Brewferm gold brouwproces

Gestart door guldan, 12-01-2013 19:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

guldan

Hallo,

Na alle ingredienten gekocht te hebben een startpakket en een blik Brewferm gold, ben ik gestart met het brouwen. Dit volgens wat youtube videos en de Brewferm handleiding. Deze had in het kort de volgende stappen (uit mijn hoofd):

1.Alles schoonmaken
2.Blik koken in water
3.Blik openen en samen met water in vat gieten
4.Blik uitspoelen met 2* 0,5 liter water
5.Koud water erbij (5 liter meen ik anyways dit gedaan volgens de handleiding)
6.Suiker 1 oplossen in water en bijvoegen
7.Giststarter maken en toevoegen.
8.Waterslot erop en laten gisten voor 8/10 dagen in ruimte met temperatuur tussen 19 en 20 graden. (dit gaat goed bubbels!)
9.SG meten
10.Overhevelen (indien je dat hebt.. heb ik niet maar maakt lijkt mij niet zoveel uit voor de eerste keer dacht ik)
11. 2 tot 4 week laten staan
12.Suiker 2 toevoegen
13.Bottelen
14.6 tot 8 week laten staan.
15.Bierdrinken!

Mijn vraag is namelijk stap 11. Na de eerste gisting het een periode laten staan. Ik wil graag weten waarom dit is? Als ik namelijk youtube kijk dan wordt er gelijk suiker toegevoegd en gebotteld (mits het SG goed is) en dat lees ik ook meer hier op het forum. Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?

heijligers

2 tot 4 weken laten staan is om het goed te laten uitgisten.  :gistsmile:

Teuntje1992

Het hoeft inderdaad niet, als je bier 2-3 dagen niet daalt in SG waarde kan je veilig bottelen. Echter wordt dit veelal gedaan om een helder bier te krijgen. En om bepaalde ongewenste  smaakjes te verminderen.

Jacques

Citaat van: guldan op 12-01-2013  19:09 uMijn vraag is namelijk stap 11. Na de eerste gisting het een periode laten staan. Ik wil graag weten waarom dit is? Als ik namelijk youtube kijk dan wordt er gelijk suiker toegevoegd en gebotteld (mits het SG goed is) en dat lees ik ook meer hier op het forum. Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?

Wat gebeurt er tijdens de nagisting
-   Het uitgisten van het bier.
-   Eerste rijping bier (algemene smaakverbetering)
   o   Afbraak van diacetyl (botersmaak) en acethaldehyde (grasachtig/groene appelachtig).
   o   Verdamping zwavelachtige stoffen.
   o   Verdere vorming esters
-   Helder worden bier
   o   Uitzakken van de gist
   o   Uitvlokken eiwitten

Over een tijdje wil ik een wikipagina schrijven om deze stap van het brouwproces uitgebreider te beschrijven.
Het is belangrijk geduld te hebben. Te vroeg bottelen kan tot problemen leiden. Je kunt veel te veel koolzuur in je bier krijgen maar ook vervelende zwavelachtige smaakjes. Doordat je het flesje afgesloten hebt blijven die smaakjes in je bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.