Nagisten of lageren

Gestart door janneman, 13-01-2013 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janneman

Hoi allemaal,
Heb mijn brouwsel in de nagisting staan. Mijn vraag is nu kun je na de nagisting ook het brouwsel lageren op deze momenteel lagere temperaturen of is dit te veel van het goede?
groetjes jan

RobinB


heijligers

Als het bier volledig is uitgegist kun je lageren, het bier zal dan sneller helder worden.

janneman

Hoor nu niets meer door het waterslot zie alleen een dikke drab onderin de mandfles liggen
en het bier ziet er nog behoorlijk troebel uit.
Heb gisteren overgeheveld vanuit het gistingsvat denk zelf dat de gisting al voorbij was.
Kan ik nu het brouwsel op 0 tot -1 graad gaan lageren en hoe lang?

Jacques

Citaat van: janneman op 13-01-2013  20:38 uHoor nu niets meer door het waterslot zie alleen een dikke drab onderin de mandfles liggen
en het bier ziet er nog behoorlijk troebel uit.
Heb gisteren overgeheveld vanuit het gistingsvat denk zelf dat de gisting al voorbij was.
Kan ik nu het brouwsel op 0 tot -1 graad gaan lageren en hoe lang?

Op welke temperatuur staat nu het bier?

Het beste is het bier nog een tijd te laten staan voordat je de temperatuur verlaagd. Dat geeft het bier de gelegenheid om helemaal uit te gisten. Veel hobbybrouwers verhogen zelfs na de hoofdgisting een paar dagen met 2 tot 3 ºC. Nog een week laten staan op de temperatuur van de hoofdgisting en daarna kun je de temperatuur gaan verlagen om de gist en eiwitten uit te laten zakken. Er zijn overigens leden van dit forum die het nut van het lageren niet zien zitten. Hun verhaal is dat het bier toch wel helder wordt. Dit laatste is inderdaad meestal het geval. Zelf voer ik wel vaak een korte koude lagering (3 tot 7 dagen) uit om zo veel gist te laten uitzakken. Mijn ervaring is dat je met wat minder gist in je bierflesje je een iets lekkerder bier krijgt. Nadeel is wel dat de hergisting op de fles wat langer duurt.

janneman

De mandfles staat nu op een temperatuur van 22 graden, ligt reeds bezinksel op de bodem.
groetjes jan(beginnende brouwer 2 de )

Jacques

Citaat van: janneman op 13-01-2013  21:38 uDe mandfles staat nu op een temperatuur van 22 graden, ligt reeds bezinksel op de bodem.

Dat er al bezinksel onder in de mandfles ligt zegt niet zo veel. Als je het bier nog een tijdje laat staan ligt er meer gist (en eiwitten) op de bodem. Die laag klinkt overigens wel in.

Je kunt de huidige temperatuur nog een week aanhouden. Bij 22 ºC zal het bier in die tijd volledig uitgegist zijn. Daarna kun je het desgewenst koud wegzetten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.