Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale  (gelezen 7516 keer)

Offline ThijsW

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
    • Coffee Break Brewing

Klik op het plaatje om het boek via Bol.com te bestellen.

Titel: IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale

Auteur: Mitch Steele (Brouwmeester van Stone Brewing Co.)

Uitgever: Brewers Publications (16 Oktober 2012)
ISBN10: 1938469003
ISBN13: 978-1938469008
Prijs: plm EUR 20,- incl verzenden (o.a. Bookdepository, Amazon), advieprijs: $24,95 U.S.
Taal: Engels
350 pagina's, paperback

Overzicht

Inhoudsopgave:
1. English Beer and Ale Prior to 1700
2. The 1700s and the Birth of IPA: Beers of the 1700s, Beer on Boats, East India Company and Hodgson's Bow Brewery, Ingredients in the 1700s, The Pale Ale Brewing Process, Hodgson's Bow Pale Ale Recipe
3. The Burton IPA: 1800-1900: Burton's Entry into the Indian Market, What's in a name? Becoming India Pale Ale, A Changing World
4. Brewing the Burton IPA:  Ingredients, Beer Specifications, Domestic IPA, The Burton IPA Brewing Process
5. IPA Brewing around the World: 1800-1900: England: London and Other Areas, Scotland, United States, Canada, Australia, India, IPA in Decline
6. IPA Post-World War I: England, United States
7. The Craft-Beer IPA Revolution
8. IPA Variations: Double/Imperial IPA, Brewing Double IPA, Black IPA, The Story of Stone Sublimely Self-Righteous Ale, Belgian IPA, Session IPA, Triple IPA, White IPA
9. IPA Ingredients and Brewing Techniques: Malt, Specialty Malt, Brewing Sugars, Water, Milling Your Grain, Mashing, Hops, Hop Products, Developing the Hop Recipe and Calculating Bitterness, Hopping Techniques in the Brewhouse, Final Thoughts on formulating a Hope Recipe, Fermenting Techniques for IPAs, Factors That Impact Yeast Performance and Flavor Development, Commercial Dry-Hopping Procedures, Brewing Tips by Style
10. IPA Recipes: Recipe Specifics, Historical Recipes, Early Craft-Brewing Recipes, Contemporary U.S. Craft-Brewing, Contemporary British, Double IPA, Black IPA

Appendices:
A. Analysis of Various IPAs from the 1800s
B. 1900s English IPA Analytical Profiles
C. Reading Historical Brewing Records
D. Conducting Your Own IPA Hunt

Inhoud

Er wordt al lang en veel gediscussieerd (en gespeculeerd) over de geschiedenis van IPA: India Pale Ale. Dit boek bundelt onderzoek, inzichten en meningen van diverse gerespecteerde namen in de bierwereld. De schrijver heeft met vele brouwers gesproken en informatie en recepten bijelkaar gebracht. Daarnaast is er gebruik gemaakt van informatie van schrijvers, bloggers en historici. Het boek is mede tot stand gekomen met hulp van Ron Pattinson (Shut Up about Barclay Perkins), Martyn cornell (Zythopile), Steve Parkes en Matt Brynildson die de technische informatie uit het boek gecontroleerd hebben, daarnaast heeft informatie van James McCrorie, Mark Dorber, Roger Putman, Steve Wagner, Paul Bayley, Mitch Steele, Steve Brooks, Ray Anderson, Tom Dawson, Pete Brown en Steve Wellington de basis gelegd voor het boek. Naast de geschiedenis bevat het boek ook 50 recepten van historische en hedendaagse IPA's, Double IPA's en Black IPA's

Het eerste hoofdstuk geeft een chronologisch overzicht van wat er bekend is van de Britse biercultuur, beginnen met de periode 1000 tot 1700. Het verschil tussen 'ale' en 'beer', het gebruik van hop, de gebruikte moutsoorten en de bierstijlen van die periode.

Hoofdstuk twee behandelt de ontwikkelingen na 1700 en het ontstaan van (wat later is gaan heten) IPA. De ontdekking van cokes wat het mouten van pale malt mogelijk maakte en de overzeese export van bier en de relatie tussen de Hodgson's Bow Brewery en de East India Company.

In hoofdstuk drie en vier wordt de opkomst van Burton-on-Trent als IPA 'hoofdstad' beschreven en hoe de Burton IPA gebrouwen werd en hoe dit verschilt van bijvoorbeeld het bier van Hodgson's uit Londen.

Vanaf 1800 wordt IPA op grote schaal over de hele wereld gebrouwen, waarvan in het vijfde hoofdstuk een overzicht wordt gegeven. Aan het einde van de eeuw raakt IPA in verval.

Eind 19e, begin 20e eeuw spelen het minder geaccepteerd zijn van openbare dronkenschap, de drooglegging in de V.S. en de wereldoorlogen en grote rol bij het veranderen van bierstijlen en de opkomst van biersoorten met een lager alcohol percentage, waardoor er van de populariteit van IPA weinig meer overblijft. Veel recepten raken verloren doordat veel brouwerijen hun deuren sluiten of later opgeslokt worden door de grote bierbouwerijen.

In hoofdstuk zeven wordt beschreven hoe IPA een comeback maakt en hoe de Amerikaanse hopsoorten (te beginnen met Cascade) ontstaan en de traditionele Engelse hopsoorten verdringen en feitelijk de moderne IPA ontstaat.

Het laatste deel van het boek omvat een beschrijving van de verschillende IPA soorten en 50 recepten van traditionele en moderne IPA's, waaronder: Stone IPA, Pizaa Port Carlsbad Wipeout IPA, Meantime London IPA, Thornbridge Jaipur, Russian River Pliny the Elder, BrewDog Hardcore IPA, Stone Ruination IPA en Stone Sublimmely Self-righteous Ale.

Recensie

Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Het is behoorlijk uitgebreid en divers en het is leuk dat er veel recepten in staan. Voor de IPA drinker dus genoeg (historische) achtergrond en voor de hobbybrouwer genoeg technische informatie. Er wordt ruim aandacht besteed aan ingrediënten en brouwtechnieken toegespitst op IPA. Het is ook leuk dat er veel historische afbeeldingen in het boek staan: tekeningen en foto's van historische brouwerijen en foto's van artikelen en advertenties uit oude kranten.

Er wordt naar mijn idee goed aangegeven wat feit is, wat de bronnen zijn en wat er onzeker is en welke verschillende interpretaties er zijn. In die zin is het een goede bijdrage aan de discussie(s) over IPA met een behoorlijke wetenschappelijke waarde.
Een minpunt vind ik dat er nogal wat herhaling in zit, waardoor de structuur wat zoekraakt. Het voordeel is dat als je een losse flard uit het boek leest, je weinig zult missen. Maar als je doorleest heb je nogal eens een déjà vu, wat enige helderheid in de structuur niet ten goede komt. Het maakt het lastig om iets terug te zoeken, want het kan verspreid zijn over verschillende hoofdstukken.

Voor meer boeken klik op onderstaande link.

Boeken algemeen

Offline Aart

• Super lid
Re: IPA: Brewing Techniques, Recipes and the Evolution of India Pale Ale
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2013 15:54 u »
Lijkt me een interessant boek; vooral ook het historische aspect.

Misschien maar even bestellen binnenkort...

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2013 21:46 u »

Recensie
Een minpunt vind ik dat er nogal wat herhaling in zit, waardoor de structuur wat zoekraakt. ... Maar als je doorleest heb je nogal eens een déjà vu, wat enige helderheid in de structuur niet ten goede komt.
Ik ben dit boek nu aan het lezen en dat valt me ook op.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #3 Gepost op: 31-10-2013 22:58 u »
Afgelopen zomer heb ik met veel plezier ook dit boek gelezen. Ik vond het erg prettig leesbaar. De historie van IPA (en eigenlijk de gehele Engelse biercultuur) vond ik zeer boeiend om te lezen. Daarnaast veel interessante en vooral nuttige informatie over het brouwen van een mooie IPA opgestoken.

Merk dat ik het boek nog geregeld uit de boekenkast trek om een of ander na te slaan. :leren: Een goed investering dus.

Offline Gijs

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 14-11-2013 12:28 u »
Ik kan niet meer beamen dan het bovenstaande. Het is een prettig boek om te lezen maar had iets gestructureerder gekund waardoor het makkelijker te begrijpen was. Er staan prachtige oude foto's in maar misschien had een tijdslijn/diagram in aanvulling op de grafieken geen kwaad gekund. Voor mijn gevoel wel goede uitputtende informatie die erin staat, maar daarvoor weet ik te weinig van IPA's.

Tags: