Afgelopen weekend eindelijk een perfect en heerlijk brood gebakken met verse bostel, het recept:
Het is gebaseerd op de methode waarbij je een (gietijzeren) pan in de oven zet. Google maar eens op "brot im topf ohne kneten" daarom ga ik verder alleen in op de gebruikte ingrediënten....
- 2 Bekers bloem
- 1 Beker Bostel (ik gebruikte verse en dan voordat deze gespoeld is en dus lekker warm)
- 1/2 Beker warm water uit de kraan ~60 graden
- 1 theelepel gist (dus geen heel zakje!)
- 1~2 theetepels zout ;-)
- in een kom met de hand door roeren (kom niet in de verleiding water toe te voegen)
- 30 minuten in bakpapier in de pan (eerst met een mes een snede in de bovenkant maken) let op! Deksel op de pan
- Na 30 minuten alleen de deksel eraf halen (dus niet zoals de meeste het deeg eruit halen enz...) gewoon alleen de deksel eraf halen en terug in de oven voor nog eens 30 minuten
Ik had een perfect brood met een knisperende korst heerlijk! Hetzelfde recept had ik tegelijkertijd met de broodbakmachine gedaan, dat was qua smaak ok, maar uit de oven, wouw! En geen schoonmaakwerk want de pan blijft helemaal schoon! Dat is bij de broodbakmachine anders...