Controleren kroonkurken

Gestart door Mikel, 12-06-2021 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mikel

Hallo,
Ik heb mijn laatste batch (milkshake ipa) voor het eerst gebotteld met een high striker apparaat. Hiervoor gebruikte ik zo een goedkoop model met de twee hefbomen. Nu na 4 weken wilde ik een flesje proeven en lijkt er amper tot geen koolzuur op te zitten. Wel een klein sisje en klein schuimkraagje maar niet wat ik gewend ben (5.8gr bottelsuiker gebruikt).
Nu vroeg ik mij af of het misschien door het apparaat kon komen, dat ik de flesjes niet goed afgesloten heb.

Ik vroeg mij af of iemand een handig trucje heeft om te controleren of de kroonkurken goed sluiten. Ik heb geprobeerd het flesje te schudden en dan op zn kop in een glas water te zetten maar zag dan geen bubbeltjes verschijnen. Ik las ergens dat je de kroonkurk niet zou moeten kunnen draaien met een doek om je hand heen maar dit is bij al mijn bieren wel het geval en normaal zit er alsnog genoeg koolzuur op. Het lijkt mij na bijna 4 weken bijna niet dat de nagisting nog bezig is (of toch wel?).

Na een oude draad bekeken te hebben, heb ik nu alle flesjes op zn kop gezet in een krat en kijken of dit nog enig verschil geeft. Ik heb overigens 2 weken vergist op kamertemperatuur dus de gist zou het nog makkelijk aan moeten kunnen (6.5% VOL). De gebruikte gist is de BRY-97.

Mocht iemand een tip of soortgelijke ervaring hebben, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!

Belg

Aan welke temperatuur heb je hergist?
Kamertemperatuur kan 18 °C, lager of hoger zijn.

Heb je kort na het bottelen wel koolzuur waargenomen?

Hoe lang heb je gewacht voor het bottelen nadat de vergisting gedaan was?
Indien je te lang wacht kan het zijn dat je gist niet meer actief genoeg was om de bottelsuiker nog om te zetten naar koolzuur.
Als er na 4 weken nog geen koolzuur opzit lijkt er inderdaad iets verkeerd aan de hand.

Dan zijn de mogelijk opties nieuwe gist + suiker toevoegen of geforceerd CO2 aan toevoegen.

/EDIT: Hoe smaakte het bier? Indien zoetig dan is de bottelsuiker niet (goed) opgelost.

Snelbier

Citaat van: Mikel op 12-06-2021  17:51 u......  Ik vroeg mij af of iemand een handig trucje heeft om te controleren of de kroonkurken goed sluiten. Ik heb geprobeerd het flesje te schudden en dan op zn kop in een glas water te zetten maar zag dan geen bubbeltjes verschijnen. Ik las ergens dat je de kroonkurk niet zou moeten kunnen draaien met een doek om je hand heen maar dit is bij al mijn bieren wel het geval en normaal zit er alsnog genoeg koolzuur op. Het lijkt mij na bijna 4 weken bijna niet dat de nagisting nog bezig is (of toch wel?).

Na een oude draad bekeken te hebben, heb ik nu alle flesjes op zn kop gezet in een krat en kijken of dit nog enig verschil geeft. Ik heb overigens 2 weken vergist op kamertemperatuur dus de gist zou het nog makkelijk aan moeten kunnen (6.5% VOL). De gebruikte gist is de BRY-97.
Doppen vast of niet.. De truc met de handdoek heb je al gedaan.  Als je de dop makkelijk kan draaien is het foute boel.
  Met geweld krijg je elke dop gedraaid, ga er maar van dat vast echt vast genoeg is.
Ultieme test heb je ook al gedaan; flessen op de kop gezet.  Als er dan niets lekt zitten ze vast genoeg, simpel..
- Bottelsuiker 5,6 gram (zal per liter zijn?  8) )..
  Als het bier goed was uitvergist én aan de warme kant (zal wel met BRY-97) heb je weinig CO2 uit gistvat, en is bottelsuiker wat weinig..
Die doppen zitten echt wel dicht, anders had je letterlijk lekkage gezien.
Bottelsuiker hoeveelheid lijkt me het probleem, als het al een probleem is.
  In een hoppig blond bier (soort zachte ipa) met US-WestCoast-gist neem ik steevast 8gram bottelsuiker per liter, en geeft mooi schuim (en lekker bier).
Proost,  Snelbier

Mikel

Citaat van: Belg op 12-06-2021  23:16 uAan welke temperatuur heb je hergist?
Kamertemperatuur kan 18 °C, lager of hoger zijn.

Heb je kort na het bottelen wel koolzuur waargenomen?

Hoe lang heb je gewacht voor het bottelen nadat de vergisting gedaan was?
Indien je te lang wacht kan het zijn dat je gist niet meer actief genoeg was om de bottelsuiker nog om te zetten naar koolzuur.
Als er na 4 weken nog geen koolzuur opzit lijkt er inderdaad iets verkeerd aan de hand.

Dan zijn de mogelijk opties nieuwe gist + suiker toevoegen of geforceerd CO2 aan toevoegen.

/EDIT: Hoe smaakte het bier? Indien zoetig dan is de bottelsuiker niet (goed) opgelost.

Temperatuur was tijdens de hoofdgisting tegen de 21 ºC aangeschoten en bij nagisting rond de 20.
Eerste biertje had ik na 2 weken geproefd en toen zat er ook al geen/weinig koolzuur op. Ik heb 2 weken gewacht van start vergisting tot bottelen.
Het bier smaakte ietwat zoetig maar dat komt ook door de toegevoegde lactose suikers dus dat vind ik erg moeilijk om te zeggen.

Mikel

Citaat van: Snelbier op 13-06-2021  00:51 uDoppen vast of niet.. De truc met de handdoek heb je al gedaan.  Als je de dop makkelijk kan draaien is het foute boel.
  Met geweld krijg je elke dop gedraaid, ga er maar van dat vast echt vast genoeg is.
Ultieme test heb je ook al gedaan; flessen op de kop gezet.  Als er dan niets lekt zitten ze vast genoeg, simpel..
- Bottelsuiker 5,6 gram (zal per liter zijn?  8) )..
  Als het bier goed was uitvergist én aan de warme kant (zal wel met BRY-97) heb je weinig CO2 uit gistvat, en is bottelsuiker wat weinig..
Die doppen zitten echt wel dicht, anders had je letterlijk lekkage gezien.
Bottelsuiker hoeveelheid lijkt me het probleem, als het al een probleem is.
  In een hoppig blond bier (soort zachte ipa) met US-WestCoast-gist neem ik steevast 8gram bottelsuiker per liter, en geeft mooi schuim (en lekker bier).
Proost,  Snelbier

5.6 g suiker per liter inderdaad, excuses. Ik vraag mij alleen af hoe ik letterlijk een lekkage zou moeten zijn als de doppen niet sluiten. (Flesjes staan hier rechtop in een krat). Zou ik deze dan op zn kop moeten houden o.i.d. en komt het bier er dan uit?

Snelbier

Citaat van: Mikel op 13-06-2021  10:24 u5.6 g suiker per liter inderdaad, excuses. Ik vraag mij alleen af hoe ik letterlijk een lekkage zou moeten zijn als de doppen niet sluiten. (Flesjes staan hier rechtop in een krat). Zou ik deze dan op zn kop moeten houden o.i.d. en komt het bier er dan uit?
Ik begreep dat je flessen op de kop had gezet..  Dan zou je bij lekkage kleverige druppels zien, kan een paar uur duren.
Groet, Snelbier

Johan_vL

Citaat van: Mikel op 12-06-2021  17:51 uIk las ergens dat je de kroonkurk niet zou moeten kunnen draaien met een doek om je hand heen maar dit is bij al mijn bieren wel het geval en normaal zit er alsnog genoeg koolzuur op.

Dat is hoe ik mijn kroonkurken steekproefgewijs controleer, met een handdoek de kroonkurk proberen te draaien, als hij draait, dan is hij afgekeurd. Nog eens in de kroonkurker om te kijken of het dan wel goed is, zo nee, dan kroonkurk eraf en een nieuwe plaatsen.

Maar als je kroonkurken allemaal 'los' zitten lukt deze methode niet. Het lijkt aannemelijk dat als je ze kan draaien dat bij een bepaalde druk er gas ontsnapt, dit kan ook gebeuren trouwen bij beugels als de druk te hoog wordt en dan komt er nog schuimend bier ook uit haha.

Het ook nog zijn, dat de bottelsuiker niet goed gemengd is geweest en er een ongelijke verdeling is in je flessen.

CeesM

Citaat van: Mikel op 12-06-2021  17:51 uNu vroeg ik mij af of het misschien door het apparaat kon komen, dat ik de flesjes niet goed afgesloten heb.
De High Striker van Brouwland is hetzelfde als de Lisa van Braumarkt. Een groter vermoeden dat de flessen niet goed sluit kan de verkeerde afstelling zijn, of het niet goed aandrukken van de kroonkurk, of een combinatie van beiden.

Mikel

Citaat van: Johan_vL op 13-06-2021  10:50 uDat is hoe ik mijn kroonkurken steekproefgewijs controleer, met een handdoek de kroonkurk proberen te draaien, als hij draait, dan is hij afgekeurd. Nog eens in de kroonkurker om te kijken of het dan wel goed is, zo nee, dan kroonkurk eraf en een nieuwe plaatsen.

Maar als je kroonkurken allemaal 'los' zitten lukt deze methode niet. Het lijkt aannemelijk dat als je ze kan draaien dat bij een bepaalde druk er gas ontsnapt, dit kan ook gebeuren trouwen bij beugels als de druk te hoog wordt en dan komt er nog schuimend bier ook uit haha.

Het ook nog zijn, dat de bottelsuiker niet goed gemengd is geweest en er een ongelijke verdeling is in je flessen.

Het draaien van de doppen kost wel wat kracht maar gebeurt dus ook bij mijn oude kroonkurk apparaat. Hierbij had ik eigenlijk nooit last van weinig tot geen koolzuur. Ben het zeker met je eens dat als je hem kan draaien, er gassen kunnen ontsnappen.

Mikel

Citaat van: CeesM op 14-06-2021  08:55 uDe High Striker van Brouwland is hetzelfde als de Lisa van Braumarkt. Een groter vermoeden dat de flessen niet goed sluit kan de verkeerde afstelling zijn, of het niet goed aandrukken van de kroonkurk, of een combinatie van beiden.

Ik heb een aantal flessen naderhand nog met mijn oude bottel apparaat geprobeerd verder te duwen maar ik had niet het idee dat de kroonkurken hierdoor verder eroverheen gingen. Qua afstelling kan je alleen de hoogte veranderen toch? 

SilvoldsGoud

Citaat van: Mikel op 12-06-2021  17:51 uNa een oude draad bekeken te hebben, heb ik nu alle flesjes op zn kop gezet in een krat en kijken of dit nog enig verschil geeft.

Wij hebben het zelfde probleem gehad. Echter het op de kop zetten van de flesjes (voor een dag of 3) en dan weer rechtop zetten heeft bij ons geholpen. Enige nadeel is wel een smerige gistdrek bovenin de hals van de flesjes blijft zitten.

Mikel

Citaat van: SilvoldsGoud op 14-06-2021  11:58 uWij hebben het zelfde probleem gehad. Echter het op de kop zetten van de flesjes (voor een dag of 3) en dan weer rechtop zetten heeft bij ons geholpen. Enige nadeel is wel een smerige gistdrek bovenin de hals van de flesjes.

Ik hoop dat ik hetzelfde geluk heb!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.