Ik stel mij ff voor... Richard

Gestart door kluukluuk, 15-01-2013 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kluukluuk

Hallo ik ben Richard en kom uit de buurt van Emmen.

Ik heb mij een aantal weken geleden een starterspakket gekocht met de bedoeling om na de eerste blik te starten met het "echte" brouwen.
Inmiddels heb ik al de meeste gereedschap verzameld om hier ook echt mee te beginnen.
Mijn blikbrouwsel heb ik inmiddels gebotteld en sta te popelen om hiervan te gaan genieten.

Binnenkort wil ik gaan beginnen met het "echte" bierbrouwen en ben op zoek naar een "startersrecept".
Het biersoort wat ik lekker vind ligt in de trant van palm/tripel.
Is er misschien iemand die een recept heeft wat niet al te lastig voor een beginner?
Mag eventueel ook eerst wel een recept zijn van een normaal biertje, zodat ik even wat feeling krijg met het brouwproces.

30cl

Welkom Richard!

Zoek eens bij de bewezen recepten. Soms lijkt het brouwen allemaal erg onoverzichtelijk maar als je de stappen rustig neemt valt het allemaal wel mee. Een tripel is goed te doen.

dennis

Speciale Belg (Palm) of Tripel kan allebei. Zoek (inderdaad) bij bewezen recepten naar eentje met een eenstapsmaisch en gebruik gewoon een korrelgist. Bij Bewezen recepten staat vast wel wat leuks!

George81

Ik kan je het boek van Adrie Otte "Verander Water in Bier" zeer aanraden (staat HIER tussen), daar kan je als beginner erg veel informatie uit halen en achterin staan leuke en goede recepten achterin.

Een recept wordt pas ingewikkeld als er veel verschillende mouten, kruiden en temperatuurstappen in zitten, een recept is niet snel echt ingewikkeld.

citrasimcoe

Welkom op het forum!

Het boek van Adrie Otte is inderdaad aan te raden. Daar staat ook een goed startersrecept in voor een blond bier.

Citaat van: kluukluuk op 15-01-2013  00:10 uIs er misschien iemand die een recept heeft wat niet al te lastig voor een beginner?
Mag eventueel ook eerst wel een recept zijn van een normaal biertje, zodat ik even wat feeling krijg met het brouwproces.
Je zou een blond bier kunnen maken, dat kan heel simpel. Dit is ongeveer het recept dat ik voor het eerst brouwde:

Voor 10 liter bier
- 10 liter maischwater
- 4 liter spoelwater
- 2,5 kilo pilsmout (pale mout kan ook)
- 20 gram Hallertau Perle hop 9% (60 min koken)
- 1 zakje safbrew S-33 gist
- eventueel nog wat water om in gistvat aan te vullen tot ongeveer 10,5 liter

Als maischschema kan je doen:
1. 30 min op 63 graden
2. 30 min op 73 graden
3. zetmeel-test
4. als negatief: even verhitten naar 78 graden en dan gaan filteren

Als je voor het eerst brouwt weet je nog niet wat je brouwzaalrendement is. Met die 2,5 kilo zal je ergens tussen begin SG van 1050 en 1060 komen.
Als je een sterker bier wilt zou je ook nog 250 of 500 gram suiker kunnen toevoegen als je bijna klaar bent met hopkoken; dan gaat ie meer richting een tripel.

George81

Hier een simpele tripel die wij met het Maasland Thuisbrouwers Genootschap gemaakt hebben, gisteravond geproefd en hij is echt lekker geworden!
Veel simpeler als dit gaat het niet worden ;)

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptMTG Tripel
KenmerkMTG Experiment
Brouwdatum21-11-2012
BiertypeTripel
Aantal liters20
Gewenst begin SG1072 (7,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater34,1 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater22,2 liter
Spoelwater11,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur14 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC87,5 %5427 gr3 EBC
Caramünch type 22,0 %122 gr120 EBC
Basterdsuiker (wit)10,6 %655 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Challenger8,0 %26 gr90 minuten27 EBU
Saaz (CZ)3,3 %17 gr30 minuten5 EBU
Saaz (CZ)3,3 %15 gr10 minuten2 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Iers Mos5 gr10 Min.
Gistvoeding3 gr10 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C90 minuten4,0 l/kg


citrasimcoe

Citaat van: George81 op 15-01-2013  13:18 uVeel simpeler als dit gaat het niet worden ;)

:weetniet:

- 2 verschillende mouten en suiker
- 3 hopgiften
- iers mos
- gistvoeding

Lijkt me niet 'zo simpel mogelijk'

Dat ie lekker is geworden geloof ik wel!  :)

George81

Nou 2 mouten is niet zo spannend en suiker is ook geen drempel en maar 1 temperatuurs stap.
OK die 2 soorten hop in 3 hopgiften is misschien wat lastig maar niks te moeilijk.

Post zelf anders eens een recept  ::)

p.s. Iers Mos en gistvoeding mag je overslaan, dat zijn geen noodzakelijke extra ingrediënten.

citrasimcoe

Citaat van: George81 op 15-01-2013  13:40 uNou 2 mouten is niet zo spannend en suiker is ook geen drempel en maar 1 temperatuurs stap.
OK die 2 soorten hop in 3 hopgiften is misschien wat lastig maar niks te moeilijk.
Nee helemaal niet ingewikkeld; maar niet zo simpel mogelijk  :)

CiteerPost zelf anders eens een recept  ::)
Heb ik al gedaan (staat boven jouw post)

kluukluuk

Bedankt allen voor het warm onthaal en voor het meedenken.

Ik denk dat ik ze allebei ga proberen, maar moet wel eerst wat grondstoffen inslaan zie ik wel.
Als ik een andere totaal hoeveelheid wil gaan maken, kan ik dan van alle grondstoffen eenzelfde percentage nemen?
Waarom blijft er trouwens zo weinig totale liters bier over?
Als je, zoals bij het eerste recept, 10 liter maischwater en 4 liter spoelwater neemt en dan ook nog moet bijvullen tot je totaal 10,5 liter, waar blijft dan de rest? Zoooveel water verdampt er toch niet?

Als ik korrelgist gebruik hoef ik volgens mij geen giststarter te maken toch?

citrasimcoe

Citaat van: kluukluuk op 15-01-2013  20:52 uBedankt allen voor het warm onthaal en voor het meedenken.

Ik denk dat ik ze allebei ga proberen, maar moet wel eerst wat grondstoffen inslaan zie ik wel.
Als ik een andere totaal hoeveelheid wil gaan maken, kan ik dan van alle grondstoffen eenzelfde percentage nemen?
Waarom blijft er trouwens zo weinig totale liters bier over?
Als je, zoals bij het eerste recept, 10 liter maischwater en 4 liter spoelwater neemt en dan ook nog moet bijvullen tot je totaal 10,5 liter, waar blijft dan de rest? Zoooveel water verdampt er toch niet?

Als ik korrelgist gebruik hoef ik volgens mij geen giststarter te maken toch?
Ten eerste neemt de mout/bostel veel water op; die gooi je weg na het filteren.
Ten tweede verdamp je best wel wat als je een uur met open deksel aan het koken bent.

Recepten kan je gewoon opschalen naar minder of meer liters.

Succes!  :brouwen:

RobinB

Geen starter nodig voor een korrel inderdaad, slechts adequaat doseren. :)

Teuntje1992

Citaat van: RobinB op 15-01-2013  21:45 uGeen starter nodig voor een korrel inderdaad, slechts adequaat doseren. :)

Klopt het ook dat je alleen bij vloeibare gist hoeft te beluchten en bij korrelgist dit niet nodig is?

Herman

Je hoeft niet per se beluchten, zolang er maar voldoende gist is. Bij te weinig korrelgist is beluchten van belang omdat gist met name groeit bij beschikbaarheid van zuurstof. Voeg je voldoende gist toe (korrel of vloeibaar), dan is beluchten niet per se noodzakelijk (ik belucht het wort al jaren niet meer).

George81

Beluchten is vooral nodig bij opkweken van gist of om uitgeputte gist nieuw leven in te blazen.

Je kan de ingrediënten halveren als je de helft wil maken, dat is eenvoudig om te zetten.
20 liter is inderdaad wel veel voor een eerste keer :nut:

Jacques

Citaat van: George81 op 16-01-2013  15:40 uBeluchten is vooral nodig bij opkweken van gist of om uitgeputte gist nieuw leven in te blazen.

Beluchten is nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen. Uitgeputte gist alleen beluchten is geen goed idee. Beluchten moet altijd in combinatie met voldoende voedingstoffen.

kluukluuk

Citaat van: Aart op 15-01-2013  12:57 u3. zetmeel-test
4. als negatief: even verhitten naar 78 graden en dan gaan filteren


Als ik het goed heb gelezen kan ik hiervoor betadine gebruiken en als het verkleurd moet ik doorverhitten naar 78 graden.
Heb ik dit goed begrepen?

Herman

Nee, als het verkleurd (blauw/zwart) moet je juist langer doormaischen. Naar 78 ºC gaan houdt in dat je het maischen stopt door de enzymen te deactiveren.

kluukluuk

Citaat van: Aart op 15-01-2013  12:57 uAls je een sterker bier wilt zou je ook nog 250 of 500 gram suiker kunnen toevoegen als je bijna klaar bent met hopkoken; dan gaat ie meer richting een tripel.

Bedoel je hiermee de laatste 10 minuten?

kluukluuk

Citaat van: Herman op 16-01-2013  23:21 uNee, als het verkleurd (blauw/zwart) moet je juist langer doormaischen. Naar 78 ºC gaan houdt in dat je het maischen stopt door de enzymen te deactiveren.

Haha ik zie het, juist net andersom dus  ;)

citrasimcoe

Citaat van: kluukluuk op 16-01-2013  23:35 uBedoel je hiermee de laatste 10 minuten?
Ja bijvoorbeeld laatste 10 minuten meekoken. Het moet gewoon goed oplossen, en door het koken wordt het ook 'steriel'.

kluukluuk

Ik lees ook dat de soms de pH getest wordt en als dit niet goed is moet je melkzuur toevoegen.

Is dit ook nodig bij bovenstaande recepten?

citrasimcoe

Citaat van: kluukluuk op 17-01-2013  22:32 uIk lees ook dat de soms de pH getest wordt en als dit niet goed is moet je melkzuur toevoegen.

Is dit ook nodig bij bovenstaande recepten?
Ja maar is niet essentieel.

Herman

Dat kun je niet zomaar stellen, dit ligt aan het water, aan de gebruikte mout. Aanzuren van water vind ik overigens een onderwerp waar je je niet direct druk om moet maken, tenzij je pH wel heel erg ver van het ideaal af ligt. Profiel van je water kun je opvragen bij je leverancier (meestal op de site). Zonder correcties zul je best een prima bier brouwen, pH correcties zorgt voor verfijning en mogelijk wat hoger rendement.

Ga je alle onderwerpen langslopen in je voorstel topic? ;)

kluukluuk

Citaat van: Herman op 17-01-2013  22:40 uGa je alle onderwerpen langslopen in je voorstel topic? ;)

Sorry, maar is zo makkelijk om op een antwoord te reageren, maar ik zal bij de komende vragen een nieuwe topic openen  :proost: :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.