Even voorstellen: Gerald

Gestart door Gerald, 11-01-2013 22:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerald

Bij deze zal ik me ook eens voorstellen:
Mijn naam is Gerald en ik woon tussen de Rijn en IJssel in Duiven.
Al sinds dat ik een jaar of 18 was en ik in de lokale supermarkt het bier/fris vak vulde heeft bier en later ook het speciaal bier mijn interesse gehad, je moet nu eenmaal weten wat je verkoopt toch   ;)


Sinds enige tijd ben ik me opnieuw gaan verdiepen in puur het "speciaal bier" , ik geloof dat ik geeneens meer een krat standaard pils meer in huis heb.
Regelmatig zit ik dus hier alleen of met vrienden aan een speciaal bier. En ook de landelijke bokbierdag en lokale brouwerijen zijn ons niet vreemd.

Met dank aan mijn vriendin kan en ga ik nu weer een stapje verder, zelf bier "brouwen". Brouwen nog even tussen haakjes omdat ik me nu alleen nog maar bezig hou met wat blikken. Mijn eerste brouwsel is onlangs gebotteld en nu maar wachten....
Om die tijd door door te komen en meer van het brouwproces te leren ben ik hier op aanraden terecht gekomen.

Als ik zelf mijn voorkeur mag uitspreken maak je eerder blij met een goeie Belgische dubbel dan met een pilsje. Maar gelukkig is dat een kwestie van smaak.

Groeten Gerald

heijligers

Welkom Gerald  :brouwen:

Succes met brouwen. Toen ik zelf begon was dat ook voor de dubbelachtigen.
Als je eenmaal met gehopte bieren in aanraking komt, IPA's en zo, dan kun je echt los als hobbybrouwer.

Daarnaast is er nog veel meer om te brouwen, de mogelijkheden zijn eindeloos  :brouwen:

Succes met ontdekken  :degroeten:

Adbrouwt

Grappig dat je zo schrijft over pils. Ik heb onlangs mijn eerste ondergister gemaakt en ben hem momenteel aan het drinken (heerlijk). Ik kan je verzekeren dat als je het zelf maakt je respect krijgt voor een pils. Welkom natuurlijk en dat er veel lekkers uit je gistvat mag komen :brouwen:

Gerald

@adbrouwt
Het is niet dat ik geen pils zal drinken, maar een standaard hinniken of emstal vind ik gewoon geen/weinig smaak aan zitten. Die Brand brouwwedstijd pils smaakt dan toch totaal anders

Technisch snap ik dat een ondergistende pils veel moeilijker om te brouwen is. Maar het geniet niet mijn eerste keuze. Maar als ik zie hoe sommigen hier (semi)professioneel bezig zijn heb ik nog flink wat te leren.

Adbrouwt

Citaat van: Gerald op 11-01-2013  23:00 uTechnisch snap ik dat een ondergistende pils veel moeilijker im te brouwen is. Maar het geniet niet mijn eerste keuze.
;D dat was ook mijn gedachte maar nu kan ik ook weer van pils genieten maar natuurlijk ook van al het andere lekkers wat eruit mijn gistvat komt. Kortom je bierwereld gaat zeker groter worden. Veel succes met je zoektocht ;)

Gerald

Heren & Dames,

Hoe meer ik hier aanwezig ben hoe meer het begint te kriebelen bij mij. Wat ik bedoel te zeggen, na een aantal blikbrouwsels begin ik hier de lol zo ongeveer wel van gehad te hebben. Het is allemaal in feite standaard en kant en klaar. Dus tijd voor een volgende stap.
Zelf zat ik aan de moutpakketten te denken, ten eerste omdat ik op dit moment gewoonweg de ruimte niet heb om volledig uit te pakken, en ten tweede het moet nog wel een hobby blijven en wat de kosten betreft nog aantrekkelijk.

Maar goed, daar zit ik nu alleen nog ff met de spullen die ik voor de volgende stap? Om heel eerlijk te zijn zie ik het ff niet meer. Wie kan me helpen aan iets van een lijstje/overzicht van spullen die ik nodig heb voor het moutpakket brouwen?

Een nadeel ik kan hier alleen op electra koken. (Maar ik zie hier en daar ook elektrische ketels voorbij komen, dus...)
Aan te bevelen literatuur is natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt.

Gr. Gerald

Jacques

Voor het brouwen met een moutparket heb je alles nodig (schrootmolen, filter enz.).
Een tussenstap kan zijn het brouwen met moutextract. Je hoeft dan niet te schroten. Wel moet je dan langdurig koken en de hop uitfilteren. Maar als je een hopzakje gebruikt hoeft dat laatste niet. Ook heb je een koelspiraal nodig om het wort snel op de vergistingstemperatuur te krijgen. Je moet dus wel de nodige investeringen doen.

Gerald

Jacques je hebt helemaal gelijk ik bedoelde met de tussenstap ook de moutextracten. En het gaat me er ook niet om dat ik helemaal niet wil investeren alleen het moet wel enigzins binnen de perken blijven... kijk ik naar de prijzen van (doe eens gek) een Speidel dan is me dat veel te gortig op dit moment.

Ik zit er aan te denken om een elektrische ketel uit Dl te regelen om daarmee voorlopig vooruit te kunnen. Daarnaast iets van een koeler inderdaad, zal mogelijk iets van creatief met koper worden. Of eventueel een platenkoeler.

Gistvaten en flessen heb ik al wel in huis, dus die hoef ik niet direct aan te schaffen.

Moutextract, hop+zakjes en gist komen daarna wel.

Herman


Welkom Gerald,

Even een misverstand uit de wereld (proberen te) helpen. Brouwen met mout hoeft niet duur te zijn, sterker nog als je ingrediënten in bulk koopt is het zelfs erg goedkoop. Om een indruk te geven, ik heb ooit als student de vlooienmarkt afgestruind voor mijn 1e installatie.

Koper voor een hevelfilter: ca 30-40 euro
Emaille pan tussen de 5-15 euro per stuk
Korenmolen 15 euro. Bij mij waren het guldens en geen euro's, maar laat ik wat inflatie meenemen in het voorbeeld.

Dat waren de duurste 2e hands onderdelen. Verder natuurlijk een hevel kopen, sg-meter+maatglas, thermometer, een kroonkurkapparaat (enkele hefboom is te prefereren) en je kan aan de gang.

Een koelbox met filter onderin is ook erg makkelijk en goedkoop te realiseren als maischvat.

Alles bij elkaar kun je veel goedkoper klaar zijn dan met die kant en klaar te kopen brouwpakketten. Maar als je geen moeite wilt doen is nieuw kopen natuurlijk ook prima.

Nog sneller en mooier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,21498.msg323417.html#msg323417

George81

Welkom Gerald.

Ik kan je best helpen met een filter bouwen.
Duiven is niet ver weg.

Ik heb een 50 l messing pan die ik ga verkopen, als je interesse hebt dan stuur me maar een privébericht.

Groeten,
George

Gerald

Oke, even een oud draadje naar boven toveren. Ik snap het niet meer. En ik weet even niet hoe het op te lossen.

Ik heb vanavond met mijn weckketel rims (zie voorbeeld) een Beverius moutpakket geprobeerd te brouwen.

Aangezien dit eigenlijk de eerste keer volledig met mout brouwen is ben ik even veilig uit gegaan van een standaard recept/pakket.
Op de verpakking staat dat het goed is voor 20l met een startsg van 1068. nagewogen kwam ik op 5 kg mout en 0.5 kg kandijsuiker uit.
invoer in BrouwHulp geeft dit mijns inziens een rendement van 75%.

Ik heb alles volgens de beschrijving uitgevoerd, en gecontroleerd met wat ik ondertussen hier heb opgedaan. echter kwam ik na koelen op een volume van 21l met een startsg van 1052. Als ik die gegevens invoer in BrouwHulp, heb ik dan een rendement van 58% gehaald?

Zo ja, dan lijkt me dat erg laag. En belangrijker wat moet/kan ik er aan doen om dit weer acceptabel te krijgen?  in een volgend brouwsel bedoel ik dan. Deze laat ik gewoon vergisten, eventueel met wat suiker in de nagisting om de boel op te krikken.

alvast bedankt voor het mee denken.

groeten,
Gerald

Oscar

Tsja altijd lastig te zeggen hoe je nu aan deze waarden komt...

Maar hoe heb je geschroot? Zelf gedaan of was de mout al reeds geschroten? Hoe heb je gemaischt? Heb je gespoeld? En hoe? Hoe warm was je spoelwater? En is dat begin SG inclusief de kandijsuiker?  :weetniet:


Gerald

Citaat van: Oscar op 19-10-2013  12:32 uTsja altijd lastig te zeggen hoe je nu aan deze waarden komt...

Maar hoe heb je geschroot? Zelf gedaan of was de mout al reeds geschroten? Hoe heb je gemaischt? Heb je gespoeld? En hoe? Hoe warm was je spoelwater? En is dat begin SG inclusief de kandijsuiker?  :weetniet:

Ahm, ja sorry was me eigenlijk al veel te laat vrijdag en ik baalde nogal van het resultaat.
Geschroot met de Chinese molen, afstand op  0.5 mm.
Maischen 20  liter water 5 kg mout= 1:4.
Volgens recept
52 ºC 5 min
62 ºC 20 min
67 ºC 30 min
72 ºC 15 min
78 ºC 1 min.

Door warmer water uit de kraan is dit geworden
25 min op 62 ºC
30 min op 67 ºC
25 min op 72 ºC
Verwarmen tot 78 ºC en daar heel ff blijven hangen.
Water aangezuurd tot pH 5,5 tijdens de 62 gr stap
Jodium op 72 ºC was na 15 min al negatief maar toch heel iets langer blijven hangen.
Temperaturen gemeten in het midden van de maisch.

Spoelwater van ca 90 graden. 9 liter. Doordat ik in een eenpansrims werk heb ik de binnenpan rustig aan hoog gehaald terwijl ik het spoelwater toevoeg. Met binnenpan in de hoogte stand boel laten uitlekken. In totaal 25,5 liter aan de kook gebracht.
Doordat ik wat te hoog zat met mijn totale hoeveelheid water een half uur langer gekookt.
Na koelen in totaal 21 liter in het gistvat (had 20 l moeten wezen.) dus SG was incl. kandij suiker.
Enige wat ik zo ander zou kunnen doen is minder spoelwater te gebruiken, maar dat is in feite gecompenseerd door een half uur langer te koken lijkt mij.
Dus bij elkaar zou ik zo niet weten wat ik anders moet doen.

Albertus

Zo te zien heb geen rare dingen gedaan die een laag rendement kunnen verklaren.
Ik zou voor een volgend brouwsel dan ook uitgaan van een brouwzaalrendement van rond de 60 % en daarna proberen dat rendement te verbeteren.
Staar je niet blind op het rendement wat (impliciet) op de verpakking staat.
Het brouwzaalrendement is het totaal van installatie en het uitgevoerde proces, aan beide kun je werken.
Misschien werkt je RIMS niet optimaal.
Jouw manier van filteren/spoelen (binnenpan omhoog halen) zorgt wellicht voor een laag rendement.
Hoe lang heb je gespoeld? Bij mijn HERMS spoel/filter ik rond de 40 minuten.

Belangrijk, je bier kan voortreffelijk zijn ondanks een laag brouwzaalrendement.

Bert

Gerald

Ik bedacht me trouwens, dat dit niet de 1e keer was dat ik een lager rendement haalde. vorige keer met mijn testbrouwsel kwam ik ook op 63% uit. ( zie hier)
Het geen waar ik aan dacht dat het aan lag heb ik nu aangepast maar helaas. (binnenpan stond mij te hoog in de kookketel, en de transformator van de pomp heb ik gewisseld.)

Als ik de volgende keer weer tijd heb zal ik het nog eens proberen met het testrecept. kijken waar ik dan op uit kom.

Wat dat betreft wil ik me ook niet blindstaren op een bepaald rendement, maar de gehaalde resultaten tot nu toe vind ik nog niet bemoedigend. dat is alles.

Het spoelen hoeft met deze installatie niet zo heel lang te duren omdat je puur de binnenpan omhoog haalt en de boel daarmee uit laat lekken. Wat ik natuurlijk wel kan doen is wort aftappen en dat weer bovenop het moutbed laten lopen. in feite dat wat de hele tijd met de pomp gebeurt. Maar of dat gaat helpen?  Ik zal het de volgende keer merken (of niet natuurlijk).

Als ik weer gebrouwen heb zal ik het wel weer melden, mogelijk dat er dan iets opvalt wat me kan helpen om de boel efficiënter te maken.

En natuurlijk als er iemand is met een praktisch zelfde installatie die tips heeft hoor ik het natuurlijk graag. ;)



RobinB

Welk type rendement bepaal je?
Hier wordt meestal het percentage tov het theoretisch maximum gebruikt.
Als jij het totale suikerrendement hebt bepaald, is je "hobbybrouwen" rendement zo'n 80%. Dat is dan niet slecht :)

Gerald

Citaat van: RobinB op 22-10-2013  21:03 uWelk type rendement bepaal je?
Hier wordt meestal het percentage tov het theoretisch maximum gebruikt.
Als jij het totale suikerrendement hebt bepaald, is je "hobbybrouwen" rendement zo'n 80%. Dat is dan niet slecht :)
Wat is het wat je in BrouwHulp kan berekenen/opgeven moutrendement? Heb mijn laptop niet bij de hand.

Maar ik snap waar je op doelt. Zal in dit geval wel weer net niet... :(

Gerald

Citaat van: Gerald op 22-10-2013  22:29 uWat is het wat je in BrouwHulp kan berekenen/opgeven moutrendement? Heb mijn laptop niet bij de hand.

Maar ik snap waar je op doelt. Zal in dit geval wel weer net niet... :(
Gister even gekeken en Adrie heeft het brouwzaalrendement genoemd. Dus hoe moet ik het nu lezen? Als zijnde ..% uit de beschikbare moutsuikers, of als ..% uit de totale beschikbare suikers? Ben nog ff de weg kwijt.

Verder een kort vraagje.
Voor een zwaar dubbelbier wat ik over een week of 2 wil brouwen wil ik een gistopschaalbier brouwen.
Dan moet ik toch alleen met het recept rekening houden met een SG van 1040? Hoeveel gistvoeding heb ik nodig voor 10 liter (if any)? En beluchten? Half uurtje voldoende?

RobinB

BrouwHulp gaat uit van de totale hoeveelheid extraheerbare suikers.
Dan blijft je rendement dus laag. :)

Check je omzetting, die zal wel volledig zijn, maar toch. Dan ligt het verder aan het filteren/spoelen.

Albertus

Citaat van: Gerald op 21-10-2013  20:40 uHet spoelen hoeft met deze installatie niet zo heel lang te duren omdat je puur de binnenpan omhoog haalt en de boel daarmee uit laat lekken. Wat ik natuurlijk wel kan doen is wort aftappen en dat weer bovenop het moutbed laten lopen. in feite dat wat de hele tijd met de pomp gebeurt. Maar of dat gaat helpen?  Ik zal het de volgende keer merken (of niet natuurlijk).

Wanneer je de binnenpan omhoog haalt en laat uitlekken spoel je niet. Bij spoelen laat je water door de maisch lopen waarmee je de achtergebleven suikers alsnog (zo veel mogelijk) aan het wort toevoegt.

Het lijkt dus volkomen normaal dat je daarmee een laag rendement hebt. Er zijn meer brouwers die nooit spoelen omdat zij overtuigd zijn daarmee betere bieren te krijgen. Het is een keuze, zij nemen het lagere rendement voor lief, die jij ook kan maken.

Bert

Gerald

Citaat van: RobinB op 24-10-2013  13:49 uBrouwHulp gaat uit van de totale hoeveelheid extraheerbare suikers.
Dan blijft je rendement dus laag. :)

Check je omzetting, die zal wel volledig zijn, maar toch. Dan ligt het verder aan het filteren/spoelen.
De boel is wel jodiumnegatief, dus volledige omzetting.

Citaat van: Albertus op 24-10-2013  14:48 uWanneer je de binnenpan omhoog haalt en laat uitlekken spoel je niet. Bij spoelen laat je water door de maisch lopen waarmee je de achtergebleven suikers alsnog (zo veel mogelijk) aan het wort toevoegt.

Het lijkt dus volkomen normaal dat je daarmee een laag rendement hebt. Er zijn meer brouwers die nooit spoelen omdat zij overtuigd zijn daarmee betere bieren te krijgen. Het is een keuze, zij nemen het lagere rendement voor lief, die jij ook kan maken.

Bert
Ook al laat ik water door mijn moutbed lopen als de binnenpan omhoog is dan loopt het water er alsnog zo doorheen.
Maar hoe dan ook als het normaal lijkt te zijn moet ik er mee leren leven.

RobinB

Voor niet-spoelen is dit inderdaad normaal. :)
Je kan natuurlijk de doorstroming vertragen door de binnenkorf minder ver uit de pan te trekken.
Of door het spoelwater in delen toe te voegen waarbij je tussendoor volledig laat uitlekken.

Mijn Braumeister werkt ook met binnenpan, maar ik spoel wel én haal een hoger rendement dan dit. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.