De smaak van bezinksel

Gestart door hansm, 16-01-2013 12:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansm

Hoi medebrouwers,

De laatste tijd heb ik wat last van een wat papierachtige tanninesmaak in mijn bier. De ene keer wat meer, de andere keer wat minder.

Bij het afvullen is het me nooit opgevallen. Eigenlijk heb ik het alleen maar gemerkt bij bier dat op vaatjes (soda-kegs) is afgevuld. Wat ook opvalt is dat het bij het eerst getapte glas (van een dag/avond) sterker is dan bij de daaropvolgende glazen.

In eerste instantie dacht ik dat het kwam door te fijn met een boormachine schroten. Door het uit elkaar trekken van de kafjes tijdens het schroten dus. Overgestapt naar met de hand, grover  schroten, maar het smaakje zit er nog steeds in.

Brouwinstallatie helemaal nagekeken, maar ik kan geen punt vinden waar eventueel lucht aangezogen wordt. Oxidatie lijkt dus ook geen oorzaak.

Het lijkt dus toch aan het tappen van het bier te liggen. Tapinstallatie helemaal schoongemaakt, maar het zat er nog steeds in :(

Gisteravond een vaatje leeggetapt en wat schoon water in het vaatje gedaan. Even geschud en toen wat water/bezinksel-mengsel geproefd. Daar zit de smaak heel duidelijk in! Ook de stroefheid aan de tanden is aanwezig. Het zou me dus niets verbazen dat er tijdens het tappen wat bezinksel meekomt en dat je dat proeft.

Even in het vaatje gekeken, het pijpje zit niet precies midden in het kuiltje. Misschien dat daardoor de stroomsnelheid groter wordt en dat er meer bezinksel meegetrokken wordt  :weetniet:

Heeft iemand anders die vanuit soda-kegs tapt hier wel eens last van (gehad)? Heeft iemand überhaupt (sorry voor het Germanisme maar ik weet even geen goed Nederlands woord ;)) het bezinksel uit een soda-keg wel eens geproefd?

 :degroeten:

Gerb

Het eerste glas uit een vaatje bevat altijd meer gistbezinksel dan de glazen erna. Dat zou wat stroef kunnen proeven. Heb je wel een helder wort na het maischfilteren? Dus heb je (bijna) alle eiwitten kunnen verwijderen? Als je als proef eens wat flesjes bottelt, dan kun je proeven of je er hier ook last van hebt.

hansm

Citaat van: Gerb op 16-01-2013  13:21 uHet eerste glas uit een vaatje bevat altijd meer gistbezinksel dan de glazen erna. Dat zou wat stroef kunnen proeven. Heb je wel een helder wort na het maischfilteren? Dus heb je (bijna) alle eiwitten kunnen verwijderen? Als je als proef eens wat flesjes bottelt, dan kun je proeven of je er hier ook last van hebt.

mijn brouwproces verloopt uitstekend. Helder wort na het maischen en helder wort na het koken.

mijn eerstvolgende pogingen om het kwijt te raken zijn: koude lagering en zorgen dat het pijpje precies in het midden van het kuiltje zit. Misschien dat dat helpt.

Dit weekend ga ik de hobgoblin-kloon afvullen. In eerste instantie in vaatjes, later vanuit een vaatje in wat flesjes (met de beergun). Die kunnen dan wat langere tijd uitzakken. Misschien zit er een verschil tussen de vaatjes en de flesjes.

En anders maar weer eens gewoon een heel brouwsel bottelen :( Ik wil toch weten waar die smaak vandaan komt.

Ik heb trouwens het idee dat de smaak meer afkomstig is van miniscuul kleine hoprestjes dan van eiwitten.

Henielma

Bij mij is de smaak van het eerste glas uit een keg meer die van de gist die daar nog in zit. Je getapte bier komt namelijk onder uit het fust. Als een fust langer staat en je drinkt er af en toe wat van dan wordt het bier steeds helderder. De gist en mogelijk ook nog andere stoffen bezinken langzaam.

Om er minder last van te hebben kan je de fustjes mogelijk een paar weken koud wegzetten en daarna voorzichtig verplaatsen.

Albertus

Van al mijn sodakegs heb ik 1 cm van de stijgbuis afgehaald. Het heeft de kwaliteit van mijn tapbier verbeterd, die paar cl  verlies heb ik daar graag voor over.

Bert

hansm

Citaat van: Henielma op 16-01-2013  18:10 uBij mij is de smaak van het eerste glas uit een keg meer die van de gist die daar nog in zit. Je getapte bier komt namelijk onder uit het fust. Als een fust langer staat en je drinkt er af en toe wat van dan wordt het bier steeds helderder. De gist en mogelijk ook nog andere stoffen bezinken langzaam.

Om er minder last van te hebben kan je de fustjes mogelijk een paar weken koud wegzetten en daarna voorzichtig verplaatsen.

Dat had ik ook al bedacht. Ik had alleen niet verwacht dat de troebeling zo'n grote invloed had op de smaak. Nu ik de smaak ken proef ik het direct, ook als het er een beetje inzit. Nu moet ik er wel bijvertellen dat ik vaak blonde bieren brouw, met tussen de 5en 6,5% alcohol. Dan proef je het eerder dan in een zwaar donker bier.

Wat me dus ook opvalt is dat het minder wordt met ieder glas dat je tapt, maar een paar dagen later bij het eerste glas weer erger is.

hansm

Citaat van: Albertus op 16-01-2013  18:16 uVan al mijn sodakegs heb ik 1 cm van de stijgbuis afgehaald. Het heeft de kwaliteit van mijn tapbier verbeterd, die paar cl  verlies heb ik daar graag voor over.

Bert

Daat moet ik misschien ook maar eens aan gaan denken :brouwen:

Henielma

Bij mij is bij 1 fustje de stijgbuis ook een stukje korter. Iets van 1 cm. De andere lopen tot onderin het "kuiltje" van het fust.

Het is inderdaad een goede tip van Albertus om die stijgbuis wat korter te maken zodat die niet meer in het 'kuiltje" valt. Mogelijk dat dit kuiltje na een paar dagen weer voorzien is van gist/hop bezinksel dat er bij het eerste glas van de dag er weer uitkomt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.