Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Water ontkalken  (gelezen 1540 keer)

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: water ontkalken
« Reactie #25 Gepost op: 13-11-2019 22:12 u »
Maar wat als de werking van de ontharder afneemt omdat het zout bijna is uitgewerkt. Hoe los je dit dan op?

Zout toevoegen... ;) :brouwen:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #26 Gepost op: 13-11-2019 22:18 u »
Het komt niet op de mg.

Dat snap ik even niet we brouwen kleine hoeveelheden dus heb je het al gauw over mg dan hebben we het toch over kleuren in de kantlijn of zie ik dat nou verkeerd.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 13-11-2019 22:19 u »
Zout toevoegen... ;) :brouwen:

;D ;D Die had ik ook zelf kunnen bedenken Oscar ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 13-11-2019 22:29 u »
Dat snap ik even niet we brouwen kleine hoeveelheden dus heb je het al gauw over mg dan hebben we het toch over kleuren in de kantlijn of zie ik dat nou verkeerd.

Wat ik bedoel is dat het niet zo veel uitmaakt dat het totale gehalte van Ca bijvoorbeeld 180 mg/l of 190 mg/l is.

Het leidingwater in Nederland bevat niet zo veel Ca. Er is veel ruimte om calciumzouten toe te voegen. Bij mij is bijvoorbeeld het gehalte 45 mg per liter.

Overigens is voor het afwegen van bouwzouten een nauwkeurige weegschaal aan te bevelen. Deze hoeft niet veel te kosten.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #29 Gepost op: 13-11-2019 22:48 u »
Overigens is voor het afwegen van bouwzouten een nauwkeurige weegschaal aan te bevelen.

Dat hoeft dan toch ook niet zo nauwkeurig... komt niet zo nauw.. ;) :brouwen:

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 13-11-2019 22:49 u »
Wat ik bedoel is dat het niet zo veel uitmaakt dat het totale gehalte van Ca bijvoorbeeld 180 mg/l of 190 mg/l is.

Het leidingwater in Nederland bevat niet zo veel Ca. Er is veel ruimte om calciumzouten toe te voegen. Bij mij is bijvoorbeeld het gehalte 45 mg per liter.

Overigens is voor het afwegen van bouwzouten een nauwkeurige weegschaal aan te bevelen. Deze hoeft niet veel te kosten.

Ben ik met je eens weegschalen voor kleine gewichten kosten vrijwel niks. Werk altijd nauwkeurig het gaat altijd om relatief kleine brouwsels. 1 gram heeft op 10 L grotere invloed dan op 100 L

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 13-11-2019 22:53 u »
Dat hoeft dan toch ook niet zo nauwkeurig... komt niet zo nauw... ;) :brouwen:

;D Ik zag ook al een contradictie  ;D
Maar nauwkeurig werken is nooit verkeerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 14-11-2019 21:18 u »
Dat hoeft dan toch ook niet zo nauwkeurig... komt niet zo nauw.. ;) :brouwen:

Bij het afwegen het afwegen van brouwzouten hoef je niet exact milligrammen afwegen maar wel tiende van grammen. Een huis-, tuin- en keukenweegschaal die op grammen weegt is onvoldoende nauwkeurig.

Offline Erwin Warners

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 14-11-2019 23:13 u »
Bij het afwegen het afwegen van brouwzouten hoef je niet exact milligrammen afwegen maar wel tiende van grammen. Een huis-, tuin- en keukenweegschaal die op grammen weegt is onvoldoende nauwkeurig.

Hmmm denk dat het voor de installatie van Oscar niet op de tiende gram aankomt.  :brouwen: ^-^

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #34 Gepost op: 14-11-2019 23:27 u »
Hmmm denk dat het voor de installatie van Oscar niet op de tiende gram aankomt.  :brouwen: ^-^

De meesten hier zijn hobbyisten en brouwen batches van pak hem beet 10 tot 50 liter. En daarvoor is een huishoudweegschaal met een nauwkeurigheid van 1 of 2 gram dus onvoldoende nauwkeurig.

Ik heb laatst een weegschaaltje gekocht met een nauwkeurigheid van 0.01 gram voor 6 of 7 hele euro's. Kun je niet voor prutsen.
Als je professioneel brouwt en in hectoliters denkt dan wordt het inderdaad een ander verhaal en is een huishoudweegschaal nauwkeurig genoeg.

Tags: