Wachttijd voor het bottelen

Gestart door colson frank, 15-01-2013 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

colson frank

Als ik gebrouwen heb en de glazen gistfles is uitgegist hoelang kan ik dan het jonge bier op gistfles laten staan maximum voordat ik moet bottelen ?
Met andere woorden hoelang kan ik maximum uitgegist bier bewaren op een damejeane voordat het slecht is?  :weetniet:



Voor de Nederlanders: een damejeane is een mandfles.

janjansen

Probeer het uit!
Splits je batch in tienen en bottel om de maand een deel.

Graag verneem ik je bevindingen.

Oscar

Citaat van: colson frank op 15-01-2013  17:11 umet andere woorden hoelang kan ik maximum uitgegist bier bewaren op een damejeane voordat het slecht is ?  :weetniet:

Zolang er koolzuur boven zit zal het bier wel goed blijven. Dus je kunt deze vrij lang bewaren in zo'n bolfles. enkele weken tot maanden moet wel kunnen....

toon van den broek

Hallo C.Frank,

Het hangt van meerdere factoren af (zoals meestal).
Zo zal zuur bier als lambiek en Vlaams bruin behoorlijk lang bewaard kunnen worden in een damejeane onder waterslot.
Maar niet zure bieren pikken gauw door ademing (veroorzaakt bv door temperatuurswisselingen) zuurstof en mogelijk doorheen het vocht in het waterslot ongewenste micro-organismen op zodat je bier dan hard achteruit kan gaan....
Het beste is dus geen risico's te nemen en nadat de gisting ten einde loopt snel te bottelen.
Ook kan je afhevelen op inoxvat en enige koolzuurdruk laten ontstaan, zodat je door de overdruk zeker weet dat er niks van buiten naar binnen kan komen. Dat kan natuurlijk ook op een damejeane maar de druk is al gauw teveel want erg dun...

Groet, Toon.


RobinB

Kan best enkele maanden in een mandfles staan. :)
Misschien niet ideaal, maar soms kan het niet anders en een ramp is het zeker niet.

heijligers

Ik heb ooit een bier erg lang in de mandfles laten staan (geen tijd om te bottelen). Met de smaak was niks mis.
Gebrouwen 12-08-2010, in mandfles: 07-09-2010, gebotteld: 12-03-2011.

Ver weg in mijn kelder heb ik nog een paar flesjes daarvan liggen. Ik zal er bij het eerstvolgende proeven hiervan extra op letten (als ik daar nog aan denk).


Jacques

Citaat van: RobinB op 15-01-2013  19:32 uKan best enkele maanden in een mandfles staan. :)
Misschien niet ideaal, maar soms kan het niet anders en een ramp is het zeker niet.

Als het bier een paar maanden in een mandfles staat kun je last gaan krijgen van 3 problemen:
- autolyse van de gist. Dit geeft een smaakafwijking maar ook een verminderde schuimhoudbaarheid;
- de hergisting na het bottelen verloopt minder voorspoedig door minder actieve gistcellen;
- het uitdrogen van het waterslot waardoor je last kunt gaan krijgen van oxidatie maar ook de ontwikkeling van een kaaminfectie.

Het beste is niet al te lang te wachten met het bottelen.

PS
Deze reactie is niet richting Robin bedoeld. Ik weet zeker dat hij bekend is met hetgeen ik schrijf.
De reactie van Robin geeft aan dat de problemen niet altijd hoeven voor te doen.

RobinB

Dat zijn inderdaad risico's. Ik zou het liefst binnen een maand in de mandfles willen bottelen, maar als het wat langer duurt is het nog niet meteen desastreus. Geen reden (behalve kaam) om het weg te gieten mijns inziens.

Misschien is een simpele versie van Jans idee nog niet eens zo gek ter lering ende vermaeck.

colson frank

Bedankt allemaal de boodschap is duidelijk over gekomen. ;)

Herman

Robin noemde kaam al even. Ik heb een paar keer te weinig tijd voor de hobby gehad om het bier op tijd te bottelen. Als de mandfles relatief veel lege ruimte heeft, m.a.w. niet vol tot de nok, dan is de kans op kaam heel reëel. Overigens proef je dit nauwelijks in de smaak, als je het niet weet is er geen haan die er naar kraait.

colson frank

Citaat van: Herman op 15-01-2013  23:37 uRobin noemde kaam al even. Ik heb een paar keer te weinig tijd voor de hobby gehad om het bier op tijd te bottelen. Als de mandfles relatief veel lege ruimte heeft, m.a.w. niet vol tot de nok, dan is de kans op kaam heel reëel. Overigens proef je dit nauwelijks in de smaak, als je het niet weet is er geen haan die er naar kraait.

ja Herman hetgene jij daar vertelt in verband met kaam.
Kaam is een ziekte die de alcohol opvreet dus ik denk als je dat in je bier krijgt dat je dat toch wel zult proeven denk ik. ;)

RobinB

Het geeft een bijsmaak en het maakt je bier droger/leger.
Alcoholvrij heb ik nog niet gehoord... ;)

Vanwaar heb je deze info?
Het is mij nog niet geheel duidelijk welk microorganisme kaam veroorzaakt, wel een candida maar daar zijn er ook wel meer van.

Het is niet abnormaal dat gisten kunnen groeien op alcohol, biergist kan dat ook. :)

colson frank

Citaat van: RobinB op 16-01-2013  20:03 uHet geeft een bijsmaak en het maakt je bier droger/leger.
Alcoholvrij heb ik nog niet gehoord... ;)

Vanwaar heb je deze info?
Het is mij nog niet geheel duidelijk welk microorganisme kaam veroorzaakt, wel een candida maar daar zijn er ook wel meer van.

Het is niet abnormaal dat gisten kunnen groeien op alcohol, biergist kan dat ook. :)

Mijn schoonvader is al meer dan 30 jaar hobby wijnmaker en ik begin er vanaf dit jaar ook mee om de fakel stilletjes aan over te nemen + bierbrouwen natuurlijk
:groots:
En we hebben thuis al regelmatig met kaam te maken gehad.
Gistfles niet goed proper gemaakt of hevel beetje vuil je kent het he`
Hij is nog van de oude generatie die nog niet zo bekent waren met chemipro enz...
En hij zei me altijd ( jonge kaam vreet de alcohol op en dan moet je alles door de gootsteen kappen en das zonde van de goede wijn en al dat werk eraan ) :'(

RobinB

Ah, die heeft de wijn dan waarschijnlijk een jaar tot jaren in het vat zitten?
Misschien dat dat het verschil maakt.

Of misschien bedoelt hij met "jonge kaam", een azijnzuur-bacterie infectie. Die zet inderdaad wel duidelijk (en sneller) alcohol om in azijnzuur. Krijg je dus wijnazijn, of bierazijn. :)

ciesvandekwis

Wat is kaam trouwens in het Engels?
Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met het toch bottelen van kaam-bier? Oscar zei: onder kaamlaag heen hevelen, niet teveel suiker bij bottelen. Eventueel nog wat bottelgist bij?

Jacques

Een ander woord voor kaamgist is candida. On die term zul je wel het een en ander kunnen vinden.

Ik heb wel bieren gedronken met een kaaminfectie. Die vond ik niet echt lekker. Maar een hele smerige smaak hadden ze ook niet.

RobinB

Yep, voor zover ik kan vinden is het Candida mycoderma/vini.
Een andere gist dus. :)

ciesvandekwis

Citaat van: colson frank op 16-01-2013  19:38 uja Herman hetgene jij daar vertelt in verband met kaam.
Kaam is een ziekte die de alcohol opvreet dus ik denk als je dat in je bier krijgt dat je dat toch wel zult proeven denk ik. ;)
Ik heb momenteel een bier gebotteld staan dat een kaamlaag in de lagerfles had. Toch geriskeerd en is lekker bier geworden. Was met 20 g gember/20 l, wat er nu stilaan begint in te komen. Wel wat bottelgist en 9 g suiker/l toegevoegd. Die zoetheid gaat er nu langzaam maar zeker uit.
Is gewoon lekker bier geworden, ik smaak er niets zuurs of afwijkends aan.

bazje

Ik heb wel eens gehoord van wijnmakers dat het spul onder de kaam nog goed drinkbaar zou moeten zijn.
Zij hevelen dus van onderuit de kaamlaag alles af en bottelen het dan.  :weetniet:

RobinB

Maar wijnmakers hebben mogelijk minder te maken met dextrinen?

bazje

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn 'dextrine-kennis' niet zo ver rijkt om deze vraag te kunnen beantwoorden.
(ook begrijp ik hem niet helemaal geloof ik  :))

ciesvandekwis

Citaat van: bazje op 19-03-2013  16:55 uIk heb wel eens gehoord van wijnmakers dat het spul onder de kaam nog goed drinkbaar zou moeten zijn.
Zij hevelen dus van onderuit de kaamlaag alles af en bottelen het dan.  :weetniet:
Heeft wijn niet een te hoog alcoholgehalte voor kaam? De meesten gebruiken van die anti-kaamtabletten denk ik. Bij mij heb ik gebotteld zodra ik die kaam zag, gaatje in geroerd en hevel er netjes onder gedoken. Tijdig gestopt om geen kaam mee te hebben, dus wel 2-tal liter verlies genomen.
Lag volgens mij aan iets te ruime DJeanne en te vaak SG te willen meten tijdens lageren.

Volgens mij op te lossen door tijdig te lageren in juiste maat fles. Ik doe er nu ook een lepeltje suiker bij, kwestie van snel wat verse CO2 productie te hebben.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.