Ik hou na mijn brouwdag altijd redelijk wat bostel over. Een deel gooi ik in de tuin, maar een deel hou ik over om te kijken of ik er nog iets mee kan doen.
Nu heb ik deze week een aantal broden gebakken in de broodbakmachine, om een recept te formuleren waarmee ik het bostel kan gebruiken.
Een voorwaarde was dat ik het bostel niet hoefde te drogen/bakken in de oven en dat het vrij eenvoudig te formuleren is.
Hier het recept:
Doe in de volgende volgorde de ingrediënten in de kuip:
320 g Bostel, nat maar zonder het vocht,
2 el suiker,
6 el olie, (ik heb arachideolie gebruikt omdat ik daarmee mijn pannen bijhoud)
Een goeie snuf zout en peper,
320 g bloem, (of meel voor nog meer vezels)
Kruiden, (ik heb tijm en rozemarijn gebruikt)
1 pakje à 7 gram gist.
10 cl water (nog niet erbij doen!)
Stel de machine in op de simpele stand, 750 gram en donker.
Wanneer de machine begint te kneden merk je dat het door een poeder aan het gaan is. Je hoort ook een schraap-geluid.
Doe er 5 cl water bij en kijk hoe het deeg samenkomt. Mocht het deeg nog niet nat genoeg zijn, dus als er nog droge stukken bij zitten, doe er de rest bij. 10 cl zou genoeg moeten zijn.
Voila, 3 uur later heb je je eigen bier brood.
Het recept kan nog verbeterd worden, aangezien het brood soms inzakt, dus waarschijnlijk gaat het gist te hard. Ik maak het na zaterdag nog wel een keer met ander bostel om te kijken wat het effect daarvan is en om te kijken wat minder gist doet.
Hier wat foto's van het proces en een brood dat ik met 10cl guiness heb gebrouwen dat ik over had van een stoofpot:

Zonder vocht

5 cl vocht

10 cl vocht

Na even kneden