Ik stel mij ff voor... Richard

Gestart door kluukluuk, 15-01-2013 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Het mooiste is natuurlijk om eens mee te kijken bij een andere brouwer, of door een cursus te volgen. Ik kan wel es een seintje geven als ik van te voren weet dat ik ga brouwen, je woont redelijk in de buurt (ik woon in Borger).

aldo

Citaat van: Herman op 17-01-2013  23:08 uHet mooiste is natuurlijk om eens mee te kijken bij een andere brouwer, of door een cursus te volgen. Ik kan wel es een seintje geven als ik van te voren weet dat ik ga brouwen, je woont redelijk in de buurt (ik woon in Borger).

En dan mis ik nog: In Groningen zit een biergilde ;) (waar Herman en ik ook lid van zijn)
Elke 2de woensdag van de maand in de bar van het oude RKZ, Emmastraat 15 vanaf 8 uur.

kluukluuk

Citaat van: Herman op 17-01-2013  23:08 uHet mooiste is natuurlijk om eens mee te kijken bij een andere brouwer, of door een cursus te volgen. Ik kan wel es een seintje geven als ik van te voren weet dat ik ga brouwen, je woont redelijk in de buurt (ik woon in Borger).

Dat lijkt me inderdaad wel een keer leuk.
Door het te zien pik je het veel sneller op dan te lezen.


Citaat van: aldo op 18-01-2013  00:35 uEn dan mis ik nog: In Groningen zit een biergilde ;) (waar Herman en ik ook lid van zijn)
Elke 2de woensdag van de maand in de bar van het oude RKZ, Emmastraat 15 vanaf 8 uur.

Is dit toegankelijk voor iedereen dan en wordt hier ook gebrouwen of alleen het uitwisselen van ervaringen?


P.S. Ik heb inmiddels de grondstoffen voor beide recepten gehaald bij Van der Kooy.


citrasimcoe

Citaat van: kluukluuk op 20-01-2013  13:04 uIk heb inmiddels de grondstoffen voor beide recepten gehaald bij Van der Kooy
Succes met brouwen!  :brouwen:

Herman

Citaat van: kluukluuk op 20-01-2013  13:04 uDat lijkt me inderdaad wel een keer leuk.
Door het te zien pik je het veel sneller op dan te lezen.


Is dit toegankelijk voor iedereen dan en wordt hier ook gebrouwen of alleen het uitwisselen van ervaringen?
Prima.

Het Gilde is open voor geïnteresseerden, wil je meer info dan ff je gegevens invullen op de site (zie onder mijn profiel). Op een gildeavond wordt niet gebrouwen. Wel worden er brouwcursussen verzorgt en soms een brouwdemonstratie. Voor de rest is het proeven van andermans bieren en kletsen over bier wat centraal staat. We hebben zowel jongere en oudere ervaren en onervaren leden. Het gilde is de laatste verdubbeld wat betreft het aantal leden, over opkomst mogen we niet klagen. Kom gerust eens langs zou ik zeggen.

kluukluuk

Citaat van: Aart op 15-01-2013  12:57 uAls je een sterker bier wilt zou je ook nog 250 of 500 gram suiker kunnen toevoegen als je bijna klaar bent met hopkoken; dan gaat ie meer richting een tripel.

Kan ik dit ergens berekenen of ik 250 gram of 500 gram nodig ben of komt dit niet zo precies?

Jacques

Citaat van: kluukluuk op 08-02-2013  23:15 uKan ik dit ergens berekenen of ik 250 gram of 500 gram nodig ben of komt dit niet zo precies?

Het komt inderdaad niet zo precies. Het is meer een kwestie van je brouwonderbuik. Brouwen is meer dan alleen berekenen. Het is ook een kwestie van gevoel er voor krijgen. Dingen uit proberen, goed proeven en bijsturen. Bierbrouwen is geen exacte wetenschap, het is een ambacht!

dennisbier

Een evenwicht tussen de mouthoeveelheid is wel wenselijk.
Als je een hele lege tripel hebt met (te) veel alcohol weet je dat de onderbuik het niet goed had.
Als je genoeg smaakstoffen hebt van het mout en overige ingredienten kun je wat meer suiker, dus alcohol permitteren.
Anders zou ik er niet teveel bij gooien.  Ik had het laatst ook gedaan, ( had er wel wat reden voor...) en dan wordt je bier geen bier wat gewaardeerd wordt om zijn uitgebalanceerde smaak. Just the alcohol.

Een goede onderbuik zal wonderen doen! De ambacht! Het hart! Het verstand!

Jacques

Citaat van: dennisbier op 09-02-2013  15:54 uAls je een hele lege tripel hebt met (te) veel alcohol weet je dat de onderbuik het niet goed had.

Een lege tripel met veel alcohol zul je niet snel krijgen. Naast alcohol worden altijd vergistingsnevenproducten aangemaakt en die geven smaak aan je bier. Het is een hardnekkig misverstand dat het toevoegen van suiker alleen meer alcohol betekent. Er komen wel degelijk meer hogere alcoholen en esters in je bier en die stoffen zijn echte smaakmakers.

dennisbier

CiteerAls je genoeg smaakstoffen hebt van het mout en overige ingrediënten kun je wat meer suiker, dus alcohol permitteren.
Dat zal bij een tripel wel het geval zijn. 
Het zal toch wel te proeven zijn als iemand zijn SG heeft rechtgetrokken met witte suiker toevoeging.

RobinB

Citaat van: dennisbier op 10-02-2013  13:45 uHet zal toch wel te proeven zijn als iemand zijn SG heeft rechtgetrokken met witte suiker toevoeging.

Ligt aan de mate waarin. Als je van 1020 naar 1080 gaat enkel door suiker toevoeging merk je er meer van dan een correctie van 1060 naar 1065... ;)
Van dat laatste merk je denk ik maar weinig.

kluukluuk

Citaat van: dennisbier op 10-02-2013  13:45 uHet zal toch wel te proeven zijn als iemand zijn SG heeft rechtgetrokken met witte suiker toevoeging.

Moet ik dan eerst de SG meten voordat ik suiker toevoeg en na toevoeging nogmaals en daarna eventueel nog een keer corrigeren met suiker om te kijken in hoeverre de SG is gestegen?


heijligers

Citaat van: kluukluuk op 12-02-2013  21:47 uMoet ik dan eerst de SG meten voordat ik suiker toevoeg en na toevoeging nogmaals en daarna eventueel nog een keer corrigeren met suiker om te kijken in hoeverre de SG is gestegen?
Brouwsoftware kan het SG na toevoeging van suiker voor je uitrekenen. Je kunt het natuurlijk nameten.

Jacques

Citaat van: kluukluuk op 12-02-2013  21:47 uMoet ik dan eerst de SG meten voordat ik suiker toevoeg en na toevoeging nogmaals en daarna eventueel nog een keer corrigeren met suiker om te kijken in hoeverre de SG is gestegen?

Dat kun je uitrekenen. Daar heb je brouwsoftware voor. Je kunt ook dit Excelblad gebruiken.

kluukluuk

Citaat van: heijligers op 12-02-2013  22:27 uBrouwsoftware kan het SG na toevoeging van suiker voor je uitrekenen. Je kunt het natuurlijk nameten.

Maar dan moet ik de SG van het hete wort (100 graden) vóór toevoeging van het suiker wel eerst meten.
Is een hydrometer tegen deze temperaturen bestand of ben ik dan een refractometer nodig?

30cl

Citaat van: kluukluuk op 13-02-2013  23:27 uMaar dan moet ik de SG van het hete wort (100 graden) vóór toevoeging van het suiker wel eerst meten.
Is een hydrometer tegen deze temperaturen bestand of ben ik dan een refractometer nodig?

Je moet de temperatuur ff terug brengen door te koelen. Kleine hoeveelheid wort nemen. Die is zo afgekoeld.

Oscar

Citaat van: kluukluuk op 13-02-2013  23:27 uof ben ik dan een refractometer nodig?

Dat kan nooit kwaad. Een beetje brouwer (amateur of commercieel) heeft een refractometer. Snel meten en maar 1-2 druppeltjes nodig..... :)

kluukluuk

Citaat van: Oscar op 13-02-2013  23:30 uDat kan nooit kwaad. Een beetje brouwer (amateur of commercieel) heeft een refractometer. Snel meten en maar 1-2 druppeltjes nodig..... :)

Ik zie op ebay dat deze ook niet zo heel duur zijn, maar ook hiermee kun je ook maar tot 30 ºC meten zag ik...  :)

30cl

Citaat van: kluukluuk op 13-02-2013  23:59 uIk zie op ebay dat deze ook niet zo heel duur zijn, maar ook hiermee kun je ook maar tot 30 ºC meten zag ik...  :)

Twee druppels wort zijn erg snel afgekoeld tot onder de dertig graden  ;)

kluukluuk

Citaat van: Oscar op 13-02-2013  23:30 uDat kan nooit kwaad. Een beetje brouwer (amateur of commercieel) heeft een refractometer. Snel meten en maar 1-2 druppeltjes nodig..... :)

Ik zie diverse refractometers met verschillende schalen en bereiken.
Sommige hebben zelfs 4 schalen.
Welke moet ik hebben en heb ik het meeste aan?  :weetniet: :weetniet:

30cl

Citaat van: kluukluuk op 14-02-2013  21:22 uIk zie diverse refractometers met verschillende schalen en bereiken.
Sommige hebben zelfs 4 schalen.
Welke moet ik hebben en heb ik het meeste aan?  :weetniet: :weetniet:

Ik zou iets kiezen met weinig schalen. De mijne heeft er twee. Links zie ik Brix en rechts zie ik het SG. Meer schalen geeft verwarring lijkt mij.

SG is denk ik het makkelijkst aangezien met hier op het forum daar veel mee werkt.

heijligers

Citaat van: 30cl op 14-02-2013  21:36 uIk zou iets kiezen met weinig schalen. De mijne heeft er twee. Links zie ik Brix en rechts zie ik het SG. Meer schalen geeft verwarring lijkt mij.

SG is denk ik het makkelijkst aangezien met hier op het forum daar veel mee werkt.
Ik zou voor alleen brix gaan. Om de vergisting te kunnen meten met een refractometer moet je namelijk omrekenen. De SG die je dan meet klopt niet tov de Brix.
En dan met een schaal van 0-32 of zo. Daarmee kun je tot zeer zware bieren meten.

kluukluuk

Citaat van: 30cl op 14-02-2013  21:36 uIk zou iets kiezen met weinig schalen. De mijne heeft er twee. Links zie ik Brix en rechts zie ik het SG. Meer schalen geeft verwarring lijkt mij.

SG is denk ik het makkelijkst aangezien met hier op het forum daar veel mee werkt.

Ik zie er ook 1 met 3 schalen (0 ~ 190 Oe, 0 ~ 38 KMW, 0 ~ 44% Brix).
Mij lijkt des te meer schalen des te meer mogelijkheden, maar ik kan het verkeerd hebben....  :weetniet:
Die Brix kun je met oa BrouwVisie zo omrekenen naar SG.

Citaat van: heijligers op 14-02-2013  21:51 uEn dan met een schaal van 0-32 of zo. Daarmee kun je tot zeer zware bieren meten.

Dan is tot 44 Brix nóg beter denk ik of is zo'n uitgebreide schaal niet nodig?

Henielma

Citaat van: kluukluuk op 14-02-2013  21:59 uDan is tot 44 Brix nóg beter denk ik of is zo'n uitgebreide schaal niet nodig?

Voor bierbrouwen is tot 44 Brix slechter omdat het bereik waar je normaal in werkt 10..20 Brix slechter af te lezen is. Ik heb een 0..32 Brix en een groter bereik is alleen maar lastig. Meer is niet altijd beter.

heijligers

Citaat van: Henielma op 14-02-2013  22:03 uVoor bierbrouwen is tot 44 Brix slechter omdat het bereik waar je normaal in werkt 10..20 Brix slechter af te lezen is. Ik heb een 0..32 Brix en een groter bereik is alleen maar lastig. Meer is niet altijd beter.
Juist. En hoe ruimer de schaal, hoe groter de afleesfout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.