Hoi medebrouwers,
De laatste tijd heb ik wat last van een wat papierachtige tanninesmaak in mijn bier. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder.
Bij het afvullen is het me nooit opgevallen. Eigenlijk heb ik het alleen maar gemerkt bij bier dat op vaatjes (soda-kegs) is afgevuld. Wat ook opvalt is dat het bij het eerst getapte glas (van een dag/avond) sterker is dan bij de daaropvolgende glazen.
In eerste instantie dacht ik dat het kwam door te fijn met een boormachine schroten. Door het uit elkaar trekken van de kafjes tijdens het schroten dus. Overgestapt naar met de hand, grover schroten, maar het smaakje zit er nog steeds in.
Brouwinstallatie helemaal nagekeken, maar ik kan geen punt vinden waar eventueel lucht aangezogen wordt. Oxidatie lijkt dus ook geen oorzaak.
Het lijkt dus toch aan het tappen van het bier te liggen. Tapinstallatie helemaal schoongemaakt, maar het zat er nog steeds in

Gisteravond een vaatje leeggetapt en wat schoon water in het vaatje gedaan. Even geschud en toen wat water/bezinksel-mengsel geproefd. Daar zit de smaak heel duidelijk in! Ook de stroefheid aan de tanden is aanwezig. Het zou me dus niets verbazen dat er tijdens het tappen wat bezinksel meekomt en dat je dat proeft.
Even in het vaatje gekeken, het pijpje zit niet precies midden in het kuiltje. Misschien dat daardoor de stroomsnelheid groter wordt en dat er meer bezinksel meegetrokken wordt

Heeft iemand anders die vanuit soda-kegs tapt hier wel eens last van (gehad)? Heeft iemand überhaupt (sorry voor het Germanisme maar ik weet even geen goed Nederlands woord

) het bezinksel uit een soda-keg wel eens geproefd?