Advies aanschaf platenkoeler

Gestart door guuz, 15-01-2013 12:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guuz

Moi, sta op het punt om een platenkoeler aan te schaffen. Was van plan om een compacte 50 platenkoeler te kopen via ebay in Duitsland, max vermogen ca 90 kW, maar kwam ook nog een grotere met 30 platen tegen van ca  125 kW bij Malt-miller. Wat is wijsheid?

Oscar

Kijk ook ff hier: http://www.poel-shop.de/waermetauscher/

Ik heb, zeker nu in de winter, goede resultaten met een 30 platen koeler. Ook in de zomer krijg ik daar mijn bier goed gekoeld mee (voor bovengisters).

En wat is wijsheid? Met meer vermogen kun je sneller koelen. :)



guuz

Bedankt, kan ik daar met creditcard of nog liever pay-pal betalen?
Dat van meer vermogen snap ik ook nog wel, maar is zo'n lange koeler van ong. 30 cm en 20 platen minder dan die van 50 en ong 19 cm lang, gemakkelijker schoon te maken of maakt dat niets uit?

hobbybob

Wiltec heeft Paypal (overigens ook die "stoere" koeler van Alfazuurmannetje wel goedkoper dan zijn link >:D )

EvilWoutertje

Mijn standaard 12 platen versie voldoet tot nu toe ook prima, die staat in lijn met het filter dus het hete wort loopt er met een rustig straaltje door.
Met 30 platen heb je waarschijnlijk meer dan genoeg.
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik 'm bij Brouwmarkt gekocht heb  :nut:

EvilWoutertje

Citaat van: hobbybob op 15-01-2013  15:01 uWiltec heeft Paypal (overigens ook die "stoere" koeler van Alfazuurmannetje wel goedkoper dan zijn link >:D )
Blijft er niet 3 liter wort achter in die koeler?  >:D

guuz

Citaat van: EvilWoutertje op 15-01-2013  15:05 uBlijft er niet 3 liter wort achter in die koeler?  >:D

Hmm inhoud van die van 125 kW is 1.2 l :nut:

Gaat dat niet net zo als met spiraalkoeler? Daar loopt na loskoppelen bij mij gewoon alle koelwater er gewoon uit. Volgens mij gewoon een hevelwerking ;D

Oscar

Citaat van: guuz op 15-01-2013  15:58 uHmm inhoud van die van 125 kW is 1.2 l :nut:

Na blazen of nadrukken met water... :)

Het Alfazuurmannetje

Citaat van: hobbybob op 15-01-2013  15:01 uWiltec heeft Paypal (overigens ook die "stoere" koeler van Alfazuurmannetje wel goedkoper dan zijn link >:D )

Ja zag ik ook na mijn post.

Zo zie je maar weer "DEUTSCHLAND ÜBER ALLES"

(Sorry heb al wat gedronken :nut:)

guuz

Citaat van: Oscar op 15-01-2013  17:26 uNa blazen of nadrukken met water.... :)

Huh :weetniet: Zou je dat eens willen uitleggen?

Bas_Pierik

Citaat van: guuz op 15-01-2013  17:48 uHuh :weetniet: Zou je dat eens willen uitleggen?

Als je kookpan leeg is, een slang met kraanwater aansluiten op het wort kant van de platenkoeler. Dit water "drukt" dan het wort uit de platenkoeler.

RobinB

In je nieuwe installatie kan je daarvoor ook water uit het warmwatervat gebruiken. ;) :)
Wel opletten dat je op tijd stopt met spoelen/doordrukken. :)

guuz

Citaat van: RobinB op 15-01-2013  19:18 uIn je nieuwe installatie kan je daarvoor ook water uit het warmwatervat gebruiken. ;) :)
Wel opletten dat je op tijd stopt met spoelen/doordrukken. :)

Robin en dan middels de pomp neem ik aan? Druk pomp doet dan hetzelfde als de druk van de waterkraan? of zwaartekracht? Kan toch met druk waterkolom en dan met kraan waterketel voorzicht regelen?

RobinB

Ik deed het middels de pomp inderdaad. Misschien lukt het ook wel op zwaartekracht, maar dat is afhankelijk van waar het wort "heen moet". :)

JayDie

Ik wil een platenkoeler aanschaffen. Ik twijfel nu nog tussen een 20 of 30 platen koeler. Prijsverschil is maar een paar euro. Momenteel kan ik niet meer dan ca. 25 liter ineens brouwen. Zie de capaciteit in de toekomst niet heel snel oplopen, maar wie weet...

Is een 30 platen koeler geen overkill? Of gewoon voor die paar euro safe spelen?

Ik las elders op het forum wel al hoe meer platen hoe minder koelwater.



...of is 12 platen meer dan voldoende? ;-)

Fripel

Citaat van: JayDie op 07-01-2014  09:30 uIk wil een platenkoeler aanschaffen. Ik twijfel nu nog tussen een 20 of 30 platen koeler. Prijsverschil is maar een paar euro. Momenteel kan ik niet meer dan ca. 25 liter ineens brouwen. Zie de capaciteit in de toekomst niet heel snel oplopen, maar wie weet...

Is een 30 platen koeler geen overkill? Of gewoon voor die paar euro safe spelen?

Ik las elders op het forum wel al hoe meer platen hoe minder koelwater.



...of is 12 platen meer dan voldoende? ;-)

Tip: Even de zoekfunctie gebruiken, open deur maar er is veel over te vinden.

30 platen is prima, hoe sneller koelen hoe beter en hoe meer platen hoe sneller koelen en dus hoe minder koelwater je nodig bent.
12 is wat weinig, bespaar je de problemen en neem de 30 platen versie.

JayDie

Citaat van: Fripel op 07-01-2014  09:56 uTip: Even de zoekfunctie gebruiken, open deur maar er is veel over te vinden.
Gedaan: zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18395.msg378021/topicseen.html#msg378021

Citaat van: Fripel op 07-01-2014  09:56 u30 platen is prima, hoe sneller koelen hoe beter en hoe meer platen hoe sneller koelen en dus hoe minder koelwater je nodig bent.
12 is wat weinig, bespaar je de problemen en neem de 30 platen versie.
Dank voor je reactie, dank voor het advies. Dit is ook wat ik wel al las, met het minder koelwater, etc. Ik denk dat ik maar voor die 30 platen ga.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.