Wekelijks heb ik zo'n 80 kilo bostel over (50 kilo mout en de rest vocht) en dat knikker ik in de GFT bak die gratis wordt geledigd. Maar dat is erg zonde natuurlijk.
In het verleden, toen de hoeveelheden een stuk kleiner waren, heb ik de bostel na het afkoelen over de borders van de tuin verdeeld en daarna door de grond geharkt. Onze wijk is gebouwd op kleigrond waar voorheen fruitbomen stonden en de grond is niet geschikt voor bloemen (al 40 jaar niet...) doordat het te hard is. Echter, door het mengen met de bostel is de grond een stuk losser geworden en na het rottingsproces is er een soort humus ontstaan.
Misschien een goed idee voor de tuiniers onder ons. Rotten op een composthoop zal ook wel goed werken, zeker als tussenlaag.
Ik heb het ook eens op Facebook gezet op van die dierenpagina's en gezegd dat men het gratis mocht afhalen voor bijvoorbeeld een kinderboerderij. Een hoop reacties maar niemand komt opdagen. Dat is best vervelend want als de GFT container vol zit, dan zit hij vol. En dan zit een 2e keer brouwen in een weekend er niet in (ik kan 't nog wel even in de ketel laten zitten, maar zoals gezegd riekt dat na een week niet aangenaam).
Mijn konijnen vreten het niet, in tegenstelling tot die op de foto hierboven. Kijken hoe ik ze anders nog vet krijg voor de kerst...