Wat doe je met je bostel?

Gestart door Jacques, 12-02-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

Ik kieper de bostel (15 tot 45 liter) gewoon over de draad (zonder toestemming van betrokken boer) aan de achterkant van de tuin van het flatgebouw waar ik bier brouw in een appartementje. Dat is een wei waar er regelmatig (niet altijd) koeien zitten te grazen. In zoverre ik heb kunnen observeren zijn de koeien wel tuk op die bostel. Tenminste als die nog vers is. Het gebeurt dat die koeien ergens op een andere wei zitten of op stal staan, in geval de bostel er al een week of langer ligt, zijn ze niet meer geïnteresseerd. Dan dient die gewoon als compost en groeit het gras er na korte tijd weer doorheen.

deFriesePilsbaas

Laatst ook voor het eerst met mout gebrouwen. De borstel hadden we laten afkoelen en hierna uitgelekt aan de koeien gevoerd. De beesten hebben er van genoten. Nu maar hopen dat het vlees er ook beter van gaat smaken :biersmile:.

Drents Hopbier

Citaat van: deFriesePilsbaas op 05-11-2019  15:46 uLaatst ook voor het eerst met mout gebrouwen. De borstel hadden we laten afkoelen en hierna uitgelekt aan de koeien gevoerd. De beesten hebben er van genoten. Nu maar hopen dat het vlees er ook beter van gaat smaken :biersmile:.

Met wat jij gevoerd hebt gaan alleen de haartjes mooi zitten. Het is bostel wat ze graag lusten, vooral van hobbybrouwers want die laten er meer suiker in zitten dan grote brouwerijen.

HHopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 05-11-2019  17:22 uMet wat jij gevoerd hebt gaan alleen de haartjes mooi zitten.

Zien ze er in ieder geval beter uit.  :lol: :lol: :lol:

Erwin Warners

Meestal gaat het bij het groen afval, maar ik heb er wel eens brood mee gebakken en ook wel eens wat weggegeven aan iemand met een paar varkens.

brouwpost

Ik voer er mijn vissen mee in de vijver en mijn schoonvader gebruikt het als lokvoermee bij het vissen.

Rinus

Afgelopen weekend eindelijk een perfect en heerlijk brood gebakken met verse bostel, het recept:
Het is gebaseerd op de methode waarbij je een (gietijzeren) pan in de oven zet. Google maar eens op "brot im topf ohne kneten" daarom ga ik verder alleen in op de gebruikte ingrediënten....

- 2 Bekers bloem
- 1 Beker Bostel (ik gebruikte verse en dan voordat deze gespoeld is en dus lekker warm)
- 1/2 Beker warm water uit de kraan ~60 graden
- 1 theelepel gist (dus geen heel zakje!)
- 1~2 theetepels zout ;-)
- in een kom met de hand door roeren (kom niet in de verleiding water toe te voegen)
- 30 minuten in bakpapier in de pan (eerst met een mes een snede in de bovenkant maken) let op! Deksel op de pan
- Na 30 minuten alleen de deksel eraf halen (dus niet zoals de meeste het deeg eruit halen enz...) gewoon alleen de deksel eraf halen en terug in de oven voor nog eens 30 minuten

Ik had een perfect brood met een knisperende korst heerlijk! Hetzelfde recept had ik tegelijkertijd met de broodbakmachine gedaan, dat was qua smaak ok, maar uit de oven, wouw! En geen schoonmaakwerk want de pan blijft helemaal schoon! Dat is bij de broodbakmachine anders...

beermenke

Citaat van: brouwpost op 11-11-2019  10:21 uIk voer er mijn vissen mee in de vijver en mijn schoonvader gebruikt het als lokvoermee bij het vissen.

Serieus hoor maar dan moet je de gistslurry ook eens gebruiken in t lokvoer

Hai

Citaat van: Rinus op 11-11-2019  18:23 uAfgelopen weekend eindelijk een perfect en heerlijk brood gebakken met verse bostel, het recept:
Het is gebaseerd op de methode waarbij je een (gietijzeren) pan in de oven zet. Google maar eens op "brot im topf ohne kneten" daarom ga ik verder alleen in op de gebruikte ingrediënten....

- 2 Bekers bloem
- 1 Beker Bostel (ik gebruikte verse en dan voordat deze gespoeld is en dus lekker warm)
- 1/2 Beker warm water uit de kraan ~60 graden
- 1 theelepel gist (dus geen heel zakje!)
- 1~2 theetepels zout ;-)
- in een kom met de hand door roeren (kom niet in de verleiding water toe te voegen)
- 30 minuten in bakpapier in de pan (eerst met een mes een snede in de bovenkant maken) let op! Deksel op de pan
- Na 30 minuten alleen de deksel eraf halen (dus niet zoals de meeste het deeg eruit halen enz...) gewoon alleen de deksel eraf halen en terug in de oven voor nog eens 30 minuten

Ik had een perfect brood met een knisperende korst heerlijk! Hetzelfde recept had ik tegelijkertijd met de broodbakmachine gedaan, dat was qua smaak ok, maar uit de oven, wouw! En geen schoonmaakwerk want de pan blijft helemaal schoon! Dat is bij de broodbakmachine anders...
Als je de bostel fijn maalt dan wordt het nog beter, geen taaie sliertjes.

Knobby

Citaat van: Hai op 12-11-2019  12:17 uAls je de bostel fijn maalt dan wordt het nog beter, geen taaie sliertjes.
Daarvoor hoef je niet te malen. Gewoon de bostel in de vriezer gooien, dan zijn de taaie scherpe sliertjes lekker zacht geworden (nadat je weer ontdooit natuurlijk!). Bijkomend voordeel is dat je de bostel niet direct hoeft te gebruiken.

Mascleta

Citaat van: brouwpost op 11-11-2019  10:21 uIk voer er mijn vissen mee in de vijver en mijn schoonvader gebruikt het als lokvoermee bij het vissen.

Lusten vissen dit serieus? Ik heb een vijver in de tuin met een tiental goudvissen. Voorgaande bostel is de klikobak in gegaan, maar als de vissen het lusten zal ik ze volgende keer eens wat geven.

hobbybob

Citaat van: Mascleta op 09-01-2020  22:15 uLusten vissen dit serieus? Ik heb een vijver in de tuin met een tiental goudvissen. Voorgaande bostel is de klikobak in gegaan, maar als de vissen het lusten zal ik ze volgende keer eens wat geven.
Ze vinden het heerlijk, hier wordt het veel gebruikt als grondvoer voor brasem- en karpervissen.

HuygenMeester

Mijn bostel gaat naar de kinderboerderij; scheelt ze weer wat kosten voor voer.
  :degroeten:
Huygenmeester

Jurre

Mijn bierbostel gaat naar de achterbuurman, die voert er zijn duiven mee.
Komend voorjaar is mijn garage (met brouwplek) en kippenren ernaast klaar dus dan wordt het kippenvoer.

GekkeGwuido

Citaat van: Jurre op 10-01-2020  20:15 udan wordt het kippenvoer.
Hoe lang bewaart het bostel zich voor kippenvoer?
Ga het hun volgende keer ook eens voeren, maar de dames zijn maar met 2 en een kilo of 8 ineens lijkt me wat veel
Nu gaat het de composthoop op

Jurre

Citaat van: GekkeGwuido op 11-01-2020  11:03 uHoe lang bewaart het bostel zich voor kippenvoer?
Ga het hun volgende keer ook eens voeren, maar de dames zijn maar met 2 en een kilo of 8 ineens lijkt me wat veel
Nu gaat het de composthoop op

Durf ik je niet te zeggen... Kunt het anders wel gewoon invriezen!

Rinus

Citaat van: GekkeGwuido op 11-01-2020  11:03 uHoe lang bewaart het bostel zich voor kippenvoer?
Ga het hun volgende keer ook eens voeren, maar de dames zijn maar met 2 en een kilo of 8 ineens lijkt me wat veel
Nu gaat het de composthoop op

Mijn ervaring is dat dit afhankelijk is van de buitentemp (waar het meestal staat).
In de zomer na een dag of 3 begint het echt flink te 'stinken' en erger nog; de wespen en vliegen zijn er ook erg dol op en de zak of emmer afsluiten is ook geen goed idee ivm broeien.
In de winter als het goed koud is (<5  ºC) kan je het een paar dagen langer laten staan mits het goed kan afkoelen.
Ik dump alles altijd in een vuilniszak maar dan kan het niet goed koelen, dus gaat broeien en stinken.
De zak buiten laten staan is ook geen goed idee want kennelijk heeft een van onze katten ontdekt hoe lekker bostel is. (Ook houdt hij van jongbier wat vaak nog uit de moutpijp lekt als hij buiten staat  :weetniet:)

Overigens als je het meteen bij de kippen op de grond stort dan is er niets aan de hand (kan namelijk goed koelen en ademen).
Ik heb ook ergens ooit een filmpje gezien van een boer die de bostel in een verticaal geplaatste pijp deed. Geplaatst op een paar stenen komt er onderin steeds een kleine hoeveelheid uitlopen waar de kippen van kunnen eten.

GekkeGwuido

Citaat van: Rinus op 12-01-2020 &nbsp;10:54 uIk heb ook ergens ooit een filmpje gezien van een boer die de bostel in een verticaal geplaatste pijp deed. Geplaatst op een paar stenen komt er onderin steeds een kleine hoeveelheid uitlopen waar de kippen van kunnen eten.
Dat idee ga ik eens proberen, met wat pvc buis van 110 diameter kom je al wel een stuk.
Beetje kippengaas aan de bovenkant erop om de meeuwen en kraaien er vanaf te houden...

Rinus

Citaat van: GekkeGwuido op 12-01-2020 &nbsp;13:31 uDat idee ga ik eens proberen, met wat pvc buis van 110 diameter kom je al wel een stuk.
Beetje kippengaas aan de bovenkant erop om de meeuwen en kraaien er vanaf te houden...

Yep, gevonden!

BrouwTV aflevering 20 kijk maar eens vanaf 5 minuten (of helemaal  :degroeten:)

Kiekeboe

Die bostel lijkt me brandbaar materiaal als die gedroogd wordt. Is er nooit een hobbybrouwer op het idee van gekomen om er blokjes van te persen die dan als brandstof kunnen dienen voor de brouwketel of zo?

Wat doen de grote brouwerijen met hun bostel?

Rinus

Citaat van: Kiekeboe op 12-01-2020 &nbsp;17:02 uDie bostel lijkt me brandbaar materiaal als die gedroogd wordt. Is er nooit een hobbybrouwer op het idee van gekomen om er blokjes van te persen die dan als brandstof kunnen dienen voor de brouwketel of zo?

Wat doen de grote brouwerijen met hun bostel?

Goed idee! Dan zal je wel al het vocht er uit moeten persen, dit kan je dan eventueel mengen met papiersnippers of bijvoorbeeld blaadjes van de bomen (dat is pas duurzaam).
De brouwerij erop stoken lijkt mij niet zo'n goed plan.

Volgens mij gaat het bostel van de grote jongens echt wel direct naar het vee hoor.... (of een klein gedeelte wordt gebruikt om brood te bakken, maar dat is maar relatief weinig wat je daarvoor kan gebruiken)

Wanskever

Hier gaat de helft naar de kippen (bij ons en de buren), de rest gaat op de composthoop en groenbak.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 12-01-2020 &nbsp;17:02 uWat doen de grote brouwerijen met hun bostel?

Dat gaat naar de mengvoederindustie en wordt gebruikt als brijvoer voor varkens. Ook gistrestanten gaat naar varkens.

https://www.pigbusiness.nl/artikel/195472-varkens-ruimen-al-veel-op-maar-het-kan-en-moet-meer/

Zambezi Special

Dat van mij gaat naar de kippen en geiten...

bierinjisp

Citaat van: Jacques op 12-01-2020 &nbsp;21:45 uDat gaat naar de mengvoederindustie en wordt gebruikt als brijvoer voor varkens. Ook gistrestanten gaat naar varkens.


De bostel moet dan wel aan een hoop voorwaarden voldoen. Ook dient het bedrijf GMP+ te hebben. Dit omdat je het terug de voedselketen inbrengt.
Als commerciële brouwerij is het ook niet zonder meer toegestaan om de lokale kinderboerderij te voorzien van je bostel. Je bent dan formeel bedrijfsafval aan het dumpen. Uiteraard is het wel mogelijk maar dan dien je ook hier aan een aantal regels te voldoen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.