Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Filterbedpraat  (gelezen 9969 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Filterbedpraat
« Gepost op: 26-01-2004 10:04 u »
Je hebt het vast wel eens gezien in een brouwboek, zo'n plaatje van de doorsnede van een filterbed. Onderin de kafjes, waarbij de grofheid van het materiaal naar boven toe afneemt. Een theoretisch perfect verklaard filterbed.

Maar bestaat het ook?

Ik heb het nog nooit in het echt gezien. Bij mij ligt er bovenop het filterbed vaak een laag prachtige kafjes, of soms een laag 'stof'. De rest is een vrij gelijkmatige massa. Ook in de ketel van 't IJ, waar ik toch meer dan eens de bostel uit de kuip heb geschept, was zo'n verdeling van grof naar fijn echt niet te ontdekken. Ik heb de indruk dat het één van de vele brouwmythes van betwijfelbaar waarheidsgehalte is.

Wie heeft er wel eens een perfect filterbed gezien en wat is het geheim om er één te krijgen? Mash-out doe ik op 78°.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
Re: Filterbedpraat
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2004 19:12 u »
Edgar,

Ik heb ook geen kijkglas in mijn klaringskuip om het te bewijzen, maar natuurwetten vertellen ons dat zware deeltjes sneller zinken dan lichtere deeltjes. Om een mooi filterbed te krijgen roer ik de maisch aanvankelijk voor de sedimentatierust een keer goed om. Niet te hard omdat je dan zware deeltjes naar buiten slingert en een verstoord filterbed krijgt. Dan 15 minuten sedimentatierust. Het wort boven op het filterbed is dan nog troebel. Later bij het spoelen wordt het helderder en zie ik duidelijk een dun laagje fijn materiaal op het filterbed onstaan. Het retour brengen van eerste (troebele) filtraat heeft hier natuurlijk aan bijgedragen. De fijne deeltjes blijven op en in de kanaaltjes in het bovenste gedeelte van het bed steken. Tijdens filteren neemt weerstand van filterbed verder toe en kan verstopt raken. Ik beweeg dan even de hevelfilter of snijd de filterkoek op verschillende plaatsen door. Spoelen doe ik met water van 78. Boven klaringskuip hangt spoelvat en met een douchekop sproei ik zachtjes 5 liter per keer.  
Tijdens het filteren zie ik inderdaad dat mooie plaatje uit het boek voor me. Als je filterbedvorming 'live' wil zien zou je wat maisch in een glazen erlenmeijer kunnen laten bezinken (nog beter met slangetje onderaf wort wegzuigen en retour, voor perfecte nabootsing).

Gr Johan

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 27-01-2004 07:45 u »
Johan,

Tuurlijk ken ik ook de theorie van zwaar en zinken, die staat immers naast al die filterbedplaatjes uitgelegd. Volgens die theorie moeten in de praktijk de kafjes onderin de bostel terechtkomen; iets dat je bij het uitscheppen ervan toch mooi zou moeten kunnen zien. Bij mij (en bij 't IJ, zoals ik al zei) zijn die kafjes bijna homogeen verdeeld. (Toch verstopt het tot nu toe nooit.) Liggen ze bij jou onderin?

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2004 08:16 u »
Zo'n plaatje in zo'n boek is natuurlijk schematisch, dus per definitie vereenvoudigd om het principe wat duidelijker te maken. Bij mij ligt er vooral bovenop een laag 'stof', onderaan is het inderdaad minder duidelijk. Maar ik denk wel dat juist het feit dat het stof bovenop ligt heel belangrijk is voor een goede spoeling.

Overigens is het natuurlijk niet zo dat alleen de grofheid (Edgar) of zwaarte (Johan) de bezinking verklaren - het gaat om de combinatie van soortelijk gewicht en vorm. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat kafjes vanwege hun vorm wat meer zweven en dat ze daardoor juist iets minder snel naar beneden vallen dan wat meer bolvormige deeltjes. Vergelijk het maar met het verschil tussen een uitgeklapte parachute en een nog ingepakte  ;)

:degroeten: JW.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2004 22:30 u »
Ik wil de volgende keer wel eens een doorsnede van mijn filterbed maken. (als het lukt.)
Ik steek bijv. met een schop of zo, de helft van mijn filterbed eraf en probeer daarbij het 'filterbedprofiel' te omschrijven. Ik zal met name letten op de positie van de kafjes. Kan natuurlijk ook van bovenaf laagje voor laagje beginnen te pellen en beschouwen of er een opbouw inzit.
Volgens de theorie zou bovenin fijn materiaal en opengeklapte parachutes liggen en onderin al het grove en niet opengeklapte parachutes... :weetbeter:
Maar wat als de theorie niet klopt??
Moeten we dan onze theorie aanpassen, is ons filterbed niet juist gevormd of zit het helemaal anders?

Gr Johan

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-01-2004 07:59 u »
Inderdaad, als er bij mij kafjes bovenin liggen, zijn dat van die hele mooie intacte exemplaren die de meeste parachutewerking hebben. En goed plan, Johan, van die doorsnede. Ik zou het zelf ook doen, als ik niet altijd zo'n haast had om mijn maischketel schoon te maken om weer als kookketel te kunnen dienen!

Offline pieter v

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 22-12-2014 18:40 u »
Als jullie filteren, laten jullie dan ook altijd een laagje spoelwater op de bostel staan of laten jullie de hele bostel leeglopen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #7 Gepost op: 22-12-2014 18:45 u »
Aan het eind kan je de maischketel helemaal laten leeglopen. Tussen het spoelen door niet.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 22-12-2014 19:05 u »
Tussen het spoelen door niet.

Jawel hoor, je mag je filterbed best wel een beetje droog laten vallen. :brouwen: Maar niet te lang he... ;)

Offline pieter v

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 22-12-2014 19:20 u »
Als je niet spoelt, mag je het wort dan tot de laatste druppel uit de bostel halen?

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 22-12-2014 19:43 u »
Als je niet spoelt, mag je het wort dan tot de laatste druppel uit de bostel halen?

Ja

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 22-12-2014 22:02 u »
Jawel hoor, je mag je filterbed best wel een beetje droog laten vallen. :brouwen: Maar niet te lang he... ;)

Vaak is het handig de tips simpel te houden. Wat is een beetje en wat is niet te lang?  :weetniet:

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 22-12-2014 22:49 u »
Vaak is het handig de tips simpel te houden. Wat is een beetje en wat is niet te lang?  :weetniet:

Een beetje droog vallen houdt in dat je er vrijwel geen laagje water meer op je filterbed ligt maar het er nog wel vochtig uit ziet. ;-)  En niet te lang, tsja bij eerder genoemde situatie dien je wel spoelwater toe te voegen. Tenzij je al reeds voldoende volume in je opvangvat/kookketel hebt. ;)  :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 23-12-2014 08:32 u »
Als jullie filteren, laten jullie dan ook altijd een laagje spoelwater op de bostel staan of laten jullie de hele bostel leeglopen.
Vroeger liet ik het inderdaad net droogvallen voordat ik er weer spoelwater bij deed. Bij mijn installatie blijkt dat het filterbed dan dichtslibt als ik een laag mout heb van meer dan 30 a 40 cm. Nu viel mij op dat ik geen problemen meer heb met spoelen als ik nog ca 1 cm water op het filterbed laat staan. Vooral bij de eerste afloop begin ik al met spoelen als de bostel nog wat papperig is.

Zo voorkom je dat het filterbed te veel in elkaar gedrukt wordt en daardoor het spoelen vastloopt.     

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #14 Gepost op: 23-12-2014 20:59 u »
Beter is om niet droog te laten vallen.
Zie ik ook het nut niet van in.