Gebruik korrelgist door commerciële brouwers

Gestart door citrasimcoe, 11-01-2013 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

citrasimcoe

Is er iets bekend van welke commercieel verkrijgbare bieren met welke (voor ons verkrijgbare) korrelgist worden gebrouwen?

Zijn er bijvoorbeeld bekende voorbeelden van bieren die met safbrew gisten worden gemaakt?

yakuza

Meen ergens te hebben gelezen dat de Struise brouwers uit Vleteren een T58 zouden gebruiken.

RobinB

Ja, de struise Brouwers hadden dat gewoon in hun fiche staan. Ook S33.

citrasimcoe

Struise ken ik niet helaas.

Las ook ergens op het forum dat Kwak met korrel wordt gemaakt; maar welke? {verkeerd gelezen}

RobinB


Oscar

Citaat van: Aart op 11-01-2013  16:49 uZijn er bijvoorbeeld bekende voorbeelden van bieren die met safbrew gisten worden gemaakt?

Twents amber & Schwarz met de US05, Het Beerious Request bier ook  :)   :) Alle bieren van de Leckere worden met korrel vergist.  :)

citrasimcoe

Citaat van: RobinB op 11-01-2013  19:31 uWaar heb je dat van Kwak gelezen?
Dat werd hier gesuggereerd

Citaat van: Oscar op 11-01-2013  19:33 uTwents amber & Schwarz met de US05, Het Beerious Request bier ook  :)   :) Alle bieren van de Leckere worden met korrel vergist.  :)
Het Beerious Blond met US05? Interessant (ik vond 'm heel lekker). Gekozen voor deze gist zodat er meer 'ruimte' is voor de hop?

De-Geert

Citaat van: Aart op 11-01-2013  19:55 uDat werd hier gesuggereerd
Daar staat Pauw bier.  :weetniet:

citrasimcoe

Citaat van: De-Geert op 11-01-2013  20:03 uDaar staat Pauw bier.  :weetniet:
Foutje... was in de war met Pauwel

Gerb

De bieren van de Muifelbrouwerij worden ook met korrels vergist. Daar maakt Martin geen geheim van.

citrasimcoe

Citaat van: Gerb op 11-01-2013  22:49 uDe bieren van de Muifelbrouwerij worden ook met korrels vergist. Daar maakt Martin geen geheim van.
De Everardus vond ik erg lekker; welke korrel is daarvoor gebruikt?

Herman

Volgens MO's site is hier Wyeast gebruikt....
3787 wellicht? Ik heb hem niet recent geproefd, dus tast even in het duister.

Oscar

Citaat van: Aart op 11-01-2013  16:49 uIs er iets bekend van welke commercieel verkrijgbare bieren met welke (voor ons verkrijgbare) korrelgist worden gebrouwen?

Waarom wil je dit weten eigenlijk? En (bijna) elke korrelgist welke in klein verbruik (± 11 gram per zakje) te krijgen is is ook te krijgen in groot verbruik (500 gram per pak). Slechts enkele gisten van Danstar heb ik nog niet in klein verpakking gezien... (Munich wheat, Diamond lager, Belle saison)

seed7

Citaat van: Oscar op 12-01-2013  00:29 uWaarom wil je dit weten eigenlijk?

Omdat je niet allemaal dezelfde (korrel)gisten in je bankje wilt hebben?

s7.

Herman

Citaat van: Oscar op 12-01-2013  00:29 uSlechts enkele gisten van Danstar heb ik nog niet in klein verpakking gezien... (Munich wheat, Diamond lager, Belle saison)
Munich Wheat is overigens wel verkrijgbaar in klein verpakking.

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 12-01-2013  00:29 uWaarom wil je dit weten eigenlijk?
Nou, ik probeer een beeld te krijgen van de gisten: voornamelijk of ik ze lekker vind (in een bepaald biertype). Dit ga ik doen door dit jaar wat meer verschillende gisten naast elkaar te gebruiken (1 brouwsel opsplitsen met 2 of 3 gisten).

Maar een andere manier is natuurlijk om in de winkel bieren te kopen waarvan je weet welke gist is gebruikt.

En ik vroeg specifiek naar korrelgisten omdat ik die erg praktisch in gebruik vind.

Volgende week trouwens voor het eerst Wyeast Chouffe gist gebruiken, de andere helft van de batch met S-33 (die ik tot noch toe heel veel gebruikt heb voor blond, dubbel, tripel en belge speciale).

Vind het bijvoorbeeld leerzaam om te horen dat Beerious Blond met US05 is gemaakt; ik dacht dat die gist vooral voor Angelsaksische biertypen gebruikt wordt. Dit bier vond ik erg lekker dus heeft mij overtuigd dat voor een blond de US05 ook een goede optie is.

RobinB

Citaat van: Herman op 12-01-2013  10:07 uMunich Wheat is overigens wel verkrijgbaar in klein verpakking.
Daimond lager en Belle saison ook.

Van Fermentis zijn de K97 en S189 niet in kleinverpakking verkrijgbaar.

Ronnie

Les 3 Brasseurs in Ronq (dép. du Nord /59 Frankrijk) werkt met Fermentis korrelgisten.

http://www.les3brasseurs.com/

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 11-01-2013  19:33 uTwents amber & Schwarz met de US05, Het Beerious Request bier ook  :)   :) Alle bieren van de Leckere worden met korrel vergist.  :)

Welke gist gebruikt de 3-Ringen?

Hopbier

Ronnie

Citaat van: Oscar op 12-01-2013  00:29 u..enkele gisten van Danstar[/url] heb ik nog niet in klein verpakking gezien... (Munich wheat, Diamond lager, Belle saison)

Er is door van der Kooy heel recent aan onze gilde beloofd dat kortelings de belle saison verkrijbaar zal zijn. De Munich Wheat bestaat al jaren in kleinverpakking.
Toen Siris die nog deed heeft onze gilde aldaar die nog aangekocht.

Oscar

Citaat van: Drents Hopbier op 12-01-2013  12:57 uWelke gist gebruikt de 3-Ringen?

De vorige brouwer maakte giststarters van Wyeast. Ik begin met korrelgist  :)

sandern

Bij De Prael maken ze er ook geen geheim van dat ze (Fermentis) korrel gebruiken.
oa wb06 en s33.

MO

Everardus is nog mijn enige bier met een Wyeast. Die van Chimay gebruik ik.

Verder gebruik ik commercieel veel Nottingham en S33 en voor sommige bieren T58 en US05.

citrasimcoe

Citaat van: Oscar op 12-01-2013  13:44 uDe vorige brouwer maakte giststarters van Wyeast. Ik begin met korrelgist  :)
Vooral uit praktisch oogpunt?

Citaat van: MO op 12-01-2013  14:53 uEverardus is nog mijn enige bier met een Wyeast. Die van Chimay gebruik ik.
OK leuk om te weten

Citaat van: sandern op 12-01-2013  13:54 uBij De Prael maken ze er ook geen geheim van dat ze (Fermentis) korrel gebruiken.
oa wb06 en s33.
Oh interessant; weet je ook welk bier met S33?

citrasimcoe

Citaat van: Ronnie op 12-01-2013  13:01 uEr is door van der Kooy heel recent aan onze gilde beloofd dat kortelings de belle saison verkrijbaar zal zijn. De Munich Wheat bestaat al jaren in kleinverpakking.
Toen Siris die nog deed heeft onze gilde aldaar die nog aangekocht.
Dat is een korrel-saison-gist?

En wie is Siris?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.