Wat doe je met je bostel?

Gestart door Jacques, 12-02-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Titus

Onze borstel gaat gewoon de gft bak in. We laten het zo veel mogelijk uitlekken. Ook de hopbloemen (als we die gebruiken) gaan na filtreren de GFT bak in.
Tijdens de laatste clubavond hadden we gastspreker die ergens in de buurt van Amersfoort een commerciële bierbrouwerij is gestart (ergens in een boerderij). Hij vertelde dat zijn borstel weer hergebruikt werd als voer voor de koeien. Wellicht dat kinderboerdeijen in je omgeving toch wel blij zijn met borstel...
 greetz, Titus.
 :proost2:

Menno

Titus, is dat niet toevallig die meneer van http://www.valleibieren.nl/ ?

Menno  :biersmile:

Hopmans

Jawel,

Toch nog wat geleerd bij Grolsch.

De eiwitten die na het koken opgevangen worden vermengen met de bostel voor een
eiwitrijkere maaltijd voor de dieren.  :weetbeter:

 :degroeten:

Polleke

Wij gooien de bostel bij onze kippen en die smullen ervan!


Drents Hopbier

Hallo,

Mijn bostel gaat ook in de gft-bak (eens per jaar mogen we bij het bedrijf dat dit verwerkt gratis compost halen). Ik heb eens gehoord, maar nooit onderzocht, dat kippen ervan van de leg raken.
Jacques zegt:< Eén ding is zeker in bostel zitten nog voedingstoffen. Bierbostel vindt gretig aftrek bij de producenten van diervoeders. Veel varkenshouders geven hun beesten zogenaamde brijvoer waarin bierbostel zit. <

Er zit wat eiwit in, maar veel meer ook niet. En ik heb gelezen dat koeien de bostel niet kunnen verteren. Maar koeien (en wsch. ook andere herkauwers) hebben ook onverteerbare stof in hun voedsel nodig (trouwens voor mensen is bruinbrood ook beter dan witbrood). In het artikel waarin stond dat koeien het niet kunnen verteren, stond de suggestie om naast de brouwerij een kwekerij van paddestoelen te beginnen. Deze kunnen de kafresten wel omzetten. Brood met gerstebostel vind ik niet te eten.

Hans

Jacques


Crisis

Weet ik nog niet want ik moet nog beginnen met brouwen.
Maar ik heb wel een fles geplette en gepureerde bramen uit mijn tuin staan.
Daar hou ik ook wat van over. Ik wil altijd BIOGAS maken, vooral met een FUELcell er achter LIJKT me dat ideaal.
Maar ook dat zijn alleen ideeën. :denken:
Alhoewel ik 8 jaar geleden in mijn oude huis op het balkon stammetjes SHI-TAKE zwammen had staan.
Dus van mijn toekomstig overschot nog eens lekker OESTERZWAMMEN kweken lijkt me wel wat. Die houden van stro en zo.
Dan moet je je resten wel eerst goed Steriliseren anders gaan er ongewense schimmels zoals gist op zitten, want die wil je dan even niet.
Als het koud is mengen met 'broed' van de paddestoelenboer, in een zak doen, gaatjes er in prikken en op ongeveer 25 graden C laten 1-2 weken 'broeien' groeien.
Voor excate methodes kijk eens op het internet?

Edgar

Gisteren aan het eind van de hobbybrouwen dag in Oss  kwam de bostelman nog even de bostel ophalen bij de Maaslandbrouwerij. Voor de paarden! Typisch geval van 'nooit problemen mee gehad' denk ik.  :-\

MO

Maar: niet van witbieren. Teveel tarwebostel schijnt weer niet goed te zijn voor de paarden. Alle bostel van de Maaslandbrouwerij gaat inderdaad naar een paardeman. EN dat zijn heel wat kilootjes elke week.

Wallie

De discussie is in 2005 niet meer verder gegaan..
Maar ben toch wel erg benieuwd.. Mijn zusje krijgt binnenkort kippen dus zou mooi zijn
als ik haar er blij mee kan maken..
Is het al bekend of het goed is voor kippen? En of ze het lusten?

NewLine

Citaat van: Wallie op 14-04-2012 &nbsp;18:48 uIs het al bekend of het goed is voor kippen? En of ze het lusten?

De mijne moeten er niet van weten (barnevelders).

Raymond293

Gewon voorschotelen en kijken wat ze ervan vinden :)

Jacques

Citaat van: NewLine op 14-04-2012 &nbsp;19:04 uDe mijne moeten er niet van weten (barnevelders).

Die van mijn buurman anders toch wel!

Sil

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen de bostel verwerken in broodddeeg en zo " bierbrood" bakken.
De vraag is nu, kan dit en zo ja, hoe moet ik dat voor mij zien?

Jacques

Citaat van: Sil op 14-04-2012 &nbsp;20:01 uIk heb ook wel eens gehoord dat mensen de bostel verwerken in broodddeeg en zo " bierbrood" bakken.
De vraag is nu, kan dit en zo ja, hoe moet ik dat voor mij zien?

Met de zoekfunctie heb ik net gezocht naar "bostel brood".

En zo vond ik heel snel dit topic. Maar er zijn meerder topics.

Esterenbrouw

Mijn kippen eten wekelijks bostel, of van mij of van mijn brouwmaat, en leggen nog prima.
Geef ze de bostel gerust.

Jaap

Hier ook.
Mijn krielkippen zijn er gek op.

Wallie

Okj, gaan we het gewoon proberen:)
Geef je ze alles tegelijk of in porties? Je kunt het wel bewaren toch?

Esterenbrouw

Ik geef het in redelijke porties die de kippen in een dag opeten. Gooi je meer in de ren dan komen er andere vogels meesnoepen.
Je kunt de bostel niet erg lang bewaren ivm schimmelvorming (als je het simpel in een emmer bewaart).
Gewoon uitproberen.

George81

Na 3 emmers tussen de struiken gemikt te hebben begon het wel op te vallen.
Ik heb toen een GFT bak geregeld, alleen is die nu alweer te klein ::) (gaat hard met een kattenbak)

Bas_Pierik

Toch een leuk draadje om weer eens op te pakken.

Bierborstel is voedingsbron die rijk is aan eiwit. Bij veehouders wordt dit dus gebruikt als eiwitvervanger. Daardoor kunnen krachtvoerbrokken goedkoper worden aangekocht. Door de hoge voersnelheid van de bierborstel (±50 kilo daags) blijft het ook relatief lang goed. Mijn bierborstel wordt dus ook gevoerd aan ons melkvee wat 45 meter verderop in de stal staat. Doordat het ook erg zoet is voor een veevoeder, zal dit ook voerkwaliteit verbeteren.

John

Ik kiep het in een gemeentevijver en hoop dat de vissen het opeten. Is wat lastiger als er ijs ligt  :huilen:

Wij moeten namelijk betalen per kliko die wordt opgehaald en ik kan in BrouwVisie geen kosten daarvoor invullen  :)

heijligers

Citaat van: John op 12-03-2013 &nbsp;18:49 uIk kiep het in een gemeentevijver en hoop dat de vissen het opeten.
:police:

Ik weet niet hoe ver je precies van Geldrop woont, maar ik breng het altijd naar een hobbyboertje langs het EIndhovens kanaal die het aan de koeien voert.

John

Stuur me maar een pm mst zijn adres als je wilt: als hij het kan gebruiken wil ik het daar best naartoe brengen hoewel het geen grote hoeveelheden zlen zijn.

heijligers


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.