Oplossing voor knikken in siliconenslangen

Gestart door hansHalberstadt, 17-01-2013 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21058.msg330901.html#msg330901

Misschien overzichtelijker om dit onder apart topic onder te brengen.

Toevallig ontdekte ik deze optie vorige week ook. Na wat zoeken op het forum kwam ik bovenstaande tegen.
Ik gebruik zo'n bochtje 3/4 inch haakse bocht elektrapijp nu op alle siliconenslangen op punten waar knikken kunnen ontstaan (bovenaan hevelfilter, tegenstroomkoeler, slang van beslagkuip naar kookketel etc.). Gewoon over de slang heenschuiven of bij een overgang van slang naar koper ook iets over het koper schuiven. Lost alle knikproblemen op.
HansH

heijligers

Klinkt als een goed idee.
Heb je er een plaatje bij?

hansHalberstadt


heijligers

Oh zo. Heb volgens mij nog geen last gehad van knikkende slangen, maar mijn uitlopen zitten ook anders.

George81

Ok goede tip, ga het meteen toepassen volgende keer!

orangeloo

Goeie Tip  :duimop:

Met dikkere slangen (4mm) heb je ook geen probleem, maar die geven ze helaas niet weg.  :'(
Die zijn behoorlijk aan de prijs, maar dan heb je ook wat.  ^-^ :brouwen: :biersmile:

hansHalberstadt


Dit is inderdaad bedoeld als goedkope, maar wel werkende oplossing als alternatief voor (steeds duurder wordende) haakse messing knelkoppelingen en duurdere slangen.
HansH

Addopaddo

Ik heb precies dezelfde oplossing. Werkt als een dolle.  ;)

PietO

Nog nooit aan gedacht: morgen wordt gebrouwen maar eerst deze bocht gekocht . Dank voor het idee.

hopiebier

Of solderen met een knietje in plaats van snelkoppelingen (wel tinvrij). Stuk goedkoper en werkt ook prima!
 :brouwen:

basterd-brewer

Citaat van: hopiebier op 17-01-2013  19:21 uwel tinvrij
 :brouwen:

Loodvrij!  :D

hansm

Citaat van: hansHalberstadt op 17-01-2013  11:03 uzie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21058.msg330901.html#msg330901

Misschien overzichtelijker om dit onder apart topic onder te brengen.

Toevallig ontdekte ik deze optie vorige week ook. Na wat zoeken op het forum kwam ik bovenstaande tegen.
Ik gebruik zo'n bochtje 3/4 inch haakse bocht elektrapijp nu op alle siliconenslangen op punten waar knikken kunnen ontstaan (bovenaan hevelfilter, tegenstroomkoeler, slang van beslagkuip naar kookketel etc.). Gewoon over de slang heenschuiven of bij een overgang van slang naar koper ook iets over het koper schuiven. Lost alle knikproblemen op.
HansH

Hahaha! We vinden het wiel iedere keer opnieuw uit ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19735.msg293023.html#msg293023

hopiebier


RobinB

Citaat van: hansm op 17-01-2013  20:48 uHahaha! We vinden het wiel iedere keer opnieuw uit ;)
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,19735.msg293023.html#msg293023

Nee, dit zijn lichtmetalen velgen... ;)

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 17-01-2013  22:11 uNee, dit zijn lichtmetalen velgen... ;)
En voor een zacht prijsje. (maar ik was niet de eerste die het heeft bedacht met elektriciteitsbochten hoor, dat was addopaddo denk ik)

hansm

Citaat van: RobinB op 17-01-2013  22:11 uNee, dit zijn lichtmetalen velgen... ;)

Kopt, de HansH-variant is wat eleganter... :biersmile:

Anton

Ik gebruik al jaren de flexibele elektro buis, die met die ribbels. Is minder stug en past zich prima aan de bochten aan.

KeesDeBrouwer

En als je toevallig geen plastic bochtje bij de hand hebt, dan kan een stukje tuinslang ook helpen. Daarvoor heb ik zo'n 10 cm van een slang geknipt en aan 1 zijde in de lengte open gesneden. Je krijgt dan een huls die je open kunt vouwen, om de slang aanbrengen en die zichzelf door de stijfheid van het materiaal weer sluit. De slang is sterk genoeg om het knikken tegen te gaan.

hansHalberstadt

Doel bereikt denk ik. Iedereen is weer getriggert en bekijkt wat voor zijn/haar situatie de handigste uitvoeringsvorm is. het gaat vooral om het principe dat je de slappe siliconenslang ondersteund met iets om het in de vorm te houden. (Auto's krijgen ook nog steeds weer net iets andere wielen)
HansH

Addopaddo

Citeermaar ik was niet de eerste die het heeft bedacht met elektriciteitsbochten hoor, dat was addopaddo denk ik

Geen wonder, dat ik het zo'n goed idee vond...  ;D

Twonky

Ik heb een stukje ijzerdraad van 1.5mm om iets net zo dik als de siliconen slang gedraaid, daarna als een spiraal een stuk uitgetrokken, waardoor je een soort "veer" krijgt die niet heel veerkrachtig is ;-) maar wel heel goed helpt tegen knikkende slangen... Dit kan je ook gebruiken als de slang over de rand van je gist emmer hangt. Daar wil hij ook wel eens knikken, en dan schuif je het veertje eromheen naar de plek waar hij knikt, en dan blijft de slang ook mooier op de rand liggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.