik ben opzoek naar een aantal kilo bostel, is er iemand die hier (eventueel periodiek) van af wilt?

groeten

Waar woon je? En vanwaar je naam?  In Twente zijn voldoende brouwers. En als ik mijn bostel bij iemand kwijt kan, dan graag.

sven

Naar de varkens.
Ivm oesterzwammen, lijkt me wat lastig, veel te veel restsuikers en dus risico op besmettingen. Oesters net als shii take groeien op houtstof, lignine als ik me niet vergis. En zijn niets met suikers, en eiwitten. Dol op stro, maiskolven, koffiedrap, hout en dergelijke

wilbertd

En voor de brouwer die ook wel een bakt:
Deze recepten van de Brooklyn Brewshop zijn aan te raden:

http://brooklynbrewshop.com/themash/category/spentgrainchef/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.