Lageren

Gestart door wimwo, 10-01-2013 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wimwo

Geacht Forum,
31 december heb ik mijn 1e brouwdag gehad (soort van blond). Alles lijkt verder wel goed gegaan te zijn (!?), maar ik blijf toch met wat vragen rondlopen.
Door een onnauwkeurige SG-meting na het koken/koelen (te veel gefixeerd op het proces) weet ik niet precies wat mijn SG toen was. Indicatief zeg ik dat deze boven de 1070 zat (door het schuim heen kijkend). Uit een naberekening op basis van het hele proces kom ik op een SG van 1065 uit. Ik had een SG van 1050 na het maischen (21 liter), 16 liter wort na het koelen en heb tijdens het koken 700 g suiker toegevoegd.  Ik heb na 5 dagen SG gemeten en zat op 1020. Na 10 dagen zat mijn SG nog steeds op 1020. Het waterslot werkt nog steeds (ca. 25/30 blubs per uur).
Mijn eigenlijke vraag is nu: wanneer kan ik bottelen. Ik voeg daar aan toe dat het bier nog steeds troebel is, de smaak is wel oké (beetje zoetig maar dat volgt ook wel uit het recept). Zelf was ik van plan om het nog zeker een week te laten staan. En ik heb het nu ook in een wat koelere ruimte gezet (ca. 17/18 graden, koeler heb ik helaas niet, te goed geïsoleerd huis).
Voor de zekerheid ook maar even een foto toegevoegd (als het lukt!?).


RobinB

Wat is het volledige recept, inclusief maischschema en gebruikte gist?
Hoeveel en welke giststam heb je gebruikt?

wimwo

Mout: 3,9 kg pilsmout, 0,7 kg muncher, 0,15 kg tarwe (gerookt, EBC 15).
Hop: 41 g Saaz (90 min.), 19 g Saaz laatste 10 min.
Gist: Safbrew s33 (zakje in poedervorm direct in gistvat)
Maischen: 25 min op 63 ºC, 25 min. op 73 ºC. 5 min op 78 ºC.

RobinB

En dus 700 g suiker?
Hoeveel liter met ca. 1070 had je nu ongeveer?

Gebruik je brouwsoftware?
Daarmee kan je je recepten mooi overzichtelijk op het forum plaatsen. :)

wimwo

Na koelen is er 16 liter in het gistvat gegaan. De 700 g suiker is 10 min. voor einde koken toegevoegd.

RobinB

Op zich zit je met een vergistingsgraad van 71% op een te verwachten vergistingsgraad van de specificaties van de S33. :)

wimwo

Even vergeten, ik gebruik BrouwHulp, alleen weet (nog) niet hoe hier een recept uit te generen.

RobinB

Het 3e icoontje van links (met die smiley) zet het recept op je klembord.
Dan hier in een tekstbericht op ctrl+V drukken en presto! :)

wimwo

Poging:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptblond 28-12-1012
Brouwdatum28-12-2012
BiertypeBlond
Volume16,00
Begin SG1,061 SG
Eind SG1,014 SG
Schijnbare vergistingsgraad77,0%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU
Brouwzaalrendement70,4 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Water7,9 mlMelkzuur9,45spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,80 kgPilsmoutDingemans3 EBC85,4 %
0,50 kgMünchenermoutDingemans15 EBC11,2 %
0,15 kgRookmoutWeyermann6 EBC3,4 %
0,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC0,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63 °C1 min.25 min.4,9 l/kg
73 °C6 min.25 min.4,9 l/kg
78 °C4 min.1 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,0 gSaaz3,8 %90 min.23,4 IBU
19,0 gSaaz3,8 %10 min.2,4 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamtypeGebruik

Gist
HoeveelheidNaamtype
11,5 gSafBrew Ale(S-33)bovengist


hobbybob

Hij had 16 liter

Citeer(ca. 25/30 blubs per uur).

Nog niet uitvergist dus

RobinB

Op zich is dát gelukt, alleen is er nu wel iets mis met de pagina layout?
Misschien kan Jacques dat fixen?

wimwo

Wat heb ik mis(ge)daan.

RobinB

Kon je vast niks aan doen, ik denk één of andere afsluitcode die mist. Maar dat zou met jouw post niks van doen horen te hebben. :)

William

Probeer het stuk vanaf vergisting maar eens te verwijderen. Ik had pas iets soortgelijks met de nieuwe BrouwHulp.

wimwo

Wie moet het verwijderen? En als ik dat ben, hoe doe ik dat?

William

Citaat van: wimwo op 10-01-2013  22:27 uWie moet het verwijderen? En als ik dat ben, hoe doe ik dat?

Naar jouw eigen bericht gaan en dan veranderen of verwijderen kiezen (rechtsboven), afhankelijk van wat je wilt.

wimwo

Gelukt
Blijf ik nog wel met de vraag zitten.
Moet ik geduld hebben en achterover leunen? Of.. Zou trouwens ook niet meer weten wat je nog kan veranderen. Gaat mij ook om het leerproces en eventueel fouten te kunnen corrigeren.

Jacques

Even alles op een rijtje:
- je hebt geen ongebruikelijk maischschema gebruikt (die een vrij gemiddelde vergistingsgraad geeft);
- het is bier niet echt koud gezet (als je het bier te koud zet heb je geen vergisting meer);
- je hebt één blub per 2 minuten (dat is heel weinig);
- het SG is in 10 dagen niet gezakt (een duidelijk teken dat er nagenoeg geen vergisting meer is);
- je eind SG is 1020 (bij een begin SG van 1070 betekent dat een vergistingsgraad van 71%, bij een begin SG van 1065 is dat 67%);
- de gebruikte gist heeft een gemiddelde vergistingsgraad van 72% (er is een behoorlijke bandbreedte).

Mijn conclusie: komend weekend kun je bottelen. Voor de zekerheid iets minder suiker geven.

Het feit dat het bier nog troebel is zegt niet zo veel. Veel bieren worden pas helder na het bottelen.

wimwo

Eén kleine correctie hierop. Het SG is de afgelopen 5 dagen niet meer gezakt. De 10 dagen zijn de dagen in totaal die verstreken zijn sinds de brouwdag.

citrasimcoe

Hoeveel bottelsuiker wil je gaan gebruiken?

Jacques

Citaat van: wimwo op 10-01-2013  23:35 uEén kleine correctie hierop. Het SG is de afgelopen 5 dagen niet meer gezakt. De 10 dagen zijn de dagen in totaal die verstreken zijn sinds de brouwdag.

Ok, omdat je schreef
Citaat van: wimwo op 10-01-2013  21:38 uIk heb na 5 dagen SG gemeten en zat op 1020. Na 10 dagen zat mijn SG nog steeds op 1020.
ging ik er van uit dat je al 10 dagen op 1020 zat.

5 tot 7 dagen bottelen na de hoofdgisting is vrij snel. Kan wel. Zelf houd ik meestal 10 tot 14 dagen aan voor de nagisting. Er is dan wat meer tijd voor het uitzakken van de gist.

mactwyver

Hey allemaal,

Zojuist gaan bottelen, maar na de lagering zat er helemaal geen koolzuur meer in het bier.
Het heeft 3 weken op een koele plek gestaan. Is het misschien mogelijk dat het bier te koud heeft gestaan afgelopen weken?
Ik heb 8 g suiker per liter weer toegevoegd en een theelepeltje korrelgist (we hebben ongeveer 17lL gebrouwen)
Als er na de lagering helemaal geen prik in het bier meer zit, komt het er tijdens de hergisting nog wel weer in? Of kan dat alleen met toevoegen van een flinke dosis gist?

citrasimcoe

Citaat van: mactwyver op 17-02-2013  17:50 uHey allemaal,

Zojuist gaan bottelen, maar na de lagering zat er helemaal geen koolzuur meer in het bier.
Het heeft 3 weken op een koele plek gestaan. Is het misschien mogelijk dat het bier te koud heeft gestaan afgelopen weken?
Ik heb 8 g suiker per liter weer toegevoegd en een theelepeltje korrelgist (we hebben ongeveer 17lL gebrouwen)
Als er na de lagering helemaal geen prik in het bier meer zit, komt het er tijdens de hergisting nog wel weer in? Of kan dat alleen met toevoegen van een flinke dosis gist?
Ja natuurlijk komt er weer koolzuur op het bier; daarvoor voeg je bottelsuiker toe. Totdat wij hobbybrouwers bottelen kan het overgrote deel van het koolzuur gewoon ontsnappen via het waterslot.

Zet je flessen nu 2 tot 3 weken weg bij kamertemperatuur en trek dan een flesje open. Waarschijnlijk zit er dan een mooie 'prik' op  :biersmile:

mactwyver

Ok bedankt, goed om te weten. De vorige keren dat we brouwden zat er namelijk nog wel iets van een tinteling in het bier, maar deze keer was het meer een soort koude thee.
(Wel een goede biersmaak overigens)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.